Niewiadomski Zygmunt, Doprowadzenie do zgodności z przepisami prawa projektu studium po stwierdzeniu nieważności uchwały w sprawie sporządzenia lub zmiany studium

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2013 r.
Autorzy:

Doprowadzenie do zgodności z przepisami prawa projektu studium po stwierdzeniu nieważności uchwały w sprawie sporządzenia lub zmiany studium

Doprowadzenie do zgodności z przepisami prawa projektu studium po stwierdzeniu nieważności uchwały w sprawie sporządzenia lub zmiany studium

Doprowadzenie do zgodności z przepisami prawa projektu studium po stwierdzeniu nieważności uchwały w sprawie sporządzenia lub zmiany studium

Z brzmienia przepisu art. 28 ust. 2 u.p.z.p. wynika, iż odnosić go należy do rozstrzygnięć nadzorczych wojewody, a nie do wyroków sądu administracyjnego. Jednak utrwalone orzecznictwo sądowe i doktryna przyjmują zgodnie, że powinien mieć on zastosowanie również do wyroków sądowych, stwierdzających nieważność uchwał w sprawie studium. Nie powtórzenie żadnej z czynności planistycznych wymienionych w art. 11 u.p.z.p. w procedurze doprowadzenia do zgodności z przepisami prawa projektu studium po stwierdzeniu nieważności uchwały w sprawie sporządzenia lub zmiany dokumentu planistycznego stanowi naruszenie art. 28 ust. 2 u.p.z.p. Takie stanowisko zajął sąd administracyjny w odniesieniu do planu miejscowego w uzasadnieniu Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 9 lipca 2010 r., II SA/Kr 462/10, LEX nr 665474, jednakże stwierdzenia te pozostają prawdziwe także w kontekście zmian dotyczących studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy wymaganych w razie stwierdzenia nieważności uchwały w tej sprawie.

Skutki braku ponowienia określonych czynności planistycznych w przypadku stwierdzenia konieczności dokonania zmian w przedstawionym do uchwalenia projekcie studium należy oceniać na gruncie konkretnego przypadku. Brak ponowienia określonych czynności planistycznych może mieć różne skutki prawne - może nie mieć wpływu na prawidłowość podjętej uchwały, może jednakże w określonych sytuacjach skutkować koniecznością stwierdzenia jej nieważności. Kryterium powinien być tu stopień modyfikacji treści projektu uchwały w stosunku do projektu uchwały sprzed dokonania zmian. (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 21 marca 2019 r., II SA/Łd 27/19, LEX nr 2645815).

Wynikająca z art. 28 ust. 2 u.p.z.p. dyspozycja ponowienia czynności jedynie w zakresie niezbędnym do doprowadzenia zgodności projektu z przepisami prawa oznacza, że zasadą jest uznanie czynności za niewymagające powtórzenia. (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, z dnia 23 stycznia 2018 r., II SA/Ol 893/17, LEX nr 2439384).

Doprowadzenie do zgodności z przepisami prawa projektu studium po stwierdzeniu nieważności uchwały w sprawie sporządzenia lub zmiany studium rada gminy rada gminy podjęcie uchwały w sprawie studium zapoznanie się z przedłożonym projektem studium wójt, burmistrz, prezydent miasta wójt, burmistrz, prezydent miasta studium nie wymaga zmian powtórzenie czynności planistycznych przedłożenie projektu studium radzie gminy odebranie rozstrzygnięcia nadzorczego możliwe reakcje gminy wniesienie skargi do sądu administracyjnego czy sąd uwzględnił skargę? wojewoda wojewoda doręczenie rozstrzygnięcia nadzorczego stwierdzającego nieważności uchwały w sprawie studium nie tak

Krok: doręczenie rozstrzygnięcia nadzorczego stwierdzającego nieważności uchwały w sprawie studium

Rozstrzygnięciem nadzorczym w rozumieniu przepisów ustawy z 1990 r. o samorządzie gminnym jest tylko takie orzeczenie organu nadzoru, które władczo ingeruje w uchwałodawczą działalność organów gminy, najczęściej stwierdzając nieważność konkretnej uchwały z powodu jej sprzeczności z prawem. Natomiast uchwała organu nadzoru, zawiadamiająca o braku podstaw prawnych do ingerencji w postaci stwierdzenia nieważności uchwały organu gminy i umarzająca to postępowanie, nie jest rozstrzygnięciem nadzorczym w rozumieniu powyższych przepisów (teza postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 stycznia 2012 r., II GSK 2415/11, LEX nr 1113729). Wojewoda wydając rozstrzygnięcie w sprawie nieważności uchwały w sprawie studium zobligowany jest je doręczyć niezwłocznie gminie.

Krok: odebranie rozstrzygnięcia nadzorczego

Do doręczania pism zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.) - dalej k.p.a. - zawarte w dziale I rozdziale 8.