Rozdział 2 - Czas pracy personelu lotniczego w przewozie lotniczym - Czas pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2002.219.1841
Akt utracił moc Wersja od: 18 grudnia 2002 r.
Rozdział 2
Czas pracy personelu lotniczego w przewozie lotniczym
Czas pracy personelu lotniczego w przewozie lotniczym
§ 8.
Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego, wykonującego loty w przewozie lotniczym, nie może przekroczyć norm czasu pracy: 1)
przeciętnie 40 godzin na tydzień oraz 480 godzin - w przyjętym trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym; 2)
1.900 godzin - w ciągu roku kalendarzowego, z zastrzeżeniem § 11.§ 9.
Czas wykonywania czynności lotniczych członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego, w zależności od czasu zgłoszenia się do lotu, składu załogi oraz ilości lądowań, określony jest w tabelach nr 1 i 2:Tabela nr 1. Załoga wieloosobowa (skład załogi statku powietrznego ustalony w instrukcji użytkowania w locie danego typu statku powietrznego)
Czas zgłoszenia się do lotu (według czasu lokalnego portu startu) | Maksymalna ilość lądowań i czas wykonywania czynności lotniczych | |||
1-2 lądowań | 3-4 lądowań | 5-6 lądowań | 7 i więcej lądowań | |
0600-0659 | 121/2 godziny | 111/2 godziny | 10 godzin | 9 godzin |
0700-1359 | 13 godzin | 121/2 godziny | 11 godzin | 10 godzin |
1400-1759 | 121/2 godziny | 12 godzin | 10 godzin | 9 godzin |
1800-2159 | 12 godzin | 11 godzin | 9 godzin | 8 godzin |
2200-0559 | 11 godzin | 10 godzin | 9 godzin | 8 godzin |
Tabela nr 2. Załoga jednoosobowa
Czas zgłoszenia się do lotu (według czasu lokalnego portu startu) | Maksymalna ilość lądowań i czas wykonywania czynności lotniczych | |||
1-4 lądowań | 5 lądowań | 6 lądowań | 7 i więcej lądowań | |
0600-0659 | 9 godzin | 81/4 godziny | 8 godzin | 8 godzin |
0700-1359 | 10 godzin | 91/4 godziny | 81/4 godziny | 8 godzin |
1400-1759 | 9 godzin | 81/4 godziny | 8 godzin | 8 godzin |
1800-2159 | 81/2 godziny | 8 godzin | 8 godzin | 8 godzin |
2200-0559 | 8 godzin | 8 godzin | 8 godzin | 8 godzin |
§ 10.
Czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabelach nr 1 i 2 może być przedłużony w przypadku: 1)
zastosowania pracy z przerwą; 2)
zwiększenia składu załogi statku powietrznego o członków personelu lotniczego; 3)
decyzji dowódcy statku powietrznego w razie nieprzewidzianych okoliczności w czasie wykonywania operacji lotniczych.§ 11.
1.
Czas lotu członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego nie może przekroczyć: 1)
900 godzin - w roku kalendarzowym; 2)
100 godzin - w miesiącu kalendarzowym.2.
Dopuszczalny nieprzerwany czas lotu w załodze wieloosobowej nie może przekraczać wartości określonych w tabeli nr 3:Tabela nr 3
Czas zgłoszenia się do lotu | Dopuszczalny czas lotu |
0600-0659 | 10 godzin |
0700-1359 | 10 godzin |
1400-1759 | 91/2 godziny |
1800-2159 | 91/2 godziny |
2200-0559 | 9 godzin |
§ 12.
Pracodawca jest obowiązany określić czas zgłoszenia się do lotu obejmujący czas niezbędny do przygotowania lotu, jednak nie krótszy niż 30 minut przed czasem planowanego lotu.§ 13.
1.
Jeżeli czas pracy jest przedzielony planowaną i uwzględnioną w rozkładzie lotów przerwą, to czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabelach nr 1 i 2 ulega przedłużeniu w następujący sposób: 1)
przerwa wynosząca 3-6 godzin 59 minut - przedłużenie o 1/2 czasu przerwy; 2)
przerwa wynosząca 7-9 godzin 59 minut - przedłużenie o 2/3 czasu przerwy albo 11/2 czasu przerwy, jeżeli przerwa nastąpiła pomiędzy godziną 2000 a 800 czasu lokalnego.2.
Przedłużenie czasu wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 1, przed przerwą i po przerwie, nie może przekraczać 8 godzin, a przedłużony w ten sposób czas pracy nie może być dłuższy niż 18 godzin.3.
W czasie jednego okresu wykonywania czynności lotniczych może być tylko jedna przerwa.4.
Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do czasu pracy w zwiększonym składzie załogi statku powietrznego, o którym mowa w § 15.§ 14.
Czas pobytu członka załogi statku powietrznego, wchodzącego w skład personelu lotniczego, na lotnisku położonym poza portem macierzystym, przekraczający 6 godzin, uprawnia do wypoczynku w warunkach hotelowych.§ 15.
1.
W przypadku zwiększenia składu wieloosobowej załogi statku powietrznego o drugą kompletną załogę, w skład której wchodzą członkowie personelu lotniczego, czas wykonywania czynności lotniczych może być przedłużony do 18 godzin, a nieprzerwany czas lotu do 15 godzin.2.
W przypadku zwiększenia składu załogi statku powietrznego o jednego pilota, który ma uprawnienia do wykonywania funkcji dowódcy statku powietrznego na danym typie statku powietrznego, czas wykonywania czynności lotniczych nie może przekroczyć 15 godzin, a nieprzerwany czas lotu 12 godzin.3.
Załoga statku powietrznego w zwiększonym składzie nie może wykonywać więcej niż 2 lądowania w przypadku, o którym mowa w ust. 1 i 2.4.
Jeżeli planowany czas wykonywania czynności lotniczych członków personelu lotniczego wchodzących w skład wieloosobowej załogi statku powietrznego, o której mowa w ust. 1 i 2, w zwiększonym składzie: 1)
nie przekracza 16 godzin - to załodze niewykonującej czasowo czynności należy zapewnić rozkładane fotele oddzielone od kabiny załogi i pasażerów; 2)
wynosi 16 lub więcej godzin - to załodze niewykonującej czasowo czynności należy zapewnić miejsca do leżenia oddzielone od kabiny załogi i pasażerów.§ 16.
Jeżeli członek personelu lotniczego wchodzący w skład załogi statku powietrznego przystępuje do pracy: 1)
poza portem macierzystym - pracodawca zapewnia mu czas wypoczynku, co najmniej tak długi, jak poprzedni czas pracy, lub w wymiarze 10 godzin, w zależności od tego, który z tych okresów jest dłuższy; 2)
w porcie macierzystym - pracodawca zapewnia mu czas wypoczynku określony w pkt 1, z tym że:a)
po pracy z przerwą - czas wypoczynku powinien wynosić co najmniej tyle, ile wynosił poprzedni czas pracy łącznie z przerwą, obliczony zgodnie z § 13,b)
po wykonaniu lotu w pasie strefowej zmiany czasu - czas wypoczynku powinien wynosić co najmniej 48 godzin czasu liczonego od godziny 2400 czasu lokalnego dnia przylotu.§ 17.
1.
Czas wypoczynku określony w § 16 pkt 1 może być skrócony maksymalnie o 3 godziny, lecz wypoczynek nie może być krótszy niż 10 godzin, pod warunkiem że: 1)
poprzedni czas wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile czas wypoczynku określony w § 16 pkt 1; 2)
liczbę godzin, o którą został skrócony wypoczynek, dodaje się do następnego czasu wypoczynku, który nie może już ulec skróceniu; 3)
czas wypoczynku nie może być skracany przed lub po wykonywaniu pracy z przerwą.2.
Czas wypoczynku określony w § 16 pkt 2 lit. a powinien być przedłużony do: 1)
36 godzin - w ciągu kolejnych 7 dni albo 2)
60 godzin - w ciągu kolejnych 10 dni.3.
