Art. 10. - Meksyk-Polska. Umowa o komunikacji lotniczej. Meksyk.1990.10.11.

Monitor Polski

M.P.2021.1053

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 kwietnia 1991 r.
Artykuł  10

Ochrona lotnictwa

1. 
Zgodnie ze swoimi prawami i zobowiązaniami wynikającymi z prawa międzynarodowego, Umawiające się Strony potwierdzają, że ich wzajemne zobowiązania odnośnie ochrony lotnictwa cywilnego przed czynami bezprawnej ingerencji stanowią integralną część niniejszej Umowy. Bez ograniczenia ogółu ich praw i zobowiązań wynikających z prawa międzynarodowego Umawiające się Strony w szczególności będą działały zgodnie z postanowieniami Konwencji w sprawie przestępstw i niektórych innych czynów popełnionych na pokładzie statków powietrznych, podpisanej w Tokio dnia 14 września 1963 roku, Konwencji o zwalczaniu bezprawnego zawładnięcia statkami powietrznymi, podpisanej w Hadze dnia 16 grudnia 1970 roku oraz Konwencji o zwalczaniu bezprawnych czynów skierowanych przeciwko bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego, podpisanej w Montrealu dnia 23 września 1971 roku, lub każdej innej wielostronnej Konwencji bądź zmiany istniejących Konwencji zaakceptowanej przez obie Umawiające się Strony.
2. 
Na żądanie, Umawiające się Strony będą udzielały wzajemnie wszelkiej niezbędnej pomocy w celu zapobiegania aktom bezprawnego zawładnięcia statkami powietrznymi i innym bezprawnym aktom skierowanym przeciw bezpieczeństwu takich statków powietrznych, ich pasażerów i załóg, portów lotniczych oraz lotniczych urządzeń nawigacyjnych, a także każdemu innemu zagrożeniu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.
3. 
Umawiające się Strony w swych wzajemnych stosunkach będą działały zgodnie z przepisami bezpieczeństwa lotniczego ustalonymi przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego i określonymi jako Załączniki do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym w takim zakresie, w jakim mają one zastosowanie do Umawiających się Stron; będą one wymagały, aby użytkownicy statków powietrznych ich rejestracji lub użytkownicy statków powietrznych, którzy mają swoje zasadnicze miejsce działalności lub stałe miejsce pobytu na ich terytorium, a także eksploatujący porty lotnicze na ich terytorium działali zgodnie z takimi przepisami o ochronie lotnictwa.
4. 
Każda Umawiająca się Strona zgadza się, aby od takich użytkowników statków powietrznych można było żądać przestrzegania przepisów bezpieczeństwa lotniczego, wymienionych w ustępie 3 powyżej, wymaganych przez drugą Umawiającą się Stronę przy wlocie, wylocie i przebywaniu na terytorium tej drugiej Umawiającej się Strony. Każda Umawiająca się Strona zapewni skuteczne stosowanie odpowiednich środków na jej terytorium dla ochrony statków powietrznych oraz kontroli pasażerów, załóg, wnoszonych przedmiotów i bagażu, towarów i zapasów statku powietrznego przed i w czasie wejścia pasażerów na pokład lub załadunku statku powietrznego. Każda Umawiająca się Strona będzie życzliwie rozpatrywała jakąkolwiek prośbę drugiej Umawiającej się Strony o zastosowaniu uzasadnionych, specjalnych środków bezpieczeństwa w razie szczególnego zagrożenia.
5. 
W razie zaistnienia wypadku lub groźby wypadku bezprawnego zawładnięcia cywilnym statkiem powietrznym albo innego bezprawnego aktu skierowanego przeciwko bezpieczeństwu takiego statku, jego pasażerów i załogi, portu lotniczego lub lotniczych urządzeń nawigacyjnych, Umawiające się Strony będą udzielały wzajemnie pomocy przez ułatwienie przekazywania informacji oraz ułatwiając komunikowanie się lub stosując odpowiednie środki, mające na celu natychmiastowe i bezpieczne zakończenie takiego wypadku lub groźby jego zaistnienia.