Chajec Stanisław, Obowiązek dostarczenia odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz
Obowiązek dostarczenia odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz
Obowiązek dostarczenia odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz
Obowiązek dostarczenia odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz
Przysługujące organom administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego uprawnienie do nałożenia obowiązku dostarczenia odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz jest narzędziem umożliwiającym prawidłową realizację przez te organy zadań wynikających z ustawy - Prawo budowlane. Należą do nich przede wszystkim nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach określonych ustawą, współpraca z Prezesem Krajowego Zasobu Nieruchomości w realizacji zadań określonych w art. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości oraz nadzór nad użytkowaniem elektrowni wiatrowych w zakresie oceny stanu technicznego tych elektrowni (art. 81 ust. 1 p.b.). Uprawnienie może być przez organy realizowane zarówno w toku odpowiedniego postępowania administracyjnego, jak i przed jego wszczęciem.
Podmiotami zobowiązanymi do przedłożenia odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz są uczestnicy procesu budowlanego, a także właściciel lub zarządca obiektu budowlanego.
Nałożenie obowiązku przedłożenia w określonym terminie odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz następuje na podstawie postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Niedostarczenie żądanych ocen technicznych lub ekspertyz albo dostarczenie ocen lub ekspertyz, które niedostatecznie wyjaśniają sprawę będącą ich przedmiotem, może uzasadniać zlecenie przez właściwy organ sporządzenia tych ocen lub ekspertyz albo wykonanie dodatkowych ocen lub ekspertyz na koszt osoby zobowiązanej do ich dostarczenia.
Uprawnienie organu do nakładania obowiązku dostarczenia odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz powinno być wykorzystywane jedynie w sytuacjach wyjątkowych, kiedy organ nie jest w stanie - przy użyciu posiadanej wiedzy i środków, którymi dysponuje - rozstrzygnąć powstałych wątpliwości (por. wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 kwietnia 2014 r., VII SA/Wa 91/14, LEX nr 1466154).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: występowanie uzasadnionych wątpliwości co do jakości wyrobów budowlanych lub robót budowlanych, a także stanu technicznego obiektu budowlanego
Nałożenie obowiązku dostarczenia w określonym terminie odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz może nastąpić tylko w razie stwierdzenia przez organ, że istnieją uzasadnione wątpliwości dotyczące:
– jakości wyrobów budowlanych,
– jakości wykonanych robót budowlanych,
– stanu technicznego obiektu budowlanego.
Wątpliwości we wskazanym zakresie maja być „uzasadnione”, co oznacza, że organ wydając postanowienie obowiązany jest wykazać istnienie uzasadnionych wątpliwości (wyrok WSA w Krakowie z dnia 6 maja 2014 r., II SA/Kr 88/14, LEX nr 1467887).
Krok: postanowienie o nałożeniu obowiązku dostarczenia w określonym terminie odpowiednich ocen technicznych i (lub) ekspertyz
Obowiązek dostarczenia w określonym terminie odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz jest nakładany w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.
Postanowienie wydane na podstawie art. 81c ust. 2 p.b. ma charakter dowodowy, co oznacza, że postępowanie, w którym jest ono podejmowane, stanowi część innego, już toczącego się postępowania, przewidzianego w ustawie - Prawo budowlane, bądź też jest elementem wyjaśnienia przez organ okoliczności, które mogłyby uzasadniać dopiero wszczęcie takiego postępowania (wyrok WSA w Krakowie z dnia 24 stycznia 2012 r., II SA/Kr 1611/11, LEX nr 1109009).
Z uwagi na charakter postanowienia należy uznać, że powinno ono precyzyjnie wskazywać jakiego rodzaju ocena techniczna lub ekspertyza powinna zostać dostarczona, a także, jaki powinien być zakres wskazanych opracowań. Termin określony w postanowieniu ma charakter procesowy.
W przypadku wydawania postanowienia w toku postępowania, uprawnienie do jego wydania przysługuje organowi, przed którym toczy się postępowanie administracyjne. Natomiast, w przypadku gdy postępowanie takie się nie toczy, a więc w trakcie wykonywania czynności kontrolnych, postanowienie takie może wydać jedynie organ właściwy miejscowo i rzeczowo do prowadzenia postępowania administracyjnego w pierwszej instancji, niezależnie od tego, jakiego szczebla organ dokonuje czynności kontrolnych (zob. R. Dziwiński, P. Ziemski, Prawo budowlane. Komentarz, LEX Omega; komentarz do art. 81c).