Ogonowska Adrianna, Wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami
Wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami
Wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami
Wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami
Przedmiotem procedury jest wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami. Uczestnikami procedury są marszałek województwa oraz podmioty wprowadzające produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujące odpadami (dalej podmioty).
Od dnia 1 stycznia 2019 r. do podmiotów należy zaliczyć także prowadzących jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową, o której mowa w art. 40a ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 542 ze zm.).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: planowanie prowadzenia działalności wymagającej uzyskania wpisu do rejestru
Właściwy podmiot ma zamiar prowadzić działalność wymagającą uzyskania wpisu do rejestru, wynikającą z art. 50 ust. 1 u.o.
Pod pojęciem „właściwy podmiot” należy rozumieć podmioty wskazane w art. 49 ust. 1 u.o.
Podmiot jest obowiązany uzyskać wpis do rejestru przed rozpoczęciem działalności, o której mowa w art. 50 ust. 1 u.o.
Krok: (!) uiszczenie opłaty rejestrowej
Artykuł 57 i 58 u.o. określają opłaty, jakim podlega część podmiotów zobowiązanych do uzyskania wpisu do rejestru na wniosek.
Wyróżnić można dwie opłaty, tj. opłatę rejestrową oraz opłatę roczną.
W art. 57 ust. 1 u.o. wskazano, jaka działalność wymaga opłaty rejestrowej.
Artykuł 57 ust. 2 u.o zawiera zwolnienia z obowiązku ponoszenia opłaty rejestrowej.
W art. 57 ust. 3 u.o. wskazano zakres podmiotowy opłaty rocznej, a w art. 57 ust. 4 i 5 u.o. zwolnienia z tej opłaty.
Artykuł 57 ust. 6 u.o. określa stawki minimalne i maksymalne powyższych opłat. Minister właściwy do spraw klimatu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych został zobowiązany do wydania rozporządzenia w sprawie określenia wysokości stawek opłaty rejestrowej i opłaty rocznej.
Przedmiotem art. 58 u.o. są informacje dotyczące gromadzenia i wydatkowania wpływów z tytułu opłaty rejestrowej i opłaty rocznej, pobieranych na podstawie art. 57 u.o. Według art. 58 ust. 1 u.o., wpływy z tego tytułu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym właściwego urzędu marszałkowskiego. Przeznaczenie i sposób podziału wpływu z tego tytułu u.o. określa art. 58 ust. 2 i 3. W art. 58 ust. 4 u.o. określono termin i sposób przekazania przez organ rejestrowy części wpływów z tytułu opłat na rachunek budżetu państwa.
Uwaga! Ryzyko: Niedopuszczalność sumowania opłat rejestrowych
Artykuł 57 ust. 7 u.o. dotyczy wielości zakresów działalności prowadzonej przez podmiot podlegający wpisowi do rejestru. Podmiot, którego dotyczy ta regulacja, uiszcza tylko jedną opłatę rejestrową, w wysokości najwyższej.
Niedopuszczalne jest sumowanie opłat rejestrowych dla określonych zakresów działalności. Ustawodawca w art. 57 ust. 7 u.o. wspomina tylko o opłacie rejestrowej. Wydaje się, że ten przepis powinien mieć zastosowanie także do opłaty rocznej.