Izydorczyk Jacek, Pozbawienie wolności osoby korzystającej z immunitetu konsularnego

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 15 kwietnia 2016 r.
Autor:

Pozbawienie wolności osoby korzystającej z immunitetu konsularnego

Pozbawienie wolności osoby korzystającej z immunitetu konsularnego

Pozbawienie wolności osoby korzystającej z immunitetu konsularnego

Rozdział 61 kodeksu postępowania karnego reguluje immunitety dyplomatyczny oraz konsularny. Immunitety te są tzw. immunitetami formalnoprawnymi, tzn. nie uchylają przestępności czynu, a jedynie uniemożliwiają ściganie osoby, która jest nimi objęta. Kwestię zwolnień spod jurysdykcji krajowej poza przepisami kodeksu postępowania karnego (rozdział 61 „Immunitety osób należących do przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych państw obcych”) reguluje także prawo międzynarodowe - przede wszystkim:

– konwencja wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych z dnia 18 kwietnia 1961 r. (Dz. U. z 1965 r. Nr 37, poz. 232) oraz

– konwencja wiedeńska o stosunkach konsularnych z dnia 24 kwietnia 1963 r. (Dz. U. z 1982 r. Nr 13, poz. 98).

Ważne jest wyraźne zaznaczenie tutaj, że immunitety te zabraniają jedynie ścigania osoby objętej takim immunitetem zakrajowym, nie zabraniają zaś prowadzenia czynności pozaprocesowych (operacyjnych), które w konsekwencji mogą prowadzić do zastosowania środków przewidzianych w prawie międzynarodowym - w tym do uznania przez Polskę określonej osoby za niepożądaną na jej terytorium (tzw. persona non grata). Oczywiste jest bowiem, że nie może być tolerowane naruszanie prawa - nawet przez oficjalnego przedstawiciela państwa obcego (zresztą prawo do uznania danej osoby za niepożądaną jest prawem władczym państwa jako podmiotu prawa międzynarodowego i wcale nie musi dotyczyć wyłącznie sprawców przestępstw). Celem immunitetów jest przecież honorowanie dobrych zwyczajów międzynarodowych, a nie zapewnianie bezkarności czy też nawet tolerowanie innych zachowań nieprzystających dyplomatom (np. niemoralne zachowania, brak szacunku okazywany państwu siedziby misji dyplomatycznej itp.).

Ochrona immunitetów zakrajowych jest zróżnicowana, gdy chodzi o zakres ochrony osoby, której przysługuje taki immunitet (a właściwie ją ochrania - zob. uwagi powyżej).

Immunitet konsularny jest określony w przepisie art. 579 § 1 k.p.k., zgodnie z którym nie podlegają orzecznictwu polskich sądów karnych w zakresie czynności pełnionych podczas i w związku z wykonywaniem ich funkcji urzędowych, a na zasadzie wzajemności w pozostałym zakresie:

1) kierownicy urzędów konsularnych i inni urzędnicy konsularni państw obcych oraz

2) osoby zrównane z nimi na podstawie umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych.

Jak więc widać, jest to immunitet przedmiotowo ograniczony jedynie do czynów zabronionych popełnionych w zakresie czynności pełnionych podczas i w związku z wykonywaniem funkcji (zob. J. Izydorczyk (w:) Podstawy prawa karnego międzynarodowego, M. Królikowski, P. Wiliński, J. Izydorczyk, Warszawa 2008, s. 363–394; T. Grzegorczyk, Kodeks postępowania karnego oraz ustawa o świadku koronnym. Komentarz, Warszawa 2008, s. 1206–1351).

Pozbawienie wolności osoby korzystającej z immunitetu konsularnego Minister Spraw Zagranicznych Minister Spraw Zagranicznych otrzymanie powiadomienia przekazanie informacji o odpowiedzi dot. zrzeczenia wystąpienie do państwa wysyłającego z prośbą o zrzeczenie się immunitetu otrzymanie prośby organ prowadzący postępowanie organ prowadzący postępowanie czy pozbawienie wolności ma nastąpić w wykonaniu prawomocnego wyroku sądu polskiego? czy osoba podejrzana opuściła kraj w wyznaczonym terminie? czy zarzucany czyn jest zbrodnią? czy osoba podejrzana została uznana za persona non grata? możliwość pozbawienia wolności osoby posiadającej immunitet konsularny powiadomienie MSZ o zastosowaniu środka przymusu czy czyn podejrzanego został popełniony podczas i w związku z wykonywaniem jego funkcji urzędowych? wystąpienie przesłanek do pozbawienia wolności osoby posiadającej immunitet konsularny czy doszło do zrzeczenia się immunitetu? możliwy przebieg postępowania niemożność zastosowania środka izolacyjnego otrzymanie informacji o odpowiedzi prośba o rozważanie wystąpienia do państwa wysyłającego o zrzeczenie się immunitetu (wraz z materiałami z postępowania) nie tak tak nie tak nie tak nie tak nie tak nie

Krok: wystąpienie przesłanek do pozbawienia wolności osoby posiadającej immunitet konsularny

Zgodnie z § 26 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 stycznia 2002 r. w sprawie szczegółowych czynności sądów w sprawach z zakresu międzynarodowego postępowania cywilnego oraz karnego w stosunkach międzynarodowych (Dz. U. Nr 17, poz. 164 z późn. zm.) w razie wątpliwości, czy dana osoba, instytucja lub organizacja międzynarodowa korzysta z immunitetu jurysdykcyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej, sądy mogą się zwracać do Ministra Sprawiedliwości o stwierdzenie tej okoliczności, przesyłając jednocześnie akta sprawy. Jeżeli chodzi o prokuratorów, to organem właściwym tutaj jest Prokurator Generalny (poprzez Departament Współpracy Międzynarodowej Prokuratury Generalnej).

Ponadto zob. rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 kwietnia 2016 roku - Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury oraz jego Dział IV "Współpraca międzynarodowa w sprawach karnych".

Zgodnie z § 291 ust. 1 Regulaminu naczelnik właściwego wydziału zamiejscowego, prokurator regionalny lub prokurator okręgowy bezzwłocznie powiadamia, za pośrednictwem Prokuratury Krajowej, właściwą w sprawach protokołu dyplomatycznego komórkę organizacyjną urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zagranicznych o prowadzeniu postępowania karnego dotyczącego osoby korzystającej z immunitetu dyplomatycznego i konsularnego.

Krok: czy czyn podejrzanego został popełniony podczas i w związku z wykonywaniem jego funkcji urzędowych?

Immunitet konsularny jest określony w przepisie art. 579 § 1 k.p.k., zgodnie z którym nie podlegają orzecznictwu polskich sądów karnych w zakresie czynności pełnionych podczas i w związku z wykonywaniem ich funkcji urzędowych, a na zasadzie wzajemności w pozostałym zakresie:

1) kierownicy urzędów konsularnych i inni urzędnicy konsularni państw obcych oraz

2) osoby zrównane z nimi na podstawie umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych.