Moraczewski Marcin, Przekazanie kopii decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 17 lipca 2010 r.
Autorzy:

Przekazanie kopii decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego

Przekazanie kopii decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego

Przekazanie kopii decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego

Przepis art. 57 u.p.z.p. reguluje kwestie ewidencjonowania wydanych decyzji lokalizacyjnych i zawiera normy prawne, których wyłącznymi adresatami są organy administracji publicznej. Ustawodawca zobowiązuje organy administracji wskazane w art. 57 ust. 1–3 u.p.z.p. do prowadzenia stosownych rejestrów decyzji lokalizacyjnych, nakłada na marszałka województwa obowiązek prowadzenia rejestru wydanych decyzji lokalizacyjnych w odniesieniu do inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim. Z kolei wójt, burmistrz albo prezydent miasta obowiązani są prowadzić rejestr wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu powiatowym i gminnym, wojewoda natomiast prowadzi rejestr wydanych decyzji w związku z inwestycjami celu publicznego lokalizowanymi na terenach zamkniętych. W myśl art. 57 ust. 4 u.p.z.p. wójt, burmistrz lub prezydent winien przekazać marszałkowi województwa kopie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu powiatowym i gminnym, a także o znaczeniu krajowym i wojewódzkim (wydawane zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 1 u.p.z.p., przez organ gminy w uzgodnieniu z marszałkiem województwa). Ustawodawca wyznacza przy tym organowi termin dla spełnienia tego obowiązku, wynoszący 7 dni od dnia wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Niezależnie, art. 66 ust. 1 u.p.z.p. obliguje organ wydający decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, które dotyczą zagospodarowania terenu, a więc także decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, do przesłania odpisu decyzji do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Ustawodawca w art. 66 ust. 2 u.p.z.p., zakreślił organowi 7-dniowy termin, wprowadzając jednocześnie odpowiedzialność organu za szkodę wywołaną wskutek nieprzesłania decyzji w terminie, wskazując przy tym, że w tym zakresie, zastosowanie będą miały ogólne zasady odpowiedzialności odszkodowawczej wynikających z kodeksu cywilnego (art. 415 k.c. lub art. 417 k.c.). Na podstawie upoważnienia ustawowego z art. 67 ust. 2 u.p.z.p. Minister Infrastruktury, w rozporządzeniu z dnia z dnia 13 maja 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 130, poz. 1385) określił wzory rejestrów decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, które stanowią załączniki do rozporządzenia (załączniki nr 2, 3 i 4). Dokonanie wpisu do rejestru decyzji prowadzonego prze właściwy organ, nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla stron postępowania (w tym inwestora), nie ma wpływu na ostateczność i wykonalność decyzji. Wyeliminowanie z obrotu prawnego ostatecznej decyzji lokalizacyjnej nie rodzi konieczności wykreślenia tej decyzji z właściwego rejestru. Niemniej jednak fakt wygaśnięcia, stwierdzenia nieważności lub zmiany decyzji wymaga odnotowania w rejestrze, co wynika ze wzorów rejestrów, wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury.

Obowiązek ewidencjonowania decyzji lokalizacyjnych, ma na celu zapewnienie dostępu do informacji dotyczących aktualnego statusu planistycznego nieruchomości na danym obszarze oraz informacji o inwestycjach objętych tymi decyzjami, stanowiących informację publiczną. Dostęp do danych zawartych w omawianych rejestrach reguluje ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 782).

Przekazanie kopii decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego wójt, burmistrz albo prezydent miasta wójt, burmistrz albo prezydent miasta odebranie decyzji marszałek województwa marszałek województwa odebranie decyzji organ organ wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego jaki organ wydał decyzję lokalizacyjną przesłanie odpisu decyzji do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta przekazanie kopii decyzji marszałkowi województwa wojewoda wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub wójt (burmistrz, prezydent miasta) w uzgodnieniu z marszałkiem województwa

Krok: wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego

Organ prowadzący postępowanie lokalizacyjne rozstrzyga sprawę co do jej istoty w drodze decyzji administracyjnej - decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego albo decyzji o odmowie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego. Decyzja wydawana jest co do zasady na wniosek inwestora, wówczas gdy teren planowanej inwestycji nie jest objęty obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego stanowi podstawę do dokonania wpisu w rejestrze i rodzi po stronie organu, który decyzję wydał, obowiązek przekazania jej kopii bądź odpisu innym organom, zgodnie z art. 57 ust. 4 u.p.z.p. i art. 66 ust. 1 u.p.z.p.

Krok: jaki organ wydał decyzję lokalizacyjną

Ustawodawca w art. 57 ust. 1–3 u.p.z.p. zobowiązał marszałka województwa, wojewodę oraz wójta, burmistrza albo prezydenta miasta do prowadzenia stosownych rejestrów decyzji lokalizacyjnych, wskazując jako kryterium umieszczenia decyzji w konkretnym rejestrze - znaczenie danej inwestycji celu publicznego. Podział ten odpowiada kompetencji danego organu administracji publicznej do wydania decyzji lokalizacyjnej i zasadniczo prowadzi do wniosku, że organ, który decyzję wydał, obowiązany jest umieścić ją w prowadzonym przez siebie rejestrze. Wyjątkiem w tym względzie są decyzje lokalizacyjne inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim, które wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta w uzgodnieniu z marszałkiem województwa - rejestr tych decyzji prowadzi marszałek województwa.

Ponadto art. 57 ust. 4 u.p.z.p. zobowiązuje wójta, burmistrza lub prezydenta miasta do przekazania marszałkowi województwa kopii decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim, a także o znaczeniu powiatowym i gminnym. Analogiczny obowiązek przewiduje art. 66 ust. 1 u.p.z.p., w odniesieniu do decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, które dotyczą zagospodarowania terenu, a więc także decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Przepis ten należy rozumieć tak, że w przypadku, gdy decyzję lokalizacyjną wydaje inny organ niż organ wykonawczy gminy (np. gdy decyzje wydaje wojewoda w odniesieniu do inwestycji lokalizowanej na terenach zamkniętych), organ ten obowiązany jest przesyłać odpis tej decyzji do miejscowo właściwego wójta, burmistrza albo prezydenta miasta.

Zob. też procedura Ustalenie właściwości organu wydającego decyzję lokalizacyjną.