Rozdział 6 - Postępowanie pokontrolne. - Tryb przeprowadzania czynności kontrolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli oraz zasady realizacji wyników kontroli.

Monitor Polski

M.P.1981.1.2

Akt utracił moc
Wersja od: 8 stycznia 1981 r.

Rozdział  VI

Postępowanie pokontrolne.

§  33.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej na wniosek inspektora organizuje naradę pokontrolną w celu omówienia ujawnionych przez kontrolę nieprawidłowości oraz ustalenia niezbędnych środków usprawniających badaną działalność.
2.
W naradzie uczestniczą zainteresowani pracownicy jednostki kontrolowanej zajmujący stanowiska kierownicze i odpowiedzialni za badane odcinki działalności oraz przedstawiciele jednostki nadrzędnej, a w miarę potrzeby także inni członkowie załogi jednostki kontrolowanej.
3.
Na naradę pokontrolną zaprasza się przedstawicieli instancji i organizacji partyjnej oraz stronnictw politycznych, organizacji związkowych, samorządu robotniczego, organizacji młodzieżowych, a także w uzasadnionych przypadkach - zainteresowanych posłów i radnych.
4.
Naradzie pokontrolnej przewodniczy kierownik jednostki kontrolowanej lub nadrzędnej. Ustalenia kontroli przedstawia inspektor. Osoby biorące udział w naradzie mogą zgłaszać wnioski usprawniające.
5.
Z narady pokontrolnej sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący i protokolant. Do protokołu załącza się podpisany przez kierownika jednostki kontrolowanej i inspektora wykaz wniosków zgłoszonych w toku narady, z zaznaczeniem, które z nich kierownik jednostki kontrolowanej przyjmuje do realizacji.
6.
Narada pokontrolna może być organizowana na wniosek właściwej jednostki organizacyjnej NIK przez kierownika jednostki nadrzędnej z udziałem kierownictw podległych jednostek skontrolowanych, jak również nie objętych kontrolą. Zasady określone w ust. 1-5 mają odpowiednie zastosowanie.
§  34.
1.
Na podstawie ustaleń dokonanych w toku kontroli Najwyższa Izba Kontroli kieruje do kierowników jednostek skontrolowanych i nadrzędnych wystąpienia pokontrolne zawierające zwięzły opis ustaleń kontroli, z uwzględnieniem przyczyn zaistniałych nieprawidłowości, ich rozmiarów i skutków. Wystąpienia powinny ponadto zawierać uwagi i wnioski wynikające z ustaleń kontroli, zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oraz zapobieżenia im na przyszłość, jak również do usprawnienia badanej działalności.
2.
Wystąpienia pokontrolne mogą być w uzasadnionych przypadkach kierowane do kierowników innych zainteresowanych jednostek państwowych, spółdzielczych i społecznych, a w szczególności do jednostek współpracujących z jednostką skontrolowaną.
3.
Kierownik jednostki, do którego zostało skierowane wystąpienie, jest obowiązany, w terminie określonym w wystąpieniu, zawiadomić NIK o sposobie realizacji wniosków i wykorzystaniu uwag. W razie niezrealizowania wniosków adresat wystąpienia obowiązany jest podać przyczyny ich niewykonania oraz wskazać inne rozwiązanie zapewniające usunięcie nieprawidłowości i usprawnienie pracy badanej jednostki, określając przy tym terminy zastosowania proponowanych środków.
4.
Wystąpienia pokontrolne, o których mowa w ust. 1, powinny również w uzasadnionych przypadkach zawierać wnioski o pociągnięcie do określonej prawem odpowiedzialności, a w szczególności zastosowanie konsekwencji służbowych w postaci odwołania lub zwolnienia z zajmowanych stanowisk osób odpowiedzialnych za ujawnione nieprawidłowości, a także o wdrożenie postępowania o odszkodowanie w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za wyrządzoną szkodę.
5.
Wystąpienia pokontrolne kierują: Prezes i wiceprezesi oraz dyrektorzy zespołów, departamentów i delegatur w trybie ustalonym przez Prezesa NIK.
6.
Realizacja wniosków, o których mowa w ust. 4, jest obligatoryjna. W wyjątkowych przypadkach odstąpienie od wykonania wniosków o zastosowanie konsekwencji służbowych może nastąpić tylko za zgodą organu NIK, który skierował wystąpienie, a w razie braku uzgodnienia - tylko za zgodą Prezesa NIK.
§  35.
Jeżeli w toku kontroli stwierdzono poważne uchybienie popełnione przez pracownika zajmującego w jednostce kontrolowanej stanowisko kierownicze, który następnie został zatrudniony na innym odpowiedzialnym stanowisku w innym zakładzie pracy, stosowne wystąpienie oparte na ustaleniach kontroli przekazuje się do wykorzystania kierownikowi nowego zakładu pracy lub kierownikowi jednostki nadrzędnej, po uprzednim uzyskaniu i przeanalizowaniu wyjaśnienia złożonego przez tego pracownika.
§  36.
1.
Z ustaleń kontroli przeprowadzonych na zlecenie Sejmu, Rady Państwa lub na wniosek Prezesa Rady Ministrów sporządza się sprawozdania zawierające zwięzły opis ustaleń kontroli oraz oparte na nich wnioski.
2.
Z ustaleń ważniejszych kontroli podejmowanych z własnej inicjatywy jednostki organizacyjne NIK sporządzają stosowne informacje w celu przekazania ich odpowiednio: Sejmowi, Radzie Państwa, Prezesowi Rady Ministrów lub kierownictwu poszczególnych resortów, radom narodowym stopnia wojewódzkiego i ich prezydiom.
§  37.
1.
O ujawnionych w toku kontroli faktach, noszących znamiona czynów przestępczych, właściwe jednostki organizacyjne NIK zawiadamiają organy ścigania.
2.
Zawiadomienie kierowane do organów ścigania powinno zawierać wniosek o wszczęcie postępowania karnego oraz zwięzły opis stanu faktycznego z uwzględnieniem przyczyn i skutków zaistniałego zdarzenia, a zwłaszcza wysokości powstałej szkody.
3.
Organy ścigania, którym przekazane zostało zawiadomienie określone w ust. 1, obowiązane są powiadomić NIK o wynikach postępowania karnego.
§  38.
O przekazaniu organom ścigania spraw dotyczących pracowników zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach powiadamia się:
a)
w jednostkach planu centralnego - właściwego ministra,
b)
w jednostkach nadzorowanych przez organy administracji terenowej - właściwego wojewodę (prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego),
c)
w jednostkach spółdzielczych - zarząd właściwego związku spółdzielczego,
d)
w organizacjach społecznych - właściwy zarząd główny organizacji.