Kędziora Robert, Wyłączenie organu

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2012 r.
Autorzy:

Wyłączenie organu

Wyłączenie organu

Wyłączenie organu

Przepisy o wyłączeniu organu dotyczą w takim samym stopniu organów monokratycznych, jak i organów kolegialnych. Należy przy tym pamiętać, że wyłączenie organu może nastąpić także w okolicznościach przewidzianych w art. 24 i 27 § 1 k.p.a., o ile dotyczyć będą one bezpośrednio piastuna organu monokratycznego lub też przewodniczącego organu kolegialnego. W takim sensie regulację z art. 25 i 26 § 2 k.p.a. należy uznać za uzupełniającą mechanizmy dotyczące wyłączenia pracownika.

Instytucję wyłączenia z art. 25 k.p.a. należy stosować w sposób wyważony. Z jednej bowiem strony za jej szerokim stosowaniem przemawia to, iż jest ona instrumentem realizacji zasady prawdy obiektywnej (art. 7 k.p.a.) i zasady budzenia zaufania do organów władzy publicznej (art. 8 k.p.a.). Z drugiej jednak strony trzeba wziąć pod uwagę, że ewentualne nadużycie tej instytucji prowadzić może do wydania orzeczenia z naruszeniem przepisów o właściwości, co skutkować będzie nieważnością orzeczenia na mocy art. 156 § 1 pkt 1 k.p.a. (wyrok NSA z dnia 3 kwietnia 1990 r., SA/Wr 1001/89, ONSA 1990/2–3/36).

Wyłączenie organu strona strona żądanie wyłączenia organ organ dopuszczalne czynności organu wyższego stopnia odebranie żądania załatwienie sprawy wyznaczenie do załatwienia sprawy organu podległego czy organem wyższego stopnia jest minister lub sko? Prezes Rady Ministrów wyznacza właściwy organ dewolucja kompetencji czy organem załatwiającym sprawę jest minister lub sko? inicjatywa z urzędu sprawę prowadzi dotychczasowy organ czy sprawa dotyczy interesów majątkowych? czyich interesów majątkowych dotyczy sprawa? o kierownika jakiego organu chodzi? procedura wyłączenia pracownika tak nie tak nie tak nie kierownika lub osoby mu bliskiej innego pracownika załatwiającego sprawę bezpośrednio wyższego stopnia

Krok: inicjatywa z urzędu

W świetle przepisów kodeksu postępowania administracyjnego obojętne jest źródło pochodzenia wiadomości o istnieniu przyczyny uzasadniającej wyłączenie organu. Wiadomość taka może przede wszystkim zostać pozyskana z urzędu. Wprawdzie art. 25 i 26 k.p.a. w żadnym miejscu nie sugerują źródła pochodzenia informacji uzasadniającej wyłączenie, jednak nie ulega wątpliwości, że może to być źródło o charakterze wewnętrznym. Istotne jest, by w przypadku jakiegokolwiek sygnału przeprowadzić czynności wyjaśniające mające na celu ustalenie, czy w konkretnej sprawie administracyjnej rzeczywiście zachodzi przesłanka wyłączenia organu.

Krok: żądanie wyłączenia

Prawo strony do żądania wyłączenia organu, jakkolwiek niewyrażone expressis verbis w art. 25 i 26 k.p.a., znajduje pełne uzasadnienie funkcjonalne, a ponadto mieści się w sferze szeroko rozumianej aktywności strony w postępowaniu, do czego normatywną podstawę daje zasada czynnego udziału w postępowaniu (art. 10 k.p.a.).