Rozdział 6 - Wykonywanie budżetu - Prawo budżetowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1993.72.344 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 1 kwietnia 1999 r.

Rozdział  6

Wykonywanie budżetu

1.
Rada Ministrów sprawuje ogólny nadzór nad wykonywaniem budżetu państwa i może wydawać wytyczne w sprawie zasad realizacji tego budżetu.
2.
Minister Finansów sprawuje ogólną kontrolę realizacji dochodów i wydatków budżetu państwa oraz utrzymania równowagi budżetowej, określanych corocznie ustawą budżetową.
3. 61
Dysponenci części budżetowych sprawują nadzór i kontrolę nad całością gospodarki finansowej podległych im jednostek organizacyjnych oraz realizacją zadań, o których mowa w art. 20 ust. 1, i rozliczeniami dotacji z budżetu państwa na te zadania.

Rada Ministrów może:

1)
zwiększyć planowane w ustawie budżetowej dochody i wydatki, w przypadku otrzymania, przeznaczonych na sfinansowanie zadań państwa:
a)
środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
b)
darowizn
2)
określić szczególne zasady wykorzystywania i rozliczania środków, o których mowa w pkt 1.
1.
Upoważnia się Ministra Finansów do:
1)
zaciągania kredytów w bankach,
2)
emisji obligacji i bonów skarbowych oraz innych skarbowych papierów wartościowych,
3)
nabywania i zbywania nieskarbowych papierów wartościowych.
2.
Ustawa budżetowa określa dopuszczalne zadłużenie z tytułu kredytów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, i źródła spłaty kredytów wraz z odsetkami oraz wielkość emisji, o której mowa w ust. 1 pkt 2. W przypadku emisji skarbowych papierów wartościowych, przy których termin realizacji praw jest krótszy niż rok od daty emisji (emisje krótkoterminowe), ustawa budżetowa określa jedynie dopuszczalne zadłużenie w ciągu roku i na koniec roku.
3.
Ustawa budżetowa może wprowadzić ograniczenie nabywania i zbywania nieskarbowych papierów wartościowych.
4. 63
Minister Finansów określa, w drodze zarządzenia, warunki emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, a w szczególności wartość nominalną poszczególnych emisji, wysokość i sposób oprocentowania, terminy wykupu i płatności odsetkowych, podmioty uprawnione do nabycia, sposób ustalenia ceny emisyjnej oraz terminy przedawnienia.

 

1.
Upoważnia się Ministra Finansów do przekazywania Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej środków na przejściowe zasilanie w środki gospodarstw pomocniczych (rolnych) przy szkołach rolniczych. Środki te Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej obowiązany jest zwrócić w danym roku budżetowym.
2.
Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przekaże otrzymane środki gospodarstwom pomocniczym (rolnym) przy szkołach rolniczych w formie oprocentowanych pożyczek.
3.
Minister Finansów w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej określa, w drodze zarządzenia:
1)
tryb i terminy przekazywania i zwrotu środków wymienionych w ust. 1,
2)
zasady i warunki udzielania oraz terminy spłaty pożyczek wymienionych w ust. 2.
1.
Realizacja dochodów i wydatków budżetowych w poszczególnych częściach budżetu państwa należy do właściwości ministrów i wojewodów oraz jednostek im podległych.
2. 65
Ministrowie i wojewodowie dokonują okresowych ocen przebiegu wykonania zadań oraz dochodów i wydatków przez podległe im jednostki organizacyjne, a także zadań, o których mowa w art. 20 ust. 1 oraz podejmują w razie potrzeby działania zmierzające do prawidłowego wykonywania budżetu.
1.
W toku wykonywania budżetu obowiązują następujące zasady gospodarki finansowej:
1)
pełna realizacja zadań następuje w terminach określonych przepisami,
2) 66
ustalanie, pobieranie i odprowadzanie dochodów budżetowych następuje na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów,
3) 67
dokonywanie wydatków budżetowych następuje w granicach kwot określonych w budżecie, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny,
4)
zlecanie zadań powinno następować na zasadzie wyboru najbardziej korzystnej oferty wykonania,
5) 68
(skreślony)
6)
wydatki nieprzewidziane, których obowiązkowe płatności wynikają z tytułów egzekucyjnych, mogą być pokrywane z budżetu bez względu na poziom środków finansowych zaplanowanych na ten cel; powinny one być zrefundowane w trybie przeniesień wydatków z innych podziałek klasyfikacji budżetowej lub z rezerw,
7)
przeniesienia wydatków budżetowych w budżecie państwa mogą być dokonywane na zasadach i w zakresie określonych w art. 45 i 46,
8)
zwiększanie planowanych wydatków budżetowych może się odbywać w granicach planowanych rezerw, o których mowa w art. 4,
9)
dotacje celowe przyznane gminom na realizację zadań zleconych, nie wykorzystane w danym roku, podlegają zwrotowi do budżetu państwa w części, w jakiej zadanie nie zostało wykonane,
10) 69
dotacje udzielone ze środków budżetowych, wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrane w nadmiernej wysokości, podlegają zwrotowi do budżetu najpóźniej do końca lutego następnego roku, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej
11) 70
środki na wynagrodzenia i szkolenia związane z funkcjonowaniem służby cywilnej nie mogą być wykorzystywane na inne cele.
2.
Minister Finansów, w drodze rozporządzenia, ustala szczegółowe zasady i tryb wykonywania budżetu państwa.
3. 71
(skreślony)
1.
W przypadku stwierdzenia:
1)
niegospodarności w określonych jednostkach,
2)
opóźnień w realizacji zadań,
3)
nadmiaru posiadanych środków,
4)
naruszenia zasad gospodarki finansowej, o których mowa w art. 42 ust. 1

- może być podjęta decyzja o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych. Blokowanie oznacza okresowy lub obowiązujący do końca roku zakaz dysponowania częścią lub całością planowanych wydatków.

2.
Decyzje o blokowaniu planowanych wydatków, w przypadkach określonych w ust. 1, podejmują:
1)
Minister Finansów w zakresie całego budżetu państwa,
2)
ministrowie w zakresie ich części budżetu państwa,
3)
wojewodowie w zakresie ich budżetów i organów im podległych,
4)
rada gminy w zakresie całego budżetu gminy.
3.
O decyzjach, o których mowa w ust. 2, ministrowie niezwłocznie informują Ministra Finansów, a wojewodowie - Ministra Finansów i Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów.
4.
Decyzje, o których mowa w ust. 2, mogą określać wykaz rodzajów wydatków, które nie mogą być dokonywane w okresie obowiązywania tych decyzji.
5.
Minister Finansów może przenieść zablokowane kwoty wydatków budżetu państwa do rezerw celowych.
1.
Blokowanie na czas oznaczony planowanych wydatków budżetu państwa może być stosowane w przypadku zagrożenia planowanego stanu równowagi budżetowej.
2.
Decyzję o blokowaniu wydatków, o których mowa w ust. 1, podejmuje Rada Ministrów po uzyskaniu pozytywnej opinii komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu.
1.
Przeniesienia planowanych wydatków budżetowych między działami lub częściami mogą być dokonywane przez Ministra Finansów tylko w celu wykonania ustaw.
2.
Minister Finansów, za zgodą zainteresowanych ministrów, może przenosić wydatki między częściami budżetu państwa w obrębie jednego działu.
3. 72
Dysponenci części budżetowych mogą dokonywać przeniesień planowanych wydatków budżetowych między rozdziałami i paragrafami klasyfikacji budżetowej w ramach danej części i działu budżetu państwa oraz przekazywać niektóre upoważnienia jednostkom podległym.
4.
Ograniczenia wynikające z ust. 1-3 nie mają zastosowania do przeniesień wydatków z rezerw budżetu państwa, o których mowa w art. 4.
5.
Przeniesienia wydatków budżetowych nie mogą zwiększać ustalonej w planie kwoty wydatków na wynagrodzenia oraz innych wydatków, którym na podstawie odrębnych przepisów nadano charakter dyrektywny.
6.
Ograniczenia wymienione w ust. 5 nie dotyczą przeniesień spowodowanych koniecznością sfinansowania wydatków wynikających z ustaw.
1.
Rada Ministrów dysponuje ogólną rezerwą budżetową na wydatki nieprzewidziane.
2.
Rada Ministrów może upoważnić Prezesa Rady Ministrów i Ministra Finansów do dysponowania rezerwą budżetową do wysokości określonych kwot.
3.
Rezerwami celowymi, o których mowa w art. 4 ust. 2 i 3, dysponuje, z zastrzeżeniem ust. 4, Minister Finansów.
4. 73
Rezerwą celową na wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej dysponuje Rada Ministrów.
5. 74
Środkami na naukę, o których mowa w art. 6 ust. 2 pkt 4, dysponuje Przewodniczący Komitetu Badań Naukowych.
1. 75
Rada gminy może upoważnić zarząd gminy do dokonywania określonych zmian w budżecie gminy, z wyjątkiem przeniesień wydatków między działami.
2. 76
Ograniczenia wynikające z ust. 1 nie mają zastosowania do przeniesień wydatków z rezerw budżetowych, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2, jeżeli rada gminy upoważniła zarząd gminy do dysponowania tymi rezerwami.
1.
Nie zrealizowane kwoty planowanych wydatków budżetowych wygasają z upływem roku budżetowego.
2.
Rada Ministrów ustala wykaz wydatków, do których nie stosuje się zasady określonej w ust. 1.
1.
Przedstawiane Radzie Ministrów projekty ustaw, rozporządzeń i uchwał, których skutkiem finansowym może być zwiększenie wydatków z budżetu państwa lub zmniejszenie dochodów budżetowych, wymagają określenia wysokości tych skutków i uprzedniego zaopiniowania projektów przez Ministra Finansów.
2.
Wydanie przez naczelny lub centralny organ administracji państwowej aktu normatywnego wywołującego skutki finansowe dla budżetu państwa, nie przewidziane w danej części budżetowej, wymaga porozumienia z Ministrem Finansów.
1. 77
Obsługę bankową budżetu państwa - z wyłączeniem rachunków państwowych jednostek budżetowych, mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej - wykonuje Narodowy Bank Polski.
2.
Obsługa bankowa, o której mowa w ust. 1, obejmuje obsługę rachunków budżetu państwa i państwowych funduszów celowych; obejmuje ona również sporządzanie sprawozdawczości z wykonania budżetu państwa w zakresie uzgodnionym przez Ministra Finansów z Prezesem Narodowego Banku Polskiego.
3.
Obsługa bankowa jednostek gospodarki pozabudżetowej wykonywana jest przez dowolne banki.
4.
Obsługa bankowa prowadzona jest w ramach umowy rachunku bankowego i obowiązujących norm prawnych.
5.
Środki budżetu państwa wyodrębnione na realizację określonych w ustawie budżetowej zadań finansowanych w formie kredytu mogą być lokowane w bankach.

Minister Finansów określi, w porozumieniu z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego, zasady i terminy sporządzania sprawozdawczości budżetowej.

 

1.
Zasady prowadzenia rachunkowości państwowych i gminnych jednostek budżetowych i ich gospodarstw pomocniczych, zakładów budżetowych, państwowych i gminnych funduszy celowych oraz gmin i ich związków określa odrębna ustawa, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Minister Finansów określi szczególne zasady prowadzenia rachunkowości oraz jednolite plany kont dla jednostek wymienionych w ust. 1.
3.
Minister Finansów określi zasady rachunkowości i plan kont dla organów podatkowych.
61 Art. 39 ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 16 listopada 1994 r. (Dz.U.94.133.685) zmieniającej nin. ustawę z dniem 5 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 9 ustawy z dnia 9 czerwca 1995 r. (Dz.U.95.78.390) zmieniającej nin. ustawę z dniem 22 lipca 1995 r.

62 Art. 39a dodany przez art. 1 pkt 15 ustawy z dnia 16 listopada 1994 r. (Dz.U.94.133.685) zmieniającej nin. ustawę z dniem 5 stycznia 1995 r.
63 Art. 40 ust. 4 dodany prez art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 9 czerwca 1995 r. (Dz.U.95.78.390) zmieniającej nin. ustawę z dniem 22 lipca 1995 r.
64 Art. 40a dodany przez art. 1 pkt 16 ustawy z dnia 16 listopada 1994 r. (Dz.U.94.133.685) zmieniającej nin. ustawę z dniem 5 stycznia 1995 r.
65 Art. 41 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 16 listopada 1994 r. (Dz.U.94.133.685) zmieniającej nin. ustawę z dniem 5 stycznia 1995 r.
66 Art. 42 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez art. 1 pkt 18 ustawy z dnia 16 listopada 1994 r. (Dz.U.94.133.685) zmieniającej nin. ustawę z dniem 5 stycznia 1995 r.
67 Art. 42 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez art. 1 pkt 18 ustawy z dnia 16 listopada 1994 r. (Dz.U.94.133.685) zmieniającej nin. ustawę z dniem 5 stycznia 1995 r.
68 Art. 42 ust. 1 pkt 5 skreślony przez art. 94 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz.U.94.76.344) z dniem 1 stycznia 1995 r.
69 Art. 42 ust. 1 pkt 10 dodany przez art. 1 pkt 18 ustawy z dnia 16 listopada 1994 r. (Dz.U.94.133.685) zmieniającej nin. ustawę z dniem 5 stycznia 1995 r.
70 Art. 42 ust. 1 pkt 11 dodany przez art. 90 pkt 2 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o służbie cywilnej (Dz.U.96.89.402) z dniem 25 sierpnia 1996 r.
71 Art. 42 ust. 3 skreślony przez art. 94 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz.U.94.76.344) z dniem 1 stycznia 1995 r.
72 Art. 45 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 11 ustawy z dnia 9 czerwca 1995 r. (Dz.U.95.78.390) zmieniającej nin. ustawę z dniem 22 lipca 1995 r.
73 Art. 46 ust. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 19 ustawy z dnia 16 listopada 1994 r. (Dz.U.94.133.685) zmieniającej nin. ustawę z dniem 5 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez art. 4 ustawy z dnia 8 listopada 1996 r. o zmianie ustawy o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.96.139.647) z dniem 1 stycznia 1997 r.

74 Art. 46 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 12 ustawy z dnia 9 czerwca 1995 r. (Dz.U.95.78.390) zmieniającej nin. ustawę z dniem 22 lipca 1995 r.
75 Art. 47 ust. 1 według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 20 ustawy z dnia 16 listopada 1994 r. (Dz.U.94.133.685) zmieniającej nin. ustawę z dniem 5 stycznia 1995 r.
76 Art. 47 ust. 2 dodany przez art. 1 pkt 20 ustawy z dnia 16 listopada 1994 r. (Dz.U.94.133.685) zmieniającej nin. ustawę z dniem 5 stycznia 1995 r.
77 Art. 50 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 21 ustawy z dnia 16 listopada 1994 r. (Dz.U.94.133.685) zmieniającej nin. ustawę z dniem 5 stycznia 1995 r.
78 !Art.51 zmieniony przez art. 84 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U.94.121.591) z dniem 1 stycznia 1995 r.
79 Art.51a dodany przez art. 84 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U.94.121.591) z dniem 1 stycznia 1995 r.