Niewiadomski Zygmunt, Wnoszenie uwag do projektu aktu planistycznego lub jego zmiany

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 24 września 2023 r.
Autorzy:

Wnoszenie uwag do projektu aktu planistycznego lub jego zmiany

Wnoszenie uwag do projektu aktu planistycznego lub jego zmiany

Wnoszenie uwag do projektu aktu planistycznego lub jego zmiany

Możliwość wnoszenia uwag do projektu aktu planistycznego jest podstawową formą partycypacji społecznej w planowaniu przestrzennym. Uwagi składane do projektu aktu planistycznego lub jego zmiany należy traktować jako wyraz dezaprobaty dla postanowień zawartych w projekcie planu. Przedmiotem składanych uwag winna być treść projektu aktu planistycznego.

Uwag wnoszonych do projektu planu nie można traktować jako środka prawnego służącego ochronie interesów indywidualnych podmiotu wnoszącego uwagi. Podmiot wnoszący uwagę nie nabywa przymiotu strony postępowania administracyjnego w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego i w związku z tym nie przysługują mu środki zaskarżenia rozstrzygnięcia o nieuwzględnieniu uwagi przewidziane w toku kontroli instancyjnej. Zgodnie z brzmieniem art. 8l u.p.z.p., rozstrzygnięcie organu sporządzającego projekt aktu planistycznego lub jego zmiany o nieuwzględnieniu uwagi nie podlega także zaskarżeniu do sądu administracyjnego, a w konsekwencji nie będzie podlegało zaskarżeniu również zarządzenie o częściowym uwzględnieniu uwag wniesionych do projektu planu.

Uwagi wnoszone do projektu aktu planistycznego lub jego zmiany nie są wiążące dla organu sporządzającego projekt planu.

Wnoszenie uwag do projektu aktu planistycznego lub jego zmiany interesariusz interesariusz uzyskanie informacji o możliwości wniesienia uwag wniesienie uwag do projektu planu wójt, burmistrz, prezydent miasta wójt, burmistrz, prezydent miasta uwagi przyjęte do rozpoznania uwzględnienie uwag pozostawienie uwag bez rozpoznania rozpoznanie uwag nieuwzględnienie uwag ogłoszenie o rozpoczęciu konsultacji wpłynięcie uwag analiza formalna uwag niezasadne zasadne wniesione w terminie wniesione po terminie

Krok: ogłoszenie o rozpoczęciu konsultacji

Organ wykonawczy gminy, umożliwiając realizację zasady partycypacji społecznej w procedurze planistycznej, podaje do publicznej wiadomości informację o rozpoczęciu konsultacji społecznych. Informacją o rozpoczęciu konsultacji społecznych winna być upubliczniona nie później niż w dniu rozpoczęcia konsultacji. Do ogłoszenia o przystąpieniu do konsultacji społecznych mają zastosowanie przepisy art. 8h ust. 1 u.p.z.p.

Ogłoszenia o rozpoczęciu konsultacji społecznych zawierają m.in. informację o sposobie, miejscu i terminie złożenia uwag do projektu planu ogólnego oraz obowiązku podania danych wnoszącego uwagi, o których mowa w art. 8g ust. 2 u.p.z.p.

Krok: uzyskanie informacji o możliwości wniesienia uwag

Szeroki udział różnych podmiotów w procedurach dotyczących planowania i zagospodarowania przestrzennego jest kluczowy z punktu widzenia możliwości wypracowania kompromisów w zarządzaniu przestrzenią, akceptowanych przez co najmniej większość interesariuszy tego procesu. Dlatego też adresatem informacji o przystąpieniu do przeprowadzenia konsultacji społecznych przygotowanego projektu aktu planistycznego lub jego zmiany jest każdy podmiot prawa. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby uwagi do projektu aktu planistycznego zostały również zgłoszone instytucje, organy właściwe do uzgodnienia lub zaopiniowania projektu aktu planistycznego. Nie należy jednak utożsamiać złożonych przez instytucje, organy właściwe do uzgodnienia lub opiniowania projektu aktu planistycznego ewentualnych uwag do projektu tego planu ze złożonymi opiniami lub poczynionymi uzgodnieniami.