SPS-023-19610/10 - Stanowisko MPiPS w sprawie dostosowania placówek opiekuńczych do wymogów określonych w art. 68 ustawy o pomocy społecznej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2011 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-19610/10 Stanowisko MPiPS w sprawie dostosowania placówek opiekuńczych do wymogów określonych w art. 68 ustawy o pomocy społecznej

Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na wystąpienie Pana Marszałka z dnia 15 grudnia 2010 r., znak: SPS-023-19610/10, dotyczące interpelacji pani poseł Anny Bańkowskiej w sprawie dostosowania placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku do wymogów określonych w art. 68 ustawy o pomocy społecznej wyjaśniam, co następuje:

Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 12 lutego 2010 o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 40, poz. 229) podmiotom prowadzącym w dniu 1 maja 2004 r. placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, które do dnia 31 marca 2010 r. nie dostosowały tych placówek do standardów określonych w art. 68 ust. 4 oraz ust. 5 pkt 3 ustawy, wojewoda wydaje zezwolenie na prowadzenie tych placówek na czas określony, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia 2010 r., pod warunkiem spełnienia przez te placówki pozostałych standardów określonych w art. 68 ust. 1-3, ust. 5 pkt 1 i 2, ust. 5a i 6 oraz art. 68a ustawy.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie przewiduje wydłużenia terminu dostosowania tych placówek do obowiązującego standardu usług. Takiej zmiany nie przewiduje również komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (druk nr 3392).

Przewidziany dla placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku okres dostosowania do wymogów obowiązującego standardu usług był wprawdzie krótszy niż dla samorządowych domów pomocy społecznej lub domów prowadzonych na zlecenie samorządu, ale należy mieć na uwadze, że standard wymagany dla placówek jest dużo niższy niż standard usług obowiązujący domy pomocy społecznej, także w zakresie kwalifikacji kadry zatrudnionej do świadczenia usług mieszkańcom placówek. Ponadto w art. 68 ust. 5a ustawy o pomocy społecznej wprowadzono odstępstwa od standardu dla placówek mieszczących się w budynkach wpisanych do rejestru zabytków.

Dodatkowo komisyjny projekt ustawy, o którym mowa wyżej, przewiduje w art. 68 dodanie nowego ust. 4a, który umożliwi zamieszkiwanie osób leżących w pokojach 4-osobowych, przy zachowaniu standardu metrażu na osobę (6 m2 na osobę, z maksymalnym odstępstwem nie większym niż 5%). Wprowadzenie tego przepisu dostosowuje w tym zakresie standard placówek do standardu domów pomocy społecznej. Obecnie w placówkach pokoje dla mieszkańców nie mogą być większe niż 3-osobowe, z zachowaniem metrażu na 1 mieszkańca, o którym mowa wyżej.

Placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, które do dnia 31 grudnia ubiegłego roku nie dostosowały obiektów do wymogów standardu, nie mogą prowadzić dalszej działalności i podlegają likwidacji. Jeżeli placówka jest prowadzona bez zezwolenia, podmiotowi prowadzącemu taką działalność grożą sankcje określone w art. 130 ustawy o pomocy społecznej. Podlega on karze pieniężnej, z tym że:

a)

w placówkach dla nie więcej niż 10 osób - w wysokości 10.000 zł;

b)

w placówkach dla więcej niż 10 osób - w wysokości 20.000 zł.

W przypadku prowadzenia bez zezwolenia przez jeden podmiot więcej niż jednej placówki karę wymierza się osobno za każdą z placówek.

Jeżeli po uprawomocnieniu się decyzji o nałożeniu kary pieniężnej za prowadzenie bez zezwolenia wojewody placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku podmiot nie zaprzestaje jej prowadzenia, wówczas podlega karze pieniężnej w wysokości 40.000 zł.

Ponadto w przypadku stwierdzenia zagrożenia życia lub zdrowia osób przebywających w placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, prowadzonej bez zezwolenia wojewoda może, poza nałożeniem kary pieniężnej, wydać decyzję nakazującą wstrzymanie prowadzenia tej placówki, z nadaniem rygoru natychmiastowej wykonalności, do czasu uzyskania zezwolenia.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl