Musiał Krzysztof J., Czynności kończące kontrolę podatkową

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2012 r.
Autorzy:

Czynności kończące kontrolę podatkową

Czynności kończące kontrolę podatkową

Czynności kończące kontrolę podatkową

Procedura ma na celu przedstawienie czynności zmierzających do zakończenia kontroli podatkowej jako czynności wykonywanej po jej zakończeniu.

Czynności kończące kontrolę podatkową strona strona brak aktywności przyjęcie ustaleń organu złożenie korekt deklaracji zastrzeżenia do protokołu kontroli otrzymanie protokołu analiza otrzymanego protokołu organ podatkowy organ podatkowy otrzymanie korekty analiza złożonych korekt odpowiedź na zastrzeżenia analiza reakcji kontrolowanego zakończenie czynności otrzymanie zastrzeżeń wystąpienie przesłanki zakończenia kontroli sporządzenie protokołu kontroli doręczenie protokołu kontrolowanemu możliwy przebieg postępowania termin 14 dni tak nie termin 14 dni

Krok: wystąpienie przesłanki zakończenia kontroli

Przesłanki zakończenia kontroli można podzielić na:

– standardowe (zebranie całego materiału dowodowego, ustalenie stanu faktycznego),

– nadzwyczajne (przeszkoda w dalszym prowadzeniu kontroli, m.in. nieobecność kontrolowanego, brak dostępu do dokumentów, pomieszczeń, upływ czasu prowadzenia kontroli, skuteczny sprzeciw).

Krok: sporządzenie protokołu kontroli

Protokół jest dokumentem, w którym kontrolujący dokumentują (opisują) przebieg kontroli. Protokół składa się z elementów formalnych, takich jak wskazanie stron, zakresu i przedmiotu kontroli, miejsca i czasu kontroli, dokonanych ustaleń faktycznych, oceny prawnej i pouczeń. Drugim ważnym elementem protokołu są załączniki w postaci protokołów z czynności:

– zeznań świadków,

– opinii biegłych,

– oględzin.

Brak tych elementów skutkuje brakiem możliwości uznania doręczonego stronie dokumentu za protokół kontroli.

Protokół musi się opierać na czynnościach przeprowadzonych zgodnie z procedurą. Nie mogą stanowić dowodów dokumenty z czynności, jeśli nie doręczono kontrolowanemu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli (zob. art. 284a § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm. - dalej o.p.). Wadliwy protokół kontroli nie może stanowić dowodu w postępowaniu podatkowym, gdyż stanowi naruszenie procedury (zob. wyrok NSA z dnia 24 kwietnia 2012 r., II FSK 2039/10).