Kidyba Andrzej, Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną - cz. 1B faza menedżerska

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 1 stycznia 2020 r. do: 29 lutego 2020 r.
Autorzy:

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną - cz. 1B faza menedżerska

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną - cz. 1B faza menedżerska

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną - cz. 1B faza menedżerska

Celem procedury jest omówienie czynności w ramach fazy menedżerskiej w procesie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną, która polega na kontroli planu przekształcenia oraz załączników przez biegłego rewidenta pod kątem jego poprawności i rzetelności.

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną - cz. 1B faza menedżerska biegły rewident biegły rewident odebranie zawiadomienia badanie planu przekształcenia oraz załączników przez biegłego rewidenta czy zażądano dodatkowych dokumentów? wydanie opinii biegłego rewidenta złożenie opinii wezwanie do uzupełnienia sąd rejestrowy sąd rejestrowy przekazanie informacji o wynagrodzeniu zawiadomienie biegłego wynagrodzenie dla biegłego rewidenta przyjęcie opinii biegłego przyjęcie wniosku wyznaczenie biegłego rewidenta spółka komandytowa spółka komandytowa procedura przekształcenia nie dochodzi do skutku zapłata wynagrodzenia dla biegłego rewidenta sąd rejestrowy nie wyznacza biegłego rewidenta czy spółka komandytowa składa wniosek? przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną uzupełnienie dokumentów plan przekształcenia oraz załączniki odebranie żądania wniosek spółki komandytowej przyjęcie opinii biegłego nie tak nie tak

Krok: przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną

Kolejną czynnością przygotowawczą w złożonym procesie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną jest złożenie przez spółkę do sądu rejestrowego właściwego według siedziby spółki przekształcanej wniosku o wyznaczenie biegłego rewidenta celem poddania planu przekształcenia badaniu w zakresie poprawności i rzetelności. Przyjmuje się, że wraz z tym wnioskiem należy złożyć sądowi plan przekształcenia. Chociaż przepisy nie przewidują tego obowiązku, to z pewności przyspiesza to wydanie opinii, por. art. 559 k.s.h., szerzej por. A. Kidyba, Komentarz do art. 559 k.s.h., LEX/el. 2014. Wniosek o wyznaczenie biegłego rewidenta podlega opłacie sądowej w kwocie 300 zł, por. art. 59 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.

Krok: plan przekształcenia oraz załączniki

Plan przekształcenia oraz załączniki w przypadku przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną podlegają z reguły badaniu przez biegłego rewidenta.

Zgodnie z art. 558 § 1 pkt 1 k.s.h. plan przekształcenia powinien zawierać co najmniej: ustalenie wartości bilansowej majątku spółki przekształcanej na określony dzień w miesiącu poprzedzającym przedłożenie wspólnikom planu przekształcenia, szerzej por. A. Kidyba, Komentarz do art. 558 § 1 pkt 1 k.s.h., LEX/el. 2014 oraz określenie wartości udziałów wspólników zgodnie ze sprawozdaniem finansowym sporządzonym dla celów przekształcenia, por. art. 558 § 1 pkt 2 k.s.h., szerzej por. A. Kidyba, Komentarz do art. 558 § 1 pkt 1 k.s.h., LEX/el. 2014. Równocześnie do planu przekształcenia należy dołączyć projekt uchwały w sprawie przekształcenia spółki komandytowej, por. art. 558 § 2 pkt 1 k.s.h., a także projekt umowy spółki jawnej, por. art. 558 § 2 pkt 2 k.s.h.

W przypadku przekształcenia w spółkę jawną w treści jej umowy zamieszcza się m.in. takie elementy, które później zgłasza się w dziale 1 rejestru przedsiębiorców – w relacji do wspólników spółki jawnej są to informacje o pozostawaniu w związku małżeńskim, zawarciu małżeńskiej umowy majątkowej, powstaniu rozdzielności majątkowej między małżonkami, czy też zaznaczenie ograniczenia zdolności do czynności prawnych, o ile takie istnieje (por. art. 38 pkt 2a u.k.r.s.); a także oznaczenie wspólników spółki jawnej, zgodnie z art. 35 (por. art. 38 pkt 4 u.k.r.s.), szerzej por. A. Kidyba, Komentarz do art. 558 k.s.h., LEX/el. 2020.

Także zgodnie z art. 47 ust. 1 u.k.r.s. podmioty podlegające obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców są obowiązane zgłaszać i aktualizować dane wymienione w art. 38 pkt 1 i 2a–15, art. 39 i 40 oraz w art. 44, a także ich zmiany, niezależnie od obowiązków wynikających z odrębnych przepisów, chyba że ustawa stanowi inaczej. (art. 47 ust. 1 w brzmieniu ustawy z dnia 30.08.2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1798), która wchodzi w życie 01.01.2020 r.). Podmioty, na których wniosek został dokonany wpis danych, o których mowa w art. 38 pkt 1a, mają obowiązek zgłaszać zmianę tych danych (por. art. 47 ust. 2 u.k.r.s.).

Równocześnie do planu przekształcenia załącza się wycenę składników majątku (aktywów i pasywów) spółki przekształcanej, por. art. 558 § 2 pkt 3 k.s.h., szerzej por. A. Kidyba, Komentarz do art. 558 § 1 pkt 1 k.s.h., LEX/el. 2014 oraz sprawozdanie finansowe sporządzone dla celów przekształcenia na dzień o którym mowa w art. 558 § 1 pkt 1 k.s.h., przy zastosowaniu takich samych metod i w takim samym układzie, jak ostatnie roczne sprawozdanie finansowe, por. art. 558 § 2 pkt 4 k.s.h., szerzej por. A. Kidyba, Komentarz do art. 558 § 1 pkt 1 k.s.h., LEX/el. 2014.

Dla każdego podmiotu obowiązanego do składania dokumentów finansowych do rejestru prowadzi się w systemie teleinformatycznym repozytorium dokumentów finansowych, (por. art. 9a ust. 1 u.k.r.s.).

Do repozytorium dokumentów finansowych są składane dokumenty, o których mowa w art. 69 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2018 r. poz. 395 i 398), w szczególności wspomniane sprawozdania finansowe niezbędne dla celów przekształcenia, (por. art. 9a ust. 2 u.k.r.s.).

Każdy ma prawo przeglądania repozytorium dokumentów finansowych, (por. art. 9a ust. 3 u.k.r.s.).

Centralna Informacja bezpłatnie udostępnia dokumenty z repozytorium dokumentów finansowych za pośrednictwem ogólnodostępnych sieci teleinformatycznych, (por. art. 9a ust. 4 u.k.r.s.).

Ustawodawca dopuścił aby sprawozdania finansowe można było składać drogą elektroniczną, tj. za pośrednictwem systemu teleinformatycznego udostępnionego do tego celu przez Ministra Sprawiedliwości, (por. art. 19e ust. 1 u.k.r.s.).

Zgłoszenie opatruje kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym co najmniej jedna osoba fizyczna, której numer PESEL jest ujawniony w Rejestrze, wpisana jako uprawniona samodzielnie lub łącznie z innymi osobami do reprezentowania podmiotu, prokurent, (por. art. 19e ust. 2 u.k.r.s.).

Do zgłoszenia uchwały bądź postanowienia o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego można dołączyć ich kopie podpisane w sposób określony w ust. 2, (por. art. 19e ust. 3 u.k.r.s.).

Zgłoszenia może także dokonać adwokat, radca prawny lub prawnik zagraniczny, których dane Naczelna Rada Adwokacka i Krajowa Rada Radców Prawnych udostępniła sądom i Ministrowi Sprawiedliwości za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 58a ustawy z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1184, 1467, 1669 i 2193) i art. 601 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2115 i 2193), o ile w systemie tym ujawniony jest ich numer PESEL i są oni umocowani do dokonania zgłoszenia. W takim przypadku adwokat, radca prawny lub prawnik zagraniczny powołuje się na udzielone mu pełnomocnictwo oraz podpisuje zgłoszenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, (por. art. 19e ust. 3a u.k.r.s.).

Adwokat, radca prawny lub prawnik zagraniczny zgłaszający uchwałę bądź postanowienie o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego może dołączyć do zgłoszenia ich kopie podpisane w sposób określony w ust. 3a, (por. art. 19e ust. 3b u.k.r.s.).

Do zgłoszenia dołącza się oświadczenie, że dołączone do zgłoszenia dokumenty spełniają wymogi określone w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, (por. art. 19e ust. 6 u.k.r.s.).

Zgłoszenie podlega automatycznej weryfikacji za pośrednictwem systemu teleinformatycznego w zakresie określonym w ust. 2 i 6, (por. art. 19e ust. 7 u.k.r.s.).

Czynności, o których mowa w ust. 1-8, są wykonywane w systemie teleinformatycznym za pośrednictwem konta, o którym mowa w art. 126 § 6 Kodeksu postępowania cywilnego, służącego do wnoszenia pism procesowych w postępowaniu rejestrowym, (por. art. 19e ust. 9 u.k.r.s.).

Innym sposobem weryfikacji sporządzonego planu przekształcenia jest w myśl art. 566 k.s.h. żądanie przez wspólnika ponownej wyceny wartości bilansowej jego udziałów. W wypadku gdy spółka komandytowa nie uwzględni żądania wspólnika w terminie dwóch miesięcy od dnia jego wniesienia, wspólnik ten ma prawo wnieść powództwo o ustalenie wartości jego udziałów, por. art. 566 § 2 k.s.h., szerzej por. A. Kidyba, Komentarz do art. 558 § 1 pkt 1 k.s.h., LEX/el. 2014. Żądanie swoje wspólnik może zgłosić najpóźniej w dniu powzięcia uchwały o przekształceniu. Jest ono dopuszczalne w wypadku, gdy wspólnik ma zastrzeżenia do rzetelności wyceny wartości udziałów przyjętych w planie przekształcenia, por. art. 566 § 1 k.s.h.