Skubiszak-Kalinowska Irena, Ustalenie, czy można zastosować tryb dialogu konkurencyjnego (DK) do wyboru partnera prywatnego

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 28 lipca 2016 r.
Autorzy:

Ustalenie, czy można zastosować tryb dialogu konkurencyjnego (DK) do wyboru partnera prywatnego

Ustalenie, czy można zastosować tryb dialogu konkurencyjnego (DK) do wyboru partnera prywatnego

Ustalenie, czy można zastosować tryb dialogu konkurencyjnego (DK) do wyboru partnera prywatnego

Specyfika kontraktów partnerstwa publiczno-prywatnego wskazuje, że najbardziej odpowiednie do wyboru partnera prywatnego są procedury negocjacyjne, w szczególności dialog konkurencyjny (DK), rekomendowany przez Komisję Europejską. Ten tryb udzielenia zamówienia publicznego jest na tyle elastyczny, że nie wymaga jakichkolwiek modyfikacji w przypadku realizacji partnerstwa publiczno-prywatnego - dlatego zalecane jest w tym wypadku stosowanie wprost p.z.p. DK jest procedurą najbardziej zbliżoną do modelu wyboru koncesjonariusza w trybie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi. Charakter tego trybu postępowania pozwala podmiotowi publicznemu do ostatniej chwili definiować przedmiot przyszłego partnerstwa publiczno-prywatnego.

Z trybu DK można skorzystać głównie podczas wdrażania istotnych, zintegrowanych projektów w zakresie infrastruktury transportowej, dużych sieci komputerowych lub projektów obejmujących złożone procesy finansowania o skomplikowanej strukturze, których postaci finansowej i/lub prawnej nie można z góry zdefiniować (Urząd Zamówień Publicznych, Wytyczne dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki).

Po nowelizacji z 22 czerwca 2016 r. ustawodawca określił, iż podmiot publiczny może udzielić zamówienia w trybie DK w tych samych okolicznościach, jak w trybie negocjacji z ogłoszeniem, czyli:

1) w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 p.z.p. lub zamawiający unieważnił podstępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 p.z.p., a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione (art. 55 ust. 1 pkt 1 p.z.p.);

2) wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 – czyli w tzw. postępowaniach poniżej progów unijnych (art. 55 ust. 1 pkt 5 p.z.p.);

3) rozwiązania dostępne na rynku nie mogą zaspokoić, bez ich dostosowania, potrzeb zamawiającego (art. 55 ust. 1 pkt 6 p.z.p.);

4) roboty budowlane, dostawy lub usługi obejmują rozwiązania projektowe lub innowacyjne (art. 55 ust. 1 pkt 7 p.z.p.);

5) zamówienie nie może zostać udzielone bez wcześniejszych negocjacji z uwagi na szczególne okoliczności dotyczące jego charakteru, stopnia złożoności lub uwarunkowań prawnych lub finansowych lub z uwagi na ryzyko związane z robotami budowlanymi, dostawami lub usługami (art. 55 ust. 1 pkt 8 p.z.p.);

6) jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia w wystarczająco precyzyjny sposób przez odniesienie do określonej normy, europejskiej oceny technicznej, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 lit. c, wspólnej specyfikacji technicznej, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 lit. d, lub referencji technicznej (art. 55 ust. 1 pkt 9 p.z.p.).

Dialog umożliwia stworzenie najkorzystniejszego rozwiązania dla potrzeb określonego zamówienia. Funkcją dialogu jest precyzowanie i uzupełnianie warunków zamówienia, w celu osiągnięcia jak największych korzyści dla stron. Dialog konkurencyjny z jednej strony zapewnia konkurencyjność, z drugiej zaś - elastyczność potrzebną przy skomplikowanych zamówieniach.

Ustalenie, czy można zastosować tryb dialogu konkurencyjnego (DK) do wyboru partnera prywatnego podmiot publiczny podmiot publiczny wartość zamówienia poniżej progów unijnych niemożność opisu przedmiotu zamówienia brak dostępnych rozwiązań rozwiązania innowacyjne charakter i złożoność zamówienia decyzja o udzieleniu zamówienia w trybie DK podjęcie decyzji o udzieleniu zamówienia w trybie DK ustalenie czy zachodzą przesłanki zastosowania trybu decyzja o nieudzieleniu zamówienia w trybie DK która z okoliczności zachodzi? odrzucenie wszystkich ofert w PN i PO nie zachodzą zachodzą

Krok: podjęcie decyzji o udzieleniu zamówienia w trybie DK

Czynnikiem determinującym podjęcie decyzji o zastosowaniu DK jest czas, jaki jest niezbędny do przeprowadzenia postępowania w tym trybie.

W DK można wyróżnić trzy fazy:

1) pierwsza rozpoczyna się od publikacji ogłoszenia zgodnie z ogólnymi zasadami p.z.p., który ma na celu wyłonienie wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia, tj. spełniających warunki udziału w postępowaniu, oraz ewentualnie utworzenie rankingu wykonawców, czyli ich kwalifikację podmiotową;

2) druga obejmuje zaproszenie do dialogu wyłonionych w wyniku oceny podmiotowej wykonawców i jego prowadzenie, aż do momentu dookreślenia przedmiotu zamówienia oraz uwarunkowań związanych z udzieleniem zamówienia i jego realizacją;

3) ostatnia obejmuje zaproszenie do składania ofert wykonawców biorących udział w dialogu w oparciu o przygotowaną przez zamawiającego SIWZ i ma na celu wybór oferty najkorzystniejszej.

Nowelizacja z 22.6.2016 r. wprowadziła fakultatywną możliwość przeprowadzenia jeszcze czwartego etapu, którego przedmiotem są negocjacje ostatecznych warunków umowy (art. 60f p.z.p.) (zob. I. Skubiszak–Kalinowska [w:] I. Skubiszak–Kalinowska, E. Wiktorowska, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 r. s. 637).

Krok: ustalenie czy zachodzą przesłanki zastosowania trybu

Przed wszczęciem postępowania w omawianym trybie podmiot publiczny jest zobowiązany do przeprowadzenia analizy istnienia podstaw do zastosowania trybu DK. Podmiot publiczny powinien dokonać weryfikacji, czy wypełnione zostały po jego stronie przesłanki, o których mowa w art. 55 ust. 1 p.z.p., warunkujące możliwość skorzystania z tego trybu.