Art. 61. - Doręczenia elektroniczne

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.285 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 grudnia 2023 r. do: 30 września 2024 r.
Art.  61. 

W ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695 i 1298) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 14:
a)
uchyla się § 1,
b)
po § 1 dodaje się § 1a-1d w brzmieniu:

"§ 1a. Sprawy należy prowadzić i załatwiać na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Pisma utrwalone w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Pisma utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu administracji publicznej ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo pieczęcią.

§ 1b. Sprawy mogą być załatwiane z wykorzystaniem pism generowanych automatycznie i opatrzonych kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu administracji publicznej. W przypadku pism generowanych automatycznie przepisów o konieczności opatrzenia pisma podpisem pracownika organu administracji publicznej nie stosuje się.

§ 1c. Sprawy mogą być załatwiane z wykorzystaniem usług online udostępnianych przez organy administracji publicznej po uwierzytelnieniu strony lub innego uczestnika postępowania w sposób określony w art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320).

§ 1d. Pisma kierowane do organów administracji publicznej mogą być sporządzane na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Do opatrywania ich podpisami i pieczęciami stosuje się przepisy § 1a i 1b.";

2)
w art. 33:
a)
w § 2 po wyrazach "na piśmie" skreśla się przecinek oraz wyrazy "w formie dokumentu elektronicznego",
b)
uchyla się § 2a,
c)
uchyla się § 3a;
3)
w art. 35 § 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów doręczania z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. poz. 2320), okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu.";

4)
w art. 37 w § 4 skreśla się zdanie trzecie;
5)
art. 39 i art. 391 otrzymują brzmienie:

"Art. 39. § 1. Organ administracji publicznej doręcza pisma na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, zwany dalej "adresem do doręczeń elektronicznych", chyba że doręczenie następuje w siedzibie organu.

§ 2. W przypadku braku możliwości doręczenia w sposób, o którym mowa w § 1, organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem:

1) przez operatora wyznaczonego z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, albo

2) przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy.

§ 3. W przypadku braku możliwości doręczenia w sposób, o którym mowa w § 1 i § 2 pkt 1, organ administracji publicznej doręcza pisma:

1) przesyłką rejestrowaną, o której mowa w art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041 i 2320), albo

2) przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy.

§ 4. W przypadku doręczenia decyzji, której organ administracji publicznej nadał rygor natychmiastowej wykonalności, albo decyzji, która podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy, w sprawach osobowych funkcjonariuszy oraz żołnierzy zawodowych albo jeżeli wymaga tego ważny interes publiczny, w szczególności bezpieczeństwo państwa, obronność lub porządek publiczny, organ administracji publicznej może doręczyć decyzję w sposób określony w § 3. Przepisów § 1 i § 2 pkt 1 nie stosuje się.

Art. 391. W przypadku doręczenia w sposób, o którym mowa w art. 39 § 1, pisma doręcza się stronie lub innemu uczestnikowi postępowania na:

1) adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych, o której mowa w art. 25 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, zwanej dalej "bazą adresów elektronicznych", a w przypadku pełnomocnika - na adres do doręczeń elektronicznych wskazany w podaniu, albo

2) adres do doręczeń elektronicznych powiązany z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego, za pomocą której wniesiono podanie, jeżeli adres do doręczeń elektronicznych strony lub innego uczestnika postępowania nie został wpisany do bazy adresów elektronicznych.";

6)
uchyla się art. 392;
7)
w art. 393:
a)
§ 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. W przypadku pism wydanych przez organ administracji publicznej w postaci elektronicznej przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego, które zostały opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, zaawansowaną pieczęcią elektroniczną albo kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, doręczenie może polegać na doręczeniu wydruku pisma uzyskanego z tego systemu odzwierciedlającego treść tego pisma.",

b)
w § 2 w pkt 1 i w § 4 wyrazy "w formie dokumentu elektronicznego" zastępuje się wyrazami "w postaci elektronicznej";
8)
po art. 393 dodaje się art. 394 w brzmieniu:

"Art. 394. W przypadku doręczenia w sposób, o którym mowa w art. 39 § 1, do ustalenia dnia doręczenia korespondencji stosuje się przepis art. 42 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.";

9)
w art. 40 w § 4 wyrazy "za pomocą środków komunikacji elektronicznej" zastępuje się wyrazami "usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego";
10)
w art. 41 w § 1 po wyrazach "swojego adresu" skreśla się przecinek oraz wyrazy "w tym adresu elektronicznego";
11)
w art. 42 § 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. Pisma doręcza się osobom fizycznym w ich mieszkaniu lub miejscu pracy albo na adres do korespondencji wskazany w bazie adresów elektronicznych.";

12)
w art. 46 uchyla się § 3-10;
13)
w art. 50 w § 1 skreśla się wyrazy "lub w formie dokumentu elektronicznego";
14)
w art. 54:
a)
w § 1 w pkt 4 skreśla się wyrazy "lub w formie dokumentu elektronicznego",
b)
w § 2 skreśla się wyrazy "lub, jeżeli dokonywane jest z użyciem dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym";
15)
w art. 57 w § 5 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wysłane na adres do doręczeń elektronicznych organu administracji publicznej, a nadawca otrzymał dowód otrzymania, o którym mowa w art. 41 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych;";

16)
w art. 61 § 3a otrzymuje brzmienie:

"§ 3a. Datą wszczęcia postępowania na żądanie strony wniesione drogą elektroniczną jest dzień wystawienia dowodu otrzymania, o którym mowa w art. 41 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.";

17)
w art. 63:
a)
§ 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"§ 1. Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) wnosi się na piśmie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu. Podania utrwalone w postaci elektronicznej wnosi się na adres do doręczeń elektronicznych. Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, podania wniesione na adres poczty elektronicznej organu administracji publicznej pozostawia się bez rozpoznania.

§ 2. Podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres, również w przypadku złożenia podania w postaci elektronicznej, i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych.",

b)
w § 3 w zdaniu pierwszym wyraz "pisemnie" zastępuje się wyrazami "na piśmie",
c)
§ 3a otrzymuje brzmienie:

"§ 3a. Podanie wniesione na adres do doręczeń elektronicznych zawiera dane w ustalonym formacie, zawartym we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru.",

d)
uchyla się § 3b,
e)
w § 4 skreśla się zdanie drugie,
f)
uchyla się § 5;
18)
w art. 66a:
a)
w § 1 skreśla się wyrazy "w formie pisemnej lub elektronicznej",
b)
w § 2 skreśla się wyrazy "zachowanych w formie pisemnej lub elektronicznej";
19)
w art. 72 uchyla się § 2;
20)
w art. 76a w § 2a zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli odpis dokumentu został sporządzony na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, poświadczenia jego zgodności z oryginałem, o którym mowa w § 2, dokonuje się przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego lub podpisu osobistego.";

21)
w art. 91 w § 2 skreśla się wyrazy "lub w formie dokumentu elektronicznego";
22)
w art. 107 w § 1 w pkt 8 po wyrazach "do wydania decyzji" skreśla się przecinek oraz wyrazy "a jeżeli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego - kwalifikowany podpis elektroniczny";
23)
w art. 109 w § 1 skreśla się wyrazy "lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej";
24)
w art. 117:
a)
§ 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. Ugodę sporządza upoważniony pracownik organu administracji publicznej na piśmie, na podstawie zgodnych oświadczeń stron.",

b)
w § 1a w pkt 4 po wyrazach "stanowiska służbowego" skreśla się przecinek oraz wyrazy "a jeżeli ugoda została zawarta w formie dokumentu elektronicznego - kwalifikowane podpisy elektroniczne stron oraz upoważnionego pracownika organu administracji publicznej",
c)
w § 2 w zdaniu pierwszym wyrazy "sporządzona w formie dokumentu elektronicznego" zastępuje się wyrazami "zawarta z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej";
25)
w art. 119 § 3 otrzymuje brzmienie:

"§ 3. Łącznie z postanowieniem zatwierdzającym ugodę doręcza się stronom ugodę albo jej odpis.";

26)
w art. 120 uchyla się § 2;
27)
w art. 122b w pkt 3 skreśla się wyrazy "albo art. 392";
28)
w art. 122f w § 3 w pkt 7 po wyrazach "do wydania zaświadczenia" skreśla się przecinek oraz wyrazy "a jeżeli zaświadczenie zostało wydane w formie dokumentu elektronicznego - kwalifikowany podpis elektroniczny";
29)
w art. 124 w § 1 skreśla się wyrazy "lub, jeżeli postanowienie wydane zostało w formie dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym";
30)
w art. 125 w § 1 skreśla się wyrazy "lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej";
31)
w art. 138 w § 4 po wyrazach "blankiecie urzędowym" skreśla się przecinek oraz wyrazy "w tym za pomocą środków komunikacji elektronicznej";
32)
w art. 163c uchyla się § 3;
33)
w art. 217 uchyla się § 4;
34)
w art. 220 w § 3 wyrazy "w formie dokumentu elektronicznego" zastępuje się wyrazami "utrwalonego w postaci elektronicznej";
35)
w art. 238 w § 1 w zdaniu pierwszym skreśla się wyrazy "lub, jeżeli zawiadomienie sporządzone zostało w formie dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym";
36)
w art. 268a wyrazy "w formie pisemnej" zastępuje się wyrazami "na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej".