Skubiszak-Kalinowska Irena, Ustalenie głównego przedmiotu umowy koncesji
Ustalenie głównego przedmiotu umowy koncesji
Ustalenie głównego przedmiotu umowy koncesji
Ustalenie głównego przedmiotu umowy koncesji
Wprowadzając regulację art. 9 u.k.r.b.u., ustawodawca przyjął rozwiązania prawne określające sposób działania w sytuacjach, w których przedmiot umowy koncesji ma charakter mieszany i zachodzi konieczność ustalenia jej głównego przedmiotu.
W uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy podnoszono: „proponuje się uregulowanie w projekcie ustawy zagadnień dotyczących koncesji mieszanych obejmujących jednocześnie różne rodzaje umów koncesji (roboty budowlane, usługi, usługi społeczne i inne szczególne usługi) oraz różne reżimy prawne, tj. zarówno umowy koncesji, jak również zamówienia klasyczne, zamówienia sektorowe, zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa oraz objęte wyłączeniem z art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. W zakresie umów koncesji obejmujących różne rodzaje świadczeń składające się na przedmioty umowy (roboty budowlane i usługi), proponuje się wprowadzić, zgodnie z art. 20 ust. 1 dyrektywy koncesyjnej, zasadę, według której, jeżeli przedmiot umowy koncesji obejmuje wykonanie robót budowlanych oraz usługi, do zawarcia umowy koncesji stosuje się przepisy dotyczące tego rodzaju koncesji, który odpowiada głównemu przedmiotowi danej koncesji. Jeżeli natomiast przedmiot umowy koncesji obejmuje równocześnie usługi społeczne i inne szczególne usługi szczególne, o których mowa w załączniku IV do dyrektywy koncesyjnej oraz inne usługi, stosuje się przepisy dotyczące tego przedmiotu zamówienia publicznego, którego szacowany udział w danym tym zamówieniu jest największy. W ślad za regulacjami dyrektywy koncesyjnej przepisy nowej ustawy przewidują różne rozwiązania w zależności od tego, czy przedmiot umowy koncesyjnej można podzielić, w szczególności ze względów technicznych, organizacyjnych, ekonomicznych lub celowościowych oraz w przypadku umowy koncesji, w odniesieniu do których nie jest możliwe określenie rodzaju działalności, której ta umowa koncesji ma dotyczyć. Jeżeli przedmiot umowy koncesji, który nie może być podzielony, w szczególności ze względów technicznych, organizacyjnych, ekonomicznych lub celowościowych, obejmuje umowę koncesji na usługi i zamówienie publiczne na dostawy, główny przedmiot ustala się, przez określenie, która z szacowanych wartości danych usług lub dostaw jest wyższa” (zob. uzasadnienie do rządowego projektu ustawy, Druk 612, s. 17 i n.).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: określenie potrzeb i możliwości ich realizacji
Swoje prace zamawiający powinien rozpocząć od identyfikacji konkretnego projektu i ustalenia pożądanego wariantu jego realizacji. Ponadto powinien on także dokonać analizy swoich możliwości finansowych.
Krok: analiza rynku i gromadzenie materiałów do opisu przedmiotu
Zamawiający powinien dokonać analizy rozwiązań technicznych istniejących na rynku i zgromadzić materiały, tak aby możliwe było skonkretyzowanie wymagań.