WPiOL.I.3110-P-53t2007 - Czy budynki i inne budowle stanowiące elementy infrastruktury kolejowej, bez których nie jest możliwe jej funkcjonowanie mogą być objęte przedmiotowym zwolnieniem z podatku od nieruchomości, jak np. mury oporowe, zapory drogowe, kanalizacje, linie kablowe?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 września 2007 r. Urząd Miasta w Mysłowicach WPiOL.I.3110-P-53t2007 Czy budynki i inne budowle stanowiące elementy infrastruktury kolejowej, bez których nie jest możliwe jej funkcjonowanie mogą być objęte przedmiotowym zwolnieniem z podatku od nieruchomości, jak np. mury oporowe, zapory drogowe, kanalizacje, linie kablowe?

POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta Mysłowice działając na podstawie art. 14a § 1-4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217 poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku znak: Lok.DN/2931/2007 z dnia 27 czerwca 2007 r. w indywidualnej sprawie podatnika Sp. z o.o.

postanawia:

- udzielić pisemnej interpretacji art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121 poz. 844 z późn. zm.), uznając iż w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w ww. wniosku, stanowisko jej nie jest prawidłowe w obowiązującym w 2007 r. stanie prawnym.

UZASADNIENIE

Sp. z o.o. wnioskiem z dnia 27 czerwca 2007 r. (data wpływu 2 lipca 2007 r.) zwróciła się do tutejszego organu podatkowego w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa z prośbą o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku od nieruchomości w zakresie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (zwana dalej Ustawą) - w jego indywidualnej sprawie, a mianowicie:

1.

Czy budynki i inne budowle stanowiące elementy infrastruktury kolejowej, bez których nie jest możliwe jej funkcjonowanie mogą być objęte przedmiotowym zwolnieniem, jak np. mury oporowe, zapory drogowe, kanalizacje, linie kablowe?

2.

Czy można zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 Ustawy w stosunku do gruntów, które nie posiadają w wypisach ewidencji gruntów oznaczenia jako grunty kolejowe "Tk", a faktycznie znajdują się na nich elementy infrastruktury kolejowej?

Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że Spółka jest właścicielem infrastruktury kolejowej, a także jej zarządcą na mocy ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 16 poz. 94). Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym Spółka jako zarządca nie jest uprawniona do wykonywania przewozów kolejowych i nie korzysta z żadnej części swojej infrastruktury kolejowej.

Wnioskodawca twierdzi, że zarządzana przez niego infrastruktura jest wykorzystywana przez licencjonowanych przewoźników wykonujących przewozy kolejowe, którzy płacą mu z tego tytułu opłaty, zgodnie z regulaminem przyznawania i korzystania z tras na udostępnionych liniach kolejowych. Spółka przedstawiając swoje stanowisko stwierdziła, że: "w świetle art. 7 ust. 1 pkt 1 Ustawy budowle, budynki, grunty, o których mówi ustawa o transporcie kolejowym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości" oraz jest możliwe zwolnienie z podatku od nieruchomości gruntów, które nie posiadają w wypisach ewidencji gruntów i budynków oznaczenia jako grunty "Tk", ponieważ faktycznie znajdują się na nich elementy infrastruktury kolejowej".

Organ podatkowy nie zgadza się ze stanowiskiem Strony przedstawionym we wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego. Artykuł 7 ust. 1 pkt 1 lit a Ustawy stanowi: "zwalnia się od podatku od nieruchomości budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów ustawy o transporcie kolejowym oraz zajęte pod nie grunty, jeżeli zarządca infrastruktury jest obowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym". Z treści cyt. artykułu jasno wynika, że zwolnieniu podlegają budowle oraz zajęte pod nie grunty wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym, natomiast nie ma mowy o zwolnieniu budynków. Stanowisko Spółki w tej kwestii jest nieprawidłowe.

Jeżeli chodzi o zwolnienie budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów ustawy o transporcie kolejowym, to zasadniczą sprawą jest wyjaśnienie pojęcia "infrastruktura kolejowa". Artykuł 4 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym stanowi, że: "infrastruktura kolejowa to linie kolejowe oraz inne budowle, budynki i urządzenia wraz z zajętymi pod nie gruntami, usytuowane na obszarze kolejowym, przeznaczone do zarządzania, obsługi przewozu osób i rzeczy, a także utrzymania niezbędnego w tym celu majątku zarządcy infrastruktury. "Z treści wyżej wymienionego art. 4 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym wynika jakie budowle są elementami infrastruktury kolejowej, ponadto mają one być usytuowane na obszarze kolejowym i służyć do zarządzania oraz do obsługi przewozu osób i rzeczy. Aby budowle należały do infrastruktury kolejowej wszystkie te przesłanki muszą wystąpić kumulatywnie.

Wobec przedstawionych wyżej przesłanek należy zanalizować, czy będące w posiadaniu Spółki budowle wchodzące jej zdaniem w skład infrastruktury kolejowej, w rzeczywistości są elementami tej infrastruktury. Istotne jest to, czy Podatnik ma ujęte w swojej ewidencji budowle spełniające wymagania cyt. wyżej artykułu ustawy o transporcie kolejowym, które jako zarządca infrastruktury jest obowiązany do udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym oraz czy usytuowane one są na obszarze kolejowym i służą do obsługi przewozu osób i rzeczy. Przykładowo, wykaz budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego, urządzeń telekomunikacji kolejowej, na które wydawane są świadectwa dopuszczenia do eksploatacji - zawarty jest w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 września 2003 r. w sprawie wykazu typów budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych, na które wydawane są świadectwa dopuszczenia do eksploatacji (Dz. U. z 2003 r. Nr 175 poz. 1706).

W oparciu o dane przedstawione w złożonym przez Spółkę wniosku, organ podatkowy nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić dla potrzeb interpretacji, czy będące jej własnością budowle kolejowe wchodzą w skład infrastruktury kolejowej. Takiego stwierdzenia musi dokonać sam podatnik.

Organ podatkowy stoi na stanowisku, że jeżeli Spółka w oparciu o posiadaną dokumentację stwierdzi, że będące jej własnością budowle: są składnikiem infrastruktury kolejowej, zgodnie z art. 4 ustawy o transporcie kolejowym, znajdują się na obszarze kolejowym, są przeznaczone do zarządzania, obsługi przewozu osób i rzeczy, a także utrzymania niezbędnego w tym celu majątku zarządcy infrastruktury - to takie budowle podlegałyby zwolnieniu z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 Ustawy. W przypadku, gdy przytoczone wyżej przesłanki nie występują łącznie - to budowle kolejowe nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania.

Natomiast jeżeli chodzi o zwolnienie z podatku od nieruchomości gruntów, które nie posiadają w wypisach ewidencji gruntów oznaczenia jako grunty kolejowe "Tk", a faktycznie znajdują się na nich elementy infrastruktury kolejowej, to należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 1a ust. 1 pkt 3 Ustawy - "grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej są to grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych. "Z treści zacytowanego art. jednoznacznie wynika, że o klasyfikacji gruntów przesądza sam fakt posiadania ich przez przedsiębiorcę, a nie to do jakich celów te grunty są wykorzystywane lub co się-na nich znajduje.

W odniesieniu do sytuacji przedstawionej przez Spółkę zasadne jest twierdzenie, że jeżeli grunty, o które pyta Podatnik w pkt 2 znajdują się pod zwolnionymi budowlami, to wówczas i one korzystają ze zwolnienia. Organ podatkowy nie może stwierdzić w interpretacji, czy grunty oznaczono symbolem "Tk" znajdują się pod budowlami zwolnionymi, czy też pod nimi się nie znajdują.

W tym stanie faktycznym należało postanowić jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl