Dauter Bogusław, Wniesienie sprzeciwu od decyzji kasacyjnej organu

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 czerwca 2017 r.
Autorzy:

Wniesienie sprzeciwu od decyzji kasacyjnej organu

Wniesienie sprzeciwu od decyzji kasacyjnej organu

Wniesienie sprzeciwu od decyzji kasacyjnej organu

Od 1 czerwca 2017 r. prawodawca zrezygnował z dotychczasowej formuły zaskarżania decyzji kasacyjnych, o których mowa w art. 138 § 2 k.p.a., wyłączając ten rodzaj rozstrzygnięcia spod kontroli w trybie skargowym, czemu dano wyraz już w treści przepisów o właściwości, tj. w nowym art. 3 § 2a p.p.s.a., zgodnie z którym sądy administracyjne orzekają także w sprawach sprzeciwów od decyzji wydanych na podstawie art. 138 § 2 k.p.a. W obecnym stanie prawnym od decyzji kasacyjnej skarga nie przysługuje, jednak strona niezadowolona z treści decyzji może ją poddać kontroli sądowoadministracyjnej w nowej, skróconej procedurze inicjowanej szczególnym środkiem zaskarżenia, tj. sprzeciwem (art. 64a p.p.s.a.).

Jest to już trzeci wariant instytucji sprzeciwu uregulowany w ustawie procesowej. O ile jednak pozostałe wersje tego środka prawnego dotyczą kwestii wpadkowych ściśle związanych z czynnościami procesowymi podejmowanymi w toku postępowania sądowoadministracyjnego (chodzi odpowiednio o sprzeciw od zarządzeń i postanowień referendarza sądowego z zakresu prawa pomocy oraz dotyczący innych kwestii procesowych wskazanych w art. 167a § 2 p.p.s.a.), o tyle regulacja art. 64a–64e p.p.s.a. stanowi o szczególnym środku zaskarżenia decyzji kasacyjnych organu administracji publicznej, który ma w założeniu przeciwdziałać przewlekłości postępowania administracyjnego.

Jak zauważono w uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej (rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw, VIII kadencja, druk sejm. nr 1183), rozwiązanie to wprowadza „szybszy i mniej skomplikowany od procedury skargowej tryb zaskarżania decyzji kasatoryjnych, w którym - podobnie jak w przypadku innych przejawów przewlekłości postępowania - możliwe będzie wymierzenie organowi grzywny. Powinno to przyczynić się do zmniejszenia liczby decyzji kasatoryjnych wydawanych przez organ odwoławczy zbyt pochopnie, mimo obiektywnej możliwości załatwienia sprawy merytorycznie i wydania decyzji, o której mowa w art. 138 § 1 pkt 1 lub 2 k.p.a. Sprzeciw od decyzji kasatoryjnej powinien zatem mobilizować organ odwoławczy do wykonania jego ustawowej funkcji wynikającej z obowiązku dwukrotnego merytorycznego, a nie wyłącznie kontrolnego rozpatrzenia sprawy. Sprzeciw będzie środkiem zaskarżenia, którym strona będzie mogła zainicjować swoiste postępowanie o charakterze wpadkowym, ograniczone przedmiotowo do kwestii natury formalnej (…) sprzeciw nie będzie środkiem prawnym służącym kontroli materialnoprawnej podstawy decyzji ani prawidłowości zastosowania przez organ drugiej instancji przepisów prawa procesowego niezwiązanych z podstawami kasatoryjnymi. Sprzeciw będzie skierowany przeciwko uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpoznania. (…) Instytucja ta ma służyć skontrolowaniu, czy decyzja kasatoryjna organu drugiej instancji, która w obowiązującym systemie powinna być wyjątkiem od zasady merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy, została wydana prawidłowo i oparta na jednej z podstaw wymienionych w art. 138 § 2 k.p.a.”.

Niestety nowa regulacja dotycząca instytucji sprzeciwu od decyzji kasacyjnej nie jest wolna od mankamentów i w kilku miejscach rodzi istotne wątpliwości interpretacyjne, które ujawniają się już w zakresie przepisów międzyczasowych. Treść art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 935) wskazuje bowiem jedynie na moment wszczęcia postępowania przed sądem administracyjnym jako rozstrzygający o zakresie zastosowania nowych przepisów. To zaś następuje w dacie wniesienia środka odwoławczego do sądu (osobiście bądź w jeden ze sposobów określonych w art. 83 § 3–4 p.p.s.a.). W istocie więc przepis ten nie rozstrzyga precyzyjnie o zasadach wnoszenia środków odwoławczych od decyzji kasacyjnych, które zostały wydane i doręczone przed wejściem w życie ustawy, natomiast w dniu 1 czerwca 2017 r. (por. art. 18 ustawy zmieniającej) nie upłynął jeszcze termin na wniesienie skargi, wobec czego nie wszczęto przed ww. datą postępowania sądowoadministracyjnego. Z kolei art. 17 ust. 2 ustawy zmieniającej, wskazujący na moment dokonania aktu (czynności) jako rozstrzygający w kwestii intertemporalnej, odniesiono jedynie do trybu skargowego. W konsekwencji jest tu możliwych prima facie kilka rozwiązań. Po pierwsze, można przyjąć, niejako per analogiam, że również w przypadku sprzeciwu od decyzji nową regulację stosuje się do decyzji kasacyjnych wydanych po dniu 1 czerwca 2017 r. Po drugie, można uznać, że chodzi tu o decyzje doręczone po tej dacie. Żadna z tych koncepcji, a już zwłaszcza wymieniona w drugiej kolejności, nie znajduje jednak wyraźnego oparcia w treści przepisów międzyczasowych, choć z prakseologicznego punktu widzenia obie wydają się atrakcyjne. Po trzecie wreszcie, nasuwa się rozwiązanie, że decyzje kasacyjne niezaskarżone w momencie wejścia w życie ustawy podlegają - w przypadku wniesienia od nich skargi po ww. dacie - ocenie prawnej w trybie właściwym dla rozpoznania sprzeciwu, tzn. organ i następnie sąd traktują wniesioną skargę jako sprzeciw. Powstaje jednak pytanie o to, czy ów „sprzeciw” uznaje się za złożony w terminie tylko w przypadku jego wniesienia w terminie otwartym do wniesienia skargi, który rozpoczął bieg jeszcze przed wejściem w życie noweli, czy też w omawianej sytuacji termin na wniesienie sprzeciwu rozpoczyna swój bieg niejako od początku, z dniem 1 czerwca 2017 r. Uwzględnienie tzw. dyrektywy tranzytoryjnej przy rozstrzyganiu kwestii międzyczasowych, według której prawo nowe powinno podlegać interpretacji maksymalnie „życzliwej” dla zachowania w mocy skutków zdarzeń i czynności zaistniałych przed jego wejściem w życie, jeżeli ich negacja nie wynika z jego treści lub przepisów przechodnich (zob. T. Pietrzykowski, Podstawy prawa intertemporalnego. Zmiany przepisów a problemy stosowania prawa, Warszawa 2011, s. 124 i n.), nakazywałoby przyjęcie tego pierwszego wariantu. Z jednej strony bierze się bowiem wówczas pod uwagę skuteczne rozpoczęcie biegu terminu na wniesienie skargi, z drugiej zaś odmienne uznanie, że termin na wniesienie sprzeciwu biegnie w omawianej sytuacji od 1 czerwca 2017 r., mogłoby premiować jednych skarżących względem innych (np. tych, którym doręczono decyzję 2 maja 2017 r., względem tych, którym taką decyzję doręczono 31 maja 2017 r.), a ponadto wprowadziłoby chaos w zakresie zaskarżania decyzji kasacyjnych wydanych w okresie przejściowym (zważywszy już tylko na pouczenia adresowane przez organy do stron o trybie skargowym przed 1 czerwca 2017 r.).

Jakkolwiek proponowane rozwiązanie nie grzeszy prostotą właściwą wskazanym na wstępie propozycjom, to jednak wydaje się znajdować największe oparcie w treści art. 17 ust. 1 ustawy zmieniającej. Pozostaje bowiem w zgodzie z decyzją prawodawcy, według której nowa instytucja sprzeciwu znajduje zastosowanie do postępowań wszczętych po dniu 1 czerwca 2017 r., nie wskazując zarazem arbitralnie dodatkowych kryteriów niewynikających w ww. zakresie z ustawy (wydanie bądź doręczenie decyzji). Należy zatem przyjąć, że sprzeciwem są zaskarżalne nie tylko wszystkie decyzje kasatoryjne wydane lub doręczone po wejściu w życie noweli, ale również te, co do których w dniu 1 czerwca 2017 r. nie upłynął termin na wniesienie skargi. Termin na wniesienie sprzeciwu będzie w takim przypadku zbieżny z terminem na złożenie skargi. Ponadto zgodnie z dyrektywą falsa demonstratio non nocet skargę złożoną po wskazanej dacie (w przewidzianym dla niej 30-dniowym terminie) organ i następnie sąd administracyjny powinny traktować jako sprzeciw od decyzji.

W piśmiennictwie wskazuje się także na szereg dalszych wątpliwości co do nowej instytucji podnosząc m.in., że omawiane regulacje nie spełniają konstytucyjnego testu proporcjonalności. Odsyłając w ww. zakresie do literatury wypada choćby hasłowo wymienić te zastrzeżenia, które mają charakter zasadniczy i zarazem nie są sygnalizowane w niniejszym opracowaniu. Najpoważniejsze zarzuty dotyczą: ograniczenia kręgu uczestników postępowania poprzez wyłączenie stosowania art. 33 p.p.s.a., kryteriów oceny zasadności sprzeciwu, jak też przysługujących sądowi środków prawnych, w szczególności w kontekście braku podstaw do odpowiedniego stosowania art. 145 p.p.s.a., przyznania kompetencji do wymierzenia grzywny w razie uwzględnienia sprzeciwu, czy zaskarżalności tylko wyroków oddalających sprzeciw. Wysuwa się stąd daleko idący wniosek o „dekompozycji dotychczasowego systemu środków prawnych uruchamiających postępowanie sądowoadministracyjne” i prognozuje się „ograniczoną praktyczną doniosłość” instytucji sprzeciwu od decyzji kasacyjnej (por. T. Woś, J. G. Firlus, Sprzeciw od decyzji kasacyjnej organu odwoławczego wydanej na podstawie art. 138 § 2 k.p.a., Przegląd Prawa Publicznego 2017/6, s. 82-97).

Niniejsza procedura przedstawia tryb wnoszenia sprzeciwu od decyzji kasacyjnej, o której mowa w art. 138 § 2 k.p.a.

Krok: doręczenie decyzji kasacyjnej

Wobec jednoznacznego brzmienia art. 64a p.p.s.a., jak też innych przepisów dotyczących omawianej instytucji (por. zwłaszcza art. 64c § 5 oraz art. 151a § 1 p.p.s.a.) należy uznać, że sprzeciw jest środkiem zaskarżenia przysługującym wyłącznie od decyzji kasacyjnych wydawanych na podstawie przepisu art. 138 § 2 k.p.a. Prawodawca nie przewidział zatem (a contrario) możliwości zaskarżenia w tym trybie decyzji kasacyjnych wydawanych na podstawie zbliżonych przesłanek sformułowanych w art. 233 § 2 o.p., co należy ocenić negatywnie z uwagi na podobieństwo obu procedur administracyjnych (ogólnej oraz podatkowej) w ww. zakresie. Zważywszy na wspomnianą, klarowną językową konstrukcję ww. przepisów, odsyłających wprost do art. 138 § 2 k.p.a., oraz ich kompetencyjno-procesowy charakter, należy przyjąć, że rozumowanie przez analogię (legis) nie powinno być w ww. zakresie stosowane (por. np. A. Arnio, The Rational as Reasonable. A Treatise on Legal Justification, Dordrecht 1987, s. 106). Zatem decyzje kasacyjne wydawane przez organy podatkowe podlegają zaskarżeniu w trybie skargowym.

Krok: otrzymanie decyzji kasacyjnej

1. Od doręczenia decyzji wydanej na podstawie art. 138 § 2 k.p.a. biegnie 14-dniowy termin na wniesienie sprzeciwu do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Podobnie jak w przypadku pozostałych terminów procesowych (zarówno dla organu: na przekazanie sprzeciwu wraz z aktami sprawy, jak i dla sądów: na rozpoznanie sprzeciwu oraz ewentualnej skargi kasacyjnej od wyroku oddalającego sprzeciw), również w odniesieniu do wniesienia sprzeciwu przyjęto skrócony termin na jego złożenie. Ma to na celu zapewnienie efektywności ww. środka zaskarżenia, który ma przeciwdziałać przewlekłości postępowania sądowoadministracyjnego, a ponadto znajduje uzasadnienie w ograniczonym przedmiotowo zakresie postępowania o wskazanym przedmiocie.

2. Wyżej wymieniony termin ma charakter terminu ustawowego, procesowego i prekluzyjnego. Oznacza to odpowiednio, że: a) termin ten nie może być skrócony ani przedłużony, b) jego upływ sąd uwzględnia z urzędu i z tej przyczyny jest zobligowany do odrzucenia sprzeciwu na podstawie art. 58 § 1 pkt 2 w zw. z art. 64b § 1 p.p.s.a., c) w razie jego uchybienia dopuszczalne jest jego przywrócenie (zob. art. 86–89 p.p.s.a.).

3. Terminy w postępowaniu sądowoadministracyjnym oblicza się według przepisów prawa cywilnego, a zatem z uwzględnieniem regulacji wynikających z art. 111–116 k.c., z zastrzeżeniem art. 83 § 2 p.p.s.a.

4. Wskazany szczególny skrócony i uproszczony charakter postępowania w sprawie sprzeciwu od decyzji, a także brak w tym zakresie unormowania analogicznego do art. 53 § 3 p.p.s.a., uzasadnia ścisłą interpretację art. 64c § 1 w zw. z art. 64b § 1 in fine p.p.s.a., wobec czego należy uznać, że 14-dniowym terminem na wniesienie sprzeciwu są związani również prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich lub Rzecznik Praw Dziecka.

Wniesienie sprzeciwu od decyzji kasacyjnej organu wsa wsa wezwanie organu do przekazania sądowi akt sprawy weryfikacja warunków formalnych sprzeciwu otrzymanie sprzeciwu oraz/lub akt sprawy otrzymanie sprzeciwu strona strona otrzymanie decyzji kasacyjnej wniesienie sprzeciwu wprost do sądu jaki sposób wniesienia sprzeciwu? sporządzenie sprzeciwu od decyzji kasacyjnej wniesienie sprzeciwu za pośrednictwem organu organ organ rozważenie czy zachodzą podstawy do uwzględnienia sprzeciwu w całości otrzymanie wezwania doręczenie decyzji kasacyjnej otrzymanie sprzeciwu przekazanie sprzeciwu oraz/lub akt sprawy niezwłocznie 14 dni wprost do sądu za pośrednictwem organu 14 dni 14 dni