Kaczorowska-Kossowska Iwona, Ustalanie aktualności uprawnień pracowników medycznych

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 31 maja 2016 r.
Autorzy:

Ustalanie aktualności uprawnień pracowników medycznych

Ustalanie aktualności uprawnień pracowników medycznych

Ustalanie aktualności uprawnień pracowników medycznych

Zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tj. z dnia 28 stycznia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 295) podmiot leczniczy jest obowiązany m.in. zapewniać udzielanie świadczeń zdrowotnych wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny oraz spełniające wymagania zdrowotne określone w odrębnych przepisach. Wyklucza to możliwość udzielania w podmiocie leczniczym świadczeń zdrowotnych przez osoby nieposiadające aktualnych uprawnień do wykonywania danego zawodu, składając jednocześnie na kierownika podmiotu odpowiedzialność za ewentualne niedopatrzenia w tym zakresie. Ustalenie, czy pracownik medyczny posiada aktualne uprawnienia zawodowe, nie może odbyć się wyłącznie poprzez okazanie przez niego dokumentu prawa wykonywania zawodu, gdyż dokument ten może nie odzwierciedlać faktu zawieszenia w uprawnieniach zawodowych lub ograniczenia tych uprawnień. Wiarygodnym źródłem informacji w tym przedmiocie jest rejestr prowadzony przez właściwy organ samorządu zawodowego.

Krok: weryfikacja uprawnień w Centralnym Rejestrze Lekarzy

Zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (tj. z dnia 12 kwietnia 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 965) - dalej u.i.l. - dane okręgowego rejestru lekarzy i lekarzy dentystów gromadzone są w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 570, z 2018 r. poz. 1000, 1544 i 1669 oraz z 2019 r. poz. 60 i 534). Dane te obejmują m.in. informację o ograniczeniach w wykonywaniu zawodu lekarza oraz informację o zawieszeniu w wykonywaniu zawodu lekarza (art. 49 ust. 5 pkt 32 i 33 u.i.l.).

Ustalenie aktualności uprawnień zawodowych następuje zatem on-line, poprzez stronę http://rejestr.nil.org.pl/xml/nil/rejlek/hurtd oraz ustalanie treści wpisu w rubryce ograniczenie lub zawieszenie uprawnień zawodowych.

Krok: ustalenie treści wpisu w rejestrze

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (tj. z dnia 16 maja 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 916) prowadzenie rejestru pielęgniarek i położnych należy do okręgowej rady pielęgniarek i położnych.

Ustalanie aktualności uprawnień pracowników medycznych ORPiP ORPiP udzielenie odpowiedzi podmiotowi leczniczemu ustalenie treści wpisu w rejestrze odebranie informacji podmiot leczniczy podmiot leczniczy kontynuacja zatrudnienia odmowa zatrudnienia, rozwiązanie umowy, odsunięcie od udzielania świadczeń kontynuacja zatrudnienia weryfikacja uprawnień w Krajowym Rejestrze Fizjoterapeutów kontynuacja zatrudnienia odmowa zatrudnienia, rozwiązanie umowy, odsunięcie od udzielania świadczeń oczekiwanie na odpowiedź od rady jaką informację przekazała rada? odebranie informacji udzielanie świadczeń czy pracownik jest lekarzem/lekarzem dentystą, pielęgniarką/położną, fizjoterapeutą? weryfikacja uprawnień w Centralnym Rejestrze Lekarzy zwrócenie się do właściwej terytorialnie okręgowej rady pielęgniarek i położnych o informację czy wskazana osoba posiada aktualne uprawnienia do wykonywania zawodu pielęgniarki/położnej odmowa zatrudnienia, rozwiązanie umowy, odsunięcie od udzielania świadczeń brak wpisu o zwieszeniu, wygaśnięciu lub ograniczeniu uprawnień zawodowych stwierdzenie wpisu o zwieszeniu, wygaśnięciu lub ograniczeniu uprawnień zawodowych odpowiedź o braku wpisu o zwieszeniu lub ograniczeniu uprawnień zawodowych odpowiedź o istnieniu wpisu o zwieszeniu lub ograniczeniu uprawnień zawodowych lekarz, lekarz dentysta pielęgniarka, położna fizjoterapeuta brak wpisu o zwieszeniu lub ograniczeniu uprawnień zawodowych stwierdzenie wpisu o zwieszeniu lub ograniczeniu uprawnień zawodowych