Członkowi personelu lotniczego przysługuje: 1)
tyle dni wolnych do wszelkich zajęć w porcie macierzystym, ile w przyjętym okresie rozliczeniowym przypada dni wolnych od pracy, w tym w każdym miesiącu co najmniej 1 dzień wolny przypadający w niedzielę lub święto; w skład tych dni mogą wchodzić okresy wypoczynku; 2)
wyznaczone dni wolne podawane są do wiadomości z co najmniej 24-godzinnym wyprzedzeniem i tak rozplanowane, aby mogły być wykorzystane w porcie macierzystym.4.
Jeżeli w ciągu 7 kolejnych dni jeden z co najmniej trzech planowanych rozkładów czasu pracy przypada między godzinami 0100-0600 czasu lokalnego i różnica czasu między dwoma miejscami, w których wypada wypoczynek, jest mniejsza niż 4 godziny, to okres wypoczynku 36 godzin, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, należy przedłużyć do 48 godzin.§ 18.
1.
Jeżeli planowany czas dojazdu z miejsca pracy do miejsca zakwaterowania wyznaczonego przez pracodawcę poza portem macierzystym przekracza 2 godziny w obu kierunkach, to do czasu wypoczynku dodaje się nadwyżkę czasu dojazdu ponad planowane 2 godziny tego dojazdu.2.
Jeżeli czas pobytu w miejscu zakwaterowania nie jest krótszy niż 10 godzin, a planowany czas dojazdu jest krótszy niż 1 godzina i 30 minut, to różnica między tym czasem a czasem dojazdu może być odjęta od czasu wypoczynku.§ 19.
Poza portem macierzystym członek personelu lotniczego wykonujący lot w pasie strefowej zmiany czasu może przystąpić do pracy, jeżeli nieprzerwany zajęciami służbowymi okres wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile czas wykonywania czynności lotniczych, jednak nie mniej niż 14 godzin - gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 4 godziny, a nie mniej niż 16 godzin - gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 6 godzin.§ 20.
1.
Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych, w tym czasu lotu, w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie: 1)
konieczności wykonania lotu w celach poszukiwawczych lub ratowniczych; 2)
opóźnienia lotu z przyczyn uzasadnionych, a w szczególności z powodu:a)
niesprzyjających warunków atmosferycznych,b)
oczekiwania na pasażerów,c)
usuwania usterek,d)
wydłużonego kołowania- nie więcej jednak niż o 2 godziny, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Czas wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin może zostać przekroczony o 3 godziny w przypadku wykonywania lotu w zwiększonym składzie załogi.3.
Dowódca składa pracodawcy pisemny meldunek o każdorazowym przekroczeniu czasu wykonywania czynności lotniczych lub skróceniu czasu wypoczynku.4.
W przypadku przekroczenia czasu wykonywania czynności lotniczych lub skrócenia czasu wypoczynku o 1 godzinę lub więcej, pracodawca przesyła kopię meldunku, o którym mowa w ust. 3, wraz z wyjaśnieniem okoliczności przekroczenia czasu wykonywania czynności lotniczych lub skróceniu czasu wypoczynku, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w terminie 14 dni od dnia złożenia meldunku.§ 21.
1.
Dyżury mogą być pełnione w porcie macierzystym, w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę lub telefonicznie. Członek załogi statku powietrznego powinien być zdolny do podjęcia pracy.2.
Limity czasu pełnienia dyżuru określa tabela nr 4:Tabela nr 4
Czas powiadamiania | Maksymalny czas dyżuru |
do 5 godzin 59 minut | 12 godzin |
od 6 godzin i więcej | 18 godzin |
§ 22.
1.
W przypadku pełnienia dyżuru poza portem macierzystym, gdy czas dyżuru przekracza 6 godzin albo ponad 4 godziny dyżuru przypadają między godziną 2200-0600 czasu lokalnego, pracodawca zapewnia odpowiednie warunki zakwaterowania.2.
W przypadku gdy dyżur pełniony jest w porcie lotniczym, pracodawca zapewnia odpowiednie warunki pełnienia dyżuru.3.
Czas dyżuru telefonicznego wlicza się do czasu pracy w wymiarze 50% czasu dyżuru, z wyłączeniem pierwszych 4 godzin.4.
W przypadku opóźnienia odlotu, czas pomiędzy planowaną godziną odlotu a ponownie wyznaczoną godziną odlotu zalicza się do czasu pełnienia dyżuru.