Krywan Tomasz, Polski Ład – Ulga prowzrostowa
Polski Ład – Ulga prowzrostowa
Polski Ład – Ulga prowzrostowa
Polski Ład – Ulga prowzrostowa
Procedura pozwala ustalić czy podatnik może skorzystać z ulgi z tytułu ponoszenia kosztów w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, czyli z tzw. ulgi prowzrostowej.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: istnieje potrzeba ustalenia czy podatnik może skorzystać z ulgi prowzrostowej
Z dniem 1.01.2022 r. zostały dodane art. 26gb ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) – dalej u.p.d.o.f., oraz art. 18eb ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.) – dalej u.p.d.o.p. Przepisy te umożliwiają podatnikom PIT prowadzącym działalność gospodarczą (zarówno opłacającym podatek dochodowy według skali podatkowej, jak i w formie podatku liniowego) oraz podatnikom CIT uzyskujących przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odliczać od podstawy obliczenia podatku (w przypadku u.p.d.o.f.) oraz od podstawy opodatkowania (w przypadku u.p.d.o.p.) koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. Jest to tzw. ulga prowzrostowa.
Krok: czy podatnik poniósł koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów?
Odliczeniu w ramach ulgi prowzrostowej podlegają koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. Przy czym:
1) przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika (art. 26gb ust. 2 u.p.d.o.f. oraz art. 18eb ust. 2 u.p.d.o.p.);
2) przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. lub art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. (art. 26gb ust. 3 u.p.d.o.f. oraz art. 18eb ust. 3 u.p.d.o.p.);
3) przez koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów rozumie się:
a) koszty uczestnictwa w targach poniesione na organizację miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika oraz zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika,
b) koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów,
c) koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów,
d) koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych,
e) koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom (art. 26gb ust. 7 u.p.d.o.f. oraz art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.).