Barczak Anna, Wydanie decyzji w sprawie wstrzymania termicznego przekształcania odpadów
Wydanie decyzji w sprawie wstrzymania termicznego przekształcania odpadów
Wydanie decyzji w sprawie wstrzymania termicznego przekształcania odpadów
Wydanie decyzji w sprawie wstrzymania termicznego przekształcania odpadów
Przedmiotem procedury jest wydanie decyzji w sprawie wstrzymania termicznego przekształcania odpadów. Uczestnikami procedury są zarządzający spalarnią odpadów lub współspalarnią odpadów oraz wojewódzki inspektor ochrony środowiska (WIOŚ).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: zaistnienie okoliczności, o których mowa w art. 161 ust. 1 u.o.
WIOŚ stwierdza, że zarządzający spalarnią odpadów lub współspalarnią odpadów nie wykonuje któregokolwiek z obowiązków określonych w art. 155–160 u.o. Zgodnie z art. 161 ust. 1 i 2 u.o. WIOŚ ma się kierować zawsze dwoma czynnikami, tj. stopniem niewykonania obowiązków oraz zagrożeniem dla życia, zdrowia ludzi lub dla środowiska. Powyższe czynniki są połączone spójnikiem „oraz”, co oznacza, że przesłanką zastosowania odpowiedzialności administracyjnej musi być powstanie tych czynników.
Definicja spalarni wynika z art. 3 ust. 1 pkt 26 u.o. Z kolei termin „współspalarnia” została określona w art. 3 ust. 1 pkt 31 u.o.
Dla ustalenia, czy dana instalacja jest spalarnią czy współspalarnią należy określić główny cel jej funkcjonowania: gdy jest nim przede wszystkim termiczne przekształcanie odpadów to mamy do czynienia ze spalarnią, a gdy celem jest wytwarzania energii lub innych produktów to instalacja jest współspalarnią (zob.wyrok WSA w Poznaniu z 20.01.2022 r., II SA/Po 1012/21, LEX nr 3288433).
Por. dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola)
A. Nieć, Jakie odpady nie podlegają przepisom dotyczącym termicznego przekształcania odpadów?.
P. Ćwiek, Termiczne przekształcanie odpadów, LEX/el. 2019.
Krok: (!) wszczęcie postępowania dotyczącego wydania decyzji w sprawie wstrzymania termicznego przekształcania odpadów
W razie stwierdzenia naruszenia obowiązków i zagrożenia WIOŚ wszczyna postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o wstrzymaniu termicznego przekształcania odpadów. Postępowanie to WIOŚ wszczyna z urzędu.
Nie oznacza to, że wszczęcie nie może nastąpić na sygnał np. organizacji ekologicznej, chodzi o to, że wniosek nie jest warunkiem wszczęcia postępowania (D. Danecka, W. Radecki, Ustawa o odpadach. Komentarz, wyd. VI, WKP 2022)
WIOŚ może od razu wydać decyzję o wstrzymaniu termicznego przekształcania odpadów i nadać jej rygor natychmiastowej wykonalności. Decyzja ma charakter uznaniowy.
Może jednak, ale nie musi, na wniosek zarządzającego spalarnią lub współspalarnią wydać postanowienie, o którym mowa w art. 161 ust. 2 u.o.
Uwaga! Ryzyko: Realność zagrożenia
WIOŚ musi ocenić stopień zagrożenia, o którym mowa w art. 161 ust. 1 i 2 u.o.
"Zagrożenie nie musi być znaczne oraz bezpośrednie, ale powinno być realne. W literaturze przedmiotu wskazuje się, że podstawą do zastosowania art. 161 u.o. jest:
a) znaczny stopień niewykonania obowiązków ze znacznym zagrożeniem,
b) znaczny stopień niewykonania obowiązków z nieznacznym zagrożeniem,
c) znaczne zagrożenie z nieznacznym stopniem niewykonania obowiązków.
Nie ulega wątpliwości, że brak jakiegokolwiek zagrożenia nie uzasadnia zastosowania art. 161 u.o., niezależnie od tego, jaki był stopień niewykonania obowiązków.
Zarówno niewykonanie obowiązków, jak i zagrożenie ocenia się według kryteriów czysto obiektywnych."
(W. Radecki, Ustawa o odpadach. Komentarz, Warszawa 2013, s. 393–394).