Procedury organizacyjno-administracyjne kontroli.
Rewid.2014.11.19
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 50/2014
KRAJOWEJ KOMISJI NADZORU
z dnia 19 listopada 2014 r.
w sprawie procedur organizacyjno-administracyjnych kontroli
ZAŁĄCZNIK
PROCEDURY ORGANIZACYJNO-ADMINISTRACYJNE KONTROLI
PROCEDURY ORGANIZACYJNO-ADMINISTRACYJNE KONTROLI
CZĘŚĆ I
WSTĘP
WSTĘP
1) ustawę z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649 z późn. zm.) 1 , zwaną dalej "ustawą",
2) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2010 r. w sprawie kontroli wykonywania zawodu przez biegłych rewidentów i działalności podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych (Dz. U. Nr 16, poz. 83), zwane dalej "rozporządzeniem"
3) ustawę z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 poz. 672 ze zm.) 2
Zastosowane skróty:
1) KNA - Komisja Nadzoru Audytowego,
2) KIBR - Krajowa Izba Biegłych Rewidentów,
3) KKN - Krajowa Komisja Nadzoru,
4) Biuro - Biuro Krajowej Izby Biegłych Rewidentów,
5) JZP - jednostki zainteresowania publicznego.
KKN sprawuje kontrolę nad przestrzeganiem przepisów i procedur związanych z wykonywaniem czynności rewizji finansowej przez biegłych rewidentów oraz działalnością podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, w tym dokonuje kontroli:
1) systemu wewnętrznej kontroli jakości w podmiocie uprawnionym do badania sprawozdań finansowych,
2) zgodności działalności podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych z przepisami prawa,
3) dokumentacji rewizyjnej z wykonanych czynności rewizji finansowej, w tym zgodności z obowiązującymi standardami rewizji finansowej i wymaganiami dotyczącymi niezależności,
4) ilości i jakości wykorzystywanych zasobów kadrowych,
5) naliczonego wynagrodzenia za czynności rewizji finansowej.
W oparciu o postanowienia statutu KIBR, realizując zadania wynikające z ustawy, KKN organizuje i kieruje kontrolami przeprowadzanymi przez kontrolerów i wizytatorów
CZĘŚĆ II
PLANOWANIE KONTROLI
PLANOWANIE KONTROLI
A.
KONTROLE PLANOWE
KONTROLE PLANOWE
2. KKN opracowuje roczne plany kontroli w podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych wykonujących czynności rewizji finansowej w JZP, które następnie przekazuje do KNA w celu ich zatwierdzenia.
3. KKN przyjmuje roczne plany kontroli w pozostałych podmiotach. W uzasadnionych przypadkach KKN może zdecydować o przesunięciu terminu danej kontroli na kolejny rok.
4. Niezwłocznie po zatwierdzeniu przez KNA rocznego planu kontroli jest on publikowany na stronie internetowej KIBR.
5. Kontrolerzy i wizytatorzy przed przystąpieniem do kontroli składają oświadczenia, że w okresie 2 lat przed rozpoczęciem kontroli nie byli i nie są zatrudnieni ani w inny sposób powiązani z kontrolowanym podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Informacja o złożeniu oświadczenia przez kontrolerów przekazywana jest do KNA.
B.
KONTROLE POZAPLANOWE
KONTROLE POZAPLANOWE
2. Zakres kontroli pozaplanowych może obejmować wszystkie lub wybrane zagadnienia z zakresu objętego kontrolą planową.
3. KKN podejmuje decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli pozaplanowej na podstawie:
1) zlecenia KNA,
2) informacji własnych, w tym wynikających z protokołów realizacji zaleceń,
3) skarg lub wniosków, które wpłynęły do KKN i wskazują na uzasadnioną obawę działania niezgodnego ze standardami zawodowymi i przepisami.
C.
PROGRAM KONTROLI
PROGRAM KONTROLI
2. Program kontroli jest zatwierdzany przez KKN przed rozpoczęciem kontroli.
CZĘŚĆ III
REALIZACJA KONTROLI
REALIZACJA KONTROLI
A.
PRZEPROWADZANIE KONTROLI
PRZEPROWADZANIE KONTROLI
2. Biuro przekazuje kontrolerom i wizytatorom dwa egzemplarze upoważnienia KKN do przeprowadzenia kontroli.
3. Czynności kontrolne podejmowane przez osobę przeprowadzającą kontrolę wykonywane są po okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu 1 egz. upoważnienia. Kontrolowany kwituje otrzymanie upoważnienia na drugim egzemplarzu, który włączany jest do akt kontroli.
4. Kontrola jest przeprowadzana w siedzibie kontrolowanego lub w miejscu wykonywania działalności, w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności przez kontrolowanego. Kontrolowany lub upoważniona przez niego osoba uczestniczy w czynnościach kontrolnych. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek kontrolowanego, kontrola może się odbyć w oddziale regionalnym KIBR właściwym dla siedziby kontrolowanego podmiotu.
B.
PROTOKÓŁ KONTROLI
PROTOKÓŁ KONTROLI
2. Protokół kontroli sporządza się:
a) w 3 jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla osoby przeprowadzającej kontrolę, obserwatora oraz kontrolowanego.
b) w 2 egzemplarzach, w przypadku, gdy w kontroli nie uczestniczył obserwator KNA.
C.
KONTROLA REALIZACJI ZALECEŃ
KONTROLA REALIZACJI ZALECEŃ
2. Kontrola realizacji zaleceń przeprowadzana jest w sposób określony w postanowieniu KKN. Z kontroli realizacji zaleceń sporządza się protokół kontroli realizacji zaleceń, który jest przekazywany do KKN (wraz z rekomendacją dotyczącą dalszych działań).
CZĘŚĆ IV:
POZOSTAŁE
POZOSTAŁE
A.
DOKUMENTACJA KONTROLI
DOKUMENTACJA KONTROLI
2. Ustaleń kontroli dokonuje się na podstawie dowodów, do których zalicza się:
a) dokumenty,
b) dane i informacje umieszczone w systemach informatycznych kontrolowanego,
c) ustne lub pisemne wyjaśnienia w zakresie objętym kontrolą,
d) oświadczenia osób trzecich,
e) wyniki oględzin,
f) inne materiały, które mogą przyczynić się do stwierdzenia stanu faktycznego w zakresie objętym kontrolą.
3. Akta kontroli obejmują:
a) oświadczenia o niezależności,
b) kopię zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli,
c) upoważnienie,
d) program kontroli,
e) protokół kontroli,
f) kopię raportu z kontroli JZP wraz z kopią pisma KNA o zatwierdzeniu raportu albo o odmowie zatwierdzenia raportu,
g) inne dokumenty/dowody mające znaczenie dla ustaleń kontroli.
B.
DOSKONALENIE ZAWODOWE KONTROLERÓW I WIZYTATORÓW
DOSKONALENIE ZAWODOWE KONTROLERÓW I WIZYTATORÓW
2. Kontrolerzy KIBR zobowiązani są ponadto do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji m.in. poprzez uczestnictwo w kursach lub konferencjach (w tym międzynarodowych) o tematyce zawodowej.