Rozdział 3 - Sprzedaż złotych i srebrnych monet kolekcjonerskich, banknotów kolekcjonerskich, zestawów kolekcjonerskich i pakietów  - Warunki i zasady sprzedaży przez Narodowy Bank Polski monet, banknotów i numizmatów przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz na inne cele.

Monitor Polski

M.P.2023.1336 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 5 grudnia 2023 r.

Rozdział  3

Sprzedaż złotych i srebrnych monet kolekcjonerskich, banknotów kolekcjonerskich, zestawów kolekcjonerskich i pakietów 

§  3. 
1. 
NBP może prowadzić sprzedaż wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, 2, 4 i 4a:
1)
poprzez kanały dystrybucyjne NBP;
2)
na podstawie i zgodnie z warunkami ustalonymi z zagranicznym emitentem.
1a. 
Stosownie do sprawowanego nadzoru nad DES, Prezes NBP, wiceprezes NBP albo upoważniony przez Prezesa NBP członek Zarządu NBP może podjąć, na wniosek Dyrektora DES, decyzję o rezygnacji ze sprzedaży określonych wartości kolekcjonerskich poprzez kanał lub kanały dystrybucyjne NBP.
2. 
Oddziały okręgowe NBP i DES prowadzą sprzedaż wartości kolekcjonerskich, o których mowa w ust. 1, odbiorcom instytucjonalnym i indywidualnym. Klient przy zakupie w oddziale okręgowym NBP deklaruje, czy dokonuje zakupu na rzecz odbiorcy instytucjonalnego, czy jako odbiorca indywidualny.
3. 
Sprzedaż wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, 2, 4 i 4a, odbiorcom instytucjonalnym dokonywana jest:,
3a. 
Sprzedaż wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, 2, 4 i 4a, zagranicznym odbiorcom instytucjonalnym prowadzona jest na podstawie złożonego zamówienia, potwierdzonego przez DES.
4. 
Sprzedaż wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, 2, 4 i 4a, odbiorcom indywidualnym prowadzona jest:,
5. 
Stosownie do sprawowanego nadzoru nad DES, Prezes NBP, wiceprezes NBP albo upoważniony przez Prezesa NBP członek Zarządu NBP podejmuje decyzję w sprawie sprzedaży części wartości kolekcjonerskich:
1)
z przeznaczeniem na:
a)
cele reprezentacyjne organów władzy publicznej,
b)
potrzeby własne instytucji, których zakres działania związany jest z tematyką danej emisji;
2)
w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach.
6. 
NBP może przeznaczyć na własne potrzeby:
1)
do 6% z nakładu każdej emisji srebrnych monet kolekcjonerskich;
2)
do 5% z nakładu każdej emisji banknotów kolekcjonerskich;
3)
do 1% z nakładu każdej emisji złotych monet kolekcjonerskich.
7. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, stosownie do sprawowanego nadzoru nad DES, Prezes NBP, wiceprezes NBP albo upoważniony przez Prezesa NBP członek Zarządu NBP może podjąć na wniosek Dyrektora DES decyzję o zmianie wysokości stawki procentowej określonej w ust. 6.
§  4. 
1. 
Sprzedaż wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, następuje po cenie sprzedaży ustalonej zgodnie z ust. 2, 3 i 5.
2. 
Stosownie do sprawowanego nadzoru nad DES, Prezes NBP, wiceprezes NBP albo upoważniony przez Prezesa NBP członek Zarządu NBP akceptuje określoną przez DES cenę sprzedaży.
3. 
Cena sprzedaży złotych i srebrnych monet kolekcjonerskich oraz banknotów kolekcjonerskich określana jest z uwzględnieniem kosztów bezpośrednio i pośrednio związanych z ich produkcją i sprzedażą, kosztów ich przygotowania do sprzedaży, a w przypadku banknotów - również ich wartości nominalnej, oraz marży NBP. Cena ta zawiera także należny podatek VAT.
4. 
Cena sprzedaży zestawu kolekcjonerskiego stanowi sumę cen sprzedaży netto wartości kolekcjonerskich wchodzących w jego skład, ustalonych w sposób określony w ust. 3 lub w § 12 ust. 2, powiększoną o koszt opakowania. Cena sprzedaży zestawu kolekcjonerskiego zawiera również należny podatek VAT.
4a. 
Cena sprzedaży pakietu stanowi sumę cen sprzedaży wartości kolekcjonerskich wchodzących w skład pakietu z zastosowaniem opustu cenowego. Cena sprzedaży pakietu zawiera marżę NBP oraz należny podatek VAT.
4b. 
Stosownie do sprawowanego nadzoru nad DES, Prezes NBP, wiceprezes NBP albo upoważniony przez Prezesa NBP członek Zarządu NBP, na wniosek DES, akceptuje wartości kolekcjonerskie wchodzące w skład pakietu, o którym mowa w ust. 4a, oraz marżę NBP.
4c. 
Ustalona przez NBP cena sprzedaży pakietu, o której mowa w ust. 4a, jest podawana do publicznej wiadomości.
5. 
NBP może ponownie ustalić cenę sprzedaży złotych monet kolekcjonerskich udostępnionych do sprzedaży, w przypadku gdy:
1)
na skutek wzrostu cen kruszcu iloraz wartości ceny sprzedaży monety, ustalonej zgodnie z ust. 3, i wartości złota w monecie, ustalonej według ceny określonej na podstawie średniego, miesięcznego notowania złota na giełdzie londyńskiej, spadnie poniżej wartości 1,05 lub
2)
na skutek spadku cen złota iloraz wartości ceny sprzedaży monety, ustalonej zgodnie z ust. 3, i wartości złota w monecie, ustalonej według ceny określonej na podstawie średniego, miesięcznego notowania złota na giełdzie londyńskiej, przekroczy wartość 1,25, przy czym nowa cena sprzedaży monety nie może być niższa niż wartość złota użytego do jej produkcji, określona w kalkulacji ceny emisyjnej.
6. 
(uchylony).
§  5. 
1. 
Oddziały okręgowe NBP i DES prowadzą sprzedaż wartości kolekcjonerskich, wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1, 2 i 4, z zastosowaniem opustów cenowych, o których mowa w ust. 2 pkt 4-7, wyłącznie Dystrybutorom, na podstawie zawartych z nimi umów sprzedaży.
2. 
Przy zawieraniu umów sprzedaży z Dystrybutorami uwzględnia się następujące założenia:
1)
Dystrybutorzy składają zapotrzebowanie roczne na wartości kolekcjonerskie, ujęte w "Technicznym planie emisji wartości kolekcjonerskich";
2)
(uchylony);
3)
w przypadku wprowadzenia do "Technicznego planu emisji wartości kolekcjonerskich" dodatkowego rodzaju wartości kolekcjonerskich, zapotrzebowania na te wartości przyjmowane są do realizacji w terminie 10 dni od dnia wysłania do Dystrybutorów informacji;
4)
przy sprzedaży poszczególnych rodzajów złotych monet kolekcjonerskich oraz zestawów kolekcjonerskich składających się ze złotych monet kolekcjonerskich, wyemitowanych w roku, do którego odnosi się zapotrzebowanie roczne, Dystrybutorom, którzy złożyli zapotrzebowanie roczne do dnia 31 października roku poprzedzającego emisję, udziela się opustów cenowych w wysokości:
a)
5,0% ceny sprzedaży netto danego rodzaju złotych monet kolekcjonerskich lub zestawów kolekcjonerskich składających się ze złotych monet kolekcjonerskich - przy zakupie od 1,0% do 1,99% wielkości ich nakładu,
b)
10,0% ceny sprzedaży netto danego rodzaju złotych monet kolekcjonerskich lub zestawów kolekcjonerskich składających się ze złotych monet kolekcjonerskich - przy zakupie co najmniej 2,0% wielkości ich nakładu;
5)
przy sprzedaży wartości kolekcjonerskich, z wyłączeniem wartości, o których mowa w pkt 4, wyemitowanych w roku, do którego odnosi się zapotrzebowanie roczne, Dystrybutorom, którzy złożyli zapotrzebowanie roczne do dnia 31 października roku poprzedzającego emisję, udziela się opustów cenowych w wysokości:
a)
5,0% ceny sprzedaży netto danego rodzaju wartości kolekcjonerskich - przy zakupie od 2,0% do 4,99% wielkości ich nakładu,
b)
10,0% ceny sprzedaży netto danego rodzaju wartości kolekcjonerskich - przy zakupie od 5,0% do 7,99% wielkości ich nakładu,
c)
15,0% ceny sprzedaży netto danego rodzaju wartości kolekcjonerskich - przy zakupie co najmniej 8,0% wielkości ich nakładu;
6)
Dystrybutorom, którzy złożą dodatkowe zapotrzebowanie roczne na wartości kolekcjonerskie ujęte w "Technicznym planie emisji wartości kolekcjonerskich" po dniu 31 października roku poprzedzającego emisję, udziela się opustów cenowych, o których mowa w pkt 4 i 5, pomniejszonych o 30%, z zastrzeżeniem pkt 3. Dodatkowe zapotrzebowania roczne będą realizowane zgodnie z kolejnością ich składania;
7)
przy sprzedaży monet, banknotów i zestawów kolekcjonerskich, pozostających w zapasie NBP, dla których w dniu składania zamówienia upłynął co najmniej miesiąc od dnia ich emisji, udziela się opustów cenowych w wysokości:
a)
2,0% ceny sprzedaży netto danego rodzaju złotych monet kolekcjonerskich oraz zestawów kolekcjonerskich składających się ze złotych monet kolekcjonerskich - przy łącznym zakupie co najmniej 30 sztuk poszczególnych tematów danej wartości kolekcjonerskiej,
b)
7,0% ceny sprzedaży netto danego rodzaju wartości kolekcjonerskich, z wyłączeniem wartości, o których mowa w lit. a i c, przy łącznym zakupie co najmniej 150 sztuk poszczególnych tematów danej wartości kolekcjonerskiej,
c)
25,0% ceny sprzedaży netto danego rodzaju zestawu kolekcjonerskiego składającego się ze srebrnych monet kolekcjonerskich, przy łącznym zakupie co najmniej 50 sztuk poszczególnego tematu danej wartości kolekcjonerskiej;
8)
w przypadku gdy popyt na wartości ujęte w "Technicznym planie emisji wartości kolekcjonerskich" przekroczy dostępną dla Dystrybutorów liczbę wartości kolekcjonerskich, zapotrzebowania roczne będą podlegały redukcji zgodnie z następującym algorytmem:

gdzie:

Li - oznacza liczbę danych wartości kolekcjonerskich przyznanych i-temu Dystrybutorowi po redukcji, z zaokrągleniem w dół do części całkowitych,

ni - oznacza liczbę danych wartości kolekcjonerskich, na które i-ty Dystrybutor złożył zapotrzebowanie,

H - oznacza liczbę Dystrybutorów, którzy złożyli zapotrzebowania na zakup danych wartości kolekcjonerskich,

oznacza sumaryczną liczbę danych wartości kolekcjonerskich, na które wszyscy Dystrybutorzy złożyli zapotrzebowania,

Ni - oznacza transzę danych wartości kolekcjonerskich, przeznaczoną do sprzedaży dla Dystrybutorów;

9)
umowy sprzedaży będą zawierały odpowiednie postanowienia, zabezpieczające NBP na wypadek naruszenia zobowiązań przez Dystrybutorów.
§  6. 
1. 
W stosunku do wszystkich monet kolekcjonerskich, emitowanych przez NBP, wprowadza się 36-miesięczny okres sprzedaży, począwszy od dnia ich emisji. Po tym terminie wartości kolekcjonerskie, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, będą wycofane ze sprzedaży.
2. 
Sprzedaż wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 2-5, jest prowadzona do wyczerpania zapasów.
3. 
Stosownie do sprawowanego nadzoru nad DES, w szczególnych przypadkach, na wniosek Dyrektora DES, Prezes NBP, wiceprezes NBP albo upoważniony przez Prezesa NBP członek Zarządu NBP może podjąć decyzję o prowadzeniu sprzedaży wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, pomimo upływu 36 miesięcy od daty ich emisji.
§  7. 
Wydanie monet i banknotów kolekcjonerskich odbiorcom instytucjonalnym i indywidualnym następuje od dnia wprowadzenia ich do obiegu.