Przybysz Piotr, Czynności polskich organów podejmowane w związku ze sporami dotyczącymi należności pieniężnych państwa członkowskiego, pierwotnego tytułu wykonawczego, jednolitego tytułu wykonawczego oraz powiadomienia dokonanego przez państwo członkowskie
Czynności polskich organów podejmowane w związku ze sporami dotyczącymi należności pieniężnych państwa członkowskiego, pierwotnego tytułu wykonawczego, jednolitego tytułu wykonawczego oraz powiadomienia dokonanego przez państwo członkowskie
Czynności polskich organów podejmowane w związku ze sporami dotyczącymi należności pieniężnych państwa członkowskiego, pierwotnego tytułu wykonawczego, jednolitego tytułu wykonawczego oraz powiadomienia dokonanego przez państwo członkowskie
Czynności polskich organów podejmowane w związku ze sporami dotyczącymi należności pieniężnych państwa członkowskiego, pierwotnego tytułu wykonawczego, jednolitego tytułu wykonawczego oraz powiadomienia dokonanego przez państwo członkowskie
Zastrzeżenia dłużnika (podmiotu, którego dotyczy wniosek o udzielenie pomocy) dotyczące należności pieniężnych państwa członkowskiego, pierwotnego tytułu wykonawczego, jednolitego tytułu wykonawczego oraz powiadomienia dokonanego przez państwo członkowskie są rozstrzygane przez właściwy organ tego państwa zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym państwie (art. 78 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych - Dz. U. z 2013 r. poz. 1289).
Organy Rzeczypospolitej Polskiej jako państwa udzielającego pomocy nie są właściwe w sprawach tego rodzaju sporów. Jeżeli dłużnik wniesie podanie do polskiego organu egzekucyjnego zamierzając wszcząć spór dotyczący tego rodzaju kwestii, to należy poinformować go o trybie wszczynania sporów (art. 14 ust. 1 dyrektywy Rady 2010/24/UE z dnia 16 marca 2010 r. w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń - Dz.U.UE.L.2010.84.1). Polskie organy nie zawieszają postępowania egzekucyjnego w tego rodzaju sytuacjach ani nie przekazują podania dłużnika organowi wnioskującemu państwa członkowskiego (zob. art. 17a i art. 33 § 3 u.p.e.a.).
Przepisy obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej mogą normować wyłącznie sposób postępowania polskich organów administracji publicznej, dlatego zawarta w ustawie regulacja dotycząca rozważanej problematyki nie może określać czynności organów innego państwa. Należy jednak mieć na uwadze, że dyrektywa Rady 2010/24/UE z dnia 16 marca 2010 r. w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń - Dz.U.UE.L.2010.84.1) określa w jednolity sposób procedurę postępowania w sprawach udzielania pomocy, nie różnicując jej w zależności od tego, czy w sprawie chodzi o udzielenie pomocy obcemu państwu, czy o skorzystanie z pomocy obcego państwa.
Przedstawiana procedura jest stosowana odpowiednio w zakresie należności pieniężnych, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o wzajemnej pomocy... - w sprawach sporów dotyczących należności pieniężnych państwa członkowskiego lub państwa trzeciego, pierwotnego tytułu wykonawczego oraz powiadomienia dokonanego przez państwo członkowskie lub państwo trzecie (art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych - Dz. U. z 2013 r. poz. 1289; patrz także art. 104 ustawy o wzajemnej pomocy...).
Krok: powiadomienie o sporze
Państwo członkowskie, które wystąpiło o udzielenie pomocy, powiadamia centralne biuro łącznikowe Rzeczypospolitej Polskiej o wszczęciu sporu dotyczącego należności pieniężnych państwa członkowskiego, pierwotnego tytułu wykonawczego, jednolitego tytułu wykonawczego oraz powiadomienia dokonanego przez państwo członkowskie.
Państwo członkowskie wskazuje, w jakim zakresie wierzytelność nie została zaskarżona (art. 14 ust. 3 dyrektywy Rady 2010/24/UE z dnia 16 marca 2010 r. w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń - Dz.U.UE.L.2010.84.1).
Nie jest konieczne żądanie zawieszenia postępowania egzekucyjnego - zostanie ono zawieszone w przypadku braku żądania jego kontynuowania (art. 14 ust. 4 dyrektywy Rady 2010/24/UE z dnia 16 marca 2010 r. w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń - Dz.U.UE.L.2010.84.1).
Państwo członkowskie powiadamiając o wszczęciu sporu może równocześnie złożyć wniosek o dalsze dochodzenie zaskarżonej należności lub o zastosowanie środków zabezpieczenia (art. 14 ust. 4 dyrektywy Rady 2010/24/UE z dnia 16 marca 2010 r. w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń - Dz.U.UE.L.2010.84.1).
Krok: informacja o sporze
Podmiot, którego dotyczy wniosek o udzielanie pomocy (dłużnik), może kwestionować należności pieniężne państwa członkowskiego, pierwotny tytuł wykonawczy, jednolity tytuł wykonawczy oraz powiadomienie dokonane przez państwo członkowskie. Spory takie są rozstrzygane przez właściwy organ tego państwa członkowskiego zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym państwie (art. 78 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych - Dz. U. z 2013 r. poz. 1289).
Dłużnik może powiadomić polski organ egzekucyjny o wszczęciu sporu.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.