Rozdział 3 - Raporty bieżące, informacje bieżące i sprawozdania okresowe funduszy inwestycyjnych - Okresowe sprawozdania oraz bieżące informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej towarzystw funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych dostarczanych przez te podmioty Komisji Nadzoru Finansowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.156.1235

Akt utracił moc
Wersja od: 23 września 2009 r.

Rozdział  3

Raporty bieżące, informacje bieżące i sprawozdania okresowe funduszy inwestycyjnych

Raporty bieżące funduszy inwestycyjnych otwartych i specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych

§  9. 
1. 
Fundusz inwestycyjny otwarty oraz specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty jest obowiązany do przekazywania, w formie raportu bieżącego, informacji o:
1)
każdorazowym zmniejszeniu wartości aktywów netto funduszu poniżej: 2.500.000 zł, 2.400.000 zł, 2.300.000 zł, 2.200.000 zł i 2.100.000 zł oraz o osiągnięciu lub przekroczeniu powyższych wartości;
2)
zawieszeniu lub wznowieniu zbywania jednostek uczestnictwa przez fundusz;
3)
zawieszeniu lub wznowieniu odkupywania jednostek uczestnictwa przez fundusz;
4)
błędnej wycenie wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa;
5)
niedokonaniu wyceny wartości aktywów funduszu w terminach określonych w statucie funduszu;
6)
utracie w wyniku zdarzeń losowych aktywów o wartości przekraczającej:
a)
10 % wartości aktywów funduszu - w przypadku funduszu, którego aktywa są nie wyższe niż 30.000.000 zł,
b)
5 % wartości aktywów funduszu - w przypadku funduszu, którego aktywa są wyższe niż 30.000.000 zł;
7)
przekroczeniu ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu funduszu i zwiększaniu tego przekroczenia, z wyłączeniem przypadków, w których to przekroczenie lub jego zwiększenie spowodowane było wyłącznie przez:
a)
zmiany cen, kursów lub wartości składników lokat posiadanych przez fundusz,
b)
zmiany wartości aktywów funduszy występujące w okresie pomiędzy zawarciem transakcji nabycia składnika lokat, innego niż składnik lub składniki, których dotyczy przekroczenie bądź zwiększenie przekroczenia, a jej rozliczeniem, związane z obowiązkiem jej ujęcia w księgach rachunkowych w dacie zawarcia umowy,
c)
zmiany wartości aktywów funduszy wynikające z transakcji przy zobowiązaniu się funduszu do odkupu dotyczącej składnika lokat innego niż składnik lub składniki, których dotyczy przekroczenie bądź zwiększenie przekroczenia,
d)
zmiany wartości aktywów funduszu wywołane poprzez zmiany w kapitale wpłaconym lub wypłaconym,

a także o stanie dostosowania aktywów funduszu do ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu funduszu;

8)
nabyciu lub odkupieniu jednostek uczestnictwa albo nabyciu lub wykupieniu certyfikatów inwestycyjnych innych funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez to samo towarzystwo;
9)
zaciągnięciu pożyczki lub kredytu w wysokości powodującej przekroczenie, łącznie z już zaciągniętymi pożyczkami i kredytami:
a)
5 % wartości aktywów netto funduszu, z zastrzeżeniem lit. b,
b)
35 % wartości aktywów netto specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, stosującego zasady i ograniczenia inwestycyjne określone dla funduszu inwestycyjnego zamkniętego,
c)
o każdym przekroczeniu wielokrotności progu, o którym mowa w lit. a,
d)
o każdym przekroczeniu o każde kolejne 20 % wartości aktywów netto progu, o którym mowa w lit. b;
10)
podjęciu przez radę inwestorów uchwały o rozwiązaniu funduszu;
11)
dokonaniu ogłoszeń o zamiarze dokonania podziału lub połączenia jednostek uczestnictwa oraz o dokonaniu podziału lub połączenia jednostek uczestnictwa;
12)
zmianie niektórych danych charakteryzujących fundusz obejmujących:
a)
nazwę funduszu lub subfunduszu,
b)
szczególny typ funduszu,
c)
rodzaj funduszu;
13)
niezatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego funduszu;
14)
podjęciu decyzji w sprawie połączenia ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego utworzonego funduszu za bieżący okres sprawozdawczy z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za następny okres sprawozdawczy;
15)
wszczęciu postępowania sądowego przeciwko funduszowi;
16)
utworzeniu subfunduszu;
17)
połączeniu subfunduszy;
18)
zamiarze likwidacji subfunduszu;
19)
likwidacji subfunduszu;
20)
rozpoczęciu albo zakończeniu zbywania jednostek uczestnictwa na terytorium państwa członkowskiego;
21)
zgłoszonych funduszowi przez właściwe organy nadzoru państwa członkowskiego nieprawidłowościach w jego działalności;
22)
zawarciu umowy darowizny wraz z załączoną kopią umowy, w formacie PDF;
23)
ustanowieniu zastawu na aktywach funduszu, jeżeli łączna kwota zastawionych aktywów przekracza 5 % aktywów funduszu, wraz z załączoną kopią umowy, w formacie PDF.
2. 
Fundusz przekazuje raport o przekroczeniu ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu również w przypadku przekroczenia tych ograniczeń spowodowanego przez rozliczenie transakcji, o której mowa w ust. 1 pkt 7 lit. b i c, w przypadku gdy w dniu zawarcia tej transakcji miało miejsce dostosowanie przekroczenia ograniczenia inwestycyjnego, które spowodowało uprzednio powstanie obowiązku przekazania raportu bieżącego na podstawie ust. 1 pkt 7. Przepis ust. 1 pkt 7 odnoszący się do stanu dostosowania aktywów funduszu do wymagań określonych w ustawie lub statucie stosuje się odpowiednio.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę oraz przyczynę zmniejszenia wartości aktywów netto poniżej każdego poziomu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;
2)
rodzaj działań, jakie fundusz podjął lub podejmie w celu zwiększenia wartości aktywów netto funduszu;
3)
aktualną liczbę uczestników funduszu;
4)
datę oraz sposób osiągnięcia lub przekroczenia każdego poziomu wartości aktywów netto, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
4. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę zawieszenia lub wznowienia zbywania jednostek uczestnictwa;
2)
wartość aktywów netto funduszu, po której przekroczeniu nastąpiło zawieszenie zbywania jednostek uczestnictwa;
3)
termin, do którego obowiązuje zawieszenie zbywania jednostek uczestnictwa.
5. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 3, raport bieżący powinien zawierać:
1)
w przypadku zawieszenia odkupywania jednostek uczestnictwa:
a)
datę zawieszenia odkupywania jednostek uczestnictwa,
b)
wskazanie przyczyny zawieszenia odkupywania jednostek uczestnictwa,
c)
informację o sumie wartości odkupionych przez fundusz jednostek uczestnictwa w okresie dwóch tygodni przed podjęciem decyzji o zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa,
d)
informację o sumie wartości jednostek uczestnictwa, których odkupienia zażądano w okresie dwóch tygodni przed podjęciem decyzji o zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa,
e)
wartość aktywów funduszu w dniu podjęcia decyzji o zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa,
f)
termin, do którego obowiązuje zawieszenie odkupywania jednostek uczestnictwa;
2)
w przypadku wznowienia odkupywania jednostek uczestnictwa:
a)
datę wznowienia odkupywania jednostek uczestnictwa,
b)
wartość aktywów funduszu w dniu podjęcia decyzji o wznowieniu odkupywania jednostek uczestnictwa.
6. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę błędnej wyceny wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa;
2)
wartość błędnie wycenionej jednostki uczestnictwa oraz wartość prawidłowo wycenionej jednostki uczestnictwa;
3)
wskazanie przyczyny powstania błędu w wycenie wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa, a w przypadku gdy:
a)
błąd został popełniony wskutek niezastosowania się pracowników do obowiązujących procedur - do raportu należy dołączyć kopie, w formacie PDF, części dokumentu procedury, z której niezastosowaniem związane było powstanie błędnej wyceny, oraz zwięzły opis przyczyn niezastosowania się pracownika do tej procedury,
b)
błąd został popełniony w wyniku nieprawidłowego funkcjonowania systemu informatycznego służącego do prowadzenia rachunkowości funduszu inwestycyjnego - do raportu należy dołączyć dokładny opis zaistniałej nieprawidłowości, a w przypadku gdy z okoliczności wynika, że błąd został spowodowany umyślnie przez pracownika, wraz ze wskazaniem osób odpowiedzialnych za jego zaistnienie,
c)
błąd został popełniony w wyniku pomyłki pracownika, przy czym nie zostały przekroczone postanowienia procedur wewnętrznych - w raporcie należy wskazać charakter pomyłki;
4)
wskazanie, czy tego rodzaju błąd miał miejsce w przeszłości, z opisem podjętych wówczas działań;
5)
wskazanie sposobu rozliczenia skutków błędu w wycenie wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa z uczestnikami funduszu, którym zbyto lub od których odkupiono jednostki uczestnictwa po niewłaściwie wyliczonej cenie;
6)
informację o decyzjach podjętych w celu zapobieżenia powstaniu podobnych błędów w dalszej działalności funduszu;
7)
liczbę jednostek uczestnictwa zbytych i odkupionych przez fundusz w oparciu o błędną wycenę aktywów.
7. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę niedokonania wyceny wartości aktywów funduszu;
2)
wskazanie przyczyny niedokonania wyceny wartości aktywów funduszu;
3)
wskazanie, czy tego rodzaju niedokonanie miało miejsce w przeszłości, z opisem podjętych wówczas działań;
4)
informację o działaniach, jakie towarzystwo podjęło lub zamierza podjąć w celu zapobieżenia powstaniu podobnych sytuacji w dalszej działalności funduszu.
8. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę wystąpienia zdarzenia losowego powodującego utratę aktywów, charakter zdarzenia oraz rodzaj utraconych aktywów;
2)
aktualną wartość utraconych aktywów oraz wartość aktywów funduszu przed i po uwzględnieniu utraty aktywów;
3)
przewidywane konsekwencje utraty aktywów dla dalszej działalności funduszu.
9. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 i ust. 2, raport bieżący sporządza się w formie zestawienia obejmującego przedstawione w porządku chronologicznym informacje o przekroczeniach ograniczeń inwestycyjnych, zwiększeniach tych przekroczeń oraz o dostosowaniu stanu aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie, które wystąpiły w danym dniu, a także informacje o wszystkich przekroczeniach oraz o zwiększeniach tych przekroczeń, które wystąpiły w dniach poprzedzających ten dzień, a nie zostały dostosowane do wymagań określonych w ustawie lub statucie, na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia. Fundusz przekazuje raport z chwilą wystąpienia jednego ze zdarzeń: przekroczenia ograniczeń inwestycyjnych, zwiększenia przekroczenia lub dostosowania stanu aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie.
10. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę nabycia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych;
2)
nazwę funduszu, którego jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne zostały nabyte;
3)
liczbę i cenę nabycia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych;
4)
procentowy udział tych jednostek lub certyfikatów inwestycyjnych w stosunku do ogólnej liczby jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych funduszu, od którego je nabyto w ramach danej transakcji;
5)
łączny procentowy udział wszystkich nabytych jednostek lub certyfikatów inwestycyjnych w stosunku do ogólnej liczby jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych funduszu.
11. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, raport bieżący powinien zawierać:
1)
wskazanie stron umowy pożyczki lub kredytu oraz daty i celu jej zawarcia;
2)
firmę (nazwę) i siedzibę podmiotu udzielającego pożyczki lub kredytu;
3)
wysokość pożyczki lub kredytu;
4)
termin zwrotu pożyczki lub kredytu;
5)
obciążenie majątku związane z pożyczką lub kredytem;
6)
procentowy udział łącznej wysokości zaciągniętych przez fundusz pożyczek lub kredytów w stosunku do wartości aktywów netto funduszu po zaciągnięciu pożyczki lub kredytu.
12. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę podjęcia uchwały o rozwiązaniu funduszu;
2)
kopię uchwały, w formacie PDF, i jej uzasadnienie.
13. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 11, raport bieżący powinien zawierać:
1)
planowaną datę podziału albo połączenia jednostek uczestnictwa oraz datę dokonania podziału albo połączenia jednostek uczestnictwa;
2)
wartość jednostki uczestnictwa przed podziałem albo połączeniem i po podziale albo połączeniu oraz proporcje podziału albo połączenia.
14. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, raport bieżący powinien zawierać:
1)
w przypadku zmiany nazwy funduszu lub subfunduszu - nową nazwę wraz z informacją, od kiedy obowiązuje;
2)
w przypadku zmiany szczególnego typu funduszu - wskazanie nowego typu funduszu wraz z datą, od której zmiana wchodzi w życie;
3)
w przypadku zmiany rodzaju funduszu - wskazanie nowego rodzaju funduszu wraz z datą, od której zmiana wchodzi w życie.
15. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 13, raport bieżący powinien zawierać informację o przyczynach niezatwierdzenia sprawozdania finansowego funduszu.
16. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 15, raport bieżący powinien zawierać kopię pozwu, w formacie PDF, wraz z informacją o dacie doręczenia pozwu.
17. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 16, raport bieżący powinien zawierać:
1)
nazwę oraz datę utworzenia subfunduszu;
2)
datę przydziału jednostek uczestnictwa związanych z subfunduszem;
3)
datę wpisania subfunduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych.
18. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 17, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę dokonania przydziału jednostek uczestnictwa subfunduszu przejmującego uczestnikom subfunduszu przejmowanego;
2)
wartość aktywów netto na jednostkę uczestnictwa subfunduszu przejmującego w chwili dokonania przydziału jednostek uczestnictwa subfunduszu przejmującego uczestnikom subfunduszu przejmowanego;
3)
wartość aktywów i zobowiązań subfunduszu przejmowanego w chwili dokonania przydziału jednostek uczestnictwa subfunduszu przejmującego uczestnikom subfunduszu przejmowanego;
4)
datę wykreślenia subfunduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych.
19. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, raport bieżący powinien zawierać:
1)
wskazanie planowanej daty rozpoczęcia likwidacji subfunduszu;
2)
wskazanie przesłanek likwidacji subfunduszu;
3)
planowany harmonogram likwidacji subfunduszu.
20. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę rozpoczęcia likwidacji subfunduszu;
2)
zmiany w harmonogramie likwidacji subfunduszu;
3)
datę zakończenia likwidacji subfunduszu;
4)
datę wykreślenia subfunduszu z rejestru funduszy inwestycyjnych.
21. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 20, raport bieżący powinien zawierać:
1)
wskazanie państwa członkowskiego;
2)
datę rozpoczęcia, zmiany zakresu lub zakończenia zbywania jednostek uczestnictwa;
3)
określenie zmian w zakresie zbywania jednostek uczestnictwa.
22. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 21, raport bieżący powinien zawierać:
1)
wskazanie nieprawidłowości;
2)
wskazanie organu, który zgłosił nieprawidłowości;
3)
szczegółowy opis przyczyn nieprawidłowości;
4)
datę wystąpienia nieprawidłowości;
5)
datę zgłoszenia funduszowi nieprawidłowości przez właściwy organ nadzoru państwa członkowskiego;
6)
szczegółowy opis działań podjętych w celu usunięcia nieprawidłowości.
§  10. 
Fundusz inwestycyjny otwarty lub specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty, będący funduszem z wydzielonymi subfunduszami, jest obowiązany przesyłać informacje, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 4, 5, 8, 9, 11, 15-19, oddzielnie dla każdego subfunduszu, którego informacja dotyczy, z zastrzeżeniem § 3 ust. 7, a informacje, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 2, 3, 6, 7, 22 i 23, oddzielnie dla funduszu i każdego z subfunduszy.

Raporty bieżące funduszy inwestycyjnych zamkniętych

§  11. 
1. 
Fundusz inwestycyjny zamknięty jest obowiązany, z zastrzeżeniem § 12, do przekazywania w formie raportu bieżącego informacji o:
1)
błędnej wycenie wartości aktywów netto funduszu przypadającej na certyfikat inwestycyjny;
2)
niedokonaniu wyceny wartości aktywów funduszu w terminach określonych w statucie funduszu;
3)
zmianie jednostek zależnych od funduszu;
4)
utracie przez fundusz lub jednostkę od niego zależną, w wyniku zdarzeń losowych, aktywów o wartości przekraczającej 10 % wartości aktywów funduszu;
5)
przekroczeniu ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu funduszu i zwiększaniu tego przekroczenia, z wyłączeniem przypadków, w których to przekroczenie lub jego zwiększenie spowodowane było wyłącznie przez:
a)
zmiany cen, kursów lub wartości składników lokat posiadanych przez fundusz,
b)
zmiany wartości aktywów funduszy występujące w okresie pomiędzy zawarciem transakcji nabycia składnika lokat, innego niż składnik lub składniki, których dotyczy przekroczenie bądź zwiększenie przekroczenia, a jej rozliczeniem, związane z obowiązkiem jej ujęcia w księgach rachunkowych w dacie zawarcia umowy,
c)
zmiany wartości aktywów funduszy wynikające z transakcji przy zobowiązaniu się funduszu do odkupu dotyczącej składnika lokat innego niż składnik lub składniki, których dotyczy przekroczenie bądź zwiększenie przekroczenia,
d)
zmiany wartości aktywów funduszu wywołane poprzez zmiany w kapitale wpłaconym lub wypłaconym,

a także o stanie dostosowania aktywów funduszu do ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu funduszu;

6)
udzieleniu przez fundusz poręczenia kredytu, pożyczki lub innego zobowiązania albo udzieleniu gwarancji, jeżeli wartość poręczenia lub gwarancji stanowi równowartość co najmniej 10 % wartości aktywów netto funduszu;
7)
wszczęciu przed sądem, organem właściwym dla postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej postępowania dotyczącego zobowiązań lub wierzytelności funduszu, których wartość stanowi co najmniej 10 % wartości aktywów netto funduszu;
8)
zamiarze podziału albo połączenia certyfikatów inwestycyjnych;
9)
dokonaniu podziału albo połączenia certyfikatów inwestycyjnych;
10)
wykupieniu certyfikatów inwestycyjnych;
11)
wypłacie dochodów lub przychodów ze zbycia lokat;
12)
niedokonaniu w terminie wpłaty do funduszu przez uczestnika, któremu certyfikaty inwestycyjne zostały wydane bez opłacenia całości ceny emisyjnej;
13)
wyznaczeniu daty zgromadzenia inwestorów funduszu inwestycyjnego zamkniętego wraz z przytoczeniem treści uchwały towarzystwa funduszy inwestycyjnych w tej sprawie;
14)
podjęciu przez radę inwestorów albo zgromadzenie inwestorów uchwały o rozwiązaniu funduszu;
15)
niezatwierdzeniu przez zgromadzenie inwestorów funduszu albo walne zgromadzenie akcjonariuszy towarzystwa rocznego sprawozdania finansowego;
16)
utworzeniu nowego subfunduszu;
17)
zamiarze likwidacji subfunduszu;
18)
likwidacji subfunduszu;
19)
zmianie składu portfela funduszu portfelowego;
20)
zawarciu umowy, o której mowa w art. 185 ust. 6 ustawy, albo jej wypowiedzeniu, albo rozwiązaniu;
21)
zawarciu umowy o zarządzanie sekurytyzowanymi wierzytelnościami albo jej wypowiedzeniu, albo rozwiązaniu;
22)
zakończeniu zapisów na certyfikaty inwestycyjne i przydziale certyfikatów;
23)
niedojściu emisji do skutku;
24)
odstąpieniu od przeprowadzenia emisji;
25)
wniesieniu do funduszu papierów wartościowych lub udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością;
26)
podjęciu decyzji w sprawie połączenia ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego utworzonego funduszu za bieżący okres sprawozdawczy z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za następny okres sprawozdawczy;
27)
sporządzeniu warunków emisji;
28)
emisji obligacji;
29)
zmianie niektórych danych charakteryzujących fundusz obejmujących:
a)
nazwę funduszu lub subfunduszu,
b)
szczególny typ funduszu,
c)
rodzaj funduszu;
30)
zawarciu umowy darowizny wraz z załączoną kopią umowy, w formacie PDF;
31)
ustanowieniu zastawu na aktywach funduszu, jeżeli łączna kwota zastawionych aktywów przekracza 5 % aktywów funduszu, wraz z załączoną kopią umowy, w formacie PDF;
32)
wartości aktywów netto i wartości aktywów netto na certyfikat inwestycyjny w dniu wyceny.
2. 
Fundusz przekazuje raport o przekroczeniu ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu również w przypadku przekroczenia tych ograniczeń spowodowanego przez rozliczenie transakcji, o której mowa w ust. 1 pkt 5 lit. b i c, w przypadku gdy w dniu zawarcia tej transakcji miało miejsce dostosowanie przekroczenia ograniczenia inwestycyjnego, które spowodowało uprzednio powstanie obowiązku przekazania raportu bieżącego na podstawie ust. 1 pkt 5. Przepis ust. 1 pkt 5 odnoszący się do stanu dostosowania aktywów funduszu do wymagań określonych w ustawie lub statucie stosuje się odpowiednio.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę błędnej wyceny wartości aktywów netto funduszu przypadającej na certyfikat inwestycyjny;
2)
wartość błędnie wycenionych aktywów netto funduszu przypadającą na certyfikat inwestycyjny;
3)
wartość prawidłowo wycenionych aktywów netto funduszu przypadającą na certyfikat inwestycyjny;
4)
przyczyny powstania błędu w wycenie wartości aktywów netto przypadającej na certyfikat inwestycyjny, a w przypadku gdy:
a)
błąd został popełniony wskutek niezastosowania się pracowników do obowiązujących procedur - do raportu należy dołączyć kopie, w formacie PDF, części dokumentu procedury, z której niezastosowaniem związane było powstanie błędnej wyceny, oraz zwięzły opis przyczyn niezastosowania się pracownika do tej procedury,
b)
błąd został popełniony w wyniku nieprawidłowego funkcjonowania systemu informatycznego służącego do prowadzenia rachunkowości funduszu inwestycyjnego - należy do raportu dołączyć dokładny opis zaistniałej nieprawidłowości, a w przypadku gdy z okoliczności wynika, że błąd został spowodowany umyślnie przez pracownika, wraz ze wskazaniem osób odpowiedzialnych za jego zaistnienie,
c)
błąd został popełniony w wyniku pomyłki pracownika, przy czym nie zostały przekroczone postanowienia procedur wewnętrznych - w raporcie należy wskazać charakter pomyłki;
5)
wskazanie, czy tego rodzaju błąd miał miejsce w przeszłości, z opisem podjętych wówczas działań;
6)
sposób rozliczenia skutków błędu z uczestnikami funduszu zamkniętego, od których fundusz wykupił certyfikaty inwestycyjne po niewłaściwie wyliczonej wartości aktywów netto przypadającej na certyfikat inwestycyjny.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę, w której upłynął termin dokonania obowiązkowej wyceny wartości aktywów funduszu;
2)
wskazanie przyczyny niedokonania wyceny wartości aktywów funduszu;
3)
wskazanie, czy tego rodzaju niedokonanie miało miejsce w przeszłości, z opisem podjętych wówczas działań;
4)
informację o działaniach, jakie towarzystwo podjęło lub zamierza podjąć w celu zapobieżenia powstaniu podobnych sytuacji w dalszej działalności funduszu.
5. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, raport bieżący powinien zawierać:
1)
listę jednostek zależnych ze wskazaniem firmy, siedziby i kraju siedziby oraz adresu jednostki zależnej;
2)
wskazanie charakteru zależności.
6. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, raport bieżący powinien zawierać:
1)
nazwę podmiotu, którego zdarzenie dotyczy;
2)
datę wystąpienia zdarzenia;
3)
charakter zdarzenia;
4)
charakterystykę utraconych aktywów;
5)
wartość ewidencyjną i szacunkową wartość rynkową utraconych aktywów;
6)
opis przewidywanych skutków utraty aktywów dla dalszej działalności funduszu lub jednostki od niego zależnej.
7. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 i ust. 2, raport bieżący sporządza się w formie zestawienia obejmującego przedstawione w porządku chronologicznym informacje o przekroczeniach ograniczeń inwestycyjnych, zwiększeniach tych przekroczeń oraz o dostosowaniu stanu aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie, które wystąpiły w danym dniu, a także informacje o wszystkich przekroczeniach oraz o zwiększeniach tych przekroczeń, które wystąpiły w dniach poprzedzających ten dzień, a nie zostały dostosowane do wymagań określonych w ustawie lub statucie, na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia. Fundusz przekazuje raport z chwilą wystąpienia jednego ze zdarzeń: przekroczenia ograniczeń inwestycyjnych, zwiększenia przekroczenia lub dostosowania stanu aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie.
8. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, raport bieżący powinien zawierać:
1)
firmę (nazwę) podmiotu, któremu zostało udzielone poręczenie lub gwarancja;
2)
łączną kwotę kredytu, pożyczki lub innego zobowiązania, które w całości lub w części zostało odpowiednio poręczone lub zabezpieczone gwarancją, wraz ze wskazaniem wysokości poręczenia lub gwarancji udzielonej przez fundusz;
3)
okres, na jaki zostały udzielone poręczenie lub gwarancja;
4)
warunki finansowe, na jakich poręczenie lub gwarancja zostały udzielone, z określeniem wynagrodzenia funduszu za udzielenie poręczenia lub gwarancji;
5)
charakter powiązań pomiędzy funduszem a podmiotem, który zaciągnął kredyt lub pożyczkę.
9. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, raport bieżący powinien zawierać:
1)
przedmiot postępowania;
2)
wartość przedmiotu sporu;
3)
datę wszczęcia postępowania;
4)
oznaczenie stron wszczętego postępowania;
5)
stanowisko funduszu.
10. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8, raport bieżący powinien określać planowaną datę oraz sposób dokonania podziału albo połączenia certyfikatów inwestycyjnych.
11. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę podziału albo połączenia certyfikatów inwestycyjnych;
2)
liczbę certyfikatów inwestycyjnych przed podziałem albo połączeniem i po podziale albo połączeniu;
3)
wartość aktywów netto funduszu przypadającą na certyfikat inwestycyjny przed i po podziale albo połączeniu.
12. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę zakończenia wykupywania certyfikatów inwestycyjnych;
2)
liczbę certyfikatów inwestycyjnych przedstawionych do wykupienia w okresie wykupywania;
3)
liczbę certyfikatów inwestycyjnych funduszu pozostałą po zakończeniu wykupywania certyfikatów inwestycyjnych;
4)
wartość aktywów netto przypadającą na certyfikat inwestycyjny, po której dokonano wykupu certyfikatów inwestycyjnych.
13. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 11, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę dokonania wypłaty dochodów lub przychodów ze zbycia lokat;
2)
określenie kwoty podlegającej wypłacie;
3)
określenie procentowego udziału wypłaconej kwoty w wartości aktywów funduszu;
4)
opis wpływu dokonania wypłaty na wartość aktywów, wartość aktywów netto oraz wartość aktywów netto na certyfikat inwestycyjny;
5)
wskazanie składników lokat, z których zbyciem związana była wypłata przychodów.
14. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę, w której upłynął termin do dokonania wpłaty na certyfikaty;
2)
wskazanie uczestnika, który nie dokonał wpłaty na certyfikaty w terminie;
3)
liczbę certyfikatów nieopłaconych, które są w posiadaniu tego uczestnika;
4)
wysokość wpłaty, która powinna być dokonana.
15. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 13, raport bieżący powinien zawierać datę podjęcia uchwały wraz z przytoczeniem jej treści oraz uzasadnienia.
16. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 14, raport bieżący powinien zawierać datę podjęcia uchwały wraz z przytoczeniem jej treści oraz uzasadnienia.
17. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 15, raport bieżący powinien zawierać informację o przyczynach niezatwierdzenia sprawozdania finansowego funduszu.
18. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 16, raport bieżący powinien zawierać:
1)
oznaczenie subfunduszu oraz datę jego utworzenia;
2)
datę wpisania subfunduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych.
19. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 17, raport bieżący powinien zawierać:
1)
wskazanie planowanej daty rozpoczęcia likwidacji subfunduszu;
2)
wskazanie przesłanek likwidacji subfunduszu;
3)
planowany harmonogram likwidacji subfunduszu.
20. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę rozpoczęcia likwidacji subfunduszu;
2)
zmiany w harmonogramie likwidacji subfunduszu;
3)
datę zakończenia likwidacji subfunduszu;
4)
datę wykreślenia subfunduszu z rejestru funduszy inwestycyjnych.
21. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę zmiany składu portfela;
2)
przyczyny zmiany składu portfela;
3)
wskazanie składników portfela, których dotyczyły zmiany, oraz zakresu zmian.
22. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 20, raport bieżący powinien zawierać:
1)
firmę (nazwę) podmiotu, z którym zawarto lub rozwiązano umowę albo z którym umowa została wypowiedziana;
2)
datę zawarcia, rozwiązania albo wypowiedzenia umowy;
3)
przyczyny rozwiązania albo wypowiedzenia umowy;
4)
przedmiot umowy;
5)
charakter powiązań istniejących pomiędzy funduszem a podmiotem, z którym zawarto lub rozwiązano umowę albo z którym umowa została wypowiedziana.
23. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 21, raport bieżący powinien zawierać:
1)
firmę (nazwę) podmiotu, z którym zawarto lub rozwiązano umowę albo z którym umowa została wypowiedziana;
2)
datę zawarcia, rozwiązania albo wypowiedzenia umowy;
3)
przyczyny rozwiązania albo wypowiedzenia umowy;
4)
przedmiot umowy;
5)
charakter powiązań istniejących pomiędzy funduszem a podmiotem, z którym zawarto lub rozwiązano umowę albo z którym umowa została wypowiedziana.
24. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 22, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę rozpoczęcia i zakończenia przyjmowania zapisów na certyfikaty inwestycyjne;
2)
datę przydziału certyfikatów inwestycyjnych;
3)
liczbę certyfikatów inwestycyjnych będących przedmiotem zapisów;
4)
oznaczenie emisji i serii certyfikatów inwestycyjnych;
5)
liczbę certyfikatów inwestycyjnych, na które złożono zapisy;
6)
liczbę certyfikatów inwestycyjnych, które zostały przydzielone;
7)
ceny, po jakiej certyfikaty inwestycyjne były obejmowane;
8)
firmy (nazwy) subemitentów albo podmiotów, które zobowiązały się w umowie z towarzystwem lub funduszem do objęcia na własny rachunek całości lub części certyfikatów będących przedmiotem emisji, wraz z określeniem liczby certyfikatów inwestycyjnych, które objęli w wykonaniu umowy, oraz określeniem faktycznej ceny jednostki certyfikatu inwestycyjnego (cena emisyjna po odliczeniu wynagrodzenia za objęcie jednostki certyfikatu w wykonaniu umowy);
9)
wartość zebranych wpłat do funduszu;
10)
łączne określenie wysokości kosztów, które zostały zaliczone do kosztów emisji, ze wskazaniem wysokości kosztów według ich tytułów, w podziale co najmniej na:
a)
koszty przygotowania i przeprowadzenia zapisów na certyfikaty inwestycyjne,
b)
koszty wynagrodzenia subemitentów albo podmiotów, o których mowa w pkt 8, oddzielnie dla każdego subemitenta albo podmiotu.
25. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 23, raport bieżący powinien zawierać:
1)
oznaczenie serii i emisji;
2)
łączną wartość wpłat do funduszu na certyfikaty danej emisji;
3)
przyczynę niedojścia emisji do skutku;
4)
datę rozpoczęcia i zakończenia zwrotu wpłat.
26. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 24, raport bieżący powinien zawierać:
1)
oznaczenie serii i emisji;
2)
informację o przyczynach odstąpienia od przeprowadzenia emisji.
27. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, raport bieżący powinien zawierać:
1)
łączną wartość wniesionych do funduszu papierów wartościowych (z wyszczególnieniem papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym albo wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu);
2)
wskazanie nazw, kodów oraz innych cech jednoznacznie identyfikujących wniesione papiery wartościowe lub udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością;
3)
łączną wartość wniesionych do funduszu udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością;
4)
daty dokonania czynności, o których mowa w pkt 1 i 2;
5)
określenie skutków wpłat do funduszu w papierach wartościowych i udziałach w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością na politykę inwestycyjną funduszu.
28. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 27, raport bieżący powinien zawierać:
1)
warunki emisji;
2)
przytoczenie treści zmian w warunkach emisji;
3)
datę dokonania zmian w warunkach emisji.
29. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 28, raport bieżący powinien zawierać:
1)
cel emisji obligacji, jeżeli został określony;
2)
określenie rodzaju emitowanych obligacji;
3)
wielkość emisji;
4)
wartość nominalną i cenę emisyjną obligacji lub sposób jej ustalenia;
5)
warunki wykupu i warunki wypłaty oprocentowania obligacji;
6)
formę i wysokość zabezpieczenia obligacji z oznaczeniem podmiotu udzielającego zabezpieczenia;
7)
informację o niedojściu emisji do skutku z powodu nieosiągnięcia progu emisji;
8)
informację o zmianie banku-reprezentanta;
9)
informację o znaczącej zmianie przedmiotu zabezpieczenia ustanowionego w związku z emisją, z określeniem przyczyn tej zmiany;
10)
informację o nabyciu przez fundusz obligacji w celu ich umorzenia;
11)
informację o zastosowaniu przez bank-reprezentanta środków mających na celu ochronę praw obligatariuszy - wraz ze wskazaniem tych środków.
30. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 29, raport bieżący powinien zawierać:
1)
w przypadku zmiany nazwy funduszu lub subfunduszu - nową nazwę wraz ze wskazaniem, od kiedy obowiązuje;
2)
w przypadku zmiany szczególnego typu funduszu - wskazanie nowego typu funduszu wraz ze wskazaniem daty, od której zmiana wchodzi w życie;
3)
w przypadku zmiany typu funduszu - wskazanie nowego typu funduszu wraz ze wskazaniem daty, od której zmiana wchodzi w życie.
31. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 32, raport bieżący powinien zawierać:
1)
datę wyceny;
2)
wartość aktywów netto;
3)
wartość aktywów netto przypadającą na certyfikat inwestycyjny;
4)
w przypadku gdyby wartość, o której mowa w pkt 3, była nie większa niż zero - wyjaśnienie przyczyn zaistnienia takiego zdarzenia.
§  12. 
1. 
Fundusz zamknięty, który podlega obowiązkom informacyjnym wynikającym z rozporządzenia o obowiązkach informacyjnych emitentów, przesyła, w formie raportu bieżącego, wyłącznie informacje, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 3, 5, 16, 26, 30 i 31.
2. 
Fundusz zamknięty, który podlega obowiązkom informacyjnym wynikającym z regulaminów, o których mowa w art. 28 ust. 1 i art. 37 ust. 1 ustawy o obrocie, przesyła, w formie raportu bieżącego, informacje, o których mowa w:
1)
§ 11 ust. 1 pkt 3, 5, 16, 26, 30 i 31;
2)
§ 11 ust. 1 pkt 1, 2, 4, 6-15, 17-25 i 28 - o ile z regulaminów tych nie wynika obowiązek dostarczenia ich Komisji.
§  13. 
Fundusz inwestycyjny zamknięty będący funduszem z wydzielonymi subfunduszami jest obowiązany przesyłać informacje, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1, 5, 8-12, 16-18 i 22-25, oddzielnie dla każdego subfunduszu, którego informacja dotyczy, a informacje, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 4 i pkt 30 i 31, oddzielnie dla funduszu i każdego z subfunduszy.

Informacje bieżące funduszy inwestycyjnych

§  14. 
1. 
Fundusz jest obowiązany do przekazywania, w formie informacji bieżącej, danych dotyczących:
1)
zmian w prospekcie informacyjnym funduszu inwestycyjnego oraz skrócie tego prospektu;
2)
zawarcia umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu inwestycyjnego - w przypadku zmiany depozytariusza;
3)
wypowiedzenia lub rozwiązania umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu inwestycyjnego;
4)
zmian w umowie o prowadzenie rejestru aktywów funduszu inwestycyjnego;
5)
zawarcia lub rozwiązania umowy z podmiotem prowadzącym rejestr uczestników funduszu.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, informacja bieżąca powinna zawierać:
1)
prospekt informacyjny lub skrót prospektu;
2)
odrębne przytoczenie treści zmian w prospekcie informacyjnym lub skrócie prospektu;
3)
datę udostępnienia uczestnikom funduszu prospektu informacyjnego wraz ze zmianami;
4)
datę publikacji skrótu prospektu oraz zmian w skrócie prospektu.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, informacja bieżąca powinna zawierać:
1)
datę zawarcia umowy z podmiotem prowadzącym rejestr aktywów funduszu;
2)
firmę, siedzibę i adres podmiotu, z którym zawarto umowę o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
3)
załączoną kopię umowy, w formacie PDF.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, informacja bieżąca powinna zawierać:
1)
datę wypowiedzenia umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
2)
termin rozwiązania umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
3)
wskazanie strony wypowiadającej umowę o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
4)
uzasadnienie wypowiedzenia umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu.
5. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, informacja bieżąca powinna zawierać wykaz zmian w umowie wraz ze zwięzłym opisem przyczyn ich wprowadzenia.
6. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, informacja bieżąca powinna zawierać:
1)
datę zawarcia lub rozwiązania umowy z podmiotem prowadzącym rejestr uczestników funduszu;
2)
firmę (nazwę), siedzibę i adres podmiotu, z którym zawarto lub rozwiązano umowę o prowadzenie rejestru uczestników funduszu;
3)
przyczyny rozwiązania umowy z podmiotem prowadzącym rejestr uczestników funduszu.

Sprawozdania okresowe funduszy inwestycyjnych

§  15. 
1. 
Fundusz inwestycyjny jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 2-4, dostarczać Komisji sprawozdania okresowe w formie:
1)
sprawozdań kwartalnych;
2)
półrocznych sprawozdań finansowych;
3)
rocznych sprawozdań finansowych.
2. 
Fundusz zamknięty emitujący publiczne certyfikaty inwestycyjne jest zwolniony z obowiązku określonego w ust. 1, o ile publikuje (dostarcza Komisji) sprawozdania kwartalne, półroczne lub roczne na podstawie rozporządzenia o obowiązkach informacyjnych emitentów albo na podstawie regulaminów, o których mowa w art. 28 ust. 1 i art. 37 ust. 1 ustawy o obrocie.
3. 
Fundusz zamknięty prowadzący rachunkowość zgodnie z MSR dostarcza Komisji, łącznie ze sprawozdaniami, o których mowa w ust. 1, dane finansowe na formularzu stanowiącym załącznik nr 5 do rozporządzenia, odrębnie dla każdego sprawozdania.
4. 
Fundusz z wydzielonymi subfunduszami przekazuje wyłącznie sprawozdania kwartalne subfunduszy.
5. 
W przypadku rozpoczęcia likwidacji funduszu inwestycyjnego bądź subfunduszu jest on zwolniony z obowiązku określonego w ust. 1. Zwolnienia nie stosuje się w przypadku sprawozdania kwartalnego, które powinno zostać sporządzone na dzień przypadający przed dniem rozpoczęcia likwidacji.
§  16. 
1. 
Sprawozdanie kwartalne funduszu oraz subfunduszu powinno zawierać dane sporządzone zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości, z zastosowaniem zasad wyceny aktywów i ustalania zobowiązań oraz pomiaru wyniku z operacji, określonych na dzień wyceny.
2. 
Sprawozdanie kwartalne funduszu oraz subfunduszu powinno zawierać co najmniej podstawowe dane identyfikujące podmiot.
3. 
Sprawozdanie kwartalne zawiera w szczególności następujące składniki, opisane w załączniku nr 6 do rozporządzenia:
1)
bilans - zawierający dane według stanu na koniec kwartału, którego sprawozdanie dotyczy;
2)
rachunek wyniku z operacji - zawierający dane za kwartał objęty sprawozdaniem;
3)
zestawienie lokat - zawierające dane według stanu na koniec kwartału, którego sprawozdanie dotyczy.
4. 
Informacje zawarte w bilansie, rachunku wyniku z operacji i zestawieniu lokat wykazuje się w złotych polskich, z zaokrągleniem do 1 grosza, a w przypadku, o którym mowa w art. 13 oraz art. 166 ustawy, w walucie, w której są prowadzone księgi rachunkowe funduszu.
5. 
W przypadku zmiany w danym roku obrotowym zasad ustalania wartości aktywów i ustalania zobowiązań oraz pomiaru wyniku z operacji należy dodatkowo w sprawozdaniu kwartalnym zamieścić wyjaśnienie, na czym polegała zmiana, uzasadnić jej dokonanie i podać jej wpływ na wynik z operacji i wartość aktywów netto.
6. 
Sprawozdanie kwartalne funduszu zamkniętego sporządzającego sprawozdania finansowe zgodnie z MSR jest dostarczane Komisji w zakresie zgodnym z MSR, z zastrzeżeniem § 15 ust. 3.
7. 
Ostatnim dniem okresu sprawozdawczego, na który sporządza się sprawozdanie kwartalne i w tym celu dokonuje wyceny aktywów i pasywów funduszu albo subfunduszu oraz ustalenia wyniku z operacji, jest ostatni dzień odpowiedniego kwartału roku kalendarzowego.
§  17. 
Zawartość półrocznych i rocznych sprawozdań finansowych funduszu otwartego, specjalistycznego funduszu otwartego oraz funduszu zamkniętego określają przepisy rozporządzenia o rachunkowości funduszy, z wyłączeniem funduszu zamkniętego prowadzącego rachunkowość zgodnie z MSR.