ST1-4834-19/WWR/08/729 - Wysokość długu jednostki samorządu terytorialnego a realizacja projektów unijnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 maja 2008 r. Ministerstwo Finansów ST1-4834-19/WWR/08/729 Wysokość długu jednostki samorządu terytorialnego a realizacja projektów unijnych.

Pismo ST1-4834-19/WWR/08/729 Dyrektora Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego z 16 maja 2008 r. do skarbnika miasta (...)

W odpowiedzi na pismo w sprawie interpretacji art. 170 ust. 3 ustawy o finansach publicznych - Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:

Zgodnie z art. 170 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60% wykonanych dochodów tej jednostki w tym roku budżetowym. W trakcie roku budżetowego łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec kwartału nie może przekraczać 60% planowanych w danym roku budżetowym dochodów tej jednostki (ust. 2).

Stosownie do art. 170 ust. 3, ograniczeń, o których mowa w art. 170 ust. 1 i 2, nie stosuje się do emitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek zaciąganych w związku z umową zawartą z podmiotem dysponującym środkami, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy. Przepisu art. 170 ust. 3 nie stosuje się po zakończeniu programu, projektu lub zadania realizowanych ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy, oraz otrzymaniu refundacji dokonanych wydatków.

W przypadku gdy określone w umowie środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy, nie zostaną przekazane lub po ich przekazaniu orzeczony zostanie ich zwrot, jednostka samorządu terytorialnego nie może emitować papierów wartościowych, zaciągać kredytów, pożyczek i udzielać poręczeń do czasu spełnienia warunków, o których mowa w art. 170 ust. 1 i 2 oraz w art. 169 ust. 1 i 2.

Powołując powyższe przepisy, należy podkreślić, iż w obowiązującym stanie prawnym istnieje ograniczenie wysokości łącznej kwoty długu jednostki samorządu terytorialnego w stosunku do dochodów ogółem tej jednostki. Łączna kwota długu na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60% wykonanych w danym roku budżetowym dochodów. W trakcie roku budżetowego łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec kwartału nie może przekraczać 60% planowanych w danym roku budżetowym dochodów tej jednostki. Przepisy ustawy o finansach publicznych przewidują jednocześnie wyjątki w zakresie ww. ograniczeń. Z limitu 60% wyłączone są emitowane papiery wartościowe, kredyty i pożyczki zaciągnięte w związku z umową zawartą z podmiotem dysponującym środkami, o których mowa w art. 5 ust. 3. Dla ustalenia zakresu wyłączeń przewidzianych w art. 170 ust. 3 istotne znaczenie ma użyty w tym przepisie zwrot "w związku z umową". W umowach zawieranych z podmiotem dysponującym środkami, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, ustala się wielkość środków przeznaczonych przez beneficjenta na realizację danego projektu oraz wielkość środków podlegających refundacji. Oznacza to, że wyłączenia z limitu 60% dotyczą długu powstałego w celu zapewnienia wkładu własnego jednostki samorządu terytorialnego i długu zaciągniętego na sfinansowanie zadania w części podlegającej refundacji.

Podkreślenia wymaga, że zobowiązania finansowe powstałe w związku z umową zawartą z podmiotem dysponującym środkami, o których mowa w art. 5 ust. 3, stanowią dług i powinny być wykazywane w prognozie kwoty długu jednostki samorządu terytorialnego.

Należy jednocześnie pamiętać o tym, że wyłączenia z limitu 60% są ograniczone czasowo, o czym stanowi art. 170 ust. 4 ustawy o finansach publicznych.

Przedstawiona opinia nie ma charakteru wiążącego. Ministerstwo Finansów informuje, iż nie posiada ustawowych kompetencji do dokonywania obowiązującej wykładni przepisów ustawy o finansach publicznych.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2008/1/24