Rozdział 4a - Zasady prowadzenia centralnego rejestru oszczędności energii finalnej - Efektywność energetyczna.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2021.2166 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 7 września 2023 r.
Rozdział 4a 7
Zasady prowadzenia centralnego rejestru oszczędności energii finalnej
Zasady prowadzenia centralnego rejestru oszczędności energii finalnej
1.
Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy prowadzi centralny rejestr oszczędności energii finalnej, zwany dalej "rejestrem", oraz jest administratorem danych zgromadzonych w tym rejestrze.2.
W rejestrze są gromadzone dane oraz informacje dotyczące wysokości uzyskanej oszczędności energii finalnej.3.
Rejestr zawiera:1)
informacje dotyczące:a)
przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej zrealizowanych za pomocą środków alternatywnych, o których mowa w art. 18 ust. 3, oraz ilości uzyskanej w wyniku ich realizacji oszczędności energii finalnej, w tym:–
rodzaju przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej,–
kwoty dofinansowania przedsięwzięcia,–
formy dofinansowania przedsięwzięcia,–
okresu uzyskiwania oszczędności energii,–
ilości uzyskanych średniorocznych oszczędności energii finalnej, wyrażonej w tonach oleju ekwiwalentnego na rok,–
sposobu potwierdzenia oszczędności, o których mowa w tiret piątym,–
daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji przedsięwzięcia,b)
łącznej ilości oszczędności energii finalnej uzyskanej do 2030 r.;2)
wykaz osób upoważnionych, o których mowa w art. 35b ust. 4, zwany dalej "wykazem";3)
dane instytucji, o których mowa w art. 18 ust. 5, w tym:a)
nazwę instytucji oraz adres jej siedziby,b)
adres poczty elektronicznej.4.
Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a tiret pierwsze i szóste, gromadzonych w rejestrze oraz sposób uwierzytelniania osób upoważnionych wpisanych do wykazu, mając na względzie użyteczność tych informacji, funkcjonalność rejestru oraz zapewnienie bezpieczeństwa rejestru i ochrony zgromadzonych w nim informacji.5.
Rejestr jest prowadzony z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 670).1.
Dane wprowadza się do rejestru za pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego ten rejestr. Wprowadzenie danych jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na ich przetwarzanie.2.
Dane wprowadza się do rejestru przez pobranie danych zgromadzonych w tym rejestrze, ich weryfikację oraz wpisanie do rejestru nowych danych. System teleinformatyczny obsługujący rejestr zapewnia automatyczną archiwizację wcześniej wprowadzonych danych do rejestru.3.
Uprawnionymi do wprowadzania danych i informacji do rejestru są:1)
Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy - jako administrator danych,2)
minister właściwy do spraw klimatu,3)
minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego,4)
minister właściwy do spraw finansów publicznych,5)
Centrum Unijnych Projektów Transportowych,6)
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,7)
wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej,8)
jednostki samorządu terytorialnego,9)
Bank Ochrony Środowiska,10)
Bank Gospodarstwa Krajowego,11)
instytucje, o których mowa w art. 18 ust. 5- zwane dalej "podmiotami uprawnionymi".
4.
Podmioty uprawnione, o których mowa w ust. 3 pkt 2-11, wyznaczają osoby upoważnione do wprowadzania w ich imieniu danych i informacji do rejestru. Dane osób upoważnionych gromadzi się w wykazie.5.
Dane osób upoważnionych wpisuje się do wykazu na wniosek:1)
dyrektora departamentu - w przypadku podmiotów, o których mowa w ust. 3 pkt 2-4;2)
dyrektora - w przypadku podmiotu, o którym mowa w ust. 3 pkt 5;3)
prezesa - w przypadku podmiotów, o których mowa w ust. 3 pkt 6, 7, 9 i 10;4)
sekretarza województwa, sekretarza powiatu albo wójta, burmistrza lub prezydenta miasta - w przypadku podmiotów, o których mowa w ust. 3 pkt 8;5)
właściwego organu lub osoby upoważnionej do reprezentowania instytucji - w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 11.6.
Wykaz zawiera:1)
imię i nazwisko oraz stanowisko osoby upoważnionej;2)
adres do korespondencji, w tym adres poczty elektronicznej osoby upoważnionej.7.
Wniosek o wpis danych osób upoważnionych do wykazu oraz wniosek o zmianę danych zawartych w wykazie zawiera dane, o których mowa w ust. 6.8.
Dyrektor IOŚ-PIB przyznaje osobie upoważnionej dostęp do systemu teleinformatycznego obsługującego rejestr. Osobie upoważnionej przez podmiot uprawniony, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, zapewnia się dostęp do informacji zgromadzonych w tym rejestrze oraz informacji archiwalnych wprowadzonych do rejestru. Osobom upoważnionym przez podmioty uprawnione, o których mowa w ust. 3 pkt 3-11, zapewnia się dostęp do informacji zgromadzonych w tym rejestrze oraz informacji archiwalnych wprowadzonych do rejestru przez osoby upoważnione przez te podmioty.9.
Zmiana danych, o których mowa w ust. 6, następuje na wniosek podmiotów, o których mowa w ust. 5, składany za pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego rejestr, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.10.
Wnioski, o których mowa w ust. 7, składa się przy użyciu formularza elektronicznego udostępnionego pod adresem elektronicznym wskazanym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego.11.
Minister właściwy do spraw klimatu udostępnia wzory wniosków, o których mowa w ust. 7, w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu obsługującego tego ministra, kierując się potrzebą zapewniania sprawności procesu wprowadzania danych do rejestru.12.
Dane, o których mowa w ust. 6, przechowuje się do czasu dokonania zmiany, o której mowa w ust. 9.13.
Informacje, o których mowa w art. 35a ust. 3 pkt 1 i 3, przechowuje się nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2035 r.Informacje zgromadzone w rejestrze udostępnia się na wniosek za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
7 Rozdział 4a dodany przez art. 1 pkt 26 ustawy z dnia 20 kwietnia 2021 r. (Dz.U.2021.868) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2022 r.