Kędziora Robert, Wymierzenie kary grzywny za naruszenie przepisów postępowania dowodowego
Wymierzenie kary grzywny za naruszenie przepisów postępowania dowodowego
Wymierzenie kary grzywny za naruszenie przepisów postępowania dowodowego
Wymierzenie kary grzywny za naruszenie przepisów postępowania dowodowego
Unormowanie art. 88 k.p.a. przyznaje organowi administracji publicznej możliwość skorzystania z środków przymusu dla zapewnienia prawidłowego przebiegu postępowania dowodowego, przewidując te środki w formie grzywny i przymusu bezpośredniego (zob. B. Adamiak [w:] B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2009, s. 345). Zastosowanie środków dyscyplinujących wobec świadka, biegłego, osoby, w posiadaniu której znajduje się przedmiot oględzin, czy zobowiązanego do udziału w innej czynności urzędowej, może nastąpić wyłącznie po wszczęciu konkretnego postępowania administracyjnego, jeśli podmioty te utrudniają przeprowadzenie poszczególnych dowodów (wyrok WSA w Gdańsku z dnia 24 września 2009 r., III SA/Gd 177/09, LEX nr 626112).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: niestawiennictwo zobowiązanego
Niedopełnienie zobowiązania do osobistego stawiennictwa osoby, która ma występować w postępowaniu w charakterze świadka lub biegłego, uprzednio wezwanej w oparciu o przepis art. 51 k.p.a., stanowi podstawę do rozważenia przez organ administracji publicznej zasadności skorzystania ze środków dyscyplinujących przewidzianych w art. 88 k.p.a. Z dniem 30 kwietnia 1996 r., z mocy art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 1 marca 1996 r. o zmianie kodeksu postępowania cywilnego, rozporządzeń Prezydenta Rzeczypospolitej - Prawo upadłościowe i Prawo o postępowaniu układowym, Kodeksu postępowania administracyjnego, ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 1996 r. Nr 43, poz. 189), przepis art. 88 §1 k.p.a. uzyskał treść obowiązującą do chwili obecnej, tj. dokonano zmiany wysokości grzywny i pominięto w treści przepisu słowo „strona". Od tamtej pory niedopuszczalne stało się wymierzanie stronom postępowania kary, o jakiej mowa w przepisie art. 88 §1 k.p.a. jako sankcji za nieusprawiedliwione niestawiennictwo (wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2011 r., II OSK 460/10, LEX nr 992588). Organem właściwym do zastosowania środka przymusu jest organ przeprowadzający dowód, zarówno organ prowadzący postępowanie w sprawie, jak i organ działający w ramach pomocy prawnej (zob. B. Adamiak [w:] B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2009, s. 345).
Krok: czy wezwanie zostało prawidłowo doręczone?
Organ administracji publicznej przed skorzystaniem z środka dyscyplinującego uczestników postępowania ustala, czy czynność wezwania do osobistego stawiennictwa została przeprowadzona prawidłowo. Za prawidłowe należy uznać wezwanie, które odpowiada wymogom formalnym przewidzianym w art. 54 k.p.a., prawidłowo doręczone lub dokonane w trybie art. 55 k.p.a. (zob. R. Kędziora, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2008, s. 461).