Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie chorób zakaźnych powodujących powstanie obowiązku hospitalizacji, izolacji lub izolacji w warunkach domowych oraz obowiązku kwarantanny lub nadzoru epidemiologicznego.

Akty korporacyjne

Lekarz.2020.8.31

Akt nieoceniany
Wersja od: 31 sierpnia 2020 r.

STANOWISKO Nr 101/20/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 31 sierpnia 2020 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie chorób zakaźnych powodujących powstanie obowiązku hospitalizacji, izolacji lub izolacji w warunkach domowych oraz obowiązku kwarantanny lub nadzoru epidemiologicznego

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie chorób zakaźnych powodujących powstanie obowiązku hospitalizacji, izolacji lub izolacji w warunkach domowych oraz obowiązku kwarantanny lub nadzoru epidemiologicznego, o którym powiadomił Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Waldemar Kraska pismem z dnia 27 sierpnia 2020 r., znak: IK:2168141, zgłasza następujące uwagi.

Prezydium NRL pozytywnie ocenia zmiany polegające na określeniu terminów trwania izolacji w przypadku choroby wywołanej wirusem SARS-CoV-2 oraz skrócenie do 10 dni okresu obowiązkowej kwarantanny z powodu narażenia na zakażenie SARS-CoV-2 u osób, u których nie wystąpiły objawy choroby COVID-19, albo styczności ze źródłem zakażenia, ale pod warunkiem sprawnego wykonywania testów diagnostycznych w kierunku SARS- CoV-2, a także przedstawienia ich wyników.

Jednocześnie wątpliwości Prezydium NRL budzi projektowany § 3a ust. 4 dotyczący zwalniania z izolacji osób wykonujących zawód medyczny lub sprawujących opiekę nad osobami przebywającymi w domach pomocy społecznej. Ww. zapis w obecnej formie może być interpretowany w sposób utrudniający pracownikom wykonującym zawody medyczne zakończenie izolacji w terminach rekomendowanych przez aktualne wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i prowadzić do sytuacji, w której osoba niezakaźna, wg aktualnej wiedzy, w dalszym ciągu podlegać będzie izolacji. W ocenie Prezydium NRL brak jest przesłanek do odrębnego traktowania ww. grup zawodowych w zakresie potencjalnego przedłużania czasu trwania izolacji aż do uzyskania dwóch ujemnych wyników badania RT- PCR w kierunku obecności wirusa SARS-CoV-2. Ponadto wg aktualnych wytycznych Centers for Disease Control and Prevention (CDC) strategia oparta na testowaniu personelu medycznego, z bezobjawowym lub skąpoobjawowym przebiegiem choroby znajduje uzasadnienie wyłącznie w celu wcześniejszego powrotu do wykonywania zawodu. Analizując uzasadnienie do ww. rozporządzenia można odnieść wrażenie, że intencje projektodawcy są zbieżne z wytycznymi CDC, jednakże treść § 3a ust. 4 pozostaje w tej kwestii nieprecyzyjna i tym samym wymaga stosownej korekty.

Ponadto Prezydium NRL apeluje o zmianę vacatio legis rozporządzenia, poprzez jego maksymalne skrócenie. Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, w uzasadnionych przypadkach akty normatywne mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż czternaście dni, a jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie, dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym. Mając na wglądzie tysiące ludzi znajdujących się w izolacji i kwarantannie i co za tym idzie problemy kadrowe, które powodują ciągłe trudności z obsadą dyżurów i zapewnieniem odpowiedniej liczby personelu do nadal wysokiej liczby zakażeń wirusem SARS-CoV-2, nowelizacja przedmiotowego rozporządzenia powinna wejść w życie jak najszybciej.