Ustanowienie wspólnych reguł dla niektórych rodzajów drogowego przewozu rzeczy.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1962.70.2005

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1993 r.

PIERWSZA DYREKTYWA RADY
z dnia 23 lipca 1962 r.
w sprawie ustanowienia wspólnych reguł dla niektórych rodzajów drogowego przewozu rzeczy 1

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.

.................................................

RADA EUROPEJSKIEJ WSPÓLNOTY GOSPODARCZEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Zgromadzenia,

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

przyjęcie wspólnej polityki transportowej wymaga między innymi ustanowienia wspólnych zasad dla międzynarodowego transportu drogowego rzeczy wykonywanego z lub na terytorium Państwa Członkowskiego lub tranzytu przez jedno lub więcej Państw Członkowskich;

stopniowe ustanawianie wspólnego rynku nie może być utrudniane przez przeszkody istniejące w dziedzinie transportu; stąd też należy zapewnić stopniowe rozszerzanie się międzynarodowego transportu drogowego rzeczy, mając na uwadze wymogi rozwoju w zakresie handlu i przepływu towarów we Wspólnocie,

PRZYJMUJE NINIEJESZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 2
1.
Na mocy warunków ustanowionych w ust. 2, Państwa Członkowskie liberalizują rodzaje międzynarodowych zarobkowych przewozów drogowych rzeczy oraz prowadzonych na własny rachunek, wymienione w Załączniku, w przypadku gdy taki przewóz jest dokonywany na lub z ich terytorium albo w tranzycie przez ich terytorium.
2.
Rodzaje przewozu oraz przejazdy bez ładunku dokonywane w powiązaniu z przewozami wymienionymi w załączniku są zwolnione z licencji wspólnotowej oraz wszelkich zezwoleń przewozowych.
Artykuł  2

Państwa Członkowskie w terminie trzech miesięcy po wejściu w życie niniejszej dyrektywy i w żadnym razie nie później niż do końca 1962 r. powiadomią Komisję, jakie środki zostały podjęte w celu wprowadzenia w życie niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa nie zmienia warunków, na podstawie których Państwa Członkowskie zezwalają swoim obywatelom na prowadzenie działalności, o której mowa w niniejszej dyrektywie.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 lipca 1962 r.

W imieniu Rady
E. COLOMBO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 3

Przewozy, które zwolnione są z wszelkich licencji wspólnotowych oraz z innych zezwoleń przewozowych

1. Przewóz przesyłek pocztowych jako usługa publiczna.

2. Przewóz pojazdów uszkodzonych lub zepsutych.

3. Przewóz rzeczy pojazdami silnikowymi, których dopuszczlna rzeczywista masa całkowita, włącznie z rzeczywistą masą całkowitą przyczep, nie przekracza sześciu ton lub których dopuszczalny ładunek użyteczny, włącznie z ładunkiem użytecznym przyczep, nie przekracza 3,5 tony.

4. Przewóz rzeczy pojazdami silnikowymi, pod warunkiem, że spełnione są następujące warunki:

a) rzeczy przewożone muszą być własnością przedsiębiorstwa lub musiały zostać sprzedane, kupione, oddane w najem lub wynajęte, wyprodukowane, wydobyte, przetworzone lub naprawione przez przedsiębiorstwo;

b) celem przejazdu jest przewiezienie rzeczy z lub do przedsiębiorstwa, lub przemieszczenie ich do lub poza przedsiębiorstwo, na jego własne potrzeby;

c) pojazdy silnikowe wykorzystywane do takiego przewozu muszą być prowadzone przez pracowników przedsiębiorstwa;

d) pojazdy przewożące rzeczy muszą być własnością przedsiębiorstwa lub być przez nie zakupione na warunkach odroczenia płatności lub wynajęte pod warunkiem, że w ostatnim przypadku spełniają warunki dyrektywy Rady 84/647/EWG z dnia 19 grudnia 1984 r. w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu drogowego przewozu rzeczy(1). Niniejszy przepis nie ma zastosowania do używania pojazdu zastępczego podczas krótkich awarii pojazdu normalnie wykorzystywanego;

e) przewóz musi być jedynie działalnością pomocniczą w stosunku do całkowitej działalności przedsiębiorstwa.

5. Przewóz produktów leczniczych, urządzeń i sprzętu oraz innych artykułów niezbędnych do opieki medycznej w nagłych wypadkach (szczególnie w przypadku klęsk żywiołowych).

______

(1) Dz.U. L 335 z 22.12.1984, str. 72.

1 Tytuł:

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 74/149/EWG z dnia 4 marca 1974 r. (Dz.U.UE.L.74.84.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 7 marca 1974 r.

- zmieniony przez art. 13 pkt 1 rozporządzenia nr 881/92 z dnia 26 marca 1992 r. w sprawie dostępu do rynku drogowych przewozów rzeczy we Wspólnocie, na lub z terytorium Państwa Członkowskiego lub w tranzycie przez jedno lub więcej Państw Członkowskich (Dz.U.UE.L.92.95.1) z dniem 1 stycznia 1993 r.

2 Art. 1 zmieniony przez art. 13 pkt 2 rozporządzenia nr 881/92 z dnia 26 marca 1992 r. w sprawie dostępu do rynku drogowych przewozów rzeczy we Wspólnocie, na lub z terytorium Państwa Członkowskiego lub w tranzycie przez jedno lub więcej Państw Członkowskich (Dz.U.UE.L.92.95.1) z dniem 1 stycznia 1993 r.
3 Załącznik:

-zmieniony przez art. 3 dyrektywy nr 74/149/EWG z dnia 4 marca 1974 r. (Dz.U.UE.L.74.84.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 7 marca 1974 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 80/49/EWG z dnia 20 grudnia 1979 r. (Dz.U.UE.L.80.18.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 grudnia 1979 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 dyrektywy nr 82/50/EWG z dnia 19 stycznia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.27.22) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 stycznia 1982 r.

- zmieniony przez art. 6 dyrektywy nr 84/647/EWG z dnia 19 grudnia 1984 r. w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy (Dz.U.UE.L.84.335.72) z dniem 27 grudnia 1984 r.

- zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 13 pkt 3 rozporządzenia nr 881/92 z dnia 26 marca 1992 r. w sprawie dostępu do rynku drogowych przewozów rzeczy we Wspólnocie, na lub z terytorium Państwa Członkowskiego lub w tranzycie przez jedno lub więcej Państw Członkowskich (Dz.U.UE.L.92.95.1) z dniem 1 stycznia 1993 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.