Art. 26. - [Komisje egzaminacyjne; lista zagadnień objętych testem umiejętności; regulamin przeprowadzania testu umiejętności] - Świadczenie przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.823 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 maja 2020 r.
Art.  26.  [Komisje egzaminacyjne; lista zagadnień objętych testem umiejętności; regulamin przeprowadzania testu umiejętności]
1. 
Test umiejętności dla kandydatów, którzy ubiegają się o wpis na listę adwokatów, przeprowadzają komisje egzaminacyjne, o których mowa w art. 75a ustawy z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze, a dla kandydatów, którzy ubiegają się o wpis na listę radców prawnych - komisje egzaminacyjne, o których mowa w art. 331 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych.
1a. 
W celu przeprowadzenia testu umiejętności, komisje egzaminacyjne sporządzają listę zagadnień ustaloną w wyniku porównania zakresu kształcenia wymaganego w Rzeczypospolitej Polskiej z zakresem kształcenia odbytego przez kandydata, których nie obejmuje posiadany przez niego dyplom lub inny dokument potwierdzający posiadanie kwalifikacji zawodowych. Test umiejętności obejmuje zagadnienia niezbędne do wykonywania zawodów adwokata lub radcy prawnego w Rzeczypospolitej Polskiej, których znajomości kandydat nie wykazał. Wyboru zagadnień dokonuje się z uwzględnieniem posiadanych przez kandydata kwalifikacji zawodowych wymaganych w państwie członkowskim Unii Europejskiej do wykonywania zawodu przy użyciu jednego z tytułów, o których mowa w art. 2 pkt 2.
2. 
Minister Sprawiedliwości, w drodze rozporządzenia, ustala regulamin przeprowadzania testu umiejętności dla kandydatów ubiegających się o wpis na listę adwokatów albo radców prawnych, mając na względzie potrzebę określenia:
1)
właściwości terytorialnej komisji egzaminacyjnych,
2)
sposobu zorganizowania obsługi administracyjnej i technicznej komisji egzaminacyjnych,
3)
sposobu ustalania i ogłaszania terminów testów umiejętności,
4)
warunków i sposobu przeprowadzania części pisemnej i części ustnej testu umiejętności, w szczególności:
a)
zakresu przedmiotowego testu umiejętności,
b)
czasu trwania testu umiejętności,
c)
sposobu oceniania poszczególnych części testu umiejętności,
d)
sposobu dokumentowania przebiegu testu umiejętności

- uwzględniając konieczność prawidłowego, terminowego i efektywnego przeprowadzenia testu umiejętności oraz zapewnienia zachowania bezstronności pracy komisji egzaminacyjnych.