Bełczącki Robert Marek, Badanie immunitetu parlamentarnego z urzędu

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 7 listopada 2019 r.
Autorzy:

Badanie immunitetu parlamentarnego z urzędu

Badanie immunitetu parlamentarnego z urzędu

Badanie immunitetu parlamentarnego z urzędu

Badanie immunitetu parlamentarnego z urzędu powód powód możliwy przebieg postępowania zaniechanie wystąpienia o wyrażenie zgody przez Sejm albo Senat wystąpienie o zgodę Sejmu albo Senatu odpowiedź Sejmu albo Senatu pozwany pozwany brak odpowiedzi na pozew doręczenie odpisu pozwu możliwy przebieg postępowania złożenie odpowiedzi na pozew sąd przewodniczący skład orzekający sąd przewodniczący skład orzekający nadanie sprawie dalszego biegu skierowanie sprawy na posiedzenie niejawne wątpliwości związane z immunitetem parlamentarnym pozwanego zarządzenie doręczenia odpisu pozwu pozwanemu bezskuteczny upływ terminu możliwy przebieg postępowania wątpliwości związane z immunitetem parlamentarnym pozwanego wezwanie powoda, aby wystąpił o zgodę Sejmu albo Senatu odrzucenie pozwu badanie kwestii immunitetu parlamentarnego zgoda Sejmu albo Senatu odmowa Sejmu albo Senatu immunitet nie dotyczy sprawy immunitet dotyczy sprawy

Krok: wątpliwości związane z immunitetem parlamentarnym pozwanego

1. W ramach procesu cywilnego wystąpić może kwestia odpowiedzialności posła lub senatora za działalność wchodzącą w zakres sprawowania mandatu, będącą jednocześnie bezprawnym zachowaniem naruszającym prawa osób trzecich. Wówczas stosownie do art. 105 ust. 1 i art. 108 Konstytucji RP oraz art. 6a ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora parlamentarzysta może ponosić odpowiedzialność sądową wobec osoby trzeciej jedynie za zgodą Sejmu lub Senatu.

2. W takim wypadku brak zgody Sejmu lub Senatu na wszczęcie i prowadzenie procesu cywilnego przeciwko posłowi lub senatorowi oznacza, że poseł lub senator korzysta w tym zakresie z immunitetu formalnego, który w odróżnieniu od immunitetu materialnego nie wyłącza w ogóle odpowiedzialności za określony czyn, a jedynie czasowo uniemożliwia jej realizację na drodze sądowej.

3. Szerzej na temat immunitetu parlamentarnego w procesie cywilnym - T. Wiśniewski, Immunitet parlamentarny z punktu widzenia przepisów Kodeksu postępowania cywilnoprawnego, w: Aurea praxis aurea theoria. Księga pamiątkowa ku czci profesora Tadeusza Erecińskiego, red. J. Gudowski, K. Weitz, Warszawa 2011, LexisNexis, s. 717 i nast.

4. Chociaż jeszcze przed wszczęciem postępowania powód może uznać, że w sprawie pozwany objęty będzie działaniem immunitetu parlamentarnego, to jednak zgodnie z art. 7b ust. 2 i ust. 5 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora powód może wystąpić do Sejmu albo Senatu o zgodę na pociągnięcie posła albo senatora do odpowiedzialności sądowej dopiero po wniesieniu sprawy do sądu, co w postępowaniu cywilnym oznacza stan zawisłości sprawy przed sądem wynikły z doręczenia odpisu pozwu pozwanemu.

5. Z tego względu przewodniczący, pomimo wątpliwości związanych z przysługującym pozwanemu immunitetem parlamentarnym, powziętych na podstawie treści pozwu, powinien wydać zarządzenie o doręczeniu odpisu pozwu pozwanemu.

Krok: wątpliwości związane z immunitetem parlamentarnym pozwanego

Ocena dokonana na wstępnym etapie sprawy nie wiąże sądu pierwszej instancji na dalszym etapie i nie zwalnia go od zbadania kwestii związanych z immunitetem pozwanego stosownie do okoliczności sprawy. Wynika to z art. 202 k.p.c., który nakazuje, aby sąd w każdym stanie sprawy z urzędu brał pod rozwagę okoliczności uzasadniające odrzucenie pozwu.