Musiał Krzysztof J., Posługiwanie się pełnomocnictwem
Posługiwanie się pełnomocnictwem
Posługiwanie się pełnomocnictwem
Posługiwanie się pełnomocnictwem
Procedura ma na celu przedstawienie skutecznego sposobu posłużenia się otrzymanym pełnomocnictwem.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: udzielenie pełnomocnictwa
W momencie skutecznego, z punktu widzenia procedury podatkowej, udzielenia pełnomocnictwa, tj. w formie pisemnej, elektronicznej na odpowiednich formularzach (zob. procedura Udzielenie pełnomocnictwa) lub ustnej do protokołu, strona lub jej pełnomocnik mają prawo do zastosowania udzielonego pełnomocnictwa w procedurze podatkowej. Istotnym elementem jest dokładne ustalenie zakresu pełnomocnictwa - przy pełnomocnictwie szczególnym trzeba wskazać jakiej sprawy dotyczy (np. kontroli podatkowej), bądź spraw z konkretnego podatku (np. VAT), czy reprezentowania przed konkretnym urzędem.
Krok: otrzymanie pełnomocnictwa
W przypadku udzielenia pełnomocnictwa w formie pisemnej regułą jest, iż pełnomocnik otrzymuje oryginał dokumentu pełnomocnictwa wg właściwego wzoru (szczególne i do doręczeń - zob. procedura Rodzaje pełnomocnictw) w formie pisemnej lub elektronicznej. Praktyka wymaga potwierdzenia przez organ podatkowy faktu wniesienia pełnomocnictwa (dla składanego osobiście lub drogą elektroniczną), bądź potwierdzenia nadania listem poleconym. Pełnomocnik powinien zadbać o komplet dokumentów wymaganych przy pełnomocnictwie (np. podpisy wszystkich wspólników spółki cywilnej bądź aktualny odpis z KRS wskazujący na osoby uprawnione do reprezentowania spółki prawa handlowego, a w przypadku podatników zagranicznych wyciągi ze stosownych rejestrów opatrzone apostille i dołączonym tłumaczeniem przysięgłym).