Kaczorowska-Kossowska Iwona, Ustalanie aktualności uprawnień pracowników medycznych
Ustalanie aktualności uprawnień pracowników medycznych
Ustalanie aktualności uprawnień pracowników medycznych
Ustalanie aktualności uprawnień pracowników medycznych
Zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tj. z dnia 28 stycznia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 295) podmiot leczniczy jest obowiązany m.in. zapewniać udzielanie świadczeń zdrowotnych wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny oraz spełniające wymagania zdrowotne określone w odrębnych przepisach. Wyklucza to możliwość udzielania w podmiocie leczniczym świadczeń zdrowotnych przez osoby nieposiadające aktualnych uprawnień do wykonywania danego zawodu, składając jednocześnie na kierownika podmiotu odpowiedzialność za ewentualne niedopatrzenia w tym zakresie. Ustalenie, czy pracownik medyczny posiada aktualne uprawnienia zawodowe, nie może odbyć się wyłącznie poprzez okazanie przez niego dokumentu prawa wykonywania zawodu, gdyż dokument ten może nie odzwierciedlać faktu zawieszenia w uprawnieniach zawodowych lub ograniczenia tych uprawnień. Wiarygodnym źródłem informacji w tym przedmiocie jest rejestr prowadzony przez właściwy organ samorządu zawodowego.
Krok: weryfikacja uprawnień w Centralnym Rejestrze Lekarzy
Zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (tj. z dnia 12 kwietnia 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 965) - dalej u.i.l. - dane okręgowego rejestru lekarzy i lekarzy dentystów gromadzone są w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 570, z 2018 r. poz. 1000, 1544 i 1669 oraz z 2019 r. poz. 60 i 534). Dane te obejmują m.in. informację o ograniczeniach w wykonywaniu zawodu lekarza oraz informację o zawieszeniu w wykonywaniu zawodu lekarza (art. 49 ust. 5 pkt 32 i 33 u.i.l.).
Ustalenie aktualności uprawnień zawodowych następuje zatem on-line, poprzez stronę http://rejestr.nil.org.pl/xml/nil/rejlek/hurtd oraz ustalanie treści wpisu w rubryce ograniczenie lub zawieszenie uprawnień zawodowych.
Krok: ustalenie treści wpisu w rejestrze
Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (tj. z dnia 16 maja 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 916) prowadzenie rejestru pielęgniarek i położnych należy do okręgowej rady pielęgniarek i położnych.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.