Rozdział 4a - Zasady prowadzenia centralnego rejestru oszczędności energii finalnej - Efektywność energetyczna.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2021.2166 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 września 2023 r.

Rozdział  4a  7

Zasady prowadzenia centralnego rejestru oszczędności energii finalnej

1. 
Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy prowadzi centralny rejestr oszczędności energii finalnej, zwany dalej "rejestrem", oraz jest administratorem danych zgromadzonych w tym rejestrze.
2. 
W rejestrze są gromadzone dane oraz informacje dotyczące wysokości uzyskanej oszczędności energii finalnej.
3. 
Rejestr zawiera:
1)
informacje dotyczące:
a)
przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej zrealizowanych za pomocą środków alternatywnych, o których mowa w art. 18 ust. 3, oraz ilości uzyskanej w wyniku ich realizacji oszczędności energii finalnej, w tym:
rodzaju przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej,
kwoty dofinansowania przedsięwzięcia,
formy dofinansowania przedsięwzięcia,
okresu uzyskiwania oszczędności energii,
ilości uzyskanych średniorocznych oszczędności energii finalnej, wyrażonej w tonach oleju ekwiwalentnego na rok,
sposobu potwierdzenia oszczędności, o których mowa w tiret piątym,
daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji przedsięwzięcia,
b)
łącznej ilości oszczędności energii finalnej uzyskanej do 2030 r.;
2)
wykaz osób upoważnionych, o których mowa w art. 35b ust. 4, zwany dalej "wykazem";
3)
dane instytucji, o których mowa w art. 18 ust. 5, w tym:
a)
nazwę instytucji oraz adres jej siedziby,
b)
adres poczty elektronicznej.
4. 
Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a tiret pierwsze i szóste, gromadzonych w rejestrze oraz sposób uwierzytelniania osób upoważnionych wpisanych do wykazu, mając na względzie użyteczność tych informacji, funkcjonalność rejestru oraz zapewnienie bezpieczeństwa rejestru i ochrony zgromadzonych w nim informacji.
5. 
Rejestr jest prowadzony z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 670).
1. 
Dane wprowadza się do rejestru za pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego ten rejestr. Wprowadzenie danych jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na ich przetwarzanie.
2. 
Dane wprowadza się do rejestru przez pobranie danych zgromadzonych w tym rejestrze, ich weryfikację oraz wpisanie do rejestru nowych danych. System teleinformatyczny obsługujący rejestr zapewnia automatyczną archiwizację wcześniej wprowadzonych danych do rejestru.
3. 
Uprawnionymi do wprowadzania danych i informacji do rejestru są:
1)
Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy - jako administrator danych,
2)
minister właściwy do spraw klimatu,
3)
minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego,
4)
minister właściwy do spraw finansów publicznych,
5)
Centrum Unijnych Projektów Transportowych,
6)
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
7)
wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
8)
jednostki samorządu terytorialnego,
9)
Bank Ochrony Środowiska,
10)
Bank Gospodarstwa Krajowego,
11)
instytucje, o których mowa w art. 18 ust. 5

- zwane dalej "podmiotami uprawnionymi".

4. 
Podmioty uprawnione, o których mowa w ust. 3 pkt 2-11, wyznaczają osoby upoważnione do wprowadzania w ich imieniu danych i informacji do rejestru. Dane osób upoważnionych gromadzi się w wykazie.
5. 
Dane osób upoważnionych wpisuje się do wykazu na wniosek:
1)
dyrektora departamentu - w przypadku podmiotów, o których mowa w ust. 3 pkt 2-4;
2)
dyrektora - w przypadku podmiotu, o którym mowa w ust. 3 pkt 5;
3)
prezesa - w przypadku podmiotów, o których mowa w ust. 3 pkt 6, 7, 9 i 10;
4)
sekretarza województwa, sekretarza powiatu albo wójta, burmistrza lub prezydenta miasta - w przypadku podmiotów, o których mowa w ust. 3 pkt 8;
5)
właściwego organu lub osoby upoważnionej do reprezentowania instytucji - w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 11.
6. 
Wykaz zawiera:
1)
imię i nazwisko oraz stanowisko osoby upoważnionej;
2)
adres do korespondencji, w tym adres poczty elektronicznej osoby upoważnionej.
7. 
Wniosek o wpis danych osób upoważnionych do wykazu oraz wniosek o zmianę danych zawartych w wykazie zawiera dane, o których mowa w ust. 6.
8. 
Dyrektor IOŚ-PIB przyznaje osobie upoważnionej dostęp do systemu teleinformatycznego obsługującego rejestr. Osobie upoważnionej przez podmiot uprawniony, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, zapewnia się dostęp do informacji zgromadzonych w tym rejestrze oraz informacji archiwalnych wprowadzonych do rejestru. Osobom upoważnionym przez podmioty uprawnione, o których mowa w ust. 3 pkt 3-11, zapewnia się dostęp do informacji zgromadzonych w tym rejestrze oraz informacji archiwalnych wprowadzonych do rejestru przez osoby upoważnione przez te podmioty.
9. 
Zmiana danych, o których mowa w ust. 6, następuje na wniosek podmiotów, o których mowa w ust. 5, składany za pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego rejestr, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.
10. 
Wnioski, o których mowa w ust. 7, składa się przy użyciu formularza elektronicznego udostępnionego pod adresem elektronicznym wskazanym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego.
11. 
Minister właściwy do spraw klimatu udostępnia wzory wniosków, o których mowa w ust. 7, w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu obsługującego tego ministra, kierując się potrzebą zapewniania sprawności procesu wprowadzania danych do rejestru.
12. 
Dane, o których mowa w ust. 6, przechowuje się do czasu dokonania zmiany, o której mowa w ust. 9.
13. 
Informacje, o których mowa w art. 35a ust. 3 pkt 1 i 3, przechowuje się nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2035 r.

Informacje zgromadzone w rejestrze udostępnia się na wniosek za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

7 Rozdział 4a dodany przez art. 1 pkt 26 ustawy z dnia 20 kwietnia 2021 r. (Dz.U.2021.868) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2022 r.