Rozdział 2 - Czas pracy personelu lotniczego w przewozie lotniczym - Czas pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.219.1841

Akt utracił moc
Wersja od: 18 grudnia 2002 r.

Rozdział  2

Czas pracy personelu lotniczego w przewozie lotniczym

§  8.
Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego, wykonującego loty w przewozie lotniczym, nie może przekroczyć norm czasu pracy:
1)
przeciętnie 40 godzin na tydzień oraz 480 godzin - w przyjętym trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym;
2)
1.900 godzin - w ciągu roku kalendarzowego, z zastrzeżeniem § 11.
§  9.
Czas wykonywania czynności lotniczych członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego, w zależności od czasu zgłoszenia się do lotu, składu załogi oraz ilości lądowań, określony jest w tabelach nr 1 i 2:

Tabela nr 1. Załoga wieloosobowa (skład załogi statku powietrznego ustalony w instrukcji użytkowania w locie danego typu statku powietrznego)

Czas zgłoszenia się do lotu (według czasu lokalnego portu startu)Maksymalna ilość lądowań i czas wykonywania czynności lotniczych
1-2 lądowań3-4 lądowań5-6 lądowań7 i więcej lądowań
0600-0659121/2 godziny111/2 godziny10 godzin9 godzin
0700-135913 godzin121/2 godziny11 godzin10 godzin
1400-1759121/2 godziny12 godzin10 godzin9 godzin
1800-215912 godzin11 godzin9 godzin8 godzin
2200-055911 godzin10 godzin9 godzin8 godzin

Tabela nr 2. Załoga jednoosobowa

Czas zgłoszenia się do lotu (według czasu lokalnego portu startu)Maksymalna ilość lądowań i czas wykonywania czynności lotniczych
1-4 lądowań5 lądowań6 lądowań7 i więcej lądowań
0600-06599 godzin81/4 godziny8 godzin8 godzin
0700-135910 godzin91/4 godziny81/4 godziny8 godzin
1400-17599 godzin81/4 godziny8 godzin8 godzin
1800-215981/2 godziny8 godzin8 godzin8 godzin
2200-05598 godzin8 godzin8 godzin8 godzin
§  10.
Czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabelach nr 1 i 2 może być przedłużony w przypadku:
1)
zastosowania pracy z przerwą;
2)
zwiększenia składu załogi statku powietrznego o członków personelu lotniczego;
3)
decyzji dowódcy statku powietrznego w razie nieprzewidzianych okoliczności w czasie wykonywania operacji lotniczych.
§  11.
1.
Czas lotu członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego nie może przekroczyć:
1)
900 godzin - w roku kalendarzowym;
2)
100 godzin - w miesiącu kalendarzowym.
2.
Dopuszczalny nieprzerwany czas lotu w załodze wieloosobowej nie może przekraczać wartości określonych w tabeli nr 3:

Tabela nr 3

Czas zgłoszenia się do lotuDopuszczalny czas lotu
0600-065910 godzin
0700-135910 godzin
1400-175991/2 godziny
1800-215991/2 godziny
2200-05599 godzin
§  12.
Pracodawca jest obowiązany określić czas zgłoszenia się do lotu obejmujący czas niezbędny do przygotowania lotu, jednak nie krótszy niż 30 minut przed czasem planowanego lotu.
§  13.
1.
Jeżeli czas pracy jest przedzielony planowaną i uwzględnioną w rozkładzie lotów przerwą, to czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabelach nr 1 i 2 ulega przedłużeniu w następujący sposób:
1)
przerwa wynosząca 3-6 godzin 59 minut - przedłużenie o 1/2 czasu przerwy;
2)
przerwa wynosząca 7-9 godzin 59 minut - przedłużenie o 2/3 czasu przerwy albo 11/2 czasu przerwy, jeżeli przerwa nastąpiła pomiędzy godziną 2000 a 800 czasu lokalnego.
2.
Przedłużenie czasu wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 1, przed przerwą i po przerwie, nie może przekraczać 8 godzin, a przedłużony w ten sposób czas pracy nie może być dłuższy niż 18 godzin.
3.
W czasie jednego okresu wykonywania czynności lotniczych może być tylko jedna przerwa.
4.
Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do czasu pracy w zwiększonym składzie załogi statku powietrznego, o którym mowa w § 15.
§  14.
Czas pobytu członka załogi statku powietrznego, wchodzącego w skład personelu lotniczego, na lotnisku położonym poza portem macierzystym, przekraczający 6 godzin, uprawnia do wypoczynku w warunkach hotelowych.
§  15.
1.
W przypadku zwiększenia składu wieloosobowej załogi statku powietrznego o drugą kompletną załogę, w skład której wchodzą członkowie personelu lotniczego, czas wykonywania czynności lotniczych może być przedłużony do 18 godzin, a nieprzerwany czas lotu do 15 godzin.
2.
W przypadku zwiększenia składu załogi statku powietrznego o jednego pilota, który ma uprawnienia do wykonywania funkcji dowódcy statku powietrznego na danym typie statku powietrznego, czas wykonywania czynności lotniczych nie może przekroczyć 15 godzin, a nieprzerwany czas lotu 12 godzin.
3.
Załoga statku powietrznego w zwiększonym składzie nie może wykonywać więcej niż 2 lądowania w przypadku, o którym mowa w ust. 1 i 2.
4.
Jeżeli planowany czas wykonywania czynności lotniczych członków personelu lotniczego wchodzących w skład wieloosobowej załogi statku powietrznego, o której mowa w ust. 1 i 2, w zwiększonym składzie:
1)
nie przekracza 16 godzin - to załodze niewykonującej czasowo czynności należy zapewnić rozkładane fotele oddzielone od kabiny załogi i pasażerów;
2)
wynosi 16 lub więcej godzin - to załodze niewykonującej czasowo czynności należy zapewnić miejsca do leżenia oddzielone od kabiny załogi i pasażerów.
§  16.
Jeżeli członek personelu lotniczego wchodzący w skład załogi statku powietrznego przystępuje do pracy:
1)
poza portem macierzystym - pracodawca zapewnia mu czas wypoczynku, co najmniej tak długi, jak poprzedni czas pracy, lub w wymiarze 10 godzin, w zależności od tego, który z tych okresów jest dłuższy;
2)
w porcie macierzystym - pracodawca zapewnia mu czas wypoczynku określony w pkt 1, z tym że:
a)
po pracy z przerwą - czas wypoczynku powinien wynosić co najmniej tyle, ile wynosił poprzedni czas pracy łącznie z przerwą, obliczony zgodnie z § 13,
b)
po wykonaniu lotu w pasie strefowej zmiany czasu - czas wypoczynku powinien wynosić co najmniej 48 godzin czasu liczonego od godziny 2400 czasu lokalnego dnia przylotu.
§  17.
1.
Czas wypoczynku określony w § 16 pkt 1 może być skrócony maksymalnie o 3 godziny, lecz wypoczynek nie może być krótszy niż 10 godzin, pod warunkiem że:
1)
poprzedni czas wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile czas wypoczynku określony w § 16 pkt 1;
2)
liczbę godzin, o którą został skrócony wypoczynek, dodaje się do następnego czasu wypoczynku, który nie może już ulec skróceniu;
3)
czas wypoczynku nie może być skracany przed lub po wykonywaniu pracy z przerwą.
2.
Czas wypoczynku określony w § 16 pkt 2 lit. a powinien być przedłużony do:
1)
36 godzin - w ciągu kolejnych 7 dni albo
2)
60 godzin - w ciągu kolejnych 10 dni.
3.
Członkowi personelu lotniczego przysługuje:
1)
tyle dni wolnych do wszelkich zajęć w porcie macierzystym, ile w przyjętym okresie rozliczeniowym przypada dni wolnych od pracy, w tym w każdym miesiącu co najmniej 1 dzień wolny przypadający w niedzielę lub święto; w skład tych dni mogą wchodzić okresy wypoczynku;
2)
wyznaczone dni wolne podawane są do wiadomości z co najmniej 24-godzinnym wyprzedzeniem i tak rozplanowane, aby mogły być wykorzystane w porcie macierzystym.
4.
Jeżeli w ciągu 7 kolejnych dni jeden z co najmniej trzech planowanych rozkładów czasu pracy przypada między godzinami 0100-0600 czasu lokalnego i różnica czasu między dwoma miejscami, w których wypada wypoczynek, jest mniejsza niż 4 godziny, to okres wypoczynku 36 godzin, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, należy przedłużyć do 48 godzin.
§  18.
1.
Jeżeli planowany czas dojazdu z miejsca pracy do miejsca zakwaterowania wyznaczonego przez pracodawcę poza portem macierzystym przekracza 2 godziny w obu kierunkach, to do czasu wypoczynku dodaje się nadwyżkę czasu dojazdu ponad planowane 2 godziny tego dojazdu.
2.
Jeżeli czas pobytu w miejscu zakwaterowania nie jest krótszy niż 10 godzin, a planowany czas dojazdu jest krótszy niż 1 godzina i 30 minut, to różnica między tym czasem a czasem dojazdu może być odjęta od czasu wypoczynku.
§  19.
Poza portem macierzystym członek personelu lotniczego wykonujący lot w pasie strefowej zmiany czasu może przystąpić do pracy, jeżeli nieprzerwany zajęciami służbowymi okres wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile czas wykonywania czynności lotniczych, jednak nie mniej niż 14 godzin - gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 4 godziny, a nie mniej niż 16 godzin - gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 6 godzin.
§  20.
1.
Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych, w tym czasu lotu, w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie:
1)
konieczności wykonania lotu w celach poszukiwawczych lub ratowniczych;
2)
opóźnienia lotu z przyczyn uzasadnionych, a w szczególności z powodu:
a)
niesprzyjających warunków atmosferycznych,
b)
oczekiwania na pasażerów,
c)
usuwania usterek,
d)
wydłużonego kołowania

- nie więcej jednak niż o 2 godziny, z zastrzeżeniem ust. 2.

2.
Czas wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin może zostać przekroczony o 3 godziny w przypadku wykonywania lotu w zwiększonym składzie załogi.
3.
Dowódca składa pracodawcy pisemny meldunek o każdorazowym przekroczeniu czasu wykonywania czynności lotniczych lub skróceniu czasu wypoczynku.
4.
W przypadku przekroczenia czasu wykonywania czynności lotniczych lub skrócenia czasu wypoczynku o 1 godzinę lub więcej, pracodawca przesyła kopię meldunku, o którym mowa w ust. 3, wraz z wyjaśnieniem okoliczności przekroczenia czasu wykonywania czynności lotniczych lub skróceniu czasu wypoczynku, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w terminie 14 dni od dnia złożenia meldunku.
§  21.
1.
Dyżury mogą być pełnione w porcie macierzystym, w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę lub telefonicznie. Członek załogi statku powietrznego powinien być zdolny do podjęcia pracy.
2.
Limity czasu pełnienia dyżuru określa tabela nr 4:

Tabela nr 4

Czas powiadamianiaMaksymalny czas dyżuru
do 5 godzin 59 minut12 godzin
od 6 godzin i więcej18 godzin
§  22.
1.
W przypadku pełnienia dyżuru poza portem macierzystym, gdy czas dyżuru przekracza 6 godzin albo ponad 4 godziny dyżuru przypadają między godziną 2200-0600 czasu lokalnego, pracodawca zapewnia odpowiednie warunki zakwaterowania.
2.
W przypadku gdy dyżur pełniony jest w porcie lotniczym, pracodawca zapewnia odpowiednie warunki pełnienia dyżuru.
3.
Czas dyżuru telefonicznego wlicza się do czasu pracy w wymiarze 50% czasu dyżuru, z wyłączeniem pierwszych 4 godzin.
4.
W przypadku opóźnienia odlotu, czas pomiędzy planowaną godziną odlotu a ponownie wyznaczoną godziną odlotu zalicza się do czasu pełnienia dyżuru.