Nowość Rada BFG określiła łączną kwotę składek na fundusz przymusowej restrukturyzacji banków w 2024 r. w wysokości 1,563 mld zł, składki na fundusz gwarancyjny banków nie zostaną pobrane - komunikat prasowy.

Akty korporacyjne

BFGwa.2024.2.23

Akt nieoceniany
Wersja od: 23 lutego 2024 r.

Rada BFG określiła łączną kwotę składek na fundusz przymusowej restrukturyzacji banków w 2024 r. w wysokości 1,563 mld zł, składki na fundusz gwarancyjny banków nie zostaną pobrane - komunikat prasowy

Rada Bankowego Funduszu Gwarancyjnego 23 lutego 2024 r. ustaliła łączny poziom składek należnych od banków na BFG w 2024 r. na poziomie 1,563 mld zł, w tym 0 zł na fundusz gwarancyjny banków, wobec łącznie 1,455 mld zł w 2023 r., kiedy również nie pobierano składki na fundusz gwarancyjny banków.

Mimo że wzrost środków gwarantowanych w ubiegłym roku był ponad dwukrotnie wyższy niż w 2022 r., poziom środków systemu gwarantowania depozytów w bankach pozwala na to, byśmy w tym roku jeszcze nie pobierali składek od banków z tego tytułu. Jest to jednak ostatni rok, w którym nie ma składek na fundusz gwarancyjny banków, od 2025 r. wrócimy do ich pobierania" - komentuje Prezes Zarządu BFG Piotr Tomaszewski.

"Jeśli chodzi o fundusz przymusowej restrukturyzacji banków, łączna kwota składek na 2024 r. wynika ze ścieżki dojścia do poziomów docelowych, z uwzględnieniem kosztów rozpoczętej w 2022 r. przymusowej restrukturyzacji Getin Noble Bank" - dodaje Tomaszewski.

Fundusz gwarancyjny banków

Docelowy poziom środków systemu gwarantowania depozytów w bankach wynosi 1,6 proc. kwoty środków gwarantowanych w bankach i oddziałach banków zagranicznych objętych obowiązkowym systemem gwarantowania depozytów. Na koniec 2023 r. środki systemu gwarantowania depozytów w bankach stanowiły równowartość 1,64% środków gwarantowanych w bankach, co oznacza, że przekroczony był docelowy poziom i jednocześnie nastąpiło spełnienie przesłanki określonej w art. 294 ust. 1 ustawy o BFG, tj.:

"W przypadku gdy poziom środków systemu gwarantowania depozytów w bankach lub gdy poziom środków systemu gwarantowania depozytów w kasach wyliczone na podstawie danych dostępnych na dzień ustalenia składki osiągnie lub przekroczy na dzień ustalenia składki docelowy poziom określony odpowiednio w art. 287 ust. 2 lub art. 288 ust. 2, składek na fundusz gwarancyjny banków lub fundusz gwarancyjny kas nie pobiera się".

W związku z powyższym, na podstawie art. 294 ust. 1 ustawy o BFG, Rada Bankowego Funduszu Gwarancyjnego postanowiła o niepobieraniu składki na fundusz gwarancyjny banków w 2024 r.

Fundusz przymusowej restrukturyzacji banków

Łączna kwota składek na fundusz przymusowej restrukturyzacji banków w 2024 r. wyniesie 1,563 mld zł wobec 1,455 mld zł w 2023 r.

W związku z wszczęciem w dniu 30 września 2022 r. przymusowej restrukturyzacji Getin Noble Banku S.A. i przeznaczeniem na ten cel środków z funduszy własnych BFG, w tym 6,28 mld zł ze środków 2 zgromadzonych na funduszu przymusowej restrukturyzacji banków, wydłużeniu o 4 lata uległ termin na osiągnięcie poziomu docelowego (art. 296 ust. 5 ustawy o BFG), tj. do dnia 31 grudnia 2034 r.

Dodatkowo odbudowa poziomu minimalnego, który został po raz pierwszy osiągnięty w trakcie 2022 r., powinna nastąpić w okresie nie dłuższym niż 6 lat (art. 296 ust. 8 ustawy o BFG oraz art. 102 ust. 3 akapit 1 zd. 2 dyrektywy BRR).

Fundusz gwarancyjny kas i fundusz przymusowej restrukturyzacji kas W przypadku sektora SKOK, suma składek na fundusz gwarancyjny kas w 2024 r. wyniesie 23,00 mln zł wobec 21,80 mln zł w 2023 r., a składki na fundusz przymusowej restrukturyzacji wyniosą 10,00 tys. zł wobec 1,17 mln zł rok wcześniej. Niższy poziom składek na fundusz przymusowej restrukturyzacji kas wynika z realizacji przez największy podmiot w sektorze kas programu postępowania naprawczego, co zwalnia go ze składek na ten fundusz (na podstawie art. 295 ust. 6 ustawy o BFG). Łączne obciążenia kas wyniosą 23,01 mln zł wobec 22,97 mln zł w ubiegłym roku.