Opis stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej

Wzory
Wzór aktualny
Wersja od: 29 sierpnia 2015 r.

Objaśnienia

do wzoru opisu stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej

Ad pkt 1.3. NAZWA STANOWISKA PRACY

Należy podać nazwę stanowiska pracy zgodnie z przepisami w sprawie stanowisk urzędniczych,

wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do

ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń

przysługujących członkom korpusu służby cywilnej.

Zmiana nazwy stanowiska pracy powinna być powiązana z innymi zmianami w opisie stanowiska

pracy, np. w zakresie wymaganych kompetencji i doświadczenia zawodowego.

Ad pkt 1.4. STANOWISKO DO SPRAW

Punkt ten należy wypełniać opcjonalnie. W przypadku stanowisk, w których nazwa stanowiska pracy

wpisana w punkcie 1.3. jest wystarczająca i wyczerpuje jego funkcjonalny opis (np. "główny

księgowy") nie należy wpisywać rozszerzenia "do spraw".

Ad pkt 1.5. SYMBOL STANOWISKA PRACY

Przykładowo może to być skrót nazwy komórki organizacyjnej urzędu i kolejny numer stanowiska

pracy.

Liczba symboli wpisanych w tym punkcie powinna odpowiadać liczbie stanowisk pracy, dla których

jest tworzony opis stanowiska pracy. Przykładowo, jeżeli opis jest tworzony dla 4 stanowisk pracy

(których nazwy oraz zakresy – czyli realizowane zadania, wymagane kompetencje i kwalifikacje – są

takie same) powinny być wpisane 4 symbole (odrębny dla każdego z nich).

Wyjątkiem od tej zasady jest wieloosobowe stanowisko pracy – wówczas jest wystarczający jeden

symbol.

Symbol stanowiska pracy powinien być przypisany do stanowiska pracy, a nie do osoby, która to

stanowisko zajmuje. Powinien wynikać ze struktury organizacyjnej urzędu. W związku z tym,

niezależnie od tego, kto zajmuje dane stanowisko pracy, symbol, który jest do niego przypisany nie

powinien być zmieniany.

Ad pkt 3. ZAPOZNANIE PRACOWNIKA Z OPISEM STANOWISKA PRACY

Symbol stanowiska pracy w kolumnie pierwszej tabeli zamieszczonej w tym punkcie należy wpisać

obligatoryjnie tylko wówczas, gdy opis stanowiska pracy jest przygotowany dla więcej niż 1 stanowiska

pracy (czyli wówczas, gdy w punkcie 1.5. wpisano więcej niż jeden symbol).

Liczba wierszy w tym punkcie może być dowolnie rozbudowywana.

Liczba wierszy powinna być przede wszystkim uzależniona od liczby stanowisk pracy, dla których jest

przygotowany opis stanowiska pracy, aby umożliwić podpisanie potwierdzenia zapoznania się z tym

opisem wszystkim osobom, które je zajmują.

Dodatkowo, w przypadku gdy następuje zmiana osoby zatrudnionej na danym stanowisku pracy –

a nie zachodzą żadne zmiany w samym opisie stanowiska pracy (opis stanowiska pracy nie jest

aktualizowany) – kolejny pracownik zajmujący to stanowisko pracy powinien podpisać potwierdzenie

zapoznania się z tym opisem w pierwszym wolnym wierszu. Nie ma wówczas konieczności

przygotowywania kolejnego egzemplarza tego opisu stanowiska pracy.

Ad pkt 4. CEL ISTNIENIA STANOWISKA PRACY

Należy wpisać nie więcej niż 3 zdania, bez podawania podstawy prawnej.

Ad pkt 5. LICZBA PODLEGŁYCH PRACOWNIKÓW

Należy wybrać jeden zakres z zamieszczonej w tym punkcie listy i zaznaczyć go znakiem "X".

Ad pkt 6. GŁÓWNE ZADANIA REALIZOWANE NA STANOWISKU PRACY

Należy wpisać maksymalnie 8 zadań określonych w taki sposób, aby wynikała z nich rola stanowiska

pracy.

Zadania należy uszeregować ze względu na częstotliwość ich wykonywania. Pierwsze trzy najczęściej

wykonywane zadania należy uznać za zadania dominujące. Pozostałe zadania stanowią zadania

poboczne.

Opis zadania powinien być zwięzły i zawierać:

czasownik, który wskazuje, co musi być zrobione + określenie, co jest przedmiotem

wykonywanego zadania + krótki opis celu czynności,

np. księguje + operacje finansowe + w celu dostarczenia aktualnej i dokładnej informacji

finansowej.

Ad pkt 7. UPOWAŻNIENIA I PEŁNOMOCNICTWA

W punkcie tym wskazana została lista upoważnień i pełnomocnictw. Należy wybrać i zaznaczyć

znakiem "X" te upoważnienia i pełnomocnictwa, które są przypisane do danego stanowiska pracy.

Należy pamiętać, iż nie ma ograniczenia w liczbie upoważnień i pełnomocnictw. Jeżeli do stanowiska

pracy są przypisane także inne upoważnienia i pełnomocnictwa niż te konkretnie wskazane, należy

zaznaczyć opcję "inne" i je tam wpisać.

W przypadku gdy do stanowiska pracy nie są przypisane żadne upoważnienia ani pełnomocnictwa,

należy zaznaczyć opcję "brak upoważnień i pełnomocnictw".

Ad pkt 8. ZŁOŻONOŚĆ I KREATYWNOŚĆ

Kierując się pytaniami pomocniczymi zawartymi poniżej, należy zwięźle opisać (opcjonalnie, podając

odpowiednie przykłady) stopień złożoności pracy oraz w jakim zakresie na opisywanym stanowisku

pracy jest wymagana kreatywność:

–czy przepisy i procedury szczegółowo określają sposób i tryb działania?

–czy dla każdego wykonywanego zadania istnieje tylko jedna procedura?

–czy istniejące procedury/przepisy są jednoznaczne, czy wymagają umiejętności ich

interpretacji?

–czy zadania wiążą się z podejmowaniem uznaniowych decyzji?

–czy często pojawiają się sytuacje bezprecedensowe?

–czy zadania wymagają działania w sytuacjach braku odpowiednich przepisów/zasad

działania?

–czy zadania wymagają tworzenia zupełnie nowych procedur działania lub poprawiania

istniejących?

Ad pkt 9. NIEZBĘDNA SAMODZIELNOŚĆ I INICJATYWA

Należy zwięźle scharakteryzować stopień ingerencji bezpośredniego przełożonego w rozwiązywanie

problemów wynikających z realizowanych zadań (opcjonalnie, podając odpowiednie przykłady).

Ad pkt 10. HORYZONT CZASOWY PLANOWANIA

Należy wybrać i zaznaczyć znakiem "X" odpowiedni horyzont czasowy adekwatnie dopasowany do

zadań (przede wszystkim tych dominujących) określonych na opisywanym stanowisku pracy. Opisy

zadań powinny wprost uzasadniać ten wybór.

Ad pkt 11. KONTAKTY ZEWNĘTRZNE

Należy zaznaczyć znakiem "X" te częstotliwości dotyczące kontaktów zewnętrznych, które występują

na opisywanym stanowisku pracy. Dla każdego zaznaczonego wyboru należy wskazać przykłady

takich kontaktów. Należy podać jedynie kontakty z osobami spoza danego urzędu. Zakres

podmiotowy tych kontaktów (z kim?) oraz ich cel (po co?) powinien wynikać z opisów zadań

przypisanych do stanowiska pracy (przede wszystkim tych dominujących).

Ad pkt 12. CZYNNIKI SZCZEGÓLNIE UTRUDNIAJĄCE WYKONYWANIE ZADAŃ

W punkcie tym wskazana została lista czynników szczególnie utrudniających wykonywanie zadań.

Należy wybrać i zaznaczyć znakiem "X" te czynniki, które są przypisane do danego stanowiska pracy

(opcjonalnie, podając odpowiednie przykłady).

W przypadku gdy do stanowiska pracy nie są przypisane żadne czynniki szczególnie utrudniające

wykonywanie zadań, należy zaznaczyć opcję "brak".

Wybór konkretnych czynników powinien być adekwatnie dopasowany do zadań (przede wszystkim

tych dominujących) określonych na opisywanym stanowisku pracy. Opisy zadań powinny wprost

uzasadniać ten wybór.

Lista czynników utrudniających wykonywanie zadań na stanowisku pracy zawiera tylko takie czynniki,

które są różne od czynników występujących na typowych stanowiskach urzędniczych. Zatem nie

zalicza się do czynników utrudniających wykonywanie pracy np. pracy przed monitorem, dużej liczby

rozmów telefonicznych.

Ad pkt 13. WYMAGANE KOMPETENCJE I DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE

Wymagania niezbędne są to wymagania minimalne konieczne do podjęcia pracy na danym

stanowisku pracy i zapewniające prawidłowe wykonywanie zadań na tym stanowisku.

Wymagania niezbędne oraz dodatkowe są to wymagania konieczne do optymalnego wykonywania

zadań na danym stanowisku pracy

Profil wykształcenia należy wpisać tylko w przypadkach, gdy wykształcenie profilowe jest konieczne

do prawidłowego wykonywania zadań na opisywanym stanowisku pracy. Można doprecyzować profil

wykształcenia na danym stanowisku pracy, ale nie można podwyższać poziomu wykształcenia – musi

być zgodny z poziomem i profilem wykształcenia wskazanym dla danego stanowiska pracy

w przepisach w sprawie stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni

służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych

zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej.

Aby wykształcenie zostało uznane za wykształcenie profilowe – wybrany profil musi być zgodny

z zadaniami określonymi w opisie stanowiska pracy oraz dotyczyć konkretnej, specjalistycznej

dziedziny wiedzy.

Poziom znajomości języka obcego można określić w następujący sposób:

–zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (np. B1, C2),

–przez wskazanie, jakie umiejętności w posługiwaniu się językiem obcym są wymagane na

opisywanym stanowisku pracy (np. znajomość języka umożliwiająca czytanie i rozumienie

literatury przedmiotu),

–opisowo (np. komunikatywny, bardzo dobry, biegły).

Zaleca się, aby w ramach opisów stanowisk pracy tworzonych w urzędzie stosować jednolity sposób

określania poziomu znajomości języka obcego.

Należy określić minimalne doświadczenie zawodowe wymagane do prawidłowego wykonywania pracy

na danym stanowisku pracy.

Przy określaniu doświadczenia zawodowego należy podać, jaki rodzaj doświadczenia jest wymagany

na danym stanowisku pracy, np.:

–doświadczenie w pracy w administracji,

–doświadczenie w pracy w danym obszarze (należy podać ten obszar),

–doświadczenie w zarządzaniu projektami lub zespołem.