Jak należy interpretować art. 149 ust. 1 ustawy z 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny w nawiązaniu do procedury naboru na stanowiska urzędnicze i kierownicze stanowiska urzędnicze określonej w ustawie z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Culepa Michał
Odpowiedzi udzielono: 29 maja 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jesteśmy jednostka samorządową – urzędem miejskim. Zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.) zatrudnienie pracowników samorządowych na stanowiska urzędnicze i kierownicze stanowiska urzędnicze następuje po wcześniejszym przeprowadzeniu procedury naboru. Zgodnie z art. 149 ust. 1 ustawy o obronie Ojczyzny - osoby, które odbyły dobrowolną zasadniczą służbę wojskową, korzystają z pierwszeństwa w zatrudnieniu w urzędach administracji publicznej.

1. Jak należy interpretować powyższy przepis w nawiązaniu do zapisów art. 11 - 16 u.p.s. określających zasady naboru na stanowiska urzędnicze i kierownicze stanowiska urzędnicze? Na jakim etapie naboru osoby wskazane w art. 149 ust. 1 ustawy o obronie ojczyzny mają pierwszeństwo w zatrudnieniu?

2. Czy należy potraktować zapisy dot. osób, które odbyły dobrowolną zasadniczą służbę wojskową analogicznie jak osoby z niepełnosprawnościami (art. 13 a i art. 14 ust. 2 pkt. 1 u.p.s.)? Czy należy zastosować inny sposób postępowania- jeśli tak, to jaki?

3. Czy zapisy o korzystaniu z pierwszeństwa w zatrudnieniu przez osoby, które odbyły dobrowolną zasadniczą służbę wojskową, powinny być zawarte w obowiązującym w naszej jednostce regulaminie naboru?

4. Czy pierwszeństwo w zatrudnieniu mają tylko osoby, które odbyły dobrowolną zasadniczą służbę wojskową, czy może ten obowiązek dotyczy osób, które odbyły inne rodzaje służb wojskowych?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX