Rejestracja statków morskich w urzędach morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1963.55.297

Akt utracił moc
Wersja od: 13 grudnia 1963 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 25 listopada 1963 r.
w sprawie rejestracji statków morskich w urzędach morskich. *

Na podstawie art. 28 § 3 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318) zarządza się, co następuje:
Urzędy morskie prowadzą w trybie określonym niniejszym rozporządzeniem rejestr administracyjny:
1)
polskich statków morskich o długości całkowitej powyżej 3,5 m, zwolnionych od obowiązku wpisu do rejestru okrętowego i nie wpisanych do tego rejestru,
2)
wszelkich statków budowanych w polskich stoczniach (statki w budowie), jeżeli statki te odbywają podróże próbne poza granicami polskiego morza terytorialnego; statki te rejestruje się na okres do czasu formalnego przekazania statku osobie, na której rzecz statek jest budowany.
1.
Przepisy rozporządzenia nie dotyczą morskich statków rybackich, z wyjątkiem statków w budowie.
2.
Rejestrację morskich statków rybackich regulują odrębne przepisy.
3.
Przepisy w sprawie rejestracji morskich jednostek pływających o długości całkowitej nie przekraczającej 3,5 m wydają urzędy morskie.
1.
W rejestrze administracyjnym polskich statków morskich wpisuje się:
1)
kolejny numer rejestracyjny statku,
2)
nazwę lub inne oznaczenie statku i międzynarodowy sygnał rozpoznawczy, jeżeli został on nadany,
3)
nazwę portu macierzystego statku,
4)
rodzaj i przeznaczenie statku, materiał główny i rodzaj napędu,
5)
długość całkowitą statku i jego szerokość,
6)
oznaczenie właściciela (współwłaściciela) statku i armatora, miejsce ich zamieszkania lub siedzibę,
7)
podstawę własności statku,
8)
datę zarejestrowania statku,
9)
podstawę i datę wykreślenia statku z rejestru.
2.
W odniesieniu do statków w budowie jako port macierzysty wpisuje się port, w którego obrębie znajduje się stocznia, a jako właściciela - stocznię.
3.
Każda zmiana okoliczności wpisanej do rejestru podlega również wpisaniu.
4.
Przepisów rozporządzenia dotyczących danych o armatorze nie stosuje się do statków w budowie.
Wykreśla się z rejestru statek, który:
1)
zatonął, zaginął lub uległ zniszczeniu,
2)
stał się niezdatny do naprawy lub niewart naprawy,
3)
utracił polską przynależność państwową,
4)
utracił charakter statku morskiego,
5)
zmienił port macierzysty na port położony w granicach właściwości innego urzędu morskiego,
6)
został wpisany do rejestru okrętowego,
7)
został przekazany osobie, na której rzecz był budowany.
1.
Wpis do rejestru następuje na podstawie zgłoszenia.
2.
Zgłoszenia należy dokonać na piśmie lub ustnie do protokołu.
3.
Obowiązany do dokonania zgłoszenia jest właściciel statku, a jeżeli właścicielem jest Skarb Państwa - armator.
4.
Jeżeli obowiązany do dokonania zgłoszenia nie dokona zgłoszenia, urząd morski może dokonać wpisu z urzędu po przeprowadzeniu odpowiedniego dochodzenia.
1.
Statek należy zgłosić do rejestracji w urzędzie morskim właściwym dla portu macierzystego statku przed rozpoczęciem uprawiania żeglugi statkiem, a w odniesieniu do statku w budowie - przed rozpoczęciem podróży próbnej; statek nabyty za granicą należy zgłosić do rejestracji niezwłocznie po jego przybyciu do kraju.
2.
Zmianę okoliczności wpisanej do rejestru oraz okoliczność powodującą wykreślenie statku z rejestru należy zgłosić w ciągu 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana lub zaszła okoliczność stanowiąca podstawę wykreślenia.
3.
W razie zmiany przynależności państwowej statku okoliczność powodującą wykreślenie statku z rejestru należy zgłosić niezwłocznie.
1.
W zgłoszeniu statku do rejestracji należy podać dane wymienione w § 3 ust. 1 pkt 2-7, a w odniesieniu do statku w budowie - dane wymienione w § 3 ust. 1 pkt 2, 4 i 5.
2.
Właściciela (współwłaściciela) statku i armatora oznacza się przez podanie:
1)
w odniesieniu do osób prawnych - pełnej nazwy, siedziby i adresu,
2)
w odniesieniu do osób fizycznych - imienia i nazwiska, miejsca zamieszkania, adresu oraz obywatelstwa i stwierdzającego te dane dokumentu.
3.
Jeżeli statek stanowi przedmiot współwłasności, należy podać rodzaj współwłasności oraz wysokość udziału w częściach ułamkowych.
1.
Do zgłoszenia, o którym mowa w § 7 ust. 1, należy dołączyć posiadane dokumenty stwierdzające okoliczności podane w zgłoszeniu, a w szczególności:
1)
oryginał lub uwierzytelniony odpis dokumentu stanowiącego podstawę nabycia własności lub współwłasności statku, a w razie braku takiego dokumentu - w miarę możności inny dokument stwierdzający nabycie własności lub współwłasności,
2)
jeżeli właścicielem statku jest osoba prawna - zaświadczenie organu prowadzącego odpowiedni rejestr osób prawnych, stwierdzające pełną jej nazwę i siedzibę; w zaświadczeniu powinny być podane również imiona i nazwiska osób upoważnionych do działania w imieniu osoby prawnej,
3)
jeżeli armator nie jest właścicielem statku - oryginał lub uwierzytelniony odpis dokumentu stwierdzającego podstawę prawną do uprawiania przez armatora żeglugi statkiem we własnym imieniu (zarządzenie właściwego organu, umowa z właścicielem i inne),
4)
jeżeli statek był poprzednio wpisany do rejestru administracyjnego prowadzonego przez inny urząd morski lub do rejestru okrętowego - dowód wykreślenia statku z tego rejestru,
5)
jeżeli statek był poprzednio wpisany do rejestru za granicą - dowód wykreślenia statku z rejestru zagranicznego albo dokumenty uprawdopodobniające to wykreślenie.
2.
Jeżeli do dokonania zgłoszenia obowiązana jest instytucja państwowa lub przedsiębiorstwo państwowe, nie wymaga się dokumentów określonych w ust. 1 pkt 2 i 3.
3.
Łącznie ze zgłoszeniem do rejestracji statku stanowiącego przedmiot własności lub współwłasności osób fizycznych osoby te obowiązane są przedłożyć dowod osobisty lub inny dokument stwierdzający obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania w Polsce.
1.
W zgłoszeniu zmiany okoliczności wpisanej do rejestru oraz okoliczności stanowiącej podstawę wykreślenia statku z rejestru należy podać:
1)
nazwę lub inne oznaczenie statku,
2)
numer rejestracyjny statku,
3)
okoliczność, która ma być wpisana,
4)
dowód potwierdzający tę okoliczność.
2.
Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1)
dokument potwierdzający okoliczność podlegającą wpisowi lub stanowiącą podstawę wykreślenia statku z rejestru,
2)
dokument rejestracyjny statku i wszystkie wydane jego odpisy, a jeżeli zmiana dotyczy okoliczności wpisanych do dokumentu bezpieczeństwa - również ten dokument.
1.
W razie niemożności przedłożenia dokumentów, o których mowa w § 8 ust. 1 i w § 9 ust. 2, należy uprawdopodobnić okoliczności, które miały być stwierdzone tymi dokumentami.
2.
Jeżeli dokument został przedłożony urzędowi morskiemu w związku z inną sprawą, obowiązany do przedłożenia tego dokumentu powinien powołać się na tę sprawę.
3.
Jeżeli dokument został wydany na podstawie decyzji urzędu morskiego, właściwego dla zarejestrowania statku, można - zamiast składania dokumentu - powołać się na tę decyzję. Nie dotyczy to dokumentów określonych w § 9 ust. 2 pkt 2.
1.
Urząd morski dokonuje wpisu po sprawdzeniu, że zgłoszenie i dołączone do niego dokumenty odpowiadają pod względem treści i formy obowiązującym przepisom.
2.
W razie uzasadnionych wątpliwości urząd morski sprawdza, czy zgłoszone dane są zgodne z rzeczywistością.
1.
Po zarejestrowaniu statku urząd morski wydaje właścicielowi, a jeżeli właścicielem jest Skarb Państwa - armatorowi zaświadczenie o rejestracji statku.
2.
Wzór zaświadczenia o rejestracji statku określony jest w załączniku do rozporządzenia.
3.
W odniesieniu do statków w budowie urząd morski dodaje w tytule zaświadczenia wyrazy "w budowie", a w końcowej części tego dokumentu dodaje klauzulę w brzmieniu "Zaświadczenie niniejsze ważne jest do czasu formalnego przekazania statku osobie, na której rzecz statek jest budowany".
1.
Jeżeli w rejestrze dokonano wpisu zmiany okoliczności już wpisanej, urząd morski dokonuje odpowiedniej zmiany w zaświadczeniu o rejestracji statku.
2.
Jeżeli zmiana dotyczy okoliczności wpisanych również do dokumentu bezpieczeństwa statku, urząd morski czyni na tym dokumencie odpowiednią wzmiankę.
1.
W razie wykreślenia statku z rejestru zaświadczenie o rejestracji statku i wszystkie wydane jego odpisy unieważnia się.
2.
Zaświadczenie o rejestracji statku i odpisy tego zaświadczenia unieważnia się również wtedy, gdy urząd morski uzna za celowe wydanie nowego zaświadczenia ze względu na przejrzystość tego dokumentu.
Szczegółowy sposób prowadzenia rejestru określi instrukcja Ministra Żeglugi.
W postępowaniu rejestracyjnym pobiera się następujące opłaty:
1)
za rejestrację statku 50 zł,
2)
za zaświadczenie o rejestracji statku 50 zł,
3)
za zarejestrowanie zmiany okoliczności wpisanej do rejestru 50 zł,
4)
za odpis zaświadczenia o rejestracji statku i uwierzytelniony wyciąg z rejestru 20 zł,
5)
za poświadczenie zgodności sporządzonego przez stronę odpisu zaświadczenia o rejestracji statku lub wyciągu z rejestru oraz odpisów dokumentów wymaganych w postępowaniu rejestracyjnym 10 zł.
1.
Opłaty ponosi ten, którego czynność powoduje opłatę.
2.
W postępowaniu wszczętym z urzędu opłaty ponosi obowiązany do dokonania zgłoszenia.
3.
Zwolnione od opłat są organy państwowej administracji morskiej.
4.
Opłaty uiszcza się gotówką w kasie urzędu morskiego.
Statki określone w § 1 pkt 1, używane w żegludze morskiej w dniu wejścia w życie rozporządzenia, należy zgłosić do rejestracji nie później niż w ciągu roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Format A4

210 x 297

........................... Urząd Morski

ZAŚWIADCZENIE O REJESTRACJI STATKU

Zaświadcza się, że niżej opisany statek został zarejestrowany dnia ........ w ......

Urzędzie Morskim, pod nr ........, jak następuje:

1. Nazwa lub inne oznaczenie statku .................................

2. Międzynarodowy sygnał rozpoznawczy ..............................

3. Port macierzysty .............................................

4. Rodzaj i przeznaczenie statku .....................................

5. Materiał główny .............................................

6. Rodzaj napędu ..............................................

7. Długość całkowita ....... metrów, szerokość ......... metrów.

8. Właściciel (współwłaściciele) .....................................

...........................................................

9. Armator ...................................................

Statek ma przynależność państwową polską.

...........................................................

(adnotacja co do obowiązku podnoszenia bandery)

Zaświadczenie niniejsze wydano zgodnie z art. 28 § 2 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318), na podstawie § 12 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 25 listopada 1963 r. w sprawie rejestracji statków morskich w urzędach morskich (Dz. U. Nr 55, poz. 297).

Dyrektor

..............., dnia .......... 19 ..r. ..................

(podpis)

m.p.

* Kwoty występujące w tekście zostały podane w starych złotych