Przyjęcie Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2024-2025.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MFiPR.2023.44

Akt obowiązujący
Wersja od: 16 listopada 2023 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 14 listopada 2023 r.
w sprawie przyjęcia Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2024-2025

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej przyjmuje się Program współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2024 - 2025, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 30 listopada 2021 r. w sprawie przyjęcia Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2022-2023 (Dz. Urz. Min. Fun. i Pol. Reg. poz. 5).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

MINISTERSTWO
FUNDUSZY I POLITYKI
REGIONALNEJ
Program współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2024-2025

Spis treści

Wykaz pojęć i skrótów użytych w Programie

1. Główne cele realizowane w Ministerstwie

2. Strategie i programy priorytetowe realizowane w Ministerstwie

3. Założenia Programu

4. Ogólne zasady współpracy

4.1 Ustawa

4.2 Standard AA1000

5. Formy współpracy oraz sposób realizacji Programu

5.1 Współpraca finansowa

5.2 Współpraca niefinansowa

5.2.1 Konsultacje publiczne

5.2.2 Wzajemne informowanie o kierunkach działań

5.2.3 Udzielenie patronatu honorowego Ministerstwa

5.2.4 Spotkania przedstawicieli Ministerstwa z przedstawicielami Organizacji pozarządowych

5.2.5 Prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych

5.2.6 Wspólna organizacja działań o charakterze lokalnym

5.2.7 Współpraca z Interesariuszami w ramach prac Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa, Komitetów Monitorujących programy operacyjne oraz zespołów opiniodawczo-doradczych

5.2.8 Współpraca z Organizacjami pozarządowymi w celu wdrażania paktów uczciwości

5.3 Zgłoszenie chęci współpracy

6. Kluczowe zadania realizowane przez poszczególne komórki organizacyjne Ministerstwa, w ramach których możliwa jest współpraca z Organizacjami pozarządowymi

6.1 Biuro Ministra

6.2 Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi

6.3 Departament Europejskiego Funduszu Społecznego

6.4 Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej

6.5 Departament Komunikacji i Promocji Funduszy Europejskich

6.6 Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju

6.7 Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

6.8 Departament Programów Infrastrukturalnych

6.9 Departament Programów Pomocowych

6.10 Departament Programów Ponadregionalnych

6.11 Departament Rozwoju Cyfrowego

6.12 Departament Strategii

6.13 Departament Współpracy Terytorialnej

6.14 Departament Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej

6.15 Biuro Administracyjne

7. Potencjalni Interesariusze Programu

8. Okres realizacji Programu

9. Środki finansowe przeznaczone na realizację Programu

10. Koordynacja i monitorowanie realizacji Programu

11. Przygotowanie Programu i przeprowadzone konsultacje publiczne

Wykaz pojęć i skrótów użytych w Programie

BA - Biuro Administracyjne

BM - Biuro Ministra

BZL - Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi

DEM - Departament Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej

DIR - Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju

DKP - Departament Komunikacji i Promocji Funduszy Europejskich

DKF - Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej

DPA - Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

DPI - Departament Programów Infrastrukturalnych

DPP - Departament Programów Ponadregionalnych

DPT - Departament Programów Pomocowych

DRC - Departament Rozwoju Cyfrowego

DSR - Departament Strategii

DWT - Departament Współpracy Terytorialnej

DZF - Departament Europejskiego Funduszu Społecznego

FE - Fundusze Europejskie

IZ - Instytucja Zarządzająca

KM - Komitet Monitorujący

FERC - Program Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027

FERS - Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027

FENG - Program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027

FEnIKS - Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027

FEPW - Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027

PTFE - Program Pomoc Techniczna dla Funduszy Europejskich 2021-2027

POPT - Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2014-2020

POIiŚ - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

POIR - Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020

POPC - Program Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020

POPW - Program Operacyjny Polska Wschodnia 2014-2020

POWER - Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020

EFS - Europejski Fundusz Społeczny

EFS Plus - Europejski Fundusz Społeczny Plus

SOR - Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) przyjęta uchwałą nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. (M.P. poz. 260)

UE - Unia Europejska

Minister - Minister Funduszy i Polityki Regionalnej

Ministerstwo - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

Interesariusze - podmioty współpracujące z Ministerstwem, w tym Organizacje pozarządowe

Organizacje pozarządowe - organizacje pozarządowe w rozumieniu Ustawy oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 Ustawy

Program - Program współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2024-2025

Ustawa - ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571)

1. Główne cele realizowane w Ministerstwie

Ministerstwo powstało na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 listopada 2019 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 2293) jako urząd zapewniający obsługę ministra kierującego działem administracji rządowej - rozwój regionalny.

Dział administracji rządowej - rozwój regionalny obejmuje m.in. programowanie i koordynację polityki rozwoju oraz zarządzanie programami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, w tym sektorowymi programami operacyjnymi, z wyjątkiem programów zarządzanych przez zarządy województw, ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, ministra właściwego do spraw rybołówstwa oraz ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. Współpraca Ministerstwa z Organizacjami pozarządowymi wpływa na zaangażowanie społeczeństwa w realizację zadań publicznych oraz na otwartość Ministerstwa na potrzeby obywateli i ich opinie.

2. Strategie i programy priorytetowe realizowane w Ministerstwie

Ministerstwo realizuje szereg programów mających na celu wsparcie rozwoju regionalnego kraju. Do priorytetowych strategii i programów realizowanych przez resort należą: SOR oraz Program Dostępność Plus.

SOR określa podstawowe uwarunkowania, kierunki i cele rozwoju kraju w wymiarze gospodarczym, regionalnym, przestrzennym i społecznym w perspektywie do roku 2030. Strategia ta prezentuje nowy model rozwoju, który jest odpowiedzialny oraz społecznie i terytorialnie zrównoważony. Zakłada on odejście od dotychczasowego wspierania wszystkich sektorów bądź branż na rzecz wspierania tych sektorów, które są kluczowe i mogą stać się motorami polskiej gospodarki. Strategia dąży do zwiększenia odpowiedzialności instytucji państwa za kształtowanie procesów gospodarczych, terytorialnych i społecznych. Przewidywanym efektem jej realizacji jest zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym przy jednoczesnym wzroście zamożności Polaków.

Program Dostępność Plus po raz pierwszy kompleksowo ujmuje tematykę dostępności w Polsce. Jego celem jest zapewnienie nieograniczonego dostępu do dóbr i usług, jak również umożliwienie udziału w życiu społecznym i publicznym osobom ze szczególnymi potrzebami czy zagrożonym społecznym wykluczeniem (na przykład: osobom z niepełnosprawnościami, osobom starszym, kobietom w ciąży czy rodzicom z dziećmi). Realizacja tego programu skupia się na obszarach takich jak: architektura, transport, edukacja, służba zdrowia czy cyfryzacja, aby były one dostępne dla wszystkich obywateli.

3. Założenia Programu

Program realizuje obwiązek wynikający z przepisów Ustawy. Postanowienia Programu mogą być także wykorzystywane, jeżeli jest to możliwe, do współpracy z Interesariuszami niebędącymi Organizacjami pozarządowymi, o których mowa w pkt 7 Programu.

Program jest realizowany z uwzględnieniem obowiązków Ministerstwa wynikających z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902).

Głównym założeniem Programu jest jak najlepsze wykorzystanie potencjału Ministerstwa i Organizacji pozarządowych przy realizacji działań nakierowanych na osiągnięcie celów Programu.

Do celów szczegółowych Programu należą:

1) uspołecznienie administracji rządowej i zwiększenie jej otwartości na opinie i potrzeby obywateli;

2) identyfikacja Organizacji pozarządowych, które chciałyby nawiązać współpracę z Ministerstwem;

3) zaangażowanie Organizacji pozarządowych w realizację zadań publicznych pozostających we właściwości Ministra;

4) wypracowanie efektywnego modelu współpracy Ministerstwa z Organizacjami pozarządowymi;

5) budowanie społecznej odpowiedzialności Ministerstwa.

4. Ogólne zasady współpracy

4.1 Ustawa

Współpraca Ministerstwa z Organizacjami pozarządowymi opiera się na zasadach współpracy określonych w art. 5 ust. 3 Ustawy. Są to:

1) zasada pomocniczości - opiera się na założeniu, że podmioty administracji publicznej nie powinny ingerować w sprawy Organizacji pozarządowych w zakresie, w którym organizacje są w stanie działać z własnej inicjatywy;

2) zasada suwerenności stron - strony mają prawo do obustronnej niezależności w sposobie wykonywanych przez nie zadań i rozwiązywania problemów społecznych. Istotna jest tutaj symetryczność praw i obowiązków stron współpracy;

3) zasada partnerstwa - polega na ścisłej i przejrzystej współpracy pomiędzy administracją publiczną a Organizacjami pozarządowymi. Podmioty te dążą do wypracowania jak najlepszego rezultatu, działając na rzecz społeczeństwa obywatelskiego;

4) zasada efektywności - zakłada, że wspólne działania są prowadzone sprawnie, z wykorzystaniem najskuteczniejszych narzędzi oraz z uwzględnieniem obowiązku racjonalnego dysponowania środkami publicznymi;

5) zasada uczciwej konkurencji - opiera się na założeniu, że Organizacje pozarządowe mają prawo równego dostępu do realizacji zlecanych przez administrację rządową zadań publicznych;

6) zasada jawności - zakłada wzajemne i rzetelne informowanie stron o planowanych kierunkach działań, budując tym samym obustronne zaufanie i przyczyniając się do tworzenia partnerskich relacji.

4.2 Standard AA1000

Współpraca Ministerstwa z Organizacjami pozarządowymi odbywa się w oparciu o zasady określone w normie AA1000 Zasada odpowiedzialności - międzynarodowym standardzie pozwalającym na zaangażowanie Interesariuszy w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Standard ten opiera się na trzech zasadach:

1) zasada włączania - Interesariusze powinni być angażowani we wspólne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju;

2) zasada istotności - dotyczy konieczności identyfikacji oraz określenia kwestii istotnych przy współpracy z Interesariuszami;

3) zasada odpowiadania - odpowiadanie na kwestie podnoszone przez Interesariuszy powinno odbywać się w sposób wyczerpujący i wyważony, bez zbędnej zwłoki, wykorzystując kompetencje, potencjał i procesy pozwalające na realizację odpowiedzi.

Współpraca Ministerstwa z Organizacjami pozarządowymi jest zgodna z zasadami określonymi w Europejskim Kodeksie Partnerstwa (rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 240/2014 z dnia 7 stycznia 2014 r. w sprawie europejskiego kodeksu postępowania w zakresie partnerstwa w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych (Dz. Urz. UE L 74 z 14.03.2014, str. 1)).

5. Formy współpracy oraz sposób realizacji Programu

Współpraca Ministerstwa z Organizacjami pozarządowymi może być prowadzona w pełnym zakresie zadań, które pozostają w gestii Ministra. Realizowana jest w szczególności zgodnie z SOR oraz z politykami i programami rozwoju wdrażanymi przez Ministerstwo.

5.1 Współpraca finansowa

1. Ustawa

Minister może zlecać Organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych na zasadach określonych w Ustawie. Procedury te stosowane są także wobec partnerów społecznych realizujących działania w ramach umowy o realizacji paktów uczciwości.

Jeśli Minister zamierza zlecić realizację zadań publicznych Organizacjom pozarządowym, to ogłasza otwarty konkurs ofert. Po złożeniu ofert przez Organizacje pozarządowe Minister powołuje komisję konkursową, w celu zaopiniowania złożonych ofert. Skład komisji i sposób jej działania reguluje szczegółowo Ustawa.

Zlecenia z pominięciem otwartego konkursu ofert może odbywać się w przypadku zadań związanych z zapobieżeniem wystąpienia skutków klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej.

Organizacja pozarządowa może z własnej inicjatywy złożyć wniosek do Ministra o realizację zadania publicznego. Charakter zadania publicznego musi wpisywać się w zakres działań Ministerstwa oraz w zakres działalności statutowej danej Organizacji pozarządowej.

W przypadku gdy Minister uzna celowość wniosku o realizację zadania publicznego, ogłasza otwarty konkurs ofert, o czym informuje Organizację pozarządową.

Wymogi formalne dotyczące wniosku o realizację zadania określone zostały w art. 12 ust. 1 Ustawy.

2. Współpraca finansowa na podstawie aktów normatywnych innych niż Ustawa:

1) ustawa z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079):

a) możliwość zawierania przez Organizacje pozarządowe porozumień albo umów o partnerstwie na podstawie art. 39 ust. 1 tej ustawy,

b) możliwość udziału Organizacji pozarządowych w naborach w celu wyboru projektów do dofinansowania na podstawie art. 44 ust. 1 tej ustawy;

2) ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 1259, z późn. zm.) - możliwość zawierania porozumień albo umów partnerskich na podstawie art. 28a ust. 1;

3) ustawa z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.) - możliwość realizacji zamówienia publicznego z uwzględnieniem tzw. "klauzul społecznych";

4) ustawa z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 802) - możliwość ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego tylko przez spółdzielnie socjalne, zgodnie z art. 15a ust. 1 tej ustawy;

5) ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.) - możliwość udzielenia dotacji celowej partnerom spoza administracji na zasadach określonych w programie PTFE.

5.2 Współpraca niefinansowa

Współpraca o charakterze niefinansowym Ministerstwa z Organizacjami pozarządowymi opiera się na: konsultacjach publicznych, wzajemnym informowaniu o kierunkach działań, udzielaniu patronatów honorowych Ministerstwa, spotkaniach przedstawicieli Ministerstwa z przedstawicielami Organizacji pozarządowych, przeprowadzeniu działań informacyjno- edukacyjnych (np. organizacja konferencji, seminariów, kampanii), udziale przedstawicieli Ministerstwa w wydarzeniach organizowanych przez Organizacje pozarządowe oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego, wspólnej organizacji działań o charakterze lokalnym, współpracy w ramach Komitetów Monitorujących.

5.2.1 Konsultacje publiczne

Zgodnie z § 36 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2022 r. poz. 348) Minister może przedstawić projekt dokumentu rządowego do konsultacji publicznych, w tym może skierować projekt do organizacji społecznych lub innych zainteresowanych podmiotów albo instytucji w celu przedstawienia ich stanowiska, co może być ważnym elementem konsultacji publicznych. Konsultacje publiczne opracowanych w Ministerstwie dokumentów, w szczególności aktów normatywnych, dokumentów programowych lub strategicznych oraz ich założeń, mają na celu zapewnienie możliwości aktywnej partycypacji przez szeroko rozumiane społeczeństwo obywatelskie w procesie stanowienia prawa. Prowadzone są w oparciu o zasady wyznaczone w Wytycznych do przeprowadzania oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego (dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 5 maja 2015 r., dostępny na stronie: https://rcl.gov.pl/legislacia/wytyczne-do-przeprowadzania-oceny-wplywu-oraz-konsultacji-publicznych-w-ramach-rzadowego-procesu-legislacyjnego/).

Konsultacje publiczne prowadzone są w sposób powszechny i otwarty, z uwzględnieniem zasad dostępności wraz z jednoczesnym zapewnieniem obywatelom możliwości zgłaszania opinii, propozycji i uwag do konsultowanych dokumentów oraz otrzymania miarodajnej odpowiedzi na zgłoszone uwagi. Istotne jest umożliwienie zgłaszania uwag kilkoma kanałami alternatywnymi - np. e-mail, korespondencja tradycyjna, notatka głosowa, nagranie video. Każda instytucja, jak również indywidualny obywatel, mają możliwość przedstawienia opinii w zakresie konsultowanego projektu. Konsultacje publiczne powinny zostać uzupełnione o działania mające na celu wspólne wypracowywanie projektów aktywów prawnych lub innych dokumentów, w tym o charakterze programowym lub strategicznym.

Organizator konsultacji publicznych zachęca, aby główne zagadnienia konsultowanego projektu były napisane prostym i zrozumiałym językiem. Odpowiedzi na zgłoszone uwagi powinny być udzielone w sposób rzetelny, merytoryczny, w trybie indywidualnym lub zbiorczym. Dodatkowo, w razie konieczności, w ramach procesu konsultacji przewidywana jest organizacja konferencji w celu rozstrzygnięcia potencjalnych niezgodności.

5.2.2 Wzajemne informowanie o kierunkach działań

Fundamentalną zasadą tej współpracy jest opracowanie efektywnych i trwałych kanałów komunikacji pomiędzy Ministerstwem a Organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu możliwe będzie wzajemne informowanie o kierunkach działań poszczególnych podmiotów.

Informowanie odbywa się przez przekazywanie informacji np. przez stronę internetową Ministerstwa (z uwzględnieniem zasad dostępności publikowanych treści dla osób ze szczególnymi potrzebami), oficjalne strony profilowe Ministerstwa na portalach społecznościowych lub drogą mailową za pośrednictwem adresu mailowego właściwego departamentu Ministerstwa. Ministerstwo może także informować o kierunku podejmowanych działań w wydawanych okresowo publikacjach lub newsletterach.

5.2.3 Udzielenie patronatu honorowego Ministerstwa

Patronat honorowy Ministerstwa stanowi szczególne wyróżnienie. Podkreśla wyjątkowy charakter organizowanego przedsięwzięcia. Wydarzenie, które ma zostać objęte patronatem honorowym, musi być bezpośrednio związane z zadaniami i działaniami realizowanymi przez Ministerstwo. Ponadto, wydarzenie powinno mieć charakter niekomercyjny. Szczegółowe warunki przyznawania patronatu honorowego zostały udostępnione na stronie internetowej Ministerstwa: https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/nasze-patronaty

5.2.4 Spotkania przedstawicieli Ministerstwa z przedstawicielami Organizacji pozarządowych

Jedną z form współpracy jest możliwość odbywania spotkań przedstawicieli Ministerstwa z przedstawicielami Organizacji pozarządowych w formule:

1) spotkań indywidualnych w ramach wizyt przedstawicieli Organizacji pozarządowych w siedzibie Ministerstwa lub w ramach wizyt przedstawicieli Ministerstwa w siedzibach Organizacji pozarządowych. Spotkania służą lepszemu poznaniu sposobu funkcjonowania danego podmiotu oraz realizowanych przez niego zadań;

2) spotkań cyklicznych organizowanych w siedzibie Ministerstwa - spotkania służą zaprezentowaniu obszarów tematycznych, które są przedmiotem prac Ministerstwa i które potencjalnie mogą stanowić przestrzeń do ewentualnej współpracy. Spotkania stanowią platformę wymiany informacji, dają możliwość omówienia dotychczasowej współpracy z Ministerstwem lub ewentualnego podjęcia takiej współpracy.

Informacje o spotkaniach są jawne i są zamieszczane na stronie internetowej Ministerstwa:

https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/program-wspolpracy-mr-z-organizacjami-pozarzadowymi

Spotkania mogą być realizowane także w formule online.

5.2.5 Prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych

Logistyczna lub merytoryczna współpraca przy organizacji konferencji, szkoleń i warsztatów eksperckich czy seminariów. Współpraca przewiduje aktywny udział przedstawicieli Ministerstwa oraz przedstawicieli Organizacji pozarządowych w wydarzeniu.

5.2.6 Wspólna organizacja działań o charakterze lokalnym

Działania, w których Ministerstwo współpracuje z Organizacjami pozarządowymi w zakresie m.in. wsparcia merytorycznego przy okazji organizacji wydarzeń mających wpływ na rozwój lokalny i regionalny.

5.2.7 Współpraca z Interesariuszami w ramach prac Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa, Komitetów Monitorujących programy operacyjne oraz zespołów opiniodawczo-doradczych

Rolę organu wspierającego Ministra w procesie koordynacji programów służących realizacji Umowy Partnerstwa na lata 2021-2027 pełni Komitet do spraw Umowy Partnerstwa.

W jego skład wchodzą m.in. partnerzy spoza administracji publicznej, w tym partnerzy społeczni, gospodarczy, reprezentujący społeczeństwo obywatelskie oraz środowiska akademickie. Gremium odpowiedzialne jest za działania służące sprawnej, efektywnej i zgodnej z założeniami realizacji celów Umowy Partnerstwa. Swoje zadania realizuje w trakcie posiedzeń oraz za pośrednictwem dedykowanych Podkomitetów, w skład których wchodzą także przedstawiciele partnerów. Podstawą prawną funkcjonowania Komitetu jest art. 14l ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Minister pełni funkcję IZ krajowymi programami. W ramach działań IZ powołane zostały Komitety Monitorujące. Członkami tych Komitetów są różne grupy Interesariuszy m.in. przedstawiciele Organizacji pozarządowych. Lista Komitetów i ich skład są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa.

Posiedzenia Komitetów Monitorujących są platformą umożliwiającą przegląd wdrażania krajowych programów i analizę wszelkich kwestii, które mają wpływ na ich realizację. Dokumenty przedkładane pod obrady Komitetów Monitorujących są uprzednio konsultowane z członkami Komitetów, w tym z przedstawicielami Organizacji pozarządowych wchodzącymi w jego skład. Członkowie Komitetów będący partnerami mają możliwość aktywnego uczestnictwa w pracach Komitetów.

Realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji IZ jest realizowana zgodnie z zapisami odpowiednio:

* Wytycznych w zakresie realizacji zasady partnerstwa na lata 2014 - 2020,

* Wytycznych dotyczących realizacji zasady partnerstwa na lata 2021 - 2027,

* Wytycznych w zakresie komitetów monitorujących na lata 2014-2020 oraz

* Wytycznych dotyczących komitetów monitorujących na lata 2021 - 2027.

Wytyczne są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa:

https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/wytyczne

Ponadto, przy Ministrze funkcjonują zespoły opiniodawczo-doradcze, których członkami są przedstawiciele partnerów społecznych i gospodarczych oraz Organizacji pozarządowych.

Udział partnerów, w tym Organizacji pozarządowych, jest uwzględniany na wszystkich etapach realizacji krajowych programów (programowanie, wdrażanie, monitorowanie i ewaluacja).

5.2.8 Współpraca z Organizacjami pozarządowymi w celu wdrażania paktów uczciwości

Finansowanie działań związanych z udziałem obserwatorów społecznych w tzw. paktach uczciwości (ang. Integrity pact). Pakty są realizowane w ramach umowy o realizacji paktów uczciwości między instytucją publiczną (Ministerstwem lub zamawiającym), prywatnymi firmami (wykonawcami) oraz partnerem społecznym, Organizacją pozarządową będącą niezależnym uczestnikiem mającym za zadanie monitoring inwestycji. Pakt gwarantuje, że żaden z uczestników postępowania przetargowego, przez nielegalne czy nieetyczne praktyki, nie przyczyni się do ograniczenia konkurencyjności, wystąpienia nadużyć czy innych działań, które mogłyby zaszkodzić interesowi publicznemu. Celem paktu jest również budowa zaufania na rynku zamówień publicznych. Ma on również wartość edukacyjną i informacyjną, pokazując, że wydając pieniądze podatników trzeba zachowywać wysokie standardy.

W ramach FEnIKS IZ została zobowiązana do promowania paktów uczciwości oraz wdrażania ich w projektach, w których będzie to uzasadnione. Informacje o działaniach w tym obszarze będą przekazywane KM.

5.3 Zgłoszenie chęci współpracy

Organizacje pozarządowe mogą nawiązać bezpośrednio współpracę z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w celu przeprowadzenia wspólnych projektów, konsultacji publicznych, opiniowania aktów normatywnych, wymiany wiedzy i doświadczeń. W tym celu mogą korzystać z adresu mailowego właściwego departamentu Ministerstwa.

Zgłoszenie można wysyłać też przez formularz znajdujący się na stronie internetowej Ministerstwa, w specjalnej zakładce dotyczącej współpracy z Organizacjami pozarządowymi. Tym samym można dołączyć do bazy Organizacji pozarządowych Ministerstwa oraz zaproponować działanie, które może zostać podjęte w ramach współpracy z Ministerstwem.

Formularz i lista Organizacji pozarządowych zgłaszających się do współpracy są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa:

https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/program-wspolpracy-mr-z-organizaciami-pozarzadowymi

6. Kluczowe zadania realizowane przez poszczególne komórki organizacyjne Ministerstwa, w ramach których możliwa jest współpraca z Organizacjami pozarządowymi

6.1 Biuro Ministra

BM w konsultacji z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa odpowiada za przygotowanie Programu oraz za koordynację przygotowania sprawozdań z Programu.

6.2 Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi

Zakres współpracy BZL z Organizacjami pozarządowymi:

1. pozyskiwanie kandydatów z niepełnoprawnościami na stażystów/wolontariuszy oraz praktykantów. Organizacje pozarządowe, z którymi współpracuje Ministerstwo mogą pełnić rolę pośrednika/rekrutera;

2. zawieranie umów na organizację szkolenia z wybranego zakresu dla pracowników Ministerstwa, zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji oraz uwzględniając obowiązujące przepisy prawne, w tym wewnętrzne akty prawne obowiązujące w Ministerstwie;

3. współpraca z Organizacjami pozarządowymi wspierającymi osoby zagrożone wykluczeniem społecznym w celu aktywizacji zawodowej tych osób

i upowszechnienia wiedzy o możliwościach pracy w Ministerstwie;

4. współpraca przy organizacji różnego rodzaju wydarzeń w Ministerstwie (np. Dzień dla zdrowia, wykłady i warsztaty dotyczące profilaktyki nowotworów, nauka Polskiego Języka Migowego online), zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji oraz uwzględniając obowiązujące przepisy prawne, w tym wewnętrzne akty prawne obowiązujące w Ministerstwie.

6.3 Departament Europejskiego Funduszu Społecznego

1. Zadania DZF istotne z punktu widzenia współpracy z Organizacjami pozarządowymi:

1. koordynacja wdrażania EFS oraz EFS Plus;

2. realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji IZ POWER oraz IZ FERS;

3. realizacja rządowego Programu Dostępność Plus;

4. realizacja zadań związanych z koordynacją wdrażania Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie komponentu A: Odporność i konkurencyjność gospodarki (edukacja i rynek pracy);

5. koordynacja wdrażania w ramach FERS obszaru budowania potencjału społeczeństwa obywatelskiego.

2. Zakres współpracy DZF z Organizacjami pozarządowymi:

1. przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych i innych dokumentów o charakterze programowym;

2. zapewnienie Organizacjom pozarządowym możliwości wyrażenia opinii i zatwierdzania kryteriów wyboru projektów w FERS;

3. konsultowanie zapisów wytycznych Ministra;

4. zaangażowanie Organizacji pozarządowych w identyfikację barier i wskazanie uproszczeń dla systemu realizacji projektów finansowanych z EFS oraz EFS Plus;

5. wymiana informacji o zasadach, możliwościach i potrzebach wsparcia Organizacji pozarządowych z EFS oraz EFS Plus;

6. zapewnienie Organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach KM FERS i jego grup roboczych;

7. zapewnienie udziału reprezentantów Organizacji pozarządowych w pracach Rady Dostępności - organu opiniodawczo-doradczego Ministra powołanego na podstawie art. 13 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz. 2240), i jej grup roboczych, w tym zapewnienie możliwości wyrażania opinii i sugestii w zakresie kształtowania polityki publicznej na rzecz rozwoju dostępności w Polsce;

8. promocja inicjatywy Partnerstwa na rzecz dostępności jako szerokiego forum wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie wdrażania, dostępności, otwartego również na członkostwo Organizacji pozarządowych.

6.4 Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej

1. Zadania DKF istotne z punktu widzenia współpracy z Organizacjami pozarządowymi:

Wykonywanie zadań w zakresie koordynacji wdrażania funduszy polityki spójności w Polsce.

2. Zakres współpracy DKF z Organizacjami pozarządowymi:

1. monitorowanie stanu wykorzystania funduszy polityki spójności przez m.in. Organizacje pozarządowe;

2. przeprowadzanie konsultacji publicznych w zakresie przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych.

6.5 Departament Komunikacji i Promocji Funduszy Europejskich

1. Zadania DKP istotne z punktu widzenia współpracy z Organizacjami pozarządowymi:

Zapewnienie funkcjonowania Systemu Informacji na temat Funduszy Europejskich (portale internetowe, Sieć Punktów Informacyjnych FE) dla ogółu społeczeństwa, potencjalnych beneficjentów i beneficjentów FE.

2. Zakres współpracy DKP z Organizacjami pozarządowymi:

Współorganizacja wydarzeń informacyjnych na temat FE realizowanych przez partnerów społecznych i gospodarczych (tzw. małe granty).

W 2024 r. planowane jest przeprowadzenie konkursu lub konkursów ofert na realizację zadań publicznych w ramach Funduszu Rozwoju Regionalnego. Konkursy będą skierowane do jednostek nienależących do sektora finansów publicznych, a zatem również do Organizacji pozarządowych.

Przy promowaniu dostępności DKP współpracuje z Organizacjami pozarządowymi przy np. tworzeniu zawartości w mediach społecznościowych.

6.6 Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju

1. Zadania DIR istotne z punktu widzenia współpracy z Organizacjami pozarządowymi:

Realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji IZ FENG oraz IZ POIR.

2. Zakres współpracy DIR z Organizacjami pozarządowymi:

1. przeprowadzanie konsultacji publicznych projektów rozporządzeń wydawanych przez Ministra, regulujących udzielanie wsparcia ze środków FENG;

2. zapewnienie Organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach KM FENG i KM POIR oraz ich grup roboczych.

Przedstawiciele Organizacji pozarządowych jako członkowie KM POIR oraz KM FENG monitorują postępy w realizacji programów, rozpatrują i zatwierdzają zmiany programów oraz kryteria wyboru projektów, przyjmują sprawozdania roczne z realizacji i plany ewaluacji.

Przedstawiciele Organizacji pozarządowych uczestniczą również w pracach grup roboczych powołanych w drodze uchwały przez Komitety Monitorujące. Zadania grup są określone w uchwałach.

6.7 Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

1. Zadania DPA istotne z punktu widzenia współpracy z Organizacjami pozarządowymi:

1. prowadzenie Platformy Partnerstwa Publiczno-Prywatnego;

2. aktualizacja kompleksowej bazy danych dotyczącej potencjalnych projektów partnerstwa publiczno-prywatnego i umów o partnerstwie publiczno-prywatnym;

3. monitorowanie wszystkich działań w obszarze partnerstwa publiczno-prywatnego realizowanych na terenie kraju.

2. Zakres współpracy DPA z Organizacjami pozarządowymi:

1. przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych;

2. prowadzenie działań upowszechniających wiedzę z zakresu partnerstwa publiczno- prywatnego przez np. organizację konferencji, szkoleń, warsztatów, webinariów oraz wydawanie i dystrybucję publikacji z zakresu partnerstwa publiczno-prywatnego.

6.8 Departament Programów Infrastrukturalnych

1. Zadania DPI istotne z punktu widzenia współpracy z Organizacjami pozarządowymi:

Realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji IZ POIiŚ oraz IZ FEnIKS.

2. Zakres współpracy DPI z Organizacjami pozarządowymi:

1. przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych przez departament dokumentów programowych i wytycznych, związanych z realizacją programów;

2. współpraca z Organizacjami pozarządowymi przy opracowaniu i modyfikacji kryteriów wyboru projektów w ramach POIiŚ oraz FEnIKS;

3. zapewnienie Organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach KM POIiŚ oraz KM FEnIKS i ich grup roboczych;

4. współpraca z Organizacjami pozarządowymi przy wdrażaniu paktów uczciwości w FEnIKS.

6.9 Departament Programów Pomocowych

1. Zadania DPT istotne z punktu widzenia współpracy z Organizacjami pozarządowymi:

1. realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Krajowego Punktu Kontaktowego oraz Operatora Programu dla Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego;

2. realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji IZ POPT oraz IZ PTFE;

3. realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Krajowej Instytucji Koordynującej oraz Operatora Programu dla Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

2. Zakres współpracy DPT z Organizacjami pozarządowymi:

1. zapewnienie Organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach KM POPT i KM PTFE;

2. przeprowadzanie w ścisłej współpracy z partnerami, w sposób cykliczny, badania potrzeb partnerów zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji zasady partnerstwa na lata 2021 - 2027.

6.10 Departament Programów Ponadregionalnych

1. Zadania DPP istotne z punktu widzenia współpracy z Organizacjami pozarządowymi:

Realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji IZ POPW oraz IZ FEPW.

2. Zakres współpracy DPP z Organizacjami pozarządowymi:

1. przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych;

2. zapewnienie Organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach KM POPW oraz KM FEPW.

Przedstawiciele Organizacji pozarządowych jako członkowie Komitetów Monitorujących oraz działających przy nich grup roboczych monitorują postępy w realizacji programów opiniując m.in.: kryteria wyboru projektów, sprawozdania roczne z realizacji, zmiany zapisów, plany ewaluacji.

6.11 Departament Rozwoju Cyfrowego

1. Zadania DRC istotne z punktu widzenia współpracy z Organizacjami pozarządowymi:

1. realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji IZ POPC oraz IZ FERC jest przeprowadzana zgodnie z zapisami odpowiednio Wytycznych w zakresie realizacji zasady partnerstwa na lata 2014-2020 oraz Wytycznych dotyczących realizacji zasady partnerstwa na lata 2021 - 2027. Udział partnerów, w tym również Organizacji pozarządowych, jest uwzględniany na wszystkich etapach realizacji POPC i FERC (programowanie, wdrażanie, monitorowanie i ewaluacja);

2. prowadzenie spraw związanych z udziałem przedstawicieli Ministerstwa w zespołach zajmujących się kwestiami cyfryzacji i e-administracji.

2. Zakres współpracy DRC z Organizacjami pozarządowymi:

1. przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych;

2. zapewnienie Organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach KM POPC oraz KM FERC;

3. konsultacje zakresu i zasad interwencji z obszarów tematycznych POPC i FERC, w ramach powołanych grup roboczych/ciał doradczych.

6.12 Departament Strategii

1. Zadania DSR istotne z punktu widzenia współpracy z Organizacjami pozarządowymi:

1. prowadzenie krajowej polityki regionalnej i miejskiej;

2. realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa do spraw strategicznych;

3. realizacja zadań związanych z ewaluacją polityki spójności;

4. realizacja zadań w zakresie analiz i ekspertyz wynikających z prac Podkomitetu do spraw Wymiaru Terytorialnego;

5. realizacja we współpracy z instytucjami naukowymi, Organizacjami pozarządowymi oraz samorządami działań analitycznych i badawczych w zakresie przyszłości i prognoz strategicznych, wyzwań śródokresowych oraz celów polskiej prezydencji w Radzie UE na podstawie trendów wypracowanych w Koncepcji Rozwoju Kraju 2050.

2. Zakres współpracy DSR z Organizacjami pozarządowymi:

1. horyzontalne monitorowanie realizacji zasady partnerstwa w Umowie Partnerstwa w programach polityki spójności i w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

2. współpraca z partnerami społecznymi, gospodarczymi, Organizacjami pozarządowymi i organizacjami naukowymi w ramach Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa i działających w jego ramach Podkomitetów, w tym zwłaszcza w ramach Podkomitetu do spraw rozwoju partnerstwa m.in. w zakresie:

* realizacji polityki miejskiej i rewitalizacji,

* polityki regionalnej,

* ewaluacji polityki spójności,

* przeprowadzania konsultacji publicznych aktów normatywnych i innych dokumentów przygotowywanych w departamencie, w tym m.in. wysłuchań publicznych;

3. współpraca z partnerami społecznymi, gospodarczymi, Organizacjami pozarządowymi i organizacjami naukowymi w ramach KM do spraw Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności i działających w jego ramach Podkomitetów.

6.13 Departament Współpracy Terytorialnej

1. Zadania DWT istotne z punktu widzenia współpracy z Organizacjami pozarządowymi:

1. pełnienie funkcji IZ, Instytucji Krajowej oraz Koordynatora Krajowego dla programów współpracy Interreg 2021-2027;

2. prowadzenie Krajowego Punktu Kontaktowego dla programów transnarodowych i programów współpracy międzyregionalnej Interreg 2021 - 2027.

2. Zakres współpracy DWT z Organizacjami pozarządowymi:

1. przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych;

2. zapewnienie Organizacjom pozarządowym możliwości udziału w spotkaniach i warsztatach, na których można uzyskać informację o możliwościach otrzymania wsparcia ze środków programowych oraz wskazówki dotyczące wypełniania wniosku o dofinansowanie;

3. zapewnienie Organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach międzynarodowych Komitetów Monitorujących w programach współpracy transgranicznej Interreg 2021 - 2027.

Członkowie Komitetów wspólnie decydują o sposobie wdrażania danego programu, m.in. zatwierdzają dokumenty programowe, wybierają projekty do dofinansowania, rozpatrują ewentualne skargi wnioskodawców. Decyzje podejmowane są podczas posiedzeń oraz w ramach procedury obiegowej, za pośrednictwem poczty elektronicznej.

4. zapewnienie Organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach Komitetu Konsultacyjnego do spraw Projektów Transnarodowych i Międzyregionalnych Interreg 2021 - 2027.

6.14 Departament Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej

Zadania DEM, w ramach których możliwa jest współpraca z Organizacjami pozarządowymi:

1. działania promujące społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw (corporate social responsibility/responsible business conduct CSR/RBC);

2. prowadzenie Krajowego Punktu Kontaktowego Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), w tym rozpatrywanie zawiadomień dotyczących potencjalnych naruszeń Wytycznych OECD;

3. realizacja rządowego Programu Dostępność Plus, w szczególności zadań wynikających z transpozycji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług (Dz. Urz. UE L 151 z 07.06.2019, str. 70) do polskiego porządku prawnego;

4. spotkania przedstawicieli Ministerstwa z Organizacjami pozarządowymi, w tym współpraca z Interesariuszami w ramach prac Zespołu do spraw Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw oraz grup roboczych tego Zespołu;

5. koordynacja prac Zespołu do spraw Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw - organu pomocniczego Ministra, który stanowi platformę współpracy administracji rządowej z przedstawicielami biznesu oraz parterami społecznymi i gospodarczymi.

6.15 Biuro Administracyjne

Zadania BA, w ramach których możliwa jest współpraca z Organizacjami pozarządowymi:

BA współpracuje z Organizacjami pozarządowymi w zakresie zagospodarowania zbędnych składników rzeczowych majątku ruchomego Ministerstwa przez ich darowiznę. Informację o posiadaniu zbędnych lub zużytych składników, które mogą być przedmiotem darowizny, Ministerstwo zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej. Darowizny dokonuje się na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu.

7. Potencjalni Interesariusze Programu

Do podmiotów współpracujących z Ministerstwem należą:

1) Organizacje pozarządowe - w szczególności fundacje, stowarzyszenia;

2) partnerzy społeczni - związki zawodowe, organizacje pracodawców;

3) organizacje gospodarcze - w szczególności izby gospodarcze, izby handlowe;

4) organizacje strażnicze (watchdogi) - w szczególności organizacje monitorujące proces legislacyjny;

5) środowisko akademickie - w szczególności instytuty badawcze, uczelnie wyższe, Polska Akademia Nauk, zrzeszenia studenckie oraz koła naukowe;

6) inne - w szczególności federacje i związki Organizacji pozarządowych, spółdzielnie socjalne, podmioty ekonomii społecznej.

8. Okres realizacji Programu

Zgodnie z art. 5b ust. 1 Ustawy organy administracji rządowej mają możliwość przyjęcia rocznego lub wieloletniego (do 5 lat) programu współpracy z Organizacjami pozarządowymi.

Założeniem Programu jest wypracowanie długofalowej, trwałej i efektywnej współpracy Ministerstwa z Organizacjami pozarządowymi, w związku z tym dokument został przyjęty na okres 2 lat i obowiązywać będzie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.

9. Środki finansowe przeznaczone na realizację Programu

Realizacja Programu nie wiąże się z potrzebą zabezpieczenia dodatkowych środków z budżetu państwa przekraczających założenia planu rzeczowo-finansowego. Działania na rzecz realizacji kierunków współpracy określonych w Programie będą podejmowane w ramach zasobów własnych komórek organizacyjnych Ministerstwa odpowiedzialnych za poszczególne formy współpracy z Organizacjami pozarządowymi.

10. Koordynacja i monitorowanie realizacji Programu

Ocena realizacji Programu odbywać się będzie na podstawie okresowych sprawozdań sporządzanych przez BM. Sprawozdania będą zawierały informacje na temat stanu współpracy poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa z Organizacjami pozarządowymi z danego okresu. W szczególności będą to informacje dotyczące:

1. skonsultowanych z Organizacjami pozarządowymi aktów normatywnych i dokumentów strategicznych;

2. przyznanych patronatów honorowych Ministerstwa na organizowane wydarzenia;

3. współorganizacji wydarzeń, takich jak konferencje, szkolenia, seminaria;

4. współpracy w ramach prac Komitetów Monitorujących, zespołów i grup roboczych;

5. projektów realizowanych we współpracy z Organizacjami pozarządowymi lub porozumień zawartych przez komórki organizacyjne Ministerstwa z Organizacjami pozarządowymi;

6. współpracy finansowej poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa z Organizacjami pozarządowymi w ramach Ustawy.

Sprawozdania z realizacji Programu zostaną zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa dwukrotnie:

1. do dnia 30 kwietnia 2025 r. - realizacja Programu za rok 2024;

2. do dnia 30 kwietnia 2026 r. - realizacja Programu za rok 2025.

Organizacje pozarządowe mogą nawiązać współpracę z Ministerstwem przez bezpośredni kontakt z daną komórką organizacyjną Ministerstwa lub przez kontakt z BM, które wspiera koordynację współpracy Ministerstwa z Organizacjami pozarządowymi.

Chcąc zapewnić skuteczną realizację Programu i tym samym podejmować wspólne działania z Organizacjami pozarządowymi, w komórkach organizacyjnych Ministerstwa zostali wyznaczeni koordynatorzy departamentalni - osoby odpowiedzialne za rozwijanie współpracy komórki organizacyjnej z partnerami zewnętrznymi. Osoby te są również odpowiedzialne za przesyłanie BM sprawozdań w zakresie właściwości danej komórki organizacyjnej do przygotowywanych przez BM okresowych sprawozdań na temat stanu współpracy Ministerstwa z Organizacjami pozarządowymi.

11. Przygotowanie Programu i przeprowadzone konsultacje publiczne

Projekt Programu podlegał uzgodnieniom wewnątrzresortowym oraz konsultacjom publicznym. Do konsultacji publicznych wykorzystywane zostały następujące kanały komunikacji:

1) Biuletyn Informacji Publicznej Ministerstwa;

2) strona internetowa Ministerstwa:

https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/program-wspolpracy-mr-z-organizacjami-pozarzadowymi

Program został zaakceptowany przez Ministra.

1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948).