Dział 4 - POSTĘPOWANIE W SPRAWACH REJESTROWYCH. - Rejestr okrętowy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1963.10.57

Akt utracił moc
Wersja od: 22 stycznia 1994 r.

DZIAŁ  IV

POSTĘPOWANIE W SPRAWACH REJESTROWYCH.

Przepisy ogólne.

§  31.  4
 Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, do postępowania w sprawach rejestrowych stosuje się odpowiednio przepisy księgi drugiej: postępowanie nieprocesowe - Kodeksu postępowania cywilnego a do wpisów działu drugiego i trzeciego księgi rejestrowej i związanego z nimi postępowania - ponadto przepisy o księgach wieczystych.

Postępowanie.

§  32. 
1. 
Izba morska rozpoznaje sprawy rejestrowe w składzie jednoosobowym, na posiedzeniu niejawnym, może jednak wyznaczyć rozprawę.
2. 
Wyznaczając rozprawę izba morska powinna w miarę możności zawiadomić i wysłuchać wszystkich zainteresowanych.
§  33. 
Zgłoszenia i wnioski o wpis do rejestru przyjmuje oraz potwierdza datę ich wpływu do izby sekretarz.
§  34. 
Z zastrzeżeniem przepisu § 26 ust. 1 pkt 9 wpis do rejestru nastąpić może po udowodnieniu lub ustaleniu z urzędu podstawy tego wpisu.
§  35. 
1. 
Jeżeli ma nastąpić wykreślenie z rejestru statku obciążonego hipoteką morską, a podstawą wykreślenia jest kondemnacja statku, utrata polskiej przynależności państwowej statku lub utrata charakteru statku morskiego, izba morska wzywa wierzyciela, którego prawo zastawu na statku wpisane jest do rejestru, aby podał, czy wyraża zgodę na wykreślenie.
2. 
Jeżeli wierzyciel, o którym mowa w ust. 1, odmówi zgody, izba morska wyda postanowienie o odmowie wykreślenia statku z rejestru.
§  36. 
1. 
Osoby fizyczne i prawne obowiązane są na żądanie izby morskiej udzielić wyjaśnień niezbędnych w sprawie oraz udostępnić izbie posiadane w sprawie dokumenty.
2. 
Organ pomiarowy obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić właściwą izbę morską o wystawieniu świadectwa pomiarowego oraz o dokonaniu zmian w tym świadectwie, jeżeli zmiany dotyczą okoliczności podlegających wpisowi.
3. 
Organy inspekcyjne oraz kapitanaty (bosmanaty) portów obowiązane są w razie stwierdzenia, że polski statek podlegający wpisowi do rejestru okrętowego nie posiada certyfikatu okrętowego, niezwłocznie zawiadomić o tym właściwą izbę morską.
§  37. 
1. 
W razie niedopełnienia obowiązku zgłoszenia o wpis do rejestru lub obowiązków wynikających z przepisów rozporządzenia izba morska wzywa obowiązanego do ich dopełnienia i wyznacza odpowiedni termin.
2. 
W wezwaniu skierowanym do osób obowiązanych do zgłoszenia o wpis do rejestru izba morska zagrozi nałożeniem grzywny w razie dopełnienia obowiązku określonego w wezwaniu lub nieusprawiedliwienia jego niespełnienia.
§  38. 
1. 
Jeżeli w wyznaczonym przez izbę morską terminie osoba obowiązana do zgłoszenia o wpis do rejestru nie dopełni określonego w wezwaniu obowiązku ani nie usprawiedliwi jego niespełnienia, izba morska nałoży grzywnę i powtórzy wezwanie z zagrożeniem ponownej grzywny.
2. 
Bieg terminu wyznaczonego w powtórnym wezwaniu rozpoczyna się od daty uprawomocnienia się postanowienia nakładającego grzywnę.
3. 
W razie bezskuteczności ponownego wezwania izba morska może w dalszym ciągu postępować w myśl ust. 1, dopóki określony w wezwaniu obowiązek nie zostanie dopełniony, lub też dokonać wpisu z urzędu.
4. 
Na postanowienie nakładające grzywnę służy zażalenie.
§  39. 
Przed dokonaniem wpisu z urzędu izba morska przeprowadza odpowiednie dochodzenie.
§  40. 
1. 
Orzeczenia izby morskiej w sprawach rejestrowych zapadają w formie postanowień.
2. 
W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru izba morska ustala treść wpisu.
3. 
Postanowienia w przedmiocie wpisów doręcza się z urzędu wszystkim uczestnikom z wyjątkiem tych, którzy zrzekli się doręczenia.
4. 
Postanowień wydanych zgodnie ze zgłoszeniem lub wnioskiem bez sprzeciwu innych uczestników izba morska nie uzasadnia.
§  41. 
1. 
Na postawienia w przedmiocie wpisów służy zażalenie.
2. 
W razie wniesienia zażalenia izba morska dokonuje z urzędu wpisu ostrzeżenia.
§  42. 
1. 
Postanowienia izby morskiej są natychmiast wykonalne, chyba że izba uzależni wykonalność od uprawomocnienia się postanowienia.
2. 
Nie podlegają natychmiastowej wykonalności postanowienia w przedmiocie:
1)
wpisu zmiany właściciela statku,
2)
wpisu dotyczącego hipoteki morskiej,
3)
wykreślenia ograniczenia w rozporządzaniu statkiem,
4)
grzywny.
3. 
W razie wydania postanowienia w przedmiocie określonym w ust. 2 pkt 1-3 izba morska zarządzi wpis odpowiedniej wzmianki do rejestru, a po uprawomocnieniu się postanowienia - zarządzi dokonanie wpisu.
§  43. 
O dokonaniu wpisu zawiadamia się niezwłocznie wszystkich uczestników postępowania oraz urząd morski właściwy dla portu macierzystego statku.
§  44. 
Zażalenia na postanowienia izby morskiej i na zarządzenie przewodniczącego izby odmawiające wglądu do akt rejestrowych (§ 8 ust. 3) rozpoznaje Odwoławcza Izba Morska.
§  45. 
Od prawomocnych postanowień izb morskich nie można zakładać rewizji nadzwyczajnej.

Dokumenty rejestrowe.

§  46. 
1. 
Po wpisaniu statku do rejestru okrętowego właściciel lub armator otrzymuje certyfikat okrętowy, a na wniosek również wyciąg z tego certyfikatu.
2. 
Certyfikat okrętowy powinien zawierać treść wszystkich wpisów umieszczonych w dziale pierwszym i drugim księgi rejestrowej, z wyjątkiem wpisów wykreślonych, oraz stwierdzenie, że statek jest uprawniony do podnoszenia bandery polskiej.
3. 
Certyfikat okrętowy sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  47. 
1. 
Wyciąg w certyfikatu okrętowego powinien zawierać treść wpisów umieszczonych w dziale pierwszym księgi rejestrowej, z wyjątkiem wpisów wykreślonych, oraz stwierdzenie uprawnienia statku do podnoszenia bandery polskiej.
2. 
W wyciągu z certyfikatu mogą być ponadto umieszczone wpisy wykreślone, jeżeli potrzeba ich umieszczenia wynika z okoliczności albo jeżeli wnosi o to właściciel statku lub armator.
§  48. 
Wyciąg z rejestru powinien zawierać treść wszystkich nie wykreślonych wpisów, które dotyczą danego przedmiotu. Przedmiot ten należy ściśle określić w nagłówku wyciągu. W wyciągu tym należy zaświadczyć, że dalszych wpisów w określonym w nagłówku przedmiocie w rejestrze nie ma.
§  49. 
1. 
Wyciągi i odpisy z rejestru i z certyfikatu okrętowego wydaje się osobom zainteresowanym w ich uzyskaniu.
2. 
Wyciągi, wypisy i odpisy z akt rejestrowych wydaje się osobom zainteresowanym w ich uzyskaniu za zgodą przewodniczącego izby morskiej.
§  50. 
Na wniosek osoby zainteresowanej izba morska wydaje zaświadczenie, że nie złożono do izby określonego zgłoszenia lub wniosku o wpis lub że określonych wpisów w rejestrze nie ma.
§  51. 
1. 
Certyfikat okrętowy, wyciąg z certyfikatu okrętowego i zaświadczenie oparte na treści rejestru okrętowego podpisuje przewodniczący izby morskiej.
2. 
Inne wyciągi, wypisy i odpisy uwierzytelnia swym podpisem - zaznaczając miejsce i datę ich wystawienia - sekretarz.
3. 
Na certyfikacie okrętowym, wyciągu z certyfikatu okrętowego, uwierzytelnionych innych wyciągach, wypisach i odpisach z rejestru okrętowego odciska się pieczęć izby morskiej.
§  52. 
Certyfikat okrętowy i wyciąg z certyfikatu okrętowego doręcza się właścicielowi statku albo armatorowi za dowodem doręczenia.
§  53. 
1. 
Treść wpisów dokonanych w rejestrze okrętowym po wydaniu certyfikatu okrętowego należy niezwłocznie umieścić w tym dokumencie.
2. 
Treść wpisów zmienionych lub wykreślonych w rejestrze okrętowym przekreśla się w certyfikacie czerwonym atramentem wpisując nad przekreślonym tekstem treść nowego wpisu. Nowe wpisy podpisuje przewodniczący izby morskiej zaznaczając datę wpisu do rejestru i datę wpisu do certyfikatu. Obok podpisu przewodniczącego izby odciska się pieczęć izby morskiej.
3. 
Jeżeli zmiana wpisu nastąpiła w związku z wprowadzeniem zmian do świadectwa pomiarowego, należy uczynić nową wzmiankę na oryginale tego świadectwa, stosując odpowiednio przepis ust. 2.
4.  5
 Jeżeli w rejestrze okrętowym zamieszczono wzmiankę o czasowym zwolnieniu statku od polskiej przynależności, izba morska zatrzymuje certyfikat okrętowy w aktach rejestrowych do czasu przywrócenia statkowi polskiej przynależności.
§  54. 
Certyfikat okrętowy i wyciąg z certyfikatu okrętowego unieważnia się, w razie wykreślenia statku z rejestru okrętowego oraz w razie gdy mimo istnienia podstawy do wykreślenia statku wykreślenie nie może nastąpić z powodu okoliczności przewidzianej w § 35 ust. 2.
§  55. 
1. 
Nowy certyfikat okrętowy lub nowy wyciąg z certyfikatu wystawia się po unieważnieniu certyfikatu lub wyciągu z certyfikatu poprzednio wydanego w razie ich uszkodzenia lub jeżeli została uprawdopodobniona ich utrata albo jeżeli izba morska uzna, że wymaga tego przejrzystość tych dokumentów.
2. 
Jeżeli po wydaniu wyciągu z certyfikatu okrętowego dokonano nowych wpisów w dziale pierwszym księgi rejestrowej, należy wystawić nowy wyciąg.
3. 
Jeżeli izba morska wystawia nowy certyfikat okrętowy lub wyciąg z certyfikatu zamiast utraconych, przewodniczący izby morskiej czyni o tym wzmiankę w nowym dokumencie.
§  56. 
Certyfikat okrętowy i wyciąg z certyfikatu okrętowego unieważnia się przez umieszczenie wzmianki na pierwszej stronie dokumentu i przekreślenie czerwonym atramentem wszystkich stron certyfikatu lub wyciągu. Unieważnione dokumenty zatrzymuje izba morska i dołącza do akt rejestrowych.
§  57. 
1. 
W razie nabycia statku za granicą przez osobę obowiązaną do zgłoszenia statku do polskiego rejestru okrętowego, obowiązany do zgłoszenia statku do tego rejestru powinien zwrócić się do najbliższego polskiego urzędu konsularnego o wydanie dla statku tymczasowego świadectwa polskiej przynależności statku (świadectwa o banderze).
2. 
We wniosku o wydanie świadectwa o banderze należy podać nazwę polskiego portu, który ma być portem macierzystym statku.
3. 
Do wniosku należy dołączyć:
1)
dokument stwierdzający własność statku,
2)
dokument stanowiący podstawę do nabycia przez statek polskiej przynależności państwowej,
3)
oryginał lub uwierzytelniony odpis świadectwa pomiarowego.
4. 
Przepis § 26 ust. 2 ma odpowiednie zastosowanie.
§  58. 
1. 
Świadectwo o banderze wystawia polski urząd konsularny według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Dokumenty, o których mowa w § 57 ust. 3, urząd konsularny zwraca wnioskodawcy równocześnie z wydaniem świadectwa o banderze.
3. 
O wydaniu świadectwa o banderze urząd konsularny zawiadamia niezwłocznie właściwą izbę morską przesyłając równocześnie odpis tego świadectwa izbie.
§  59. 
1. 
Po przybyciu do portu polskiego statek, któremu wydano świadectwo o banderze, podlega zgłoszeniu o wpis do polskiego rejestru okrętowego.
2. 
Izba morska, która dokonuje wpisu statku do rejestru okrętowego, zatrzymuje oryginał świadectwa o banderze.
3. 
Przepis § 56 ma odpowiednie zastosowanie do świadectwa o banderze i do odpisu tego świadectwa.

Koszty postępowania.

§  60. 
W postępowaniu w sprawach rejestrowych pobiera się opłaty na rzecz Skarbu Państwa oraz zwrot wydatków. Opłaty i wydatki stanowią koszty postępowania rejestrowego.
§  61. 
1. 
Koszty postępowania ponosi ten, którego czynność powoduje opłaty lub wydatki.
2. 
W postępowaniu wszczętym z urzędu koszty postępowania ponosi obowiązany do zgłoszenia o wpis.
§  62. 
1. 
Nie podlegają opłatom zgłoszenia dotyczące statków pełniących specjalną służbę państwową oraz statków sportowych zarejestrowanych w Polskim Związku Żeglarskim.
2. 
Minister Żeglugi może zwolnić od opłat zgłoszenia dotyczące statku należącego do instytucji lub stowarzyszenia, jeżeli ze względu na społecznie pożyteczny cel, jakiemu służy statek, uzna zwolnienie to za słuszne.
§  63. 
W postępowaniu rejestrowym pobiera się następujące opłaty:
1)
stałą,
2)
stosunkową,
3)
kancelaryjną.
§  64. 
1.  6
 (uchylony).
2. 
Opłatę określoną w ust. 1 pobiera się również od wniosków o przeniesienie wpisów do nowej księgi oraz od zażaleń, z wyjątkiem zażaleń dotyczących wyłącznie wymiaru opłaty lub wymiaru grzywny.
3. 
Nie pobiera się opłaty od pism i oświadczeń złożonych do protokołu, jeżeli ich treścią jest jedynie stwierdzenie złożenia izbie morskiej wymaganego dokumentu.
§  65.  7
1. 
Opłatę stosunkową w wysokości 0,2% wartości statku pobiera się od zgłoszenia lub wniosku o wpis do rejestru statku o pojemności brutto powyżej 1000 jednostek pomiarowych.
2. 
Opłata, o której mowa w ust. 1, wynosi w odniesieniu do statków o pojemności brutto do 1000 jednostek pomiarowych - 0,1% wartości statku.
§  66. 
Opłatę stosunkową w wysokości 1/10 opłat określonych w § 65 pobiera się od zgłoszenia lub wniosku o wpis:
1)
ograniczenia w rozporządzaniu statkiem,
2)
hipoteki morskiej,
3)
przejścia praw wymienionych w pkt 1 i 2.
§  67. 
Opłatę kancelaryjną pobiera się za wypisy, odpisy, zaświadczenia, wyciągi oraz inne dokumenty, wydawane na podstawie rejestru okrętowego; jeden egzemplarz certyfikatu okrętowego jest wolny od opłaty.
§  68. 
1.  8
 (uchylony).
2. 
Jeżeli dokument sporządzony jest w języku obcym albo zawiera tabelę, opłatę kancelaryjną pobiera się w podwójnej wysokości.
3. 
Opłatę kancelaryjną w podwójnej wysokości pobiera się również za certyfikat okrętowy i wyciąg z tego certyfikatu, wydane zamiast utraconych lub uszkodzonych.
§  69. 
1. 
Izba morska dokonuje czynności po uiszczeniu należnych opłat.
2. 
W przypadkach szczególnie uzasadnionych izba morska może dokonać czynności przed uiszczeniem opłat.
3. 
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku, gdyż izba morska działa z urzędu.
§  70. 
1. 
Do wydatków należą:
1)
koszty opłat telefonicznych i telegraficznych,
2)
diety i koszty podróży należne przewodniczącym i innym pracownikom izb morskich w razie pełnienia przez nich czynności poza siedzibą izby,
3)
należności świadków, biegłych i tłumaczów,
4)
koszty ogłoszeń w pismach,
5)
opłaty należne innym organom i instytucjom.
2. 
Przepisy dotyczące należności świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym mają odpowiednie zastosowanie w postępowaniu przed izbami morskimi.
§  71. 
Izba morska może żądać zaliczki na pokrycie wydatków, jeżeli wniesiono o podjęcie czynności połączonej z wydatkami.
§  72. 
1. 
W razie gdy postępowanie toczy się z urzędu oraz w razie gdy czynności izby podjęte wskutek zgłoszenia lub wniosku połączone są z wydatkami, izba morska orzeka o kosztach i zarządza ich ściągnięcie.
2. 
Na postanowienia i zarządzenia izby morskiej pierwszej instancji dotyczące kosztów postępowania rejestrowego służy zażalenie.
3. 
Prawomocne postanowienie w przedmiocie kosztów, zaopatrzone w zaświadczenie przewodniczącego izby morskiej, iż podlega wykonaniu, stanowi tytuł wykonawczy dla egzekucji sądowej.
§  73.  9
 (uchylony).
§  74. 
Minister Żeglugi w porozumieniu z Ministrem Finansów może w drodze rozporządzenia zmieniać stawki opłat stałych, ustalonych w niniejszym rozporządzeniu.
§  75. 
W sprawach nie unormowanych rozporządzeniem do kosztów postępowania rejestrowego stosuje się odpowiednio przepisy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.
4 § 31 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 5 sierpnia 1986 r. (Dz.U.86.30.150) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1986 r.
5 § 53 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 5 sierpnia 1986 r. (Dz.U.86.30.150) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1986 r.
6 § 64 ust. 1 uchylony przez § 5 rozporządzenia Ministar Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 29 grudnia 1993 r. w sprawie określenia wysokości opłaty stałej i opłaty kancelaryjnej w postępowaniu w sprawach rejestrowych oraz sposobu uiszczania należności z tytułu kosztów tego postępowania (Dz.U.94.2.9) z dniem 22 stycznia 1994 r.
7 § 65 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 5 sierpnia 1986 r. (Dz.U.86.30.150) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1986 r.
8 § 68 ust. 1 uchylony przez § 5 rozporządzenia Ministar Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 29 grudnia 1993 r. w sprawie określenia wysokości opłaty stałej i opłaty kancelaryjnej w postępowaniu w sprawach rejestrowych oraz sposobu uiszczania należności z tytułu kosztów tego postępowania (Dz.U.94.2.9) z dniem 22 stycznia 1994 r.
9 § 73 uchylony przez § 5 rozporządzenia Ministar Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 29 grudnia 1993 r. w sprawie określenia wysokości opłaty stałej i opłaty kancelaryjnej w postępowaniu w sprawach rejestracyjnych oraz sposobu uiszczania należności z tytułu kosztów tego postępowania (Dz.U.94.2.9) z dniem 22 stycznia 1994 r.