§ 3. - Rejestr podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.637

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 kwietnia 2024 r.
§  3. 
1. 
Organizator kształcenia, występując o potwierdzenie spełnienia warunków prowadzenia ustawicznego rozwoju zawodowego, o których mowa w art. 19 ust. 2 ustawy, przedkłada informacje dotyczące:
1)
nazwy i adresu siedziby albo imienia, nazwiska i adresu miejsca zamieszkania;
2)
formy organizacyjno-prawnej organizatora kształcenia;
3)
planowanego okresu i obszaru kraju, na którym przewidywane jest prowadzenie kształcenia;
4)
osób odpowiedzialnych za ustalenie planu kształcenia oraz ich kwalifikacji: ich imienia i nazwiska, posiadanych stopni naukowych lub tytułu profesora i posiadanych specjalizacji;
5)
planu kształcenia ustalonego przez osobę lub osoby, o których mowa w pkt 4, jako zadania dydaktycznego do wykonywania w określonym czasie, obejmującego zakres wiedzy medycznej i umiejętności praktycznych związanych z wykonywaniem zawodu lekarza lub lekarza dentysty;
6)
osób stanowiących planowaną kadrę dydaktyczną o kwalifikacjach właściwych do realizacji formy kształcenia określonej planem kształcenia lub do nadzoru nad kształceniem prowadzonym w określonej formie: ich imienia i nazwiska, posiadanych stopni naukowych lub tytułu profesora i posiadanych specjalizacji;
7)
posiadanej bazy do realizacji programu kształcenia - przez wskazanie pomieszczeń z wyposażeniem dostosowanych do prowadzenia przewidywanych form dydaktyki, w których organizator kształcenia zamierza realizować kształcenie;
8)
wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia realizowanego w ramach jego przewidywanych form;
9)
posiadanej bazy do udzielania świadczeń zdrowotnych objętych programem kształcenia spełniającej wymogi określone w przepisach dotyczących tych baz lub systemów teleinformatycznych, w ramach których te bazy działają, oraz dotyczące osób posiadających uprawnienia i kwalifikacje do udzielania tych świadczeń.
2. 
W wystąpieniu, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się również imię i nazwisko oraz określenie zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji przedstawiciela organizatora kształcenia, jego podpis oraz datę wystąpienia.
3. 
Przy określaniu w planie kształcenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 5:
1)
celu (celów) kształcenia uwzględnia się podnoszenie kwalifikacji zawodowych lekarzy lub lekarzy dentystów w określonym zakresie danej dziedziny medycyny, w ramach doskonalenia zawodowego;
2)
przedmiotu i zakresu kształcenia uwzględnia się wybrany zakres wiedzy lub umiejętności praktycznych w określonej dziedzinie medycyny wynikających z wiarygodnych danych naukowych;
3)
przewidywanej formy lub form kształcenia uwzględnia się przepisy o sposobie realizacji obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów w ramach przedmiotu i zakresu kształcenia oraz uwzględnia się informacje na temat form realizacji kształcenia, o których mowa w ust. 4 albo ust. 5, albo ust. 6;
4)
wymaganych kwalifikacji uczestników uwzględnia się kwalifikacje, jakie powinni posiadać lekarze lub lekarze dentyści uczestniczący w planowanych formach kształcenia;
5)
sposobu (sposobów) weryfikacji wyników kształcenia uwzględnia się przewidywaną, udokumentowaną formę sprawdzania wiedzy teoretycznej lub umiejętności praktycznych nabytych przez lekarzy lub lekarzy dentystów uczestniczących w określonej formie kształcenia;
6)
sposobu potwierdzania uczestnictwa i ukończenia kształcenia uwzględnia się udokumentowanie w formie pisemnej lub elektronicznej uczestnictwa lekarza i lekarza dentysty w określonej formie kształcenia i ukończenia przez nich tej formy kształcenia.
4. 
W przypadku gdy przewidywaną formą kształcenia jest kurs realizowany za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego lub sieci internetowej z ograniczonym dostępem, organizator kształcenia przedstawia w planie kształcenia informację, że:
1)
uczestnikom kursu zapewnia się materiały dydaktyczne zawierające:
a)
treści kształcenia i pojęcia kluczowe dla danego zakresu kształcenia,
b)
wykaz materiałów źródłowych,
c)
instrukcje wspomagające kształcenie na poszczególnych jego etapach, w tym pytania i ćwiczenia pozwalające ocenić postęp w opanowaniu wiedzy i umiejętności;
2)
nadzór nad kształceniem jest prowadzony przez konsultanta, którego szczegółowy zakres obowiązków określa organizator kształcenia w regulaminie kształcenia;
3)
uczestnikom kursu przekazuje się informacje o:
a)
programie nauczania,
b)
warunkach korzystania ze wskazanych przez organizatora kształcenia technik komunikacyjnych,
c)
terminach konsultacji indywidualnych i zbiorowych oraz sposobie kontaktowania się z konsultantem,
d)
terminach ćwiczeń praktycznych, jeżeli realizacja tych ćwiczeń wynika z programu kształcenia,
e)
terminach, warunkach oraz formach sprawdzania wyników kształcenia,
f)
warunkach udostępniania do wglądu ocenionych form sprawdzających.
5. 
W przypadku gdy przewidywaną formą kształcenia jest program edukacyjny realizowany za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego lub sieci internetowej z ograniczonym dostępem, organizator kształcenia przedstawia w planie kształcenia informację, że:
1)
zadania testowe są opracowane na podstawie szczegółowego programu kształcenia realizowanego jako opracowania autorskie przez osoby wchodzące w skład kadry dydaktycznej lub jako inne opracowania autorskie, w tym zagraniczne, rekomendowane przez te osoby, podane w formie pisemnej lub elektronicznej w sieci internetowej;
2)
zadania testowe są opracowane przez osoby będące specjalistami w dziedzinie, której zadania testowe dotyczą;
3)
stopień trudności większości zadań testowych objętych programem powinien umożliwić zbadanie umiejętności osoby kształcącej się co najmniej w zakresie:
a)
kojarzenia od dwóch do trzech faktów wyuczonych podczas odbytego kształcenia,
b)
wyszukiwania różnych informacji znajdujących się w treści realizowanego programu kształcenia, pozwalających na zbudowanie konkretnej hipotezy;
4)
zadania testowe powinny zawierać co najmniej pięć odpowiedzi, w tym co najmniej jedną prawidłową;
5)
zadanie testowe opracowane przez osobę, o której mowa w pkt 2, oprócz treści, ewentualnie rysunku, i odpowiedzi powinno zawierać uzasadnienie, tytuł podręcznika lub publikacji, z których pochodzi, informacje służące do formułowania pytania, informacje o powiązaniu pytania z treścią programu kształcenia, określenie zadania edukacyjnego, zadania testowego oraz określenie stopnia trudności, o którym mowa w pkt 3;
6)
program zawiera szczegółowe informacje o sposobie przesyłania odpowiedzi do zadań testowych;
7)
program zawiera informację o maksymalnym czasie udzielania odpowiedzi do zadań testowych.
6. 
W przypadku gdy przewidywaną formą kształcenia na odległość jest kształcenie realizowane za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego lub sieci internetowej z ograniczonym dostępem, organizator kształcenia przedstawia w planie kształcenia informację, że:
1)
forma ta jest wyposażona w system autoryzowanej rejestracji użytkowników chroniący przed dostępem osób nieuprawnionych, zawierający następujące informacje:
a)
imię i nazwisko lekarza lub lekarza dentysty,
b)
numer prawa wykonywania zawodu lekarza lub lekarza dentysty,
c)
numer rejestracyjny użytkownika,
d)
określenie specjalizacji;
2)
forma ta jest wyposażona w system szyfrowania;
3)
forma ta jest wyposażona w system umożliwiający administrowanie, śledzenie i raportowanie wszelkich działań związanych z edukacją internetową;
4)
forma ta posiada system kontroli dostępu użytkowników do treści poszczególnych programów edukacyjnych;
5)
baza programów edukacyjnych w wersji podstawowej uwzględnia następujące elementy szczegółowego programu kształcenia:
a)
treść programu edukacyjnego,
b)
streszczenie programu kształcenia,
c)
prezentacje multimedialne,
d)
spis literatury obowiązkowej i uzupełniającej,
e)
forum dyskusyjne lub inną formę kontaktu z osobą prowadzącą kształcenie,
f)
repetytorium,
g)
testowy sprawdzian nabytej wiedzy spełniający warunki określone w ust. 5.