Rozdział 2 - Tryb uchwalenia Konstytucji - Regulamin Zgromadzenia Narodowego dla uchwalenia Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Monitor Polski

M.P.1994.54.453

Akt utracił moc
Wersja od: 19 stycznia 1996 r.

Rozdział  2

Tryb uchwalenia Konstytucji

Zgromadzenie Narodowe uchwala Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej w dwóch czytaniach, a w razie zgłoszenia przez Prezydenta do tekstu Konstytucji uchwalonej w drugim czytaniu propozycji zmian - w trzech czytaniach. Postępowanie skrócone jest niedopuszczalne.

1.
Przedmiotem pierwszego czytania są wszystkie projekty Konstytucji wniesione zgodnie z przepisami ustawy konstytucyjnej.
2.
Wnioskodawca może wycofać projekt Konstytucji do czasu zakończenia pierwszego czytania.
3.
Marszałek Sejmu zarządza doręczenie projektów Konstytucji członkom Zgromadzenia Narodowego co najmniej na 7 dni przed pierwszym czytaniem. Projekty przesyła się także Prezydentowi, Prezesowi Rady Ministrów oraz Prezesowi Trybunału Konstytucyjnego.
1.
Pierwsze czytanie obejmuje przedstawienie projektów Konstytucji przez wnioskodawców, pytania członków Zgromadzenia Narodowego i odpowiedzi wnioskodawców oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektów.
2.
O kolejności przedstawiania projektów Konstytucji w pierwszym czytaniu decyduje kolejność ich wniesienia.
3.
W wypadku nieobecności przedstawiciela wnioskodawcy Marszałek informuje o przedłożeniu danego projektu Zgromadzeniu Narodowemu zgodnie z przepisami ustawy konstytucyjnej.
4.
Po wyczerpaniu listy mówców mogą przemawiać tylko przedstawiciele wnioskodawców.
5.
Pierwsze czytanie kończy się skierowaniem projektów Konstytucji do Komisji Konstytucyjnej, chyba że w związku ze zgłoszonym wnioskiem dany projekt został przez Zgromadzenie Narodowe odrzucony.
6.
Uchwałę w sprawie odrzucenia projektu podejmuje Zgromadzenie Narodowe bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Zgromadzenia.
1.
Komisja Konstytucyjna przedstawia Zgromadzeniu Narodowemu sprawozdanie o skierowanych do niej projektach, zawierające projekt Konstytucji w formie tekstu jednolitego.
2.
Wnioski i propozycje poprawek odrzucone przez Komisję, po ich zgłoszeniu w formie pisemnej, na żądanie wnioskodawców zamieszcza się w sprawozdaniu jako wnioski mniejszości. Wniosek mniejszości dotyczący konkretnego przepisu lub jego części powinien zawierać wynikające z tego wniosku konsekwencje dla tekstu projektu Konstytucji.
1.
Marszałek Sejmu zarządza drukowanie sprawozdania Komisji Konstytucyjnej i doręczenie go członkom Zgromadzenia Narodowego co najmniej na 14 dni przed drugim czytaniem.
2.
Sprawozdanie Komisji przesyła się także Prezydentowi, Prezesowi Rady Ministrów, Prezesowi Trybunału Konstytucyjnego oraz przedstawicielom wnioskodawców, którzy zgłosili projekty Konstytucji, nie będących członkami Zgromadzenia Narodowego, jeżeli wniesiony przez nich projekt nie został w pierwszym czytaniu odrzucony.
3.
Marszałek Sejmu zarządza podanie sprawozdania Komisji Konstytucyjnej do wiadomości publicznej.
1.
Drugie czytanie obejmuje:
1)
przedstawienie Zgromadzeniu Narodowemu sprawozdania Komisji Konstytucyjnej,
2)
przeprowadzenie debaty oraz zgłaszanie poprawek do projektu Konstytucji,
3)
głosowanie.
2.
Poprawki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, po ich ustnym zgłoszeniu przedstawia się Marszałkowi w formie pisemnej, z uwzględnieniem konsekwencji przyjęcia poprawki dla innych przepisów projektu. Poprawki mogą zgłaszać członkowie Zgromadzenia Narodowego oraz przedstawiciele wnioskodawców, o których mowa w art. 9 ust. 2.
3.
Zgromadzenie Narodowe może zwrócić Komisji Konstytucyjnej przedstawione przez nią sprawozdanie, określając jednocześnie termin złożenia dodatkowego sprawozdania. Marszałek Sejmu zarządza drukowanie dodatkowego sprawozdania i doręczenie go członkom Zgromadzenia Narodowego. Przepis art. 9 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4.
W wypadku zgłoszenia w drugim czytaniu poprawek przekazanie do Komisji Konstytucyjnej jest obligatoryjne. Rozpatrzenie sprawozdania Komisji Konstytucyjnej na posiedzeniu Zgromadzenia Narodowego może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 7 dni od daty przekazania.
5.
Jeżeli sprawozdanie nie zostało zwrócone Komisji Konstytucyjnej, Zgromadzenie Narodowe może przystąpić do głosowania niezwłocznie po zakończeniu debaty.
1.
Porządek głosowania jest następujący:
1)
głosowanie poprawek do poszczególnych artykułów, przy czym w pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,
2)
głosowanie projektu w całości w brzmieniu zaproponowanym przez Komisję, wraz z przyjętymi poprawkami.
2.
Wnioski mniejszości przedstawione w sprawozdaniu Komisji Konstytucyjnej traktuje się na równi z poprawkami.
3.
Wniosków o odrzucenie w całości projektu Konstytucji w drugim czytaniu nie poddaje się pod głosowanie.
4.
Nie poddaje się pod głosowanie poprawki, która nie została przedłożona w formie pisemnej zgodnie z art. 10 ust. 2.
5.
Marszałek może zarządzić odroczenie głosowania nad całością projektu Konstytucji na czas potrzebny do stwierdzenia przez Komisję Konstytucyjną, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności między poszczególnymi przepisami.

Przyjęcie poprawek oraz uchwalenie Konstytucji w drugim czytaniu następuje większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Zgromadzenia Narodowego.

1.
W razie nieuchwalenia Konstytucji w drugim czytaniu, Zgromadzenie Narodowe może przekazać projekt ponownie do Komisji Konstytucyjnej.
2.
W razie przekazania projektu Konstytucji ponownie do Komisji, następuje ponowne przeprowadzenie drugiego czytania zgodnie z przepisami ustawy konstytucyjnej i regulaminu Zgromadzenia Narodowego. Art. 8 i art. 9 regulaminu stosuje się odpowiednio.

Marszałek Sejmu przesyła Prezydentowi, potwierdzony swoim podpisem, tekst Konstytucji uchwalony w drugim czytaniu oraz zarządza podanie go do wiadomości publicznej.

1.
W wypadku zgłoszenia przez Prezydenta do tekstu Konstytucji propozycji zmian, Marszałek Sejmu kieruje te propozycje do Komisji Konstytucyjnej oraz zarządza ich drukowanie i doręczenie wszystkim członkom Zgromadzenia Narodowego. Art. 9 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2.
Propozycje, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać konsekwencje ich przyjęcia dla tekstu Konstytucji.
1.
Komisja Konstytucyjna przedstawia Zgromadzeniu Narodowemu sprawozdanie o propozycjach Prezydenta, w którym przedstawia wnioski o ich przyjęcie lub odrzucenie.
2.
Marszałek Sejmu zarządza drukowanie sprawozdania Komisji i doręczenie go członkom Zgromadzenia Narodowego co najmniej na 7 dni przed trzecim czytaniem. Art. 9 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
1.
Trzecie czytanie obejmuje:
1)
przedstawienie sprawozdania Komisji Konstytucyjnej,
2)
przeprowadzenie debaty,
3)
głosowanie.
2.
Po wyczerpaniu listy mówców może przemawiać tylko upoważniony przedstawiciel Prezydenta oraz sprawozdawca Komisji Konstytucyjnej.
1.
Głosowanie poszczególnych propozycji Prezydenta odbywa się oddzielnie.
2.
Przyjęcie propozycji Prezydenta następuje bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Zgromadzenia.
3.
Marszałek może odroczyć głosowanie nad całym tekstem Konstytucji na czas potrzebny do stwierdzenia przez Komisję Konstytucyjną, czy wskutek przyjętych propozycji nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami.
4.
Uchwalenie Konstytucji w trzecim czytaniu następuje większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Zgromadzenia.

Marszałek Sejmu przesyła niezwłocznie Prezydentowi, potwierdzony swoim podpisem, tekst Konstytucji uchwalony w trzecim czytaniu.