Niewiadomski Zygmunt, Obrót zabytkiem nieruchomym

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 30 listopada 2015 r.
Autorzy:

Obrót zabytkiem nieruchomym

Obrót zabytkiem nieruchomym

Obrót zabytkiem nieruchomym

Przepis art. 26 u.o.z. wprowadza szczególną formę zagwarantowania wymagań z zakresu ochrony zabytków na wypadek rozporządzenia przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego zabytkiem nieruchomym wpisanym do rejestru. Przepis należy odczytywać łącznie z innymi regulacjami dotyczącymi obrotu zabytkami nieruchomymi, stanowiącymi własność publiczną, w tym z art. 13 ust. 4, art. 29 ust. 2 oraz art. 45 ust. 2a u.g.n.

Obrót zabytkiem nieruchomym właściciel zabytku właściciel zabytku obciążenie nabywcy lub dzierżawcy obowiązkiem przeprowadzenia prac konserwatorskich zamiar zbycia zabytku albo oddania go w dzierżawę lub w trwały zarząd czy zabytek stanowi własność Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego? brak szczególnych wymagań co do treści umowy lub decyzji czy zabytek jest wpisany do rejestru zabytków? czy zabytek wymaga prac konserwatorskich? nie tak nie tak nie tak

Krok: zamiar zbycia zabytku albo oddania go w dzierżawę lub w trwały zarząd

Jak wynika z art. 26 u.o.z., w przypadku sprzedaży, zamiany, darowizny dzierżawy lub oddawania w trwały zarząd zabytku może zaktualizować się po stronie rozporządzającego konieczność zabezpieczenia substancji zabytku poprzez nałożenie na nabywcę (dzierżawcę) szczególnych obowiązków. W praktyce oznacza to ograniczenie możliwości rozporządzenia zabytkiem tylko na rzecz tych osób, które wyrażają gotowość podjęcia się przeprowadzenia prac konserwatorskich. Nie w każdej jednak sytuacji obowiązki takie zostaną nałożone. Ustawodawca wprowadził tu ograniczenia zarówno podmiotowe jak i przedmiotowe.

Krok: czy zabytek stanowi własność Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego?

Przepis art. 26 u.o.z. znajdzie zastosowanie tylko wówczas, gdy właścicielem zbywanego lub wydzierżawianego zabytku jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego.