Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Czas pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.219.1841

Akt utracił moc
Wersja od: 18 grudnia 2002 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki rozliczania czasu pracy członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego oraz warunki wykonywania przez nich czynności.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
"czas wykonywania czynności lotniczych" - czas lotu i czas wykonywania następujących czynności na ziemi:
a)
organizowania lotu przed startem statku powietrznego w czasie określonym przez pracodawcę,
b)
oczekiwania na lot przed startem statku powietrznego,
c)
wykonywania czynności po wylądowaniu lub zakończeniu lotu, w czasie określonym przez pracodawcę,
d)
postoju między lądowaniami,
e)
pełnienia dyżurów na lotnisku;
2)
"czas lotu:
a)
statku powietrznego, z wyłączeniem śmigłowca" - czas liczony od chwili, gdy statek powietrzny ruszy z miejsca zaparkowania w celu wykonania lotu, aż do chwili jego zatrzymania się po locie na miejscu wyznaczonym do jego zaparkowania lub wyłączenia przez niego wszystkich silników,
b)
"śmigłowca" - czas liczony od chwili uruchomienia wirnika nośnego do chwili jego zatrzymania;
3)
"czas dojazdu" - czas, który członek załogi statku powietrznego spędza w drodze między miejscem wypoczynku wyznaczonym przez pracodawcę poza portem macierzystym a miejscem rozpoczęcia pracy i odwrotnie;
4)
"czas wypoczynku" - nieprzerwany i określony czas, w którym pracownik zwolniony jest od pełnienia wszelkich obowiązków służbowych;
5)
"czas powiadamiania" - ustalony przez pracodawcę okres od chwili powiadomienia pracownika przebywającego na dyżurze o konieczności zgłoszenia się do pracy do chwili przystąpienia pracownika do pracy;
6)
"czas pracy z przerwą" - oznacza pracę składającą się z dwóch odcinków pracy rozdzielonych przerwą;
7)
"port macierzysty" - oznacza miejsce wyznaczone przez pracodawcę dla członka załogi statku powietrznego, z którego rozpoczyna on i kończy lot lub cykl lotów; w miejscu tym w normalnych warunkach pracodawca nie jest odpowiedzialny za jego zakwaterowanie;
8)
"personel pokładowy" - oznacza członka załogi statku powietrznego pełniącego podczas lotu obowiązki niezwiązane z prowadzeniem statku powietrznego oraz niebędącego członkiem personelu lotniczego;
9)
"przerwa w czynnościach lotniczych" - czas wolny od wszelkich obowiązków, krótszy niż czas wypoczynku, którego połowę wlicza się do czasu pracy;
10)
"lotnictwo usługowe" - świadczenie usług lotniczych przy użyciu statków powietrznych, innych niż przewóz lotniczy;
11)
"lotnictwo ogólne" - wykonywanie statkami powietrznymi innych lotów niż przewóz lotniczy i loty usługowe.
§  3.
Członek załogi statku powietrznego oraz kontroler ruchu lotniczego nie może przystąpić do wykonywania czynności lotniczych, jeżeli jego stan psychiczny lub fizyczny uniemożliwia mu pełnienie obowiązków w wymaganym przez pracodawcę zakresie lub może zagrażać bezpieczeństwu lotu.
§  4.
Niezależnie od ewidencji wynikających z Kodeksu pracy, pracodawca prowadzi dla każdego członka załogi statku powietrznego odrębną ewidencję zawierającą informacje dotyczące jego:
1)
czasu pracy;
2)
czasu wykonywania czynności lotniczych;
3)
czasu lotu;
4)
czasu wypoczynku i dni wolnych.
§  5.
Do ewidencji, o której mowa w § 4, dołącza się kopie meldunków o przekroczeniu czasu wykonywania czynności lotniczych i skróceniu czasu wypoczynku.
§  6.
Członkowie załóg statków powietrznych wchodzący w skład personelu lotniczego, wykonujący loty w różnych rodzajach lotnictwa, obowiązani są do prowadzenia wykazu czasu lotów, czasu pełnienia czynności lotniczych i czasu wypoczynku oraz do przedstawiania ich pracodawcy.
§  7.
Czas wykonywania czynności lotniczych na symulatorze lotu lub w przypadku lotów szkolnych i treningowych nie może przekroczyć 10 godzin w okresie dobowym.