Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1808 z dni 21 września 2023 r. ustanawiające wzór na potrzeby przekazywania informacji na temat planowania zapobiegania, gotowości i reagowania w odniesieniu do poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2371

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.234.105

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 września 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1808
z dni 21 września 2023 r. ustanawiające wzór na potrzeby przekazywania informacji na temat planowania zapobiegania, gotowości i reagowania w odniesieniu do poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2371

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2371 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia oraz uchylenia decyzji nr 1082/2013/UE 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2022/2371 ustanowiono mechanizmy i struktury koordynacji gotowości i reagowania na poważne transgraniczne zagrożenia zdrowia, w tym sprawozdawczość w zakresie planowania zapobiegania, gotowości i reagowania.

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2022/2371 do dnia 27 grudnia 2023 r., a następnie co trzy lata, państwa członkowskie mają przekazywać Komisji oraz odpowiednim agencjom i organom Unii zaktualizowane sprawozdanie na temat planowania zapobiegania, gotowości i reagowania na poziomie krajowym oraz, w stosownych przypadkach, na transgranicznych poziomach międzyregionalnych oraz realizowania takiego planowania.

(3) W art. 7 ust. 1 akapity drugi i trzeci rozporządzenia (UE) 2022/2371 określono informacje na temat planowania zapobiegania, gotowości i reagowania, które państwa członkowskie mają przekazywać Komisji oraz odpowiednim agencjom i organom Unii.

(4) Zgodnie z art. 7 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2022/2371 co trzy lata Komisja udostępnia otrzymane informacje Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Zdrowia (KBZ), umieszczając je w sprawozdaniu przygotowanym we współpracy z Europejskim Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) oraz innymi właściwymi agencjami i organami Unii. Sprawozdanie to ma zawierać profile państw do celów monitorowania postępów i opracowywania planów działania mających na celu wyeliminowanie stwierdzonych luk na poziomie krajowym, przy czym Komisja może wydać zalecenia ogólne w tym zakresie, uwzględniając wyniki oceny, o której mowa w art. 8, tego rozporządzenia.

(5) Zgodnie z art. 7 ust. 2 akapity drugi i trzeci rozporządzenia (UE) 2022/2371 na podstawie tego sprawozdania Komisja ma rozpocząć dyskusję na forum KBZ w celu omówienia postępów i luk w zakresie gotowości. Przegląd zaleceń ze sprawozdania ma być publikowany na stronach internetowych Komisji i ECDC.

(6) Wzór kwestionariusza, który ma być stosowany przez państwa członkowskie przy przekazywaniu informacji, o których mowa w art. 7 ust. 1 tego rozporządzenia, powinien gwarantować jego adekwatność do celów określonych w tym ustępie, a także jego porównywalność, a jednocześnie pozwolić uniknąć powielania wymaganych i przekazywanych informacji. Wzór opracowano w ścisłej współpracy z grupą roboczą ds. gotowości KBZ przy aktywnym udziale większości państw członkowskich, właściwych dyrekcji generalnych Komisji, ECDC i Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). W miarę możliwości wzór dostosowano do sprawozdania z samooceny państwa-strony (SPAR) przewidzianego w Międzynarodowych przepisach zdrowotnych (2005 r.).

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Poważnych Transgranicznych Zagrożeń Zdrowia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przyjmuje się wzór, który ma być stosowany przez państwa członkowskie przy przekazywaniu informacji na temat prowadzonego przez nie planowania zapobiegania, gotowości i reagowania w odniesieniu do poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2371, określony w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 września 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Spis treści

A. Zdolności w zakresie Międzynarodowych przepisów zdrowotnych (IHR) 2005

1. Instrumenty polityczne, prawne i normatywne służące wdrożeniu Międzynarodowych przepisów zdrowotnych (IHR) z 2005 r

2. Finansowanie

3. Laboratorium

4. Nadzór

5. Zasoby ludzkie

6. Zarządzanie stanami zagrożenia zdrowia

Zarządzanie reagowaniem na stany zagrożenia zdrowia

Zarządzanie logistyczne i zarządzanie łańcuchem dostaw w sytuacjach nadzwyczajnych

7. Udzielanie świadczeń zdrowotnych

8. Przekazywanie informacji o ryzyku

9. Punkty wprowadzenia i zdrowie na granicy

10. Choroby odzwierzęce i zagrożenia pochodzenia środowiskowego, w tym związane z klimatem

11. Zdarzenia chemiczne

B. Dodatkowe zdolności zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/2371

12. Oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe (AMR) i zakażenia związane z opieką zdrowotną

Oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe Zakażenia związane z opieką zdrowotną

13. Funkcje koordynacyjne i wspierające na szczeblu Unii

14. Rozwój badań i oceny w celu informowania o gotowości na sytuacje nadzwyczajne i przyspieszenia tej gotowości

15. Elementy dotyczące odbudowy

16. Działania podjęte w celu usunięcia luk stwierdzonych w realizacji planów zapobiegania, gotowości i reagowania

C. Inne

A.
ZDOLNOŚCI W ZAKRESIE MIĘDZYNARODOWYCH PRZEPISÓW ZDROWOTNYCH (IHR) 2005
1.
Instrumenty polityczne, prawne i normatywne służące wdrożeniu Międzynarodowych przepisów zdrowotnych (IHR) z 2005 r.
PytanieWskaźnik
A.1.1Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim, jeżeli chodzi o instrumenty prawne dotyczące planowania gotowości i reagowania:Wskaźnik 1-5
poziom
Instrumenty prawne nie obejmują koordynacji na krajowym, regionalnym i lokalnym szczeblu administracji rządowej w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego1
Instrumenty prawne obejmują koordynację na krajowym, regionalnym i lokalnym szczeblu administracji rządowej w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego.2
Instrumenty prawne obejmują koordynację na krajowym, regionalnym i lokalnym szczeblu administracji rządowej w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego. Ponadto instrumenty prawne obejmują również koordynację z sektorami odpowiedzialnymi za infrastrukturę krytyczną podczas stanu zagrożenia zdrowia publicznego.3
Instrumenty prawne obejmują koordynację na krajowym, regionalnym i lokalnym szczeblu administracji rządowej w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego. Ponadto instrumenty prawne obejmują również koordynację z sektorami odpowiedzialnymi za infrastrukturę krytyczną podczas stanu zagrożenia zdrowia publicznego. Dodatkowo w okresie ostatnich trzech lat sprawdzono gotowość operacyjną tych instrumentów prawnych.4
Podobnie jak w przypadku poziomu 4, a ponadto istnieje mechanizm przeglądu i zmiany instrumentów prawnych (w razie potrzeby w oparciu o zalecenia sformułowane na podstawie testów).5
- W przypadku poziomu 5: czy w Państwa kraju przeprowadzono przegląd instrumentów prawnych w okresie ostatnich trzech lat? (tak/nie) - Jeżeli tak, proszę zamieścić odpowiednie linki (opcjonalne w przypadku państw członkowskich):

- Uwagi dodatkowe:

A.1.2Czy w instrumentach prawnych Państwa kraju służących wdrożeniu IHR 2005 przewidziano na wypadek stanu zagrożenia zdrowia publicznego jasny proces decyzyjny, który może obejmować jeden organ lub większą liczbę organów? (tak/nie/inne)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy (nd.)
2.
Finansowanie
PytanieWskaźnik
A.2.1Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim, jeżeli chodzi o planowanie testowania środków finansowych przeznaczonych na finansowanie awaryjne na potrzeby reagowania na zagrożenia zdrowia:Wskaźnik 1-5 lub nie dotyczy
poziom
Państwo członkowskie nie może odpowiedzieć na pytanie [na szczeblu centralnym]Nie dotyczy
W okresie najbliższych trzech lat nie planuje się przeprowadzenia testów środków finansowych przeznaczonych na finansowanie awaryjne na potrzeby reagowania na zagrożenia zdrowia.1
W okresie najbliższych trzech lat planuje się przeprowadzenie testów środków finansowych przeznaczonych na finansowanie awaryjne na potrzeby reagowania na zagrożenia zdrowia, ale działanie to ma charakter doraźny.2
Planuje się przeprowadzanie testów środków finansowych przeznaczonych na finansowanie awaryjne na potrzeby reagowania na zagrożenia zdrowia i działanie to ma charakter regularny.3
Testy środków finansowych przeznaczonych na finansowanie awaryjne na potrzeby reagowania na zagrożenia zdrowia były i nadal są przeprowadzane regularnie.4
Tak jak w przypadku poziomu 4, a ponadto wdrożono zalecenia sformułowane na podstawie testów, a odpowiednie plany poddano przeglądowi i odpowiednio zmieniono.5
- Uwagi dodatkowe:

Czy Państwa państwo członkowskie nie może odpowiedzieć na to pytanie na szczeblu centralnym ze względu na ramy zarządzania i ramy legislacyjne? (tak)

W takim przypadku proszę wskazać, czy zalecenia/wytyczne szczebla krajowego są przesyłane władzom regionalnym (tak/nie).

Jeżeli tak, proszę wskazać, czy wiedzą Państwo, czy te zalecenia/wytyczne szczebla centralnego są wdrażane na szczeblu regionalnym i czy występują luki lub wyzwania.

Jeżeli nie, proszę wyjaśnić dlaczego:

A.2.2Czy Ministerstwo Zdrowia i Ministerstwo Finansów Państwa państwa członkowskiego posiadają specjalne procedury koordynacji polityki i działań na wypadek stanu zagrożenia zdrowia publicznego? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, proszę rozwinąć swoją odpowiedź: (np. regularne spotkania, wspólna grupa zadaniowa lub grupa robocza, wytyczne, środki regulacyjne itp.)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
3.
Laboratorium
PytanieWskaźnik
A.3.1Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do zwiększenia zdolności w zakresie przeprowadzania testów laboratoryjnych w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego:Wskaźnik 1-5
Poziom
Nie istnieje plan ani organizacja (1) służące zwiększeniu zdolności w zakresie przeprowadzania testów laboratoryjnych w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego.1
Plan i organizacja służące zwiększeniu zdolności w zakresie przeprowadzania testów laboratoryjnych w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego są obecnie opracowywane.2
Istnieją plan i organizacja służące zwiększeniu zdolności w zakresie przeprowadzania testów laboratoryjnych w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego, ale w okresie ostatnich trzech lat plan ten nie był testowany.3
Istnieją plan i organizacja służące zwiększeniu zdolności w zakresie przeprowadzania testów laboratoryjnych w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego i plan ten był poddany testom warunków skrajnych w okresie ostatnich trzech lat.4
Tak jak w przypadku poziomu 4, a ponadto system został odpowiednio zmieniony.5
- Uwagi dodatkowe:
A.3.2Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do wdrożenia nowych testów z wykorzystaniem amplifikacji kwasów nukleinowych (NAAT) i dostosowania powiązanych systemów laboratoryjnych w przypadku pojawienia się stanu zagrożenia nowym patogenem o potencjale pandemicznym:Wskaźnik 1-5
Poziom
W kontekście mojego państwa członkowskiego wdrożenie nowych testów NAAT i dostosowanie powiązanych systemów laboratoryjnych w okresie sześciu miesięcy nie byłoby możliwe.1
> 3-6 miesięcy2
> 1-3 miesiące3
2-4 tygodnie4
< 2 tygodnie5
- Uwagi dodatkowe:

(1) Termin "organizacja" odnosi się w tym pytaniu do oficjalnie upoważnionej grupy odpowiedzialnej za wdrożenie planu na wypadek sytuacji nadzwyczajnej.

A.3.3Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego o potencjale pandemicznym wymagającym testów na dużą skalęWskaźnik 1-5 lub nie dotyczy
Poziom
Państwa państwo członkowskie nie jest w stanie udzielić odpowiedzi ze względu na trudności z określeniem ilościowym zdolności w zakresie testów NAAT zgodnie ze wskazanymi poziomamiNie dotyczy
W przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego i dostępności zatwierdzonego testu NAAT możliwe byłoby zwiększenie liczby usług w zakresie diagnostycznych testów NAAT do poziomu tygodniowej zdolności w zakresie badania próbek odpowiadającej 0,01 % ludności w moim państwie członkowskim.1
W przypadku stanu zagrożenia zdrowia i dostępności zatwierdzonego testu NAAT możliwe byłoby zwiększenie liczby usług w zakresie diagnostycznych testów NAAT do poziomu tygodniowej zdolności w zakresie badania próbek odpowiadającej 0,01-0,1 % ludności w moim państwie członkowskim.2
W przypadku stanu zagrożenia zdrowia i dostępności zatwierdzonego testu NAAT możliwe byłoby zwiększenie liczby usług w zakresie diagnostycznych testów NAAT do poziomu tygodniowej zdolności w zakresie badania próbek odpowiadającej 0,1-1 % ludności w moim państwie członkowskim.3
W przypadku stanu zagrożenia zdrowia i dostępności zatwierdzonego testu NAAT możliwe byłoby zwiększenie liczby usług w zakresie diagnostycznych testów NAAT do poziomu tygodniowej zdolności w zakresie badania próbek odpowiadającej 1-2 % ludności w moim państwie członkowskim.4
W przypadku stanu zagrożenia zdrowia i dostępności zatwierdzonego testu NAAT możliwe byłoby zwiększenie liczby usług w zakresie diagnostycznych testów NAAT do poziomu tygodniowej zdolności w zakresie badania próbek odpowiadającej > 2 % ludności w moim państwie członkowskim.5
- Jeżeli wybrali Państwo odpowiedź "nie dotycz/", proszę określić ilościowo zdolność w zakresie testów NAAT zgodnie z Państwa własną propozycją:

- Uwagi dodatkowe:

A.3.4Czy Państwa państwo członkowskie ma dostęp do dodatkowych źródeł zdolności laboratoryjnych w zakresie usług diagnostycznych w przypadku, gdy potrzebne są zwiększone zdolności (np. laboratoria badawcze lub weterynaryjne itp.)? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, proszę wskazać, czy odbywa się to w drodze formalnej umowy, czy na zasadzie ad hoc.

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
A.3.5Czy Państwa państwo członkowskie posiada zdolność w zakresie zgłaszania wyników testów laboratoryjnych na potrzeby krajowego nadzoru za pośrednictwem systemu elektronicznego raportowania? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, czy ten system raportowania umożliwia zarządzanie informacjami na temat testów prowadzonych na dużą skalę? (tak/nie)

- Jeżeli tak, czy ten system raportowania może obsłużyć dane pochodzące z różnych źródeł zdolności laboratoryjnych (np. z badań naukowych, szpitali, laboratoriów komercyjnych lub weterynaryjnych itp.)? (tak/nie)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
A.3.6Proszę wskazać, czy Państwa państwo członkowskie ma dostęp do laboratoriów o wysokim stopniu hermetyczności, tj. laboratoriów o poziomie bezpieczeństwa biologicznego 3 czy 4:

Czy Państwa państwo członkowskie ma dostęp do laboratorium o poziomie bezpieczeństwa biologicznego 3? (tak/nie/inne)

- Jeżeli nie, czy Państwa państwo członkowskie zawarło formalną umowę z innym państwem UE/EOG w sprawie tej usługi? (tak/nie)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Czy Państwa państwo członkowskie ma dostęp do laboratorium o poziomie bezpieczeństwa biologicznego 4 (tak/nie/inne)

- Jeżeli nie, czy Państwa kraj zawarł formalną umowę z innym państwem członkowskim UE/EOG w sprawie tej usługi? (tak/nie)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Zgodnie z art. 346 ust. 1 TFUE żadne państwo członkowskie nie ma obowiązku udzielania informacji, których ujawnienie uznaje za sprzeczne z podstawowymi interesami jego bezpieczeństwa.

Nie dotyczy
A.3.7Czy Państwa państwo członkowskie posiada zdolność w zakresie charakteryzacji nowego patogenu w drodze sekwencjonowania nowej generacji (NGS)? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, czy dane dotyczące NGS na potrzeby krajowego nadzoru są zgłaszane za pośrednictwem systemu elektronicznego raportowania? (tak/nie)

- Jeżeli nie, czy Państwa kraj poczynił ustalenia z innym państwem członkowskim? (tak/nie)

- Jeżeli tak, proszę wskazać to państwo członkowskie:

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
A.3.8Czy w Państwa państwie członkowskim istnieje zakład zajmujący się zatwierdzaniem nowo wprowadzonych wyrobów do diagnozowania nowego patogenu? (tak/nie/inne)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
4.
Nadzór
PytanieWskaźnik
A.4.1Czy system nadzoru nad ostrymi zakażeniami dróg oddechowych w Państwa państwie członkowskim obejmuje wszystkie poziomy opieki zdrowotnej? (tak/nie/inne)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
A.4.2Czy systemy nadzoru nad ostrymi zakażeniami dróg oddechowych, zachorowaniami grypopodobnymi i ostrymi zakażeniami dróg oddechowych o ciężkim przebiegu są w Państwa państwie członkowskim zautomatyzowane (2)? (tak/nie/inne)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
A.4.3Czy system nadzoru nad zakażeniami dróg oddechowych w Państwa państwie członkowskim mógłby działać na większą skalę podczas pandemii (tj. zapewnić większą liczbę miejsc zgłaszania, zakres zgromadzonych danych, terminowość zgłaszania itp.)? (tak/nie/inne)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
A.4.4Czy Państwa państwo członkowskie jest w stanie na bieżąco i w odniesieniu do całego terytorium kraju monitorować następujące wskaźniki podczas stanu zagrożenia zdrowia publicznego (tj. z uwzględnieniem rozszerzonych zdolności lub nowych rozwiązań)?Nie dotyczy
tak/nie
Dostępne miejsca w szpitalach
Dostępne oddziały intensywnej opieki medycznej w szpitalach
Zdolność w zakresie ostrych dyżurów w szpitalach
Obłożenie szpitali
Zdolność w zakresie przeprowadzania testów
Zdolność w zakresie ustalania osób z kontaktu
Inne (proszę opisać)
- Uwagi dodatkowe:
A.4.5Czy w Państwa kraju istnieje system monitorowania ścieków pod kątem patogenów układu oddechowego? (tak/nie/inne) - Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:Nie dotyczy
A.4.6Czy Państwa kraj posiada plany i infrastrukturę na potrzeby terminowej i bieżącej oceny zagrożenia pandemią, tj. oceny:Nie dotyczy
tak/nie
zdolności do przenoszenia się, drogi przenoszenia się, efektywnego współczynnika reprodukcji
ciężkości przebiegu
(2)
Automatyzacja oznacza włączenie procesu nadzoru do systemu opieki zdrowotnej z automatycznym pobieraniem i udostępnianiem istotnych informacji lub innego rodzaju automatyzację, która zmniejsza zależność od zasobów ludzkich.
immunologicznych korelatów ochrony
skuteczności szczepionki po wprowadzeniu do obrotu
trajektorii rozwoju epidemii i wpływu z wykorzystaniem modelowania matematycznego
Inne, proszę określić:
- Uwagi dodatkowe:
5.
Zasoby ludzkie
PytanieWskaźnik
A.5.1Proszę wskazać odnośny poziom w Państwa państwie członkowskim w przypadku wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia publicznego związanego z potencjalnym znacznym wzrostem zapotrzebowania na zasoby ludzkie:Wskaźnik 1-5 lub nie dotyczy
Usługi szpitalneŚwiadczenia ambulatoryjne w ramach podstawowej opieki zdrowotnejUsługi laboratoryjne (poza szpitalami)Pozostałe usługi zdrowia publicznego
Nie dotyczyPaństwo członkowskie nie może odpowiedzieć na pytanie na szczeblu centralnym.
Poziom 1Brak jest mechanizmu zapewniającego zaspokojenie znacznego wzrostu zapotrzebowania na zasoby ludzkie w przypadku wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia publicznego.
Poziom 2Brak jest mechanizmu zapewniającego zaspokojenie znacznego wzrostu zapotrzebowania na zasoby ludzkie w przypadku wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia publicznego, ale istnieje plan prac nad strategią, która umożliwiłaby wprowadzenie takiego mechanizmu w okresie najbliższych trzech lat.
Poziom 3Istnieje mechanizm zapewniający zaspokojenie znacznego wzrostu zapotrzebowania na zasoby ludzkie w przypadku wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia publicznego, ale nie jest on zorganizowanym ani rutynowo aktualizowanym instrumentem operacyjnym.
Poziom 4Istnieje mechanizm zapewniający zaspokojenie znacznego wzrostu zapotrzebowania na zasoby ludzkie w przypadku wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia publicznego, który obejmuje zorganizowany, rutynowo aktualizowany instrument operacyjny, a uczestnicy tego mechanizmu przechodzą okresowe szkolenia.
Poziom 5Tak jak w przypadku poziomu 4, a ponadto mechanizm jest testowany w celu zapewnienia jego prawidłowego funkcjonowania.
- Uwagi dodatkowe:

Czy Państwa kraj nie może odpowiedzieć na to pytanie na szczeblu centralnym ze względu na ramy zarządzania i ramy legislacyjne? (tak)

- W takim przypadku proszę wskazać, czy zalecenia/wytyczne szczebla krajowego są przesyłane władzom regionalnym (tak/nie).

- Jeżeli tak, proszę wskazać, czy wiedzą Państwo, czy te zalecenia/wyiyczne szczebla krajowego są wdrażane na szczeblu regionalnym i czy stwierdzono luki lub wyzwania:

- Jeżeli nie, proszę wyjaśnić dlaczego.

A.5.2Proszę wskazać, czy regiony w Państwa państwie członkowskim zawarły umowy w sprawie otrzymywania/wymiany wsparcia w zakresie zasobów ludzkich w sektorze opieki zdrowotnej w razie potrzeby. (tak/nie/inne)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
6.
Zarządzanie stanami zagrożenia zdrowia

Zarządzanie reagowaniem na stany zagrożenia zdrowia

PytanieWskaźnik
A.6.1Proszę wskazać, czy w odniesieniu do planowania zapobiegania, gotowości i reagowania na wypadek stanów zagrożenia zdrowia publicznego Państwa państwo członkowskie stosuje:

- Ogólny plan zapobiegania, gotowości i reagowania? (tak/nie)

- Równoważne dokumenty? (tak/nie)

- Jeżeli tak, proszę je opisać:

- Inne (proszę opisać):

Nie dotyczy
A.6.2Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do profilowania ryzyka wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia oraz konkretnych planów reagowania na wypadek epidemii:Wskaźnik

1-5

Poziom
Rutynowe profilowanie ryzyka wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia w przypadku poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia nie jest prowadzone.1
Rutynowe profilowanie ryzyka wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia w przypadku poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia jest prowadzone.2
Rutynowe profilowanie ryzyka wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia w przypadku poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia jest prowadzone i podejmowane co najmniej raz na trzy lata.3
Rutynowe profilowanie ryzyka wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia w przypadku poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia jest prowadzone, jest podejmowane co najmniej raz na trzy lata i opracowano szczegółowy plan (szczegółowe plany) reagowania na takie zagrożenia.4
Tak jak w przypadku poziomu 4, a ponadto plan ten (plany te) przetestowano i odpowiednio zmieniono.5
- Uwagi dodatkowe:

- Jeżeli wybrano poziom 2 lub wyższy, proszę wskazać, czy Państwa państwo członkowskie posiada plan dotyczący dostępności i wykorzystania (tj. opracowywania, wytwarzania, zamówień, gromadzenia zapasów i dystrybucji) medycznych środków przeciwdziałania konkretnym zagrożeniom w odniesieniu do:

Opracowanie (tak/nie)Wytwarzanie (tak/nie)Zamówienia (tak/nie)Gromadzenie zapasów (tak/nie)Dystrybucja (tak/nie)Inne:
Chorób zakaźnych o potencjale epidemicznym lub pandemicznym
Zagrożeń chemicznych i biologicznych
Czynników wielolekoopornych w sytuacji kryzysowej
- Jeżeli tak, proszę określić odnośne czynniki i związane z nimi medyczne środki przeciwdziałania:

Zgodnie z art. 346 ust. 1 TFUE żadne państwo członkowskie nie ma obowiązku udzielania informacji, których ujawnienie uznaje za sprzeczne z podstawowymi interesami jego bezpieczeństwa.

A.6.3Proszę wskazać, w odniesieniu do konkretnych planów reagowania na epidemię Państwa państwa członkowskiego, jakie plany opracowano, oraz, w miarę możliwości, podać link do konkretnego planu (konkretnych planów) reagowania na epidemię:Nie dotyczy
A.6.4Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do systemu zarządzania incydentami lub równoważnej struktury na poziomie krajowym:Wskaźnik 1-5
Poziom
Nie istnieje system zarządzania incydentami - ani równoważny system - łączący sektor zdrowia publicznego z sektorami zaangażowanymi w planowanie gotowości i reagowania w dziedzinie zdrowia.1
Nie istnieje system zarządzania incydentami ani równoważny system łączący sektor zdrowia publicznego z sektorami zaangażowanymi w planowanie gotowości i reagowania w dziedzinie zdrowia, ale istnieje plan utworzenia takiego systemu w okresie następnych trzech lat.2
Istnieje system zarządzania incydentami lub równoważny system łączący sektor zdrowia publicznego z sektorami zaangażowanymi w planowanie gotowości i reagowania w dziedzinie zdrowia, ale system ten nie został poddany testom lub został im poddany ponad trzy lata temu.3
Istnieje system zarządzania incydentami lub równoważny system łączący sektor zdrowia publicznego z sektorami zaangażowanymi w planowanie gotowości i reagowania w dziedzinie zdrowia i system ten został poddany testom w okresie ostatnich trzech lat.4
Tak jak w przypadku poziomu 4, a ponadto istnieje możliwość dostosowania struktury/hierarchii dowodzenia i kontroli w ramach systemu zarządzania incydentami (np. jego składu, w zależności od charakteru potencjalnego zdarzenia).5
- Uwagi dodatkowe:
A.6.5Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do wdrażania i oceny środków ochrony zdrowia publicznego i środków społecznych w przypadku wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia publicznego:Wskaźnik 1-5
Poziom
Nie istnieje mechanizm podejmowania decyzji dotyczących wdrożenia środków ochrony zdrowia publicznego i środków społecznych podczas stanu zagrożenia zdrowia publicznego1
Istnieje mechanizm podejmowania decyzji dotyczących wdrożenia środków ochrony zdrowia publicznego i środków społecznych podczas stanu zagrożenia zdrowia publicznego, ale jego wielodyscyplinarny i międzysektorowy charakter nie jest w pełni określony2
Istnieje mechanizm wdrażania środków ochrony zdrowia publicznego i środków społecznych podczas stanu zagrożenia zdrowia publicznego, a jego wielodyscyplinarny i międzysektorowy charakter jest w pełni określony.3
Istnieje mechanizm wdrażania środków ochrony zdrowia publicznego i środków społecznych podczas stanu zagrożenia zdrowia publicznego, który ma multidyscyplinarny i międzysektorowy charakter oraz obejmuje przepisy dotyczące oceny terminowości i skuteczności pozafarmaceutycznych środków przeciwdziałania.4
Tak jak w przypadku poziomu 4, a ponadto mechanizm przetestowano w okresie ostatnich trzech lat.5
- Uwagi dodatkowe:
A.6.6Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do postanowień dotyczących wzajemnej pomocy transgranicznej zawartych w planie gotowości i reagowania lub w równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach):Wskaźnik 1-5 lub nie dotyczy
Poziom
Nie można udzielić odpowiedzi na pytanie, ponieważ państwo członkowskie nie posiada planu gotowości i reagowania ani równoważnego dokumentu (równoważnych dokumentów).Nie dotyczy
Plan gotowości i reagowania lub równoważny dokument (równoważne dokumenty) nie obejmują wzajemnej pomocy transgranicznej.1
Plan gotowości i reagowania lub równoważny dokument (równoważne dokumenty) obejmuje wzajemną pomoc transgraniczną.2
Plan gotowości i reagowania lub równoważny dokument (równoważne dokumenty) obejmują wzajemną pomoc transgraniczną, którą przetestowano z udziałem co najmniej jednego państwa członkowskiego3
Plan gotowości i reagowania lub równoważny dokument (równoważne dokumenty) obejmują wzajemną pomoc transgraniczną, którą przetestowano z udziałem co najmniej jednego państwa członkowskiego, a w stosownych przypadkach wprowadzono aktualizacje.4
Tak jak w przypadku poziomu 4, a ponadto informacje dotyczące wzajemnej pomocy transgranicznej oraz wyniki testów zostały udostępnione Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Zdrowia (KBZ).5
- Uwagi dodatkowe:

- W przypadku poziomu 2 lub wyższego proszę wskazać rodzaj wzajemnej pomocy transgranicznej oraz zaangażowane państwo członkowskie:

Kraj/grupa państw członkowskich (proszę określić):Rodzaj wzajemnej pomocy transgranicznej (proszę określić):
- W przypadku poziomu 3 lub wyższego proszę wskazać zaangażowane państwo członkowskie oraz rodzaj przetestowanej wzajemnej pomocy transgranicznej:
Kraj/grupa krajów (proszę określić):Rodzaj wzajemnej pomocy transgranicznej (proszę określić):
Czy Państwa państwo członkowskie nie może odpowiedzieć na to pytanie na szczeblu centralnym ze względu na ramy zarządzania i ramy legislacyjne? (tak)

- W takim przypadku proszę wskazać, czy zalecenia/wytyczne szczebla krajowego są przesyłane władzom regionalnym (tak/nie).

- Jeżeli tak, proszę wskazać, czy wiedzą Państwo, czy te zalecenia/wytyczne szczebla krajowego są wdrażane na szczeblu regionalnym i czy stwierdzono luki lub wyzwania:

- Jeżeli nie, proszę wyjaśnić dlaczego:

A.6.7Czy plan gotowości i reagowania lub równoważny dokument (równoważne dokumenty) zapewniają konkretne krajowe mechanizmy koordynacji (3) na potrzeby zapewnienia gotowości i reagowania w przypadku scenariusza zamierzonego uwolnienia? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, to czy struktura zarządzania reagowaniem - między sektorem zdrowia a innymi sektorami krytycznymi z punktu widzenia zarządzania reagowaniem - jest jasna i dobrze określona? (tak/nie)

- Jeżeli tak, proszę wskazać, który sektor kieruje reagowaniem:

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Zgodnie z art. 346 ust. 1 TFUE żadne państwo członkowskie nie ma obowiązku udzielania informacji, których ujawnienie uznaje za sprzeczne z podstawowymi interesami jego bezpieczeństwa.

Nie dotyczy

Zarządzanie logistyczne i zarządzanie łańcuchem dostaw w sytuacjach nadzwyczajnych

PytanieWskaźnik
Popyt i podaż na medyczne środki przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu
A.6.8Czy w Państwa państwie członkowskim określono medyczne środki przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu z punktu widzenia gotowości

i reagowania na poważne transgraniczne zagrożenia zdrowia? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, czy istnieje ich wykaz? (tak/nie)

- Jeżeli tak, proszę podać link lub przedstawić wykaz. (W stosownych przypadkach proszę podać link do medycznych środków przeciwdziałania sklasyfikowanych według konkretnych zagrożeń.)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Zgodnie z art. 346 ust. 1 TFUE żadne państwo członkowskie nie ma obowiązku udzielania informacji, których ujawnienie uznaje za sprzeczne z podstawowymi interesami jego bezpieczeństwa.

Nie dotyczy
A.6.9Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do krajowych polityk lub planów monitorowania podaży i szacowania popytu na medyczne środki przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu:Wskaźnik 1-5
Poziom
Nie przewiduje się krajowych polityk ani planów monitorowania podaży i szacowania popytu na medyczne środki przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu.1

(3) Chodzi tu o koordynację między sektorami, takimi jak sektor bezpieczeństwa, wymiar sprawiedliwości, sektor obronny i sektor ochrony ludności, która umożliwia funkcjonowanie specjalnego mechanizmu przygotowania i reagowania na zamierzone uwolnienie.

Rozważa się krajowe polityki lub plany monitorowania podaży i szacowania popytu na medyczne środki przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu.2
Istnieją krajowe polityki lub plany monitorowania podaży i szacowania popytu na medyczne środki przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu.3
Istnieją krajowe polityki lub plany monitorowania podaży i szacowania popytu na medyczne środki przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu, które są regularnie poddawane przeglądowi, ocenie i aktualizacji.4
Istnieją krajowe polityki lub plany monitorowania podaży i szacowania popytu na medyczne środki przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu, które są regularnie poddawane przeglądowi, ocenie i aktualizacji, co obejmuje analizę luk w podaży i popycie.5
- Jeżeli tak, proszę podać szczegółowe informacje na temat sposobu monitorowania podaży i szacowania popytu w ramach krajowych polityk i planów:

- Uwagi dodatkowe:

A.6.10Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do włączenia określonych postanowień do planu gotowości i reagowania lub równoważnego dokumentu (równoważnych dokumentów) lub mechanizmów mających na celu ograniczenie podatności na zagrożenia w łańcuchu dostaw medycznych środków przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu:Wskaźnik 1-5
Poziom
W planie gotowości i reagowania ani w równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach) lub mechanizmach nie przewidziano żadnych postanowień mających na celu ograniczenie podatności na zagrożenia w łańcuchu dostaw medycznych środków przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu.1
Rozważa się uwzględnienie w planie gotowości i reagowania lub równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach) lub mechanizmach postanowień mających na celu ograniczenie podatności na zagrożenia w łańcuchu dostaw medycznych środków przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu.2
W planie gotowości i reagowania lub równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach) lub mechanizmach istnieją postanowienia mające na celu ograniczenie podatności na zagrożenia w łańcuchu dostaw medycznych środków przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu. Postanowienia te nie zostały jednak jeszcze wdrożone.3
W planie gotowości i reagowania lub równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach) lub mechanizmach istnieją postanowienia mające na celu ograniczenie podatności na zagrożenia w łańcuchu dostaw medycznych środków przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu. Tylko niektóre z nich podlegają jednak wdrożeniu lub są w trakcie wdrażania4
W planie gotowości i reagowania lub równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach) lub mechanizmach istnieją postanowienia mające na celu ograniczenie podatności na zagrożenia w łańcuchu dostaw medycznych środków przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu. Wdrożono wszystkie te postanowienia.5
- Jeżeli tak, proszę podać szczegółowe informacje na temat polityki krajowej:

- Uwagi dodatkowe:

Produkcja medycznych środków przeciwdziałania
A.6.11Proszę wskazać, zgodnie z następującym wyszczególnieniem, medyczne środki przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu, o których mowa w pytaniu A.6.8, które są obecnie produkowane w Państwa państwie członkowskim:Nie dotyczy
Rodzaj produkcjiInformacje o produktach (w przypadku surowców naturalnych lub komponentów należy również podać informacje na temat medycznych środków przeciwdziałania, do których produkcji są one niezbędne)Informacje o podmiocie gospodarczym, w tym adres
Pełna produkcja z uwzględnieniem surowców naturalnych/komponentów/farmaceutycznych składników czynnych (API)
Produkty gotowe, proszę wskazać medyczne środki przeciwdziałania, producenta produktu końcowego i kluczowych dostawców (w tym lokalizację), na których opiera się produkcja
Produkcja surowców krytycznych/komponentów/API do medycznych środków przeciwdziałania: proszę wskazać producenta i odpowiednie medyczne środki przeciwdziałania, które są wymagane w procesie wytwarzania tych materiałów.
- Uwagi dodatkowe:

Zgodnie z art. 346 ust. 1 TFUE żadne państwo członkowskie nie ma obowiązku udzielania informacji, których ujawnienie uznaje za sprzeczne z podstawowymi interesami jego bezpieczeństwa.

A.6.12Czy Państwa państwo członkowskie posiada lub planuje rozwiązania mające na celu zapewnienie, aby produkcja medycznych środków przeciwdziałania istotnych w kontekście kryzysu mogła zostać zwiększona w odpowiednim czasie podczas kryzysu, na przykład w postaci umów na rezerwację produktów lub mocy produkcyjnych lub innego mechanizmu? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, proszę przedstawić wykaz konkretnych medycznych środków przeciwdziałania i wskazać rodzaj uzgodnień:

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Zgodnie z art. 346 ust. 1 TFUE żadne państwo członkowskie nie ma obowiązku udzielania informacji, których ujawnienie uznaje za sprzeczne z podstawowymi interesami jego bezpieczeństwa.

Nie dotyczy
Gromadzenie zapasów strategicznych (4)
A.6.13Czy Państwa państwo członkowskie posiada krajowe strategiczne zapasy medycznych środków przeciwdziałania? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, proszę rozwinąć odpowiedź.

- jakie medyczne środki przeciwdziałania są gromadzone w ramach tych zapasów:

- rodzaj gromadzonych zapasów (wirtualne/fizyczne)

- rozmiary zapasów

- Jeżeli tak, proszę wskazać, w jaki sposób zarządzają Państwo swoimi zapasami i czy istnieją wymogi dotyczące udostępniania medycznych środków przeciwdziałania gromadzonych w zapasach:

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Zgodnie z art. 346 ust. 1 TFUE żadne państwo członkowskie nie ma obowiązku udzielania informacji, których ujawnienie uznaje za sprzeczne z podstawowymi interesami jego bezpieczeństwa.

Nie dotyczy

(4) państwa członkowskie utrzymują zapasy produktów farmaceutycznych i sprzętu medycznego w celu ratowania życia w czasie kryzysu.

7.
Udzielanie świadczeń zdrowotnych
PytanieWskaźnik
A.7.1Czy plan zapobiegania, gotowości i reagowania państwa członkowskiego lub równoważny dokument (równoważne dokumenty) przewiduje prognozowanie potencjalnego wpływu stanu zagrożenia zdrowia na ciągłość usług opieki zdrowotnej? (tak/nie/inne)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
A.7.2Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego, podczas którego występuje wzrost zapotrzebowania na świadczenie usług opieki zdrowotnej i potencjalny spadek liczby pracowników służby zdrowia.Wskaźnik 1-5 lub nie dotyczy
Usługi szpitalneŚwiadczenia ambulatoryjne w ramach podstawowej opieki zdrowotnejUsługi laboratoryjne (poza szpitalami)Pozostałe usługi zdrowia publicznego
Nie dotyczyPaństwo członkowskie nie może odpowiedzieć na pytanie na szczeblu centralnym.
Poziom 1W Państwa państwie członkowskim nie ma specjalnego planu operacyjnego na rzecz zapewnienia ciągłości usług opieki zdrowotnej
Poziom 2W Państwa państwie członkowskim istnieje specjalny plan operacyjny na rzecz zapewnienia ciągłości usług opieki zdrowotnej
Poziom 3W Państwa państwie członkowskim istnieje specjalny plan operacyjny na rzecz zapewnienia ciągłości usług opieki zdrowotnej, ale w okresie ostatnich trzech lat nie był on testowany.
Poziom 4W Państwa państwie członkowskim istnieje specjalny plan operacyjny na rzecz zapewnienia ciągłości usług opieki zdrowotnej, który przetestowano w okresie ostatnich trzech lat.
Poziom 5Tak jak w przypadku poziomu 4, a ponadto wdrożono zalecenia z testów, a plan operacyjny poddano przeglądowi i odpowiednio zmieniono.
- W przypadku poziomu 2 lub wyższego proszę wskazać, czy obejmuje to mechanizm ustalania priorytetów/elastyczności świadczeń zdrowotnych w celu zapewnienia wystarczającej ciągłości opieki. (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, to czy jest to mechanizm stały, czy doraźny?

- Jeżeli tak, to czy mechanizm został przetestowany w okresie ostatnich trzech lat i czy istnieje przepis dotyczący przeprowadzania regularnych testów?

- Jeżeli nie, proszę wyjaśnić dlaczego.

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

- Uwagi dodatkowe:

Czy Państwa państwo członkowskie nie może odpowiedzieć na to pytanie na szczeblu centralnym ze względu na ramy zarządzania i ramy legislacyjne? (tak)

- W takim przypadku proszę wskazać, czy zalecenia/wytyczne szczebla krajowego są przesyłane władzom regionalnym (tak/nie).

- Jeżeli tak, proszę wskazać, czy wiedzą Państwo, czy te zalecenia/wytyczne szczebla krajowego są wdrażane na szczeblu regionalnym i czy stwierdzono luki lub wyzwania:

- Jeżeli nie, proszę wyjaśnić dlaczego.

A.7.3Proszę wskazać, czy Państwa państwo członkowskie zapewnia interdyscyplinarną koordynację zarządzania kryzysowego między wszystkimi podmiotami systemu opieki zdrowotnej (np. usługami szpitalnymi, służbami ratowniczymi, innymi usługami zdrowia publicznego, świadczeniami ambulatoryjnymi w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, aptekami, usługami laboratoryjnymi, pielęgniarskimi/rehabilitacyjnymi)? (tak/nie/inne) - Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:Nie dotyczy
A.7.4Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim, jeżeli chodzi o plany ciągłości działania dla świadczeniodawców na wypadek wystąpienia zdarzenia zakłócającego:Wskaźnik 1-5 lub nie dotyczy
Poziom
Państwo członkowskie nie może odpowiedzieć na pytanie [na szczeblu centralnym]Nie dotyczy
Nie istnieją krajowe wytyczne/zalecenia dotyczące planów ciągłości działania (lub równoważnych, takich jak plany awaryjne) służące zapewnieniu ciągłości usług opieki zdrowotnej.1
Istnieją krajowe wytyczne/zalecenia dotyczące planów ciągłości działania (lub równoważnych, takich jak plany awaryjne) służące zapewnieniu ciągłości usług opieki zdrowotnej.2
Istnieją krajowe wytyczne/zalecenia dotyczące planów ciągłości działania (lub równoważnych, takich jak plany awaryjne) służące zapewnieniu ciągłości usług opieki zdrowotnej, a wytyczne/zalecenia poddano przeglądowi i odpowiednio zmieniono w okresie ostatnich trzech lat.3
Istnieją krajowe wytyczne/zalecenia dotyczące planów ciągłości działania (lub równoważnych, takich jak plany awaryjne) służące zapewnieniu ciągłości usług opieki zdrowotnej, a wytyczne/zalecenia poddano przeglądowi i odpowiednio zmieniono w okresie ostatnich trzech lat z wykorzystaniem podejścia wielosektorowego.4
Tak jak w przypadku poziomu 4, a ponadto w ramach wszystkich usług opieki zdrowotnej wdraża się krajowe wytyczne/zalecenia dotyczące planów ciągłości działania.5
- Uwagi dodatkowe:

Czy Państwa państwo członkowskie nie może odpowiedzieć na to pytanie na szczeblu centralnym ze względu na ramy zarządzania i ramy legislacyjne? (tak)

- W takim przypadku proszę wskazać, czy zalecenia/wytyczne szczebla krajowego są przesyłane władzom regionalnym (tak/nie).

- Jeżeli tak, proszę wskazać, czy wiedzą Państwo, czy te zalecenia/wytyczne szczebla krajowego są wdrażane na szczeblu regionalnym i czy stwierdzono luki lub wyzwania:

- Jeżeli nie, należy wyjaśnić dlaczego.

A.7.5Proszę wskazać, czy w Państwa państwie członkowskim wymaga się od szpitali posiadania planu ostrzegania i reagowania szpitalnego lub równoważnego dokumentu (równoważnych dokumentów) (5) w celu przygotowania się na stany zagrożenia zdrowia publicznego, które mogą mieć wpływ na zdolności i funkcjonowanie szpitala. (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, proszę wskazać, czy plany zawierają instrukcje dotyczące utrzymania opieki nad pacjentami w przypadku niedoborów (personelu medycznego, zapasów medycznych, ośrodków leczenia) lub awarii technicznej (np. energia, woda, IT):

- Jeżeli tak, proszę wskazać, czy te plany lub równoważny dokument (równoważne dokumenty) są regularnie testowane:

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Czy Państwa państwo członkowskie nie może odpowiedzieć na to pytanie na szczeblu centralnym ze względu na ramy zarządzania i ramy legislacyjne? (tak)

- W takim przypadku proszę wskazać, czy zalecenia/wytyczne szczebla krajowego są przesyłane władzom regionalnym (tak/nie).

- Jeżeli tak, proszę wskazać, czy wiedzą Państwo, czy te zalecenia/wytyczne szczebla krajowego są wdrażane na szczeblu regionalnym i czy stwierdzono luki lub wyzwania:

- Jeżeli nie, proszę wyjaśnić dlaczego:

Nie dotyczy
A.7.6Czy Państwa państwo członkowskim posiada zdolność określenia wszystkich natychmiast dostępnych świadczeń zdrowotnych w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego? (tak/nie/inne)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
A.7.7Czy plan zapobiegania, gotowości i reagowania w Państwa państwie członkowskim lub równoważny dokument (równoważne dokumenty) obejmują uzgodnienia z innymi krajami lub postanowienia dotyczące przenoszenia pacjentów lub mobilnych zespołów medycznych? (tak/nie/inne)

- Jeśli tak, proszę wymienić zaangażowane kraje:

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy

(5) Takich jak szpitalny plan reagowania i plan operacyjny.

8.
Przekazywanie informacji o ryzyku
PytanieWskaźnik
A.8.1Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do przekazywania informacji o ryzyku:Wskaźnik 1-5 lub nie dotyczy
poziom
Państwo członkowskie nie może odpowiedzieć na pytanie na szczeblu centralnym.Nie dotyczy
Nie istnieje odrębny krajowy plan przekazywania informacji o ryzyku ani poświęcony tej kwestii rozdział planu gotowości i reagowania lub równoważnego dokumentu (równoważnych dokumentów), a mechanizmy komunikacji publicznej mają charakter doraźny i obejmują jedynie konwencjonalne informacje w mediach.1
Opracowywany jest odrębny krajowy plan przekazywania informacji o ryzyku lub poświęcony tej kwestii rozdział w planie gotowości i reagowania lub równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach), a mechanizmy komunikacji publicznej mają charakter doraźny i obejmują konwencjonalne media z minimalnym udziałem mediów internetowych i społecznościowych.2
Wdrożono informowanie o ryzyku na poziomie krajowym w formie określonego rozdziału w planie gotowości i reagowania lub równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach) i obejmuje ono konwencjonalne media oraz media internetowe i społecznościowe. Ponadto przeprowadzono analizę grup docelowych i preferowanych kanałów komunikacji na potrzeby przekazywania informacji o ryzyku.3
Istnieje odrębny, specjalny krajowy plan przekazywania informacji o ryzyku, który obejmuje konwencjonalne media oraz media internetowe i społecznościowe. Ponadto przeprowadzono analizę grup docelowych i preferowanych kanałów komunikacji na potrzeby przekazywania informacji o ryzyku. Dodatkowo prowadzi się proaktywne działania informacyjne za pośrednictwem różnych kanałów (np. infolinii, systemów składania skarg, nasłuchu mediów społecznościowych), media internetowe i tradycyjne są codziennie monitorowane pod kątem informacji zwrotnych, a spostrzeżenia i dane są wykorzystywane do dostosowania i udoskonalenia strategii komunikacji ryzyka.4
Tak jak w przypadku poziomu 4, a ponadto w okresie ostatnich trzech lat przetestowano krajowy plan przekazywania informacji o ryzyku.5
- Uwagi dodatkowe:

Czy Państwa państwo członkowskie nie może odpowiedzieć na to pytanie na szczeblu centralnym ze względu na ramy zarządzania i ramy legislacyjne? (tak)

- W takim przypadku proszę wskazać, czy zalecenia/wytyczne szczebla krajowego są przesyłane władzom regionalnym (tak/nie).

- Jeżeli tak, proszę wskazać, czy wiedzą Państwo, czy te zalecenia/wytyczne szczebla krajowego są wdrażane na szczeblu regionalnym i czy stwierdzono luki lub wyzwania:

- Jeżeli nie, proszę wyjaśnić dlaczego:

A.8.2Czy plan przekazywania informacji o ryzyku w Państwa państwie członkowskim obejmuje specjalny etap służący koordynacji, we współpracy z KBZ, przekazywania informacji o ryzyku i sytuacjach kryzysowych związanych z poważnym transgranicznym zagrożeniem zdrowia? (tak/nie/inne)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
9.
Punkty wprowadzenia i zdrowie na granicy
PytanieWskaźnik
A.9.1Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do planów awaryjnych na wypadek stanu zagrożenia zdrowia publicznego dla określonych na szczeblu krajowym punktów wprowadzenia:Wskaźnik 1-5
PortyPorty lotniczeNaziemne przejścia graniczne
Poziom 1Plan awaryjny na wypadek stanu zagrożenia zdrowia publicznego dla wyznaczonych na szczeblu krajowym punktów wprowadzenia nie obejmuje instrumentów operacyjnych ułatwiających wymianę danych/informacji dotyczących zdrowia związanych z podróżą i sprawozdawczości na szczeblu krajowym.
Poziom 2Plan awaryjny na wypadek stanu zagrożenia zdrowia publicznego dla wyznaczonych na szczeblu krajowym punktów wprowadzenia obejmuje instrumenty operacyjne ułatwiające wymianę danych/informacji dotyczących zdrowia związanych z podróżą i sprawozdawczość na szczeblu krajowym.
Poziom 3Plan awaryjny na wypadek stanu zagrożenia zdrowia publicznego dla wyznaczonych na szczeblu krajowym punktów wprowadzenia obejmuje instrumenty operacyjne ułatwiające wymianę danych/informacji dotyczących zdrowia związanych z podróżą i sprawozdawczość na szczeblu krajowym i rozwiązanie to przetestowano w okresie ostatnich trzech lat.
Poziom 4Plan awaryjny na wypadek stanu zagrożenia zdrowia publicznego dla wyznaczonych na szczeblu krajowym punktów wprowadzenia obejmuje instrumenty operacyjne ułatwiające wymianę danych/informacji dotyczących zdrowia związanych z podróżą i sprawozdawczość na szczeblu krajowym i rozwiązanie to przetestowano w okresie ostatnich trzech lat. Ponadto na szczeblu krajowym istnieją również instrumenty operacyjne ułatwiające dalsze udostępnianie tych informacji innym sektorom krajowym (6) i stronom trzecim, np. WHO i na użytek systemu wczesnego ostrzegania i reagowania (EWRS).
Poziom 5Tak jak w przypadku poziomu 4, a ponadto rozwiązanie to przetestowano w okresie ostatnich trzech lat.
- Uwagi dodatkowe:

(6) Na przykład sektorowi zdrowia, ochrony ludności i kontroli granicznej w celu wdrożenia, w razie potrzeby, specjalnych środków, takich jak kwarantanna, badania przesiewowe, pozafarmaceutyczne środki przeciwdziałania itp.

A.9.2W odniesieniu do wdrażania i oceny środków związanych z podróżami międzynarodowymi proszę wskazać:

- Czy wdrożenie środków związanych z podróżami międzynarodowymi przetestowano w co najmniej jednym wyznaczonym na szczeblu krajowym punkcie wprowadzenia w okresie ostatnich trzech lat? (tak/nie/inne)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

- Czy przed wdrożeniem środków związanych z podróżami międzynarodowymi przewidziano specjalny etap obejmujący ich omówienie z KbZ? (tak/nie/inne)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
10.
Choroby odzwierzęce i zagrożenia pochodzenia środowiskowego, w tym związane z klimatem
PytanieWskaźnik
A.10.1Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim: w odniesieniu do wdrożenia podejścia "Jedno zdrowie", o którym mowa w art. 3 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2022/2371:Wskaźnik 1-5 lub nie dotyczy
Poziom
Państwo członkowskie nie może udzielić odpowiedzi na pytanie, ponieważ nie posiada planu zapobiegania, gotowości i reagowania ani równoważnego dokumentu (równoważnych dokumentów).Nie dotyczy
W planie gotowości i reagowania lub w równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach) nie przewidziano podejścia "Jedno zdrowie"1
Trwają prace nad włączeniem podejścia "Jedno zdrowie" do planu gotowości i reagowania lub (równoważnego dokumentu) równoważnych dokumentów, ale nie zapewniono koordynacji nadzoru między sektorami zdrowia zwierząt, zdrowia publicznego i środowiska i nie ustanowiono mechanizmów wymiany informacji.2
Włączono podejścia "Jedno zdrowie" do planu gotowości i reagowania lub (równoważnego dokumentu) równoważnych dokumentów i zapewniono koordynację nadzoru między sektorami zdrowia zwierząt, zdrowia publicznego i środowiska oraz ustanowiono mechanizmy wymiany informacji.3
Włączono podejścia "Jedno zdrowie" do planu gotowości i reagowania lub (równoważnego dokumentu) równoważnych dokumentów i zapewniono koordynację nadzoru między sektorami zdrowia zwierząt, zdrowia publicznego i środowiska oraz ustanowiono mechanizmy wymiany informacji. Dodatkowo rozwiązanie to przetestowano w okresie ostatnich trzech lat.4
Tak jak w przypadku poziomu 4, a ponadto wdrażanie podejścia jest regularnie monitorowane i wprowadzane są niezbędne zmiany.5
- Uwagi dodatkowe:

- W przypadku poziomu 2 lub wyższego:

- proszę wskazać, czy w planie gotowości i reagowania lub równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach) przewidziano koordynację nadzoru między dwoma z trzech sektorów (zdrowie zwierząt, zdrowie publiczne i środowisko) oraz mechanizmy wymiany informacji. (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, proszę wskazać sektory, których to dotyczy:

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

- proszę wskazać, czy w Państwa państwie członkowskim opracowano jakiekolwiek wspólne programy szkoleniowe dla pracowników sektora "Jedno zdrowie" (sektor zdrowia zwierząt, zdrowia publicznego i środowiska) z zakresu zapobiegania chorobom odzwierzę- cym, ich wykrywania i reagowania na nie. (tak/nie/inne)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

- proszę wskazać, czy w Państwa państwie członkowskim opracowano wytyczne dotyczące procedur, do których musi stosować się ogół społeczeństwa przy wykrywaniu chorych lub padłych zwierząt, np. dzikiego ptactwa i innych zwierząt? (tak/nie/inne)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

- proszę wskazać, czy istnieje wykaz priorytetowych chorób odzwierzęcych do celów nadzoru. (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, proszę wymienić chorobę odzwierzęcą, której nadano najwyższy priorytet:

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

A.10.2- Czy w Państwa państwie członkowskim stosuje się przepisy dotyczące rzeczywistego lub przewidywanego wpływu zmiany klimatu na choroby odzwierzęce? (tak/nie/inne)

Jeżeli tak, proszę opisać potencjalny wpływ i wszelkie specjalne przepisy dotyczące gotowości i reagowania w dziedzinie zdrowia.

Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
A.10.3- Czy w Państwa państwie członkowskim stosuje się przepisy dotyczące rzeczywistego lub przewidywanego wpływu ekstremalnych zdarzeń pogodowych (takich jak fale upałów, powodzie lub - pośrednio - pożary lasów) na zdrowie publiczne? (tak/nie/inne) Jeżeli tak, proszę opisać potencjalny wpływ i wszelkie specjalne przepisy dotyczące gotowości i reagowania w dziedzinie zdrowia: Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:
11.
Zdarzenia chemiczne
PytanieWskaźnik
A.11.1Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do zarządzania zagrożeniem zdrowia pochodzenia chemicznego:Wskaźnik 1-5 lub nie dotyczy
Poziom
Państwo członkowskie nie może odpowiedzieć na pytanie na szczeblu centralnym.Nie dotyczy
Nie istnieje odrębny plan gotowości i reagowania dotyczący zdarzeń chemiczny ani równoważny dokument (równoważne dokumenty) i kwestie związane ze zdarzeniami chemicznymi nie zostały uwzględnione w planie gotowości i reagowania ani równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach).1
Istnieje plan gotowości i reagowania dotyczący zdarzeń chemicznych lub równoważny dokument (równoważne dokumenty) lub kwestie związane ze zdarzeniami chemicznymi zostały uwzględnione w planie gotowości i reagowania lub równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach).2
Istnieje plan gotowości i reagowania dotyczący zdarzeń chemicznych lub równoważny dokument (równoważne dokumenty) oraz uwzględnia się i określa role i obowiązki, a także miejsca, w których występują poważne zagrożenia.3
Istnieje plan gotowości i reagowania dotyczący zdarzeń chemicznych lub równoważny dokument (równoważne dokumenty) oraz uwzględnia się i określa role i obowiązki, a także miejsca, w których występują poważne zagrożenia. W okresie ostatnich trzech lat przetestowano ponadto plan gotowości i reagowania dotyczący zdarzeń chemicznych lub równoważny dokument (równoważne dokumenty) w drodze ćwiczenia symulacyjnego.4
Tak jak w przypadku poziomu 4, a ponadto wdrożono zalecenia z testu (testów), a odnośne plany poddano przeglądowi i odpowiednio zmieniono.5
- Uwagi dodatkowe:

Czy Państwa państwo członkowskie nie może odpowiedzieć na to pytanie na szczeblu centralnym ze względu na ramy zarządzania i ramy legislacyjne? (tak)

- W takim przypadku proszę wskazać, czy zalecenia/wytyczne szczebla krajowego są przesyłane władzom regionalnym (tak/nie).

- Jeżeli tak, proszę wskazać, czy wiedzą Państwo, czy te zalecenia/wytyczne szczebla krajowego są wdrażane na szczeblu regionalnym i czy stwierdzono luki lub wyzwania:

- Jeżeli nie, proszę wyjaśnić dlaczego.

A.11.2Czy w Państwa państwie członkowskim wprowadzono procedury oceny ryzyka dla zdrowia w przypadku zagrożenia zdrowia pochodzenia chemicznego? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, proszę je opisać:

- Jeżeli nie, proszę opisać:

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
A.11.3Czy w Państwa państwie członkowskim dostępne są wytyczne dotyczące:

- Nadzoru nad zdarzeniami chemicznymi i zatruciami? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, proszę je opisać:

- Jeżeli nie, proszę opisać:

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

- Oceny zdarzeń chemicznych i zatruć? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, proszę je opisać:

- Jeżeli nie, proszę opisać:

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

- Zarządzania zdarzeniami chemicznymi i zatruciami? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, proszę je opisać:

- Jeżeli nie, proszę opisać:

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
B.
DODATKOWE ZDOLNOŚCI ZGODNIE Z ROZPORZĄDZENIEM (UE) 2022/2371
12.
Oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe (AMR) i zakażenia związane z opieką zdrowotną

Oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe

PytanieWskaźnik
B.12.1Krajowe plany działania "Jedno zdrowie" w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe

Aby uniknąć powielania działań, Komisja i Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) będą opierać się na danych wejściowych do kwestionariusza krajowej samooceny dotyczącej monitorowania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe przygotowanego przez WHO (TrACSS) (7). W związku z tym sprawozdawczość krajowa w ramach TrACSS zostanie uznana za część oceny przeprowadzanej na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2022/2371.

Proszę przesłać w formacie PDF najnowszą wersję wypełnionego kwestionariusza TrACSS przekazaną WHO przez Państwa państwo członkowskie. Czy od czasu ostatniego przekazania informacji przez Państwa państwo członkowskie w ramach TrACSS dokonano aktualizacji w krajowym planie działania w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe?

- Nie

- Tak (proszę podać szczegóły w polu tekstowym)

Nie dotyczy
B.12.2Zasoby

Jakie zasoby przeznacza się na realizację krajowego planu działania w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe?

Nie dotyczy
Poziom
Na realizację krajowego planu działania nie przeznaczono żadnych zasobów (budżetowych ani ludzkich) lub przeznaczono ich bardzo niewiele.1
Żadne konkretne zasoby nie są dostępne, a plan realizuje się w ramach zasobów (budżetowych i ludzkich) zainteresowanych stron na szczeblu krajowym/regionalnym (np. odpowiednich właściwych organów odpowiedzialnych za zdrowie, rolnictwo, środowisko itp.) zaangażowanych we wdrażanie krajowego planu działania.2
Na działania związane z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe można uzyskać finansowanie bez wskazania konkretnego celu z funduszy krajowych/regionalnych, które można wykorzystać do realizacji krajowego planu działania.3
Na działania związane z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe można uzyskać specjalne ukierunkowane finansowanie z funduszy krajowych/regionalnych, które wykorzystuje się do realizacji krajowego planu działania.4
Realizacja krajowego planu działania jest w pełni uwzględniona w budżecie i finansowana ze specjalnych linii budżetowych z funduszy krajowych/regionalnych.5
- Uwagi dodatkowe:

(7) https://www.who.int/publications/m/item/tripartite-amr-country-self-assessment-survey-tracss-(6.0)-2022

B.12.3Monitorowanie i ocena postępów

Czy w Państwa państwie członkowskim stosuje się krajowe wskaźniki lub wartości docelowe do pomiaru krajowych postępów w dziedzinie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe (w tym konsumpcji/stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych) lub zakażeń związanych z opieką zdrowotną? Proszę opisać wskaźniki/wartości docelowe lub zamieścić w polu uwag link do strony, na której można je znaleźć.

Wskaźnik 1-5
Poziom
Do pomiaru postępów w dziedzinie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe (w tym konsumpcji/stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych) lub zakażeń związanych z opieką zdrowotną nie stosuje się ani krajowych wskaźników, ani krajowych wartości docelowych.1
Istnieją plany wprowadzenia krajowych wskaźników lub krajowych wartości docelowych i plany te zostaną wdrożone w niedalekiej przyszłości.2
Stosuje się wskaźniki krajowe podobne do wskaźników dostępnych na całym świecie (np. cele zrównoważonego rozwoju i wskaźniki WHO itp.), ale nie stosuje się wartości docelowych.3
Stosuje się wskaźniki krajowe, które dotyczą oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe (w tym konsumpcji/stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych) lub zakażeń związanych z opieką zdrowotną, wraz z konkretnymi krajowymi wartościami docelowymi, które należy osiągnąć w określonych ramach czasowych, a postępy są poddawane regularnym przeglądom, jednak rozwiązania te nie są powiązane z celami krajowego planu działania w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe.4
Stosuje się wskaźniki krajowe i krajowe wartości docelowe, które dotyczą zarówno oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe (w tym konsumpcji/stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych), jak i zakażeń związanych z opieką zdrowotną, które są powiązane z celami krajowego planu działania w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, a postępy w tym zakresie są regularnie poddawane przeglądom.5
- Uwagi dodatkowe:
B.12.4Główne wyzwaniaNie dotyczy
Jakie są obecnie największe wyzwania stojące przed Państwa państwem członkowskim w zakresie zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe?

Proszę wybrać trzy wyzwania, a następnie uszeregować je od 3 - najważniejsze do 1 - najmniej ważne):

Wdrażanie środków zapobiegawczych i kontrolnych w rutynowej praktyce
Ograniczenia budżetowe
Zapewnienie koordynacji podejścia "Jedno zdrowie" w poszczególnych sektorach
Brak ram prawnych lub niewystarczające ramy prawne
Brak zasobów ludzkich
Ograniczenia w zakresie infrastruktury (np. brak sal jednoosobowych, stare budynki szpitalne itp.)
Niewystarczająca świadomość wśród zainteresowanych stron, takich jak pracownicy służby zdrowia, np. lekarze, pielęgniarki, farmaceuci itp., hodowcy zwierząt i rolnicy oraz wśród ogółu społeczeństwa
Ograniczony dostęp do niektórych środków przeciwdrobnoustrojowych, np. antybiotyków o wąskim spektrum działania i nowych środków przeciwdrobnoustrojowych
- Uwagi dodatkowe:
B.12.5Działania zapobiegawcze dotyczące priorytetowych organizmów opornych na wiele leków

Proszę wskazać poniżej poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do działań zapobiegawczych dotyczących organizmów opornych na wiele leków.

Uwaga: poniższe poziomy dostosowano na podstawie treści wspólnej oceny zewnętrznej(8), pytania P4.3 dotyczącego działań zapobiegawczych dotyczących organizmów opornych na wiele leków.

Organizmy oporne na wiele leków uwzględniane w ramach tego wskaźnika wymieniono poniżej, ponieważ uznaje się je za krytyczne na poziomie Unii. Jeżeli państwo członkowskie uzna, że jego odpowiedzi nie mogą dotyczyć wszystkich tych organizmów, może to wskazać w polu na uwagi poniżej.

Wskaźnik 1-5
Poziom
Te organizmy oporne na wiele leków (fenotypy i genotypy) nie zostały uznane przez organy krajowe za priorytetowe i nie prowadzi się działań zmierzających do ich wykrywania.1
Istnieje krajowa strategia lub wytyczne dotyczące powstrzymywania rozprzestrzeniania się organizmów opornych na wiele leków, przewidujące badania przesiewowe w kierunku kolonizacji przez priorytetowe organizmy (fenotypy i genotypy) tego rodzaju, określone przez organy krajowe. Niektóre placówki opieki zdrowotnej mogą wykrywać priorytetowe organizmy oporne na wiele leków na podstawie danych laboratoryjnych.2
Wybrane placówki opieki zdrowotnej mają możliwość potwierdzenia fenotypu organizmów opornych na wiele leków.

Placówki informują na szczeblu krajowym o wykryciu priorytetowych organizmów opornych na wiele leków.

3
Wszystkie placówki opieki zdrowotnej mają możliwość potwierdzenia fenotypu organizmów opornych na wiele leków. Placówki informują w odpowiednim czasie na szczeblu krajowym o wykryciu priorytetowych organizmów opornych na wiele leków. Reagowanie jest monitorowane i wspierane na szczeblu krajowym.4
Wdrożono funkcjonalny system umożliwiający szybkie informowanie o wykryciu, potwierdzeniu i zgłaszaniu nowych lub priorytetowych organizmów opornych na wiele leków w szpitalach i na szczeblu krajowym, oraz monitorowanie takiego wykrywania, potwierdzania i zgłaszania. Wszystkie szpitale są w stanie rozpocząć w odpowiednim czasie działania w ramach reagowania na priorytetowe organizmy oporne na wiele leków. Placówki regularnie przekazują istotne dane dotyczące organizmów opornych na wiele leków lokalnym sieciom skierowań, aby zapewnić podejmowanie właściwych działań prewencyjnych/powstrzymujących rozprzestrzenianie się organizmów.5
- Uwagi dodatkowe:
B.12.6Priorytetowe organizmy oporne na wiele leków w szpitalach i transgraniczne przeniesienia pacjentów

Proszę podać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim, jeżeli chodzi o działania krajowe związane z badaniami przesiewowymi pod kątem nosicielstwa organizmów opornych na wiele leków wśród pacjentów przy przyjęciu do szpitala, służącymi powstrzymaniu rozprzestrzeniania się priorytetowych organizmów tego rodzaju pomiędzy szpitalami.

Uwaga: organizmy oporne na wiele leków uwzględniane w ramach tego wskaźnika wymieniono poniżej, ponieważ uznaje się je za krytyczne na poziomie Unii.

Jeżeli państwo członkowskie uzna, że jego odpowiedzi nie mogą dotyczyć wszystkich tych organizmów, może to wskazać w polu na uwagi poniżej.

Wskaźnik 1-5
Poziom
Nie istnieją krajowe procedury i protokoły dotyczące badań przesiewowych pod kątem nosicielstwa organizmów opornych na wiele leków wśród pacjentów przy przyjęciu do szpitala.1
Wprowadzono krajowe procedury i protokoły badań przesiewowych pod kątem nosicielstwa organizmów opornych na wiele leków wyłącznie wśród pacjentów przenoszonych bezpośrednio ze szpitala w innym kraju.2

(8) Narzędzie wspólnej oceny zewnętrznej opracowane przez Światową Organizację Zdrowia, wydanie trzecie, 2022 r.

Wprowadzono krajowe procedury i protokoły badań przesiewowych pod kątem nosicielstwa organizmów opornych na wiele leków wyłącznie wśród pacjentów przenoszonych bezpośrednio ze szpitala w innym kraju lub osób, które w ostatnim czasie poddano hospitalizacji w innym kraju.3
Wprowadzono krajowe procedury i protokoły badań przesiewowych pod kątem nosicielstwa organizmów opornych na wiele leków wyłącznie wśród pacjentów przenoszonych bezpośrednio ze szpitala w innym kraju lub osób, które w ostatnim czasie poddano hospitalizacji w innym kraju, a także pacjentów przyjmowanych na specjalne oddziały, takie jak oddziały intensywnej terapii.4
Wprowadzono krajowe procedury i protokoły dotyczące badań przesiewowych pod kątem nosicielstwa organizmów opornych na wiele leków wśród wszystkich pacjentów przy przyjęciu do szpitala.5
- Uwagi dodatkowe:

Czy w Państwa państwie członkowskim wprowadzono krajowe wymogi dotyczące informowania o stanie zakażenia pacjenta (tj. przekazywania informacji o zakażeniu mikroorganizmem zakaźnym/nosicielstwie takiego organizmu, w szczególności w odniesieniu do priorytetowych organizmów opornych na wiele leków, w przypadku skierowania z jednego szpitala (lub zakładu opieki zdrowotnej) do innego? (tak/nie/inne)

- Tak, w przypadku przeniesienia transgranicznego oraz przeniesienia do innego szpitala (lub placówki opieki zdrowotnej) w kraju.

- Tak, wyłącznie w przypadku przeniesienia transgranicznego.

- Nie (proszę wyjaśnić, dlaczego).

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

B.12.7Zarządzanie środkami przeciwdrobnoustrojowymi/rozważne stosowanie środków przeciwdrobnoustrojowych w podstawowej

i specjalistycznej opiece zdrowotnej:

Proszę wskazać poniżej odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do optymalnego stosowania leków przeciwdrobnoustrojowych w kontekście zdrowia ludzi.

Uwaga: poniższe poziomy wskaźnika zostały dostosowane na podstawie treści wspólnej oceny zewnętrznej(9), pytania P4.4 dotyczącego optymalnego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych w kontekście zdrowia ludzkiego.

Wskaźnik 1-5
Poziom
Brak krajowej polityki lub krajowych regulacji dotyczących właściwego stosowania, dostępności, jakości i wykorzystania środków przeciwdrobnoustrojowych w kontekście zdrowia ludzi, lub niewystarczająca polityka i regulacje w tej dziedzinie.1
Krajowa polityka i przepisy propagujące właściwe stosowanie środków przeciwdrobnoustrojowych/działania w zakresie zarządzania środkami przeciwdrobnoustrojowymi opracowano dla społeczności i placówek opieki zdrowotnej.2
Dostępne są wytyczne dotyczące właściwego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych, a w niektórych placówkach opieki zdrowotnej wprowadzono programy zarządzania środkami przeciwdrobnoustrojowymi. W krajowym wykazie leków podstawowych przyjęto najnowszą klasyfikację antybiotyków WHO, "Access, Watch and Reserve" (klasyfikację AWaRe).3
Wytyczne i praktyki umożliwiające właściwe stosowanie środków przeciwdrobnoustrojowych są wdrażane w placówkach opieki zdrowotnej w całym kraju. We wszystkich głównych placówkach opieki zdrowotnej funkcjonują programy zarządzania opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe. Konsumpcja antybiotyków jest monitorowana w oparciu o najnowszą klasyfikację AWaRe.4
Wytyczne dotyczące optymalizacji stosowania antybiotyków są wdrażane w odniesieniu do wszystkich głównych zespołów objawów, a dane dotyczące stosowania są systematycznie przekazywane osobom przepisującym leki. Klasyfikację antybiotyków AWaRe włączono do strategii zarządzania środkami przeciwdrobnoustrojowymi. Prowadzi się solidne monitorowanie konsumpcji antybiotyków na szczeblu krajowym5
- Uwagi dodatkowe:

(9) Ibidem.

B.12.8Nadzór nad opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe

Proszę wskazać poniżej odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do nadzoru nad opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe.

Uwaga: poniższe poziomy wskaźnika dostosowano na podstawie treści wspólnej oceny zewnętrznej/10), pytania P4.2 dotyczącego nadzoru nad opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe.

Wskaźnik 1-5
Poziom
Brak zdolności lub ograniczona zdolność generowania, zestawiania i zgłaszania danych (badania wrażliwości na antybiotyki oraz towarzyszące im dane kliniczne i epidemiologiczne).1
Dane dotyczące oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe są gromadzone lokalnie w odniesieniu do powszechnie występujących patogenów u pacjentów hospitalizowanych i pacjentów będących pracownikami służby zdrowia, ale gromadzenie danych może nie odbywać się w oparciu o standardowe podejście i brak jest koordynacji na szczeblu krajowym lub zarządzania jakością.2
Dane dotyczące oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe są zestawiane na szczeblu krajowym w odniesieniu do powszechnie występujących patogenów, ale brakuje koordynacji i normalizacji na szczeblu krajowym.3
Istnieje znormalizowany krajowy system nadzoru nad opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe, w ramach którego gromadzi się dane dotyczące powszechnie występujących patogenów u pacjentów hospitalizowanych i pacjentów będących pracownikami służby zdrowia, z ustanowioną siecią punktów nadzoru, wyznaczonym krajowym laboratorium referencyjnym ds. oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz krajowym ośrodkiem koordynacji sporządzającym sprawozdania na temat oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe.4
Oprócz powyższego dane z krajowego systemu nadzoru nad opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe są analizowane, interpretowane i zgłaszane wraz z danymi dotyczącymi konsumpcji lub stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych w odniesieniu do w kontekście zdrowia ludzi, a także podejmuje się próby analizy podobnych danych z różnych sektorów (zdrowie ludzi i zwierząt oraz rolnictwo).5
- Uwagi dodatkowe:

(10) Ibidem.

Zakażenia związane z opieką zdrowotną

PytanieWskaźnik
B.12.9Główne wyzwania

Jakie są obecnie największe wyzwania, przed którymi stoi Państwa państwo członkowskie, jeżeli chodzi o przeciwdziałanie zakażeniom związanym z opieką zdrowotną? Proszę wybrać trzy wyzwania, a następnie uszeregować je od 3 - najważniejsze do 1 - najmniej ważne:

Nie dotyczy
Wdrażanie środków zapobiegawczych i kontrolnych w rutynowej praktyce
Ograniczenia budżetowe
Brak ram prawnych lub niewystarczające ramy prawne
Brak zasobów ludzkich
Ograniczenia w zakresie infrastruktury (np. brak sal jednoosobowych, stare budynki szpitalne itp.)
Niewystarczająca świadomość wśród pracowników służby zdrowia, takich jak lekarze, pielęgniarki, farmaceuci itp. oraz wśród ogółu społeczeństwa.
Ograniczony dostęp do niektórych środków przeciwdrobnoustrojowych, np. antybiotyków o wąskim spektrum działania i nowych środków przeciwdrobnoustrojowych
- Uwagi dodatkowe:
B.12.10Nadzór nad zakażeniami związanymi z opieką zdrowotną

Proszę wskazać poniżej odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do nadzoru nad zakażeniami związanymi z opieką zdrowotną.

Uwaga: poniższe poziomy wskaźnika dostosowano na podstawie treści wspólnej oceny zewnętrznej^1), pytania R4.2 dotyczącego nadzoru nad zakażeniami związanymi z opieką zdrowotną.

Wskaźnik 1-5
Poziom
Nie jest dostępny ani opracowywany krajowy program nadzoru nad zakażeniami związanymi z opieką zdrowotną ani krajowy plan strategiczny w tym zakresie, w tym w odniesieniu do patogenów opornych na środki przeciwdrobnoustrojowe lub łatwo prowadzących do powstania ognisk epidemicznych.1
Dostępny jest krajowy plan strategiczny w zakresie nadzoru nad zakażeniami związanymi z opieką zdrowotną (w tym w odniesieniu do patogenów opornych na środki przeciwdrobnoustrojowe lub łatwo prowadzących do powstania ognisk epidemicznych), jednak nie został on wdrożony.2
Dostępny jest krajowy plan strategiczny w zakresie nadzoru nad zakażeniami związanymi z opieką zdrowotną (w tym w odniesieniu do patogenów opornych na środki przeciwdrobnoustrojowe lub łatwo prowadzących do powstania ognisk epidemicznych) i jest on wdrażany za pośrednictwem krajowego programu i systemu gromadzenia i analizy danych oraz przekazywania informacji zwrotnych. Wybrane placówki specjalistycznej i wysoce specjalistycznej opieki zdrowotnej prowadzą nadzór nad zakażeniami związanymi z opieką zdrowotną (jak określono powyżej) oraz terminowo i regularnie przekazują informacje zwrotne kadrze kierowniczej najwyższego szczebla i pracownikom sektora zdrowia.3

(11) Ibidem.

Dostępny jest krajowy plan strategiczny w zakresie nadzoru nad zakażeniami związanymi z opieką zdrowotną (w tym w odniesieniu do patogenów opornych na środki przeciwdrobnoustrojowe lub łatwo prowadzących do powstania ognisk epidemicznych) i jest on wdrażany w skali krajowej we wszystkich placówkach specjalistycznej i wysoce specjalistycznej opieki zdrowotnej za pośrednictwem krajowego systemu zgodnie z zaleceniami WHO dotyczącymi podstawowych elementów zapobiegania zakażeniom i ich kontroli. Dostępne są regularne sprawozdania służące przekazywaniu informacji zwrotnych4
Dostępny jest krajowy plan strategiczny w zakresie nadzoru nad zakażeniami związanymi z opieką zdrowotną (w tym w odniesieniu do patogenów opornych na środki przeciwdrobnoustrojowe lub łatwo prowadzących do powstania ognisk epidemicznych) i jest on wdrażany w skali krajowej we wszystkich placówkach specjalistycznej i wysoce specjalistycznej opieki zdrowotnej za pośrednictwem krajowego programu i systemu zgodnie z zaleceniami WHO dotyczącymi podstawowych elementów zapobiegania zakażeniom i ich kontroli. Dane są udostępniane i wykorzystywane w sposób ciągły i terminowy na potrzeby działań zapobiegawczych. Jakość i wpływ systemu są regularnie oceniane i podejmowane są odpowiednie działania usprawniające.5
- Uwagi dodatkowe:
13.
Funkcje koordynacyjne i wspierające na szczeblu Unii
PytanieWskaźnik
B.13.1Czy instrumenty prawne w Państwa państwie członkowskim dotyczące reagowania na stan zagrożenia zdrowia publicznego obejmują koordynację i współpracę pomiędzy szczeblem krajowym a Unią podczas stanu zagrożenia zdrowia publicznego? (tak/nie/inne)

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
B.13.2Czy podczas stanu zagrożenia zdrowia w Państwa państwie członkowskim przedstawiciel KBZ jest włączony do struktur koordynacyjnych na szczeblu krajowym, w szczególności w celu wspierania przepływu informacji między Państwa państwem członkowskim a KBZ? (tak/nie/inne) - Jeżeli nie, jaka rolę ma przedstawiciel KBZ w krajowym reagowaniu na sytuacje nadzwyczajne i jeżeli nie działa on podczas stanów zagrożenia zdrowia publicznego jako urzędnik łącznikowy z ramienia KBZ, komu jest powierzona ta rola?

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
B.13.3Czy centrum operacyjne ds. stanu zagrożenia zdrowia publicznego lub system zarządzania incydentami w Państwa państwie członkowskim są interoperacyjne z modułem zarządzania incydentami lub sytuacjami kryzysowymi systemu wczesnego ostrzegania i reagowania? (tak/nie/inne) - Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:Nie dotyczy
B.13.4Czy w okresie ostatnich trzech lat Państwa państwo członkowskie uwzględniło opinie i wytyczne KBZ dotyczące zapobiegania poważnym transgranicznym zagrożeniom zdrowia i ich kontroli? (tak/nie/inne/częściowo)

- Jeżeli tak, proszę opisać, w jaki sposób:

- Jeżeli nie, proszę wyjaśnić dlaczego.

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

- Jeżeli częściowo, proszę opisać:

Nie dotyczy
B.13.5Czy w okresie ostatnich trzech lat Państwa państwo członkowskie uwzględniło zalecenia Komisji w sprawie wspólnych tymczasowych środków ochrony zdrowia publicznego? (tak/nie/inne/częściowo)

- Jeżeli tak, proszę opisać, w jaki sposób:

- Jeżeli nie, proszę wyjaśnić dlaczego.

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

- Jeżeli częściowo, proszę opisać:

Nie dotyczy
B.13.6Czy w okresie ostatnich trzech lat Państwa państwo członkowskie uwzględniło zalecenia ECDC dotyczące reagowania na zagrożenia zdrowia? (tak/ nie/inne/częściowo)

- Jeżeli tak, proszę opisać, w jaki sposób:

- Jeżeli nie, proszę wyjaśnić dlaczego.

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

- Jeżeli częściowo, proszę opisać:

Nie dotyczy
B.13.7Proszę wskazać, czy w procesie planowania gotowości i reagowania w Państwa państwie członkowskim uwzględniono następujące role, funkcje i instrumenty wsparcia Komisji oraz odpowiednich agencji i organów Unii:Nie dotyczy
tak/nie
Medyczne wsparcie ewakuacji za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania i reagowania
Europejska Służba Działań Zewnętrznych (ESDZ) w zakresie wsparcia konsularnego i repatriacji
Dyrekcja Generalna ds. Prowadzonych przez UE Operacji Ochrony Ludności i Pomocy Humanitarnej (DG ECHO) i jej zdolności wsparcia, w tym zdolności w ramach rezerwy ResEU, a także unijnych projektów w zakresie zapobiegania i gotowości w ramach Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (np. przetargi i dotacje na rozwój transgranicznych projektów zdrowotnych)
Urząd ds. Gotowości i Reagowania na Stany Zagrożenia Zdrowia (DG HERA) do celów wsparcia na rzecz badań i rozwoju w dziedzinie medycznych środków przeciwdziałania oraz wytwarzania, produkcji, gromadzenia zapasów i dystrybucji tych środków
Biuro ds. sytuacji nadzwyczajnych DG HERA
Instrumenty służące mobilizowaniu funduszy UE na szybkie badania naukowe
Ocena ryzyka ECDC
Ocena ryzyka Europejskiej Agencji Leków (EMA)
Ocena ryzyka Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA)
Ocena ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA)
Ocena ryzyka Europejskiej Agencji Środowiska (EEA)
Ocena ryzyka Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (EMCDDA)
Oceny ryzyka przeprowadzane we współpracy z Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), jeżeli zagrożenie wynika z działalności terrorystycznej lub przestępczej
Sprawozdania techniczne i wytyczne ECDC
Ocena ryzyka Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy
Doraźne wsparcie ECDC w zakresie gotowości i reagowania na epidemie (np. Grupa Zadaniowa UE ds. Zdrowia)
Laboratoria referencyjne UE
Inne, proszę określić:
- Uwagi dodatkowe:
B.13.8- Czy Państwa państwo członkowskie uwzględnia unijny plan gotowości i reagowania ustanowiony zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2022/2371 poprzez włączenie również transgranicznych międzyregionalnych elementów gotowości do swojego planu gotowości i reagowania lub równoważnych dokumentów? Jeżeli tak, proszę opisać, w jaki sposób:

- Jeżeli nie, proszę wyjaśnić dlaczego.

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
14.
Rozwój badań i oceny w celu informowania o gotowości na sytuacje nadzwyczajne i przyspieszenia tej gotowości
PytanieWskaźnik
B.14.1Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do roli badań w planie gotowości i reagowania lub w równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach):Wskaźnik

1-5 lub nie dotyczy

Poziom
Państwo członkowskie nie może udzielić odpowiedzi na pytanie, ponieważ nie posiada planu gotowości i reagowania ani równoważnego dokumentu (równoważnych dokumentów).Nie dotyczy
Istnieje plan gotowości i reagowania lub równoważny dokument (równoważne dokumenty), ale nie obejmują one strategii na rzecz badań naukowych i innowacji w sytuacjach nadzwyczajnych.1
Istnieje plan gotowości i reagowania lub równoważny dokument (równoważne dokumenty), obejmujące strategię na rzecz badań naukowych i innowacji w sytuacjach nadzwyczajnych, ale nie przeznaczono żadnych środków na prowadzenie badań w stanach zagrożenia zdrowia.2
Istnieje plan gotowości i reagowania lub równoważny dokument (równoważne dokumenty), obejmujące strategię na rzecz badań naukowych i innowacji w sytuacjach nadzwyczajnych, oraz przeznaczono środki na prowadzenie badań w stanach zagrożenia zdrowia.3
Istnieje plan gotowości i reagowania lub równoważny dokument (równoważne dokumenty), obejmujące strategię na rzecz badań naukowych i innowacji w sytuacjach nadzwyczajnych, przeznaczono środki na prowadzenie badań w stanach zagrożenia zdrowia oraz wprowadzono proces szybkiej mobilizacji tych środków.4
Istnieje plan gotowości i reagowania lub równoważny dokument (równoważne dokumenty), obejmujące strategię na rzecz badań naukowych i innowacji w sytuacjach nadzwyczajnych, przeznaczono środki na wypadek stanów zagrożenia zdrowia, wprowadzono proces szybkiej mobilizacji tych środków oraz wzmocniono zdolności w zakresie badań naukowych i innowacji.5
- W przypadku poziomu 2 lub wyższego: czy strategia na rzecz badań naukowych i innowacji w sytuacjach nadzwyczajnych (w planie gotowości i reagowania lub równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach)) obejmuje proces zapewniający powiązanie potrzeb w dziedzinie zdrowia publicznego z priorytetami i potrzebami badawczymi? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, proszę opisać ten proces.

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

- Uwagi dodatkowe:

B.14.2Czy Państwa państwo członkowskie należy do (i) krajowej, (ii) ogólnounijnej lub (iii) międzynarodowej sieci ośrodków badań klinicznych lub kohort w celu propagowania udziału w badaniach na dużą skalę, które mają większe szanse na uzyskanie znaczących wyników w ograniczonych ramach czasowych? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, proszę wskazać te sieci (nazwa i szczebel):

Nie dotyczy
KrajowaOgólnounijnaMiędzynarodowa
Ośrodki badań klinicznych
Międzynarodowa sieć kohort
- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:
B.14.3Czy w Państwa państwie członkowskim wprowadzono procesy tworzenia zharmonizowanych protokołów i gromadzenia danych w ramach tych sieci? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, proszę określić te procesy.

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
B.14.4Czy w Państwa państwie członkowskim wdrożono procedury szybkiej akredytacji ośrodków oraz procedury przyspieszonej, skoordynowanej (między właściwymi organami krajowymi i komisjami etycznymi) oceny i wydawania pozwoleń na badania kliniczne w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego? (tak/nie/inne)

- Jeżeli tak, proszę określić te procedury (z uwzględnieniem współpracy z komisjami etycznymi):

- Jeżeli wybrali Państwo "inne", proszę rozwinąć swoją odpowiedź:

Nie dotyczy
B.14.5Proszę wskazać, czy w Państwa państwie członkowskim stosuje się podejście do badań operacyjnych (np. w ramach praktycznej działalności badawczej), które obejmuje:Nie dotyczy
TakNie
Gotowość badawcza, w tym wstępnie opracowane protokoły, partnerstwa, role i obowiązki obowiązujące przed wystąpieniem stanu zagrożenia zdrowia
Na wypadek wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia publicznego wdrożono instrumenty operacyjne, dzięki czemu dostępne są potrzebne zasoby i środki szybkiego finansowania.
Na wypadek wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia publicznego wdrożono instrumenty operacyjne umożliwiające szybką ocenę aspektów etycznych i wymianę danych.
- Uwagi dodatkowe:
15.
Elementy dotyczące odbudowy
PytanieWskaźnik
B.15.1Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do planu odbudowy lub rozdziału dotyczącego odbudowy w planie zapobiegania, gotowości i reagowania lub w równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach) Państwa państwa członkowskiego:Wskaźnik 1-5
Poziom
Nie wprowadzono planu odbudowy i w planie gotowości i reagowania lub w równoważnym dokumencie (równoważnych dokumentach) nie ma rozdziału dotyczącego odbudowy.1
Dostępny jest plan odbudowy lub rozdział dotyczący odbudowy.2
Plan odbudowy lub rozdział dotyczący odbudowy obejmują proces gromadzenia doświadczeń związanych z wykorzystaniem przeglądów po zakończeniu działań lub przeglądów w trakcie działań i stosowania tych doświadczeń w praktyce w drodze uwzględnienia w planie działania lub odsyłają do takiego procesu.3
Plan odbudowy obejmuje proces gromadzenia doświadczeń związanych z wykorzystaniem przeglądów po zakończeniu działań lub przeglądów w trakcie działań i stosowania tych doświadczeń w praktyce w nadrzędnych ramach, takich jak planowanie z zakresu bezpieczeństwa zdrowotnego na szczeblu krajowym, lub równoważnych ramach lub odsyła do takiego procesu. Proces ten jest wdrażany i regularnie monitorowany na szczeblu krajowym.4
Plan odbudowy obejmuje proces gromadzenia doświadczeń z wykorzystaniem przeglądów po zakończeniu działań lub przeglądów w trakcie działań i stosowania tych doświadczeń w praktyce w nadrzędnych ramach, takich jak planowanie z zakresu bezpieczeństwa zdrowotnego na szczeblu krajowym, lub równoważnych ramach lub odsyła do takiego procesu. Proces ten jest wdrażany i regularnie monitorowany na szczeblu krajowym i regionalnym (niższym niż krajowy).5
- Uwagi dodatkowe:
16.
Działania podjęte w celu usunięcia luk stwierdzonych w realizacji planów zapobiegania, gotowości i reagowania
PytanieWskaźnik
B.16.1Proszę przesłać w formacie PDF najnowsze roczne sprawozdanie państwa-strony Międzynarodowych przepisów zdrowotnych (IHR) przedłożone WHO przez krajowy punkt centralny ds. IHR.Wskaźniki IHR
B.16.2Proszę wskazać, czy w okresie ostatnich trzech lat Państwa państwo członkowskie wykorzystało którykolwiek z poniższych mechanizmów uzupełniających do oceny wdrażania zdolności IHR oraz planowania zapobiegania, gotowości i reagowania:

Proszę zaznaczyć odpowiednio:

Nie dotyczy
Przeprowadzono w okresie ostatnich trzech lat? (tak/nie)

(Jeśli opublikowano, proszę podać link)

Wspólna ocena zewnętrzna
Przeglądy w trakcie realizacji działań
Przeglądy po zakończeniu działań
SimEx
Wspólna ocena i wykrywanie zdarzeń
Inne: proszę określić
B.16.3Proszę wskazać odpowiedni poziom w Państwa państwie członkowskim w odniesieniu do planowania z zakresu bezpieczeństwa zdrowotnego na szczeblu krajowym zaproponowanego przez WHO lub równoważnego systemu:Wskaźnik 1-5
poziom
Planowanie z zakresu bezpieczeństwa zdrowotnego na szczeblu krajowym lub równoważny system nie zostały opracowywane lub są opracowywane.1
Opracowano system planowania z zakresu bezpieczeństwa zdrowotnego na szczeblu krajowym lub równoważny system, ale nie dostosowano ich jeszcze do podejścia przewidującego zaangażowanie całej administracji rządowej oraz podejścia "Jedno zdrowie" w odniesieniu do wszystkich zagrożeń.2
Opracowano system planowania z zakresu bezpieczeństwa zdrowotnego na szczeblu krajowym lub równoważny system i dostosowano je do podejścia przewidującego zaangażowanie całej administracji rządowej oraz podejścia "Jedno zdrowie" w odniesieniu do wszystkich zagrożeń, z określeniem ról, obowiązków i mechanizmu współpracy.3
Opracowano system planowania z zakresu bezpieczeństwa zdrowotnego na szczeblu krajowym lub równoważny system i dostosowano je do podejścia przewidującego zaangażowanie całej administracji rządowej oraz podejścia "Jedno zdrowie" w odniesieniu do wszystkich zagrożeń, z określeniem ról, obowiązków i mechanizmu współpracy. Ponadto oszacowano koszty planowania z zakresu bezpieczeństwa zdrowotnego na szczeblu krajowym lub równoważnego systemu.4
Tak jak w przypadku poziomu 4, a ponadto co najmniej jedno zaplanowane działanie jest wdrażane.5
- Uwagi dodatkowe:

- W przypadku poziomu 1: proszę wskazać, czy Państwa państwo członkowskie planuje uruchomienie krajowego planu działania na rzecz bezpieczeństwa zdrowia publicznego lub równoważnego systemu:

- Wszystkie poziomy: jeżeli Państwa państwo członkowskie nie korzysta z planowania z zakresu bezpieczeństwa zdrowotnego na szczeblu krajowym, proszę opisać równoważny system:

C.
INNE
C.1Proszę opisać Państwa pomysły na dalsze działania, które Komisja mogłaby podjąć, aby wspomóc wdrożenie planowania, zapobiegania, gotowości, reagowania i odbudowy w przypadku poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia:
C.2Proszę przedstawić wszelkie uwagi lub wyjaśnienia w związku z powyższymi pytaniami oraz, jeżeli uznają to Państwo za konieczne, wymienić wszelkie istotne działania prowadzone przez Państwa państwo członkowskie lub podać dodatkowe informacje, które są istotne z punktu widzenia tematu niniejszego kwestionariusza:
1 Dz.U. L 314 z 6.12.2022, s. 26.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.