USPD2/423/22/2005 - Korekta deklaracji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 września 2005 r. Urząd Skarbowy w Zabrzu USPD2/423/22/2005 Korekta deklaracji.

"(...) Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż jednostka od miesiąca maja 2004 r. wykazywała nieprawidłową wysokość przychodów w deklaracjach dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych CIT. Przedmiotowy błąd zauważyła w miesiącu czerwcu 2005 r. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w celu poprawienia ww. błędu winien złożyć korektę deklaracji CIT-8 za 2004 r. bez korekt deklaracji miesięcznych CIT-2 za okres od 05.2004 r. do 11.2004 r. (od momentu popełnienia błędu).

(...) Przepisy art. 81 i art. 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.) normują zagadnienia korygowania deklaracji podatkowych. Z powołanych przepisów wynika, że skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 Ordynacji Podatkowej). Uprawnienia do złożenia korekt ulegają jedynie zawieszeniu w trybie art. 81b § 1 pkt 1, na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą i przysługują nadal po zakończeniu kontroli podatkowej, postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, że podatnik zobowiązany zgodnie z dyspozycją art. 25 ust. 1, 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54 poz. 654 ze zm.) do składania deklaracji CIT-2 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) od początku roku, nie traci uprawnień do złożenia korekt w zakresie deklarowanych miesięcznych zaliczek w deklaracjach CIT-2. Reasumując powyższe należy przyjąć, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym już wypełnieniu deklaracji z dołączonym uzasadnieniem wyjaśniającym przyczynę korekty.

Jednocześnie należy nadmienić, że przepisy zawarte w rozdziale X Ordynacji Podatkowej dotyczą uprawnień podatnika, a nie obowiązku do złożenia korekt. Obowiązek złożenia korekty wynika jedynie z:

- art. 274 § 1 pkt 2 Ordynacji Podatkowej zgodnie z którym, w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy lub oczywiste pomyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy zwraca się do składającego deklarację o złożenie niezbędnych wyjaśnień oraz o skorygowanie deklaracji, wskazując przyczyny z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość;

- art. 74 Ordynacji Podatkowej zgodnie z którym, w przypadku składania wniosku o zwrot nadpłaty wynikłej z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego zobligowano podatnika do jednoczesnego złożenia skorygowanej deklaracji, dostosowanej do treści złożonego wniosku;

- 75 § 3 Ordynacji Podatkowej zgodnie z którym, w określonych w nim przypadkach, zobligowano podatnika płatnika lub inkasenta do składania, równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty - skorygowanego zeznania (deklaracji).

Ponieważ jak wynika ze złożonego wniosku żadna z powyższych okoliczności nie zaistniała, zastosowanie do opisanego stanu faktycznego znajdują przepisy rozdziału X Ordynacji Podatkowej.

Wyżej cytowane przepisy Ordynacji Podatkowej obowiązują od dnia 1 września 2005 r. Należy jednak nadmienić, że nie różnią się co do istoty od wcześniej obowiązujących przepisów dotyczących uprawnień do składania korekt przez podatników. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2006/2/60