Rozdział 5 - Zwolnienie z obowiązku oznakowania przeszkody lotniczej oraz zezwolenie na zmianę sposobu lub rodzaju jej oznakowania - Przeszkody lotnicze, powierzchnie ograniczające przeszkody oraz urządzenia o charakterze niebezpiecznym.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2021.264

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 lutego 2021 r.

Rozdział  5

Zwolnienie z obowiązku oznakowania przeszkody lotniczej oraz zezwolenie na zmianę sposobu lub rodzaju jej oznakowania

§  40. 
1. 
Zwolnienia z obowiązku oznakowania przeszkody lotniczej albo zezwolenia na zmianę sposobu lub rodzaju jej oznakowania udziela się na wniosek podmiotu, o którym mowa w art. 872 ust. 2 ustawy.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
dane kontaktowe wnioskodawcy: imię i nazwisko, firmę albo nazwę, adres, numer telefonu, adres poczty elektronicznej;
2)
opis przeszkody lotniczej;
3)
informacje określające lokalizację przeszkody lotniczej oraz jej najwyższego punktu albo najwyższego poziomu, podane według układu współrzędnych Światowego Systemu Geodezyjnego 1984 (WGS-84), z rozdzielczością zapisu 1/100 sekundy, a także numer działki ewidencyjnej, na której znajduje się przeszkoda lotnicza, wraz z podaniem obrębu geodezyjnego i nazwy miejscowości;
4)
informacje określające kontur przeszkody lotniczej podane według układu współrzędnych Światowego Systemu Geodezyjnego 1984 (WGS-84), z rozdzielczością zapisu 1/100 sekundy - w przypadku gdy kontur przeszkody lotniczej nie jest kołem, a odległość między punktem centralnym przeszkody lotniczej i jej najbardziej oddalonym punktem wynosi co najmniej:
a)
10 m - w przypadku przeszkody lotniczej znajdującej się w granicach powierzchni ograniczających przeszkody albo
b)
50 m - w przypadku przeszkody lotniczej znajdującej się poza granicami powierzchni ograniczających przeszkody;
5)
mapę:
a)
w skali nie mniejszej niż 1:5000 z naniesionym konturem przeszkody lotniczej - w przypadku przeszkody lotniczej znajdującej się w granicach lotniska,
b)
w skali 1:25 000 z naniesionym punktem centralnym przeszkody lotniczej - w przypadku przeszkody lotniczej znajdującej się w granicach powierzchni ograniczających przeszkody,
c)
poglądową z naniesionym konturem przeszkody lotniczej i jej punktem centralnym - w przypadku przeszkody lotniczej znajdującej się poza granicami lotniska;
6)
informacje określające wysokość względną najwyższego punktu przeszkody lotniczej, z rozdzielczością zapisu 1/10 m, oraz wysokość bezwzględną najwyższego punktu przeszkody lotniczej, uwzględniające dominanty, z rozdzielczością zapisu 1/10 m, zgodnie z geodezyjnym układem wysokościowym PL-EVRF2007-NH;
7)
informacje określające wysokość wzniesienia terenu w miejscu zlokalizowania przeszkody lotniczej, w odniesieniu do poziomu morza, z rozdzielczością zapisu 1/10 m, zgodnie z geodezyjnym układem wysokościowym PL-EVRF2007-NH;
8)
zwymiarowane rzuty pionowe przeszkody lotniczej oddające jej kształt;
9)
projekt oznakowania przeszkody lotniczej - w przypadku wniosku o zezwolenie na zmianę sposobu lub rodzaju jej oznakowania;
10)
uzasadnienie zmiany sposobu lub rodzaju oznakowania przeszkody lotniczej albo rezygnacji z jej oznakowania ze względu na funkcjonowanie przeszkody lotniczej lub jej oddziaływanie na otoczenie;
11)
opinię instytucji zapewniającej służbę ruchu lotniczego - w przypadku przeszkody lotniczej znajdującej się poza granicami powierzchni ograniczających przeszkody.
§  41. 
Zwolnienia albo zezwolenia, o których mowa w § 40 ust. 1, udziela się w przypadku gdy:
1)
zastosowanie oznakowania, o którym mowa w rozdziale 4, jest niemożliwe ze względów technicznych przeszkody lotniczej lub uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie obiektu stanowiącego przeszkodę lotniczą lub
2)
co najmniej trzy przeszkody lotnicze niebędące elektrowniami wiatrowymi znajdują się w odległości nie większej niż 100 m między kolejnymi przeszkodami lotniczymi znajdującymi się w granicach powierzchni ograniczających przeszkody albo nie więcej niż 900 m między kolejnymi przeszkodami lotniczymi znajdującymi się poza granicami powierzchni ograniczających przeszkody, lub
3)
przeszkoda lotnicza jest wpisana do rejestru zabytków lub stanowi obiekt sakralny, a zastosowane albo planowane oświetlenie obiektu spełnia wymagania, o których mowa w § 21, lub
4)
przeszkoda lotnicza posiada kształt, który wskazuje na konieczność zastosowania więcej niż jednego sposobu oznakowania, lub
5)
wysokość lub kształt oznakowanej przeszkody lotniczej są zmieniane, lub
6)
przeszkoda lotnicza znajduje się w granicach administracyjnych miasta.
§  42. 
W przypadku przeszkody lotniczej znajdującej się w granicach powierzchni ograniczających przeszkody zwolnienia albo zezwolenia, o których mowa w § 40 ust. 1, udziela się po zasięgnięciu opinii:
1)
instytucji zapewniającej służbę ruchu lotniczego - w przypadku gdy taka służba funkcjonuje na lotnisku;
2)
zarządzającego lotniskiem - w przypadku lotniska wpisanego do rejestru lotnisk cywilnych;
3)
jednostki organizacyjnej zarządzającej lotniskiem wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych - w przypadku lotniska wpisanego wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych;
4)
jednostki organizacyjnej zarządzającej lotniskiem wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego - w przypadku lotniska wpisanego wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego.