Musiał Krzysztof J., Nakładanie i zdejmowanie zamknięć urzędowych w ramach kontroli celno-skarbowej
Nakładanie i zdejmowanie zamknięć urzędowych w ramach kontroli celno-skarbowej
Nakładanie i zdejmowanie zamknięć urzędowych w ramach kontroli celno-skarbowej
Nakładanie i zdejmowanie zamknięć urzędowych w ramach kontroli celno-skarbowej
Procedura ma na celu zaprezentowanie regulacji prawnej dotyczącej dokonywania zarządzenia zamknięć urzędowych.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: skorzystanie z uprawnienia nałożenia zamknięcia urzędowego
W ramach kontroli celno-skarbowej funkcjonariuszom Krajowej Administracji Skarbowej zostało przyznane uprawnienie do nakładania zamknięć urzędowych na urządzenia, pomieszczenia, naczynia oraz środki przewozowe - art. 64 ust. 1 pkt 18 ustawy z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2023 r. poz. 615 ze zm.) - dalej u.k.a.s.
Krok: nakładanie zamknięć urzędowych
W art. 65 ust. 1 u.k.a.s. został zawarty katalog zamknięty przesłanek, których ziszczenie przemawia za możliwością nałożenia zamknięcia urzędowego. W zgodzie z przepisem wskazanym w zdaniu poprzednim zamknięcia urzędowe są nakładane, gdy ich nałożenie jest niezbędne do:
a) zapewnienia przestrzegania warunków powrotnego wywozu oraz procedury celnej, do której towar został zgłoszony;
b) zabezpieczenia urządzeń, pomieszczeń i naczyń wykorzystywanych do prowadzenia działalności podlegającej kontroli celno-skarbowej;
c) zabezpieczenia dokumentacji związanej z urządzeniami, wyrobami i towarami lub czynnościami podlegającymi kontroli celno-skarbowej;
d) zapewnienia tożsamości wyrobów w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego.
Wymaga przy tym wskazania, że nie jest konieczne kumulatywne zaistnienie okoliczności określonych art. 65 ust. 1 u.k.a.s. dla dokonania zamknięcia urzędowego. W tym względzie wystarczające jest zaistnienie którejkolwiek spośród powyżej określonych przesłanek dla dokonania zamknięcia urzędowego.
Na mocy art. 66 u.k.a.s. ustawodawca ustanowił delegację do określenia wzorów znaków stosowanych przy wykonywaniu kontroli, wskazując, że minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory zamknięć urzędowych, w tym pieczęci, stempli i innych znaków, uwzględniając potrzebę zapewnienia identyfikacji organu nakładającego zamknięcie oraz należytego zabezpieczenia tożsamości wyrobów, urządzeń, pomieszczeń i innych obiektów, na które są nakładane zamknięcia urzędowe. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres i tryb nakładania i zdejmowania zamknięć urzędowych, rodzaje lub formy tych zamknięć, przypadki, w których stosowane są określone rodzaje zamknięć urzędowych, oraz rodzaje podmiotów, o których mowa w art. 65 ust. 4 u.k.a.s., i warunki, które te podmioty muszą spełniać, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa obrotu, tożsamości towaru, urządzenia oraz uniemożliwienie usunięcia zamknięcia bez jego zniszczenia, jak również konieczność identyfikacji zamknięć urzędowych nakładanych przez upoważnione podmioty.