Musiał Krzysztof J., Wspólny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej
Wspólny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej
Wspólny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej
Wspólny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej
Procedura przedstawia zasady złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przez większą liczbę podmiotów (zainteresowanych).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: (!) wspólny wniosek o interpretację indywidualną
Od 1.01.2016 r. przepisy ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) - dalej o.p., umożliwiają składanie wspólnych wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej. Podstawę prawną omawianej instytucji stanowi dodany do ustawy art. 14r. W zgodzie z § 1 wskazanego przepisu, z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej może wystąpić dwóch lub więcej zainteresowanych uczestniczących w tym samym zaistniałym stanie faktycznym albo mających uczestniczyć w tym samym zdarzeniu przyszłym. W myśl § 2 zainteresowani wskażą jeden podmiot, który będzie stroną postępowania podatkowego zainicjowanego wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
Wzór wniosku wspólnego zawiera rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 29.12.2020 r. w sprawie wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej (Dz.U. poz. 2458).
WZÓR - WNIOSEK ORD-WS
Uwaga! Ryzyko: Jakkolwiek wdrożenie instytucji wspólnego wniosku zasługuje na uznanie, tak sposób unormowania rodzi pewne obawy natury proceduralnej. Piśmiennictwo podnosi obawy odnośnie do stosowania tychże przepisów. Zauważyć bowiem należy, iż w ramach omawianej instytucji wśród podmiotów postępowania z wniosku o interpretację obok „zainteresowanego” uczestniczyć będzie strona tzw. postępowania interpretacyjnego. W sytuacji bowiem, gdy podmiot ten (strona postępowania interpretacyjnego) uznany zostałby za „niezainteresowanego”, nie mógłby zostać adresatem wydanej interpretacji indywidualnej, co implikuje wniosek, iż nie mógłby stanowić strony postępowania interpretacyjnego. Oczywistą konsekwencją takiego stanu rzeczy stanowiłoby wezwanie strony postępowania interpretacyjnego do uzupełnienia braków formalnych oraz wskazanie przez tenże podmiot nowej strony postępowania zmierzającego do wydania interpretacji indywidualnej, czemu towarzyszyłoby wydanie rozstrzygnięcia o niemożności reprezentowania zainteresowanych przez stronę dotychczasową przez wydanie postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania wobec tego podmiotu.
Krok: wpływ wniosku do organu
Dokonywana przez organ podatkowy kontrola formalna wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej przebiega w tożsamy sposób, jak w odniesieniu do wniosku składanego przez pojedynczy podmiot - „zainteresowanego”. Omawiana kontrola została szczegółowo przedstawiona w procedurze Interpretacja indywidualna a postępowanie podatkowe.