Rozdział 2 - Reklamacje oraz odpowiedzialność - Regulamin Generalny Światowego Związku Pocztowego wraz z załącznikiem - Regulaminem wewnętrznym Kongresów, Światowa Konwencja Pocztowa wraz z Protokołem końcowym, Porozumienie dotyczące pocztowych usług płatniczych. Dausze.2012.10.11.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.1522

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2014 r.

Reklamacje oraz odpowiedzialność

Reklamacje

1.
Reklamacje należy rozpatrywać w ciągu sześciu miesięcy od dnia przyjęcia pocztowego zlecenia płatniczego.
2.
Wyznaczeni operatorzy, zależnie od ich prawa krajowego, powinni mieć prawo pobierania od klientów opłat za reklamacje dotyczące pocztowych zleceń płatniczych.

Odpowiedzialność finansowa wyznaczonych operatorów względem użytkowników

1.
Przetwarzanie kwot
1.1.
Z wyjątkiem przekazów COD, wyznaczony operator nadania powinien być odpowiedzialny przed nadawcą odnośnie kwot wpłaconych przy okienku lub potrąconych z konta nadawcy dopóty, dopóki:
1.1.1.
pocztowe zlecenie płatnicze nie zostanie wypłacone; lub
1.1.2.
przekazane na konto adresata; lub
1.1.3.
kwota nie zostanie zwrócona nadawcy w postaci gotówki lub wpłaty na jego konto.
1.2.
W przypadku przekazów COD, wyznaczony operator nadania ponosi wobec odbiorcy odpowiedzialność za kwoty wpłacone przy okienku lub którymi obciążone zostało konto nadawcy do czasu wypłacenia przekazu COD lub do czasu, gdy konto odbiorcy zostanie obciążone.

Zobowiązania oraz odpowiedzialność wyznaczonych operatorów względem siebie

1.
Każdy wyznaczony operator powinien ponosić odpowiedzialność za własne błędy.
2.
Zasady oraz procedury odpowiedzialności finansowej oraz zakres tej odpowiedzialności określono w Regulaminie.

Zwolnienie wyznaczonych operatorów od odpowiedzialności finansowej

1.
Wyznaczeni operatorzy nie ponoszą odpowiedzialności:
1.1.
w przypadku opóźnień wykonania usługi;
1.2.
gdy nie mogą rozliczyć się z wykonania pocztowego zlecenia płatniczego z powodu zniszczenia danych pocztowych usług płatniczych przez siłę wyższą, o ile nie zostanie przedłożony dowód ich odpowiedzialności;
1.3.
gdy szkoda została spowodowana przez błąd lub niedbalstwo nadawcy, szczególnie odnośnie obowiązku przedłożenia prawidłowych informacji na poparcie pocztowego zlecenia płatniczego, włącznie z faktem, iż przekazywana kwota pochodzi z legalnego źródła, oraz że pocztowe zlecenie płatnicze jest przeznaczone na cel legalny;
1.4.
jeżeli przekazana kwota została skonfiskowana;
1.5.
w przypadku kwot dla jeńców wojennych lub internowanych cywilów;
1.6.
gdy użytkownik nie złożył reklamacji w okresie przewidzianym w niniejszym Porozumieniu;
1.7.
gdy minął termin odwołania odnośnie pocztowych usług płatniczych w kraju nadania.

Zastrzeżenia odnośnie odpowiedzialności finansowej

1.
Nie można wnosić zastrzeżeń do postanowień dotyczących odpowiedzialności finansowej, opisanych w artykułach od 20 do 22, inaczej niż w przypadku porozumienia dwustronnego